راهنمای خرید تبلت

راهنمای خرید تبلت برای سال 2019

blank

تبلت های ابزاری هوشمند برای منظورهای مختلفی همچون بازی کردن، خواندن، انجام تکالیف دانشگاه و مدرسه، سرگرم کردن بچه ها حین رانندگی و خیلی موارد دیگر هستند. اگر شما هم به دنبال خرید تبلتی برای سال جدید هستید، می توانید با مطالعه مقاله زیر از ده نکته مهمی که باید حین خرید تبلت به آنها دقت کنید آگاه شوید.

 روش انتخاب تبلت

تعداد بسیار زیادی تبلت از برندهای مختلف در بازار موجود است، ولی آیا همه این تبلت ها برای شما مناسب هستند؟ چه به دنبال تبلتی از خانواده اپل باشید و یا تبلتی از اندروید دوست داشته باشید، می بایست به فاکتورهای اساسی که در انتخاب تبلت ها موثرند دقت کنید. مهم ترین معیارهای موثر روی کیفیت تبلت ها را که طی آزمایش های مختلف به دست آمده است در ادامه خواهید دید.

روش انتخاب تبلت

روش انتخاب تبلت

مقایسه طراحی سخت و نرم افزاری تبلت های اندرویدی با iOS

این تبلت ها با اجرا شدن روی سیستم عامل اندروید دستگاه های بسیار مناسبی برای پخش ویدیو و موزیک، خواندن پی دی اف ها و کتاب های الکترونیکی و نیز بازی کردن بچه ها هستند و می توان با پرداخت هزینه ای بسیار کمتر نسبت به آیپدها یکی از آنها را خریداری کرد. سخت افزار تبلت های اندرویدی از شرکت های معتبر و متعددی تهیه شده اند و همین مساله به کاربران انتخاب های گسترده ای را در زمان خرید می دهد. سیستم اطلاع رسانی و نوتیفیکیشنی عالی این تبلت ها به همراه وب گردی های سریع و آسان کار را برای کاربران مبتدی تر ساده می کند. یکپارچگی سیستم عامل با بستر گوگل امکان استفاده از سرویس ها و برنامه های بسیار پر کاربردی همچون جیمیل، گوگل مپ و هنگ اوت را برای ویدیو چت می دهد. همچنین با استفاده از یک تبلت اندروید می توانید ورود چند کاربر به صورت همزمان را در صورت اشتراک گذاری تبلت با دوستان و اعضای خانواده کنترل کنید. قابلیت اخیر تنها روی تبلت های اندروید وجود دارد و آیپدهای اپل از این قابلیت بی بهره هستند. البته آیپدهای اپل دارای قابلیتی هستند که Family Sharing  نامیده می شود ولی خوب است بدانید این قابلیت به صورت برنامه نرم افزاری روی آیپدها اجرا می شود و یک قابلیت درونی این تبلت ها نیست.

 آیپدها قابلیت اجرای طیف وسیعی از برنامه های کاربردی را دارند و شاید بزرگترین مزیت استفاده از آیپدها، آیپد مینی ها و آیپد پرو ها اجرا شدن برنامه های این دستگاه ها بر روی بستر iOS باشد. قابلیت نمایش رنگ ها به صورت درخشان و زنده، بصری سازی عالی سیستم عامل و نیز امکان دسترسی به فروشگاه های خرید موزیک و برنامه های کاربردی کار با این دستگاه ها را راحت تر می کند.

برنامه های کاربردی موجود برای نصب روی تبلت

  به نظر شما خرید تبلتی که نتوان برنامه های جدید و جذاب را روی آن نصب کرد، فایده ای دارد؟ حتی اگر با گشت و گذار روی اینترنت برنامه ها و بازی هایی را می بینید که توسعه دهندگان اندرویدی برای کاربران خود طراحی کرده اند و جذب آنها می شوید، در مورد خرید آیپدهایی که تنها برنامه ها و بازی های iOS را اجرا می کنند، تامل نکنید. اپل استور فروشگاهی بزرگ است که در آنجا همه مدل برنامه و بازی های جذاب iOS وجود دارد. بسیاری از این برنامه ها تنها برای اجرا روی تبلت های اپل توسعه داده شده اند و توسعه دهندگان آنها بهترین نمایش تصویر و ویدیو را برای اجرا روی آیپدها بهینه سازی کرده اند. این درحالی است که توسعه دهندگان اندروید بسیار بیشتر از iOS هستند و برنامه ها و بازی های بسیار با کیفیتی هم برای تبلت های اندرویدی در سطح وب و پلی استور موجود است با این حال کیفیت و جذابیت این برنامه ها و بازی ها به iOS نمی رسد. یکی دیگر از مشکلاتی که در استفاده از تبلت های اندرویدی برای اجرای بازی ها و برنامه های با کیفیت بالا خواهید داشت مرتبط با صفحه نمایش استاندارد تبلت ها است.

اجرای-برنامه-های-جذاب-روی-تبلت-ها

اجرای-برنامه-های-جذاب-روی-تبلت-ها

بسیاری از تبلت های اندرویدی دارای صفحه نمایش 7 اینچی هستند و اگر دوست دارید تبلت 9 یا 10 اینچی اندرویدی در دست بگیرید، برای پیدا کردن برنامه ها و بازی های با کیفیتی که روی چنین صفحه نمایش هایی به درستی اجرا شوند به مشکل برخواهید خورد. نتیجه گیری کلی در مورد خرید تبلت و تنوع برنامه هایی که می توانید آنها را روی تبلت خود اجرا کنید ما را به سمت خرید آیپدهای اپل سوق می دهد.

 صفحه نمایش و حافظه داخلی تبلت

اندازه صفحه نمایش و اندازه حافظه داخلی تبلت از مهم ترین معیارهای کاربران برای خرید تبلت هستند. وقتی می گوییم تبلتی 7 اینچی است یعنی اینکه صفحه نمایش آن 7 اینچ است و در مورد اندازه خود تبلت حرف نمی زنیم. تبلت های 7 اینچی را می توان کوچکترین تبلت های موجود در بازار دانست و تبلت هایی که سایزی بزرگتر از 9 اینچ دارند، تبلت هایی بزرگ هستند. تبلت های آیپد و آمازون فایرها و نیز تبلت های سامسونگ در هر دو نسخه کوچک و بزرگ ارائه می شوند و رفته رفته اندازه گوشی های هم بزرگ و بزرگ تر می شوند. در این میان می توان تلفن های همراه بزرگی همچون گلکسی نوت های 9 را که اندازه ای حدوداً برابر با 6.4 اینچ دارند، به عنوان تبلت هم در نظر گرفت.

علاوه بر اندازه و سایز صفحه نمایش، رزولوشن تصویر هم خیلی در انتخاب یک تبلت مهم و تاثیرگذار است. این پارامتر مخصوصا خود را در مواردی چون وب گردی و خواندن کتاب های الکترونیکی نشان می دهد. تبلتی که صفحه نمایشش درخشان تر و روشن تر باشد، ارزش پرداخت پول بیشتری را دارد. اگر به دنبال خرید تبلتی با اندازه صفحه نمایش 10 اینچی هستید، باید به دنبال تبلتی باشید که حداقل رزولوشن تصویر 1280 در 800 را فراهم می کند.

اهمیت اندازه صفحه نمایش در انتخاب تبلت

اهمیت اندازه صفحه نمایش در انتخاب تبلت

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در خرید تبلت، وزن آن است؛ چرا که تنها چیزی که یک تبلت قدرتمند را از لپ تاپ سرآمدتر می کند وزن پایین تر آن است. تبلت هایی با صفحه نمایش بزرگتر از 8 اینچ دارای وزنی حدود نیم کیلوگرم هستند. اگر خواستید تبلتی بخرید باید بتوانید آن را حداقل به مدت 20 دقیقه و با یکی از دستانتان نگه دارید و دست شما خسته نشود. نگه داشتن تبلت های بزرگ برای مدت طولانی می تواند باعث وارد آمدن آسیب های جدی به دست شما شود. اگر به دنبال تبلت هایی هستید که کوچکتر باشند و بتوانید برای مدتی طولانی آن را در دست نگه دارید، به سراغ خرید فبلت بروید.

استفاده از حافظه Cloud برای بسیاری از تبلت ها گزینه ای است که نقش حافظه داخلی را در خرید تبلت کمرنگ تر می سازد. اپل فضای حافظه iCloud را در اختیار کاربران آپیدها قرار می دهد تا تصاویر، ویدیوها و فایل های حجیم خود را روی آن بارگذاری کرده و از آن استفاده کنند. آمازون نیز فضای ابری با نام Amazon Cloud storage را به کاربران تبلت های فایر ارائه می دهد. با این حال تبلتی که حافظه داخلی بیشتری دارد، گزینه بهتری برای خرید است. شما نمی توانید از حافظه جانبی –SD Card-  بر روی آبپد خود استفاده کنید، با این حال بسیاری از مدل های تبلت به جز اپل به کاربران خود اجازه می دهند که با اتصال کارت حافظه به تبلتشان فضای حافظه در اختیار خود را تا 512 گیگابایت افزایش دهند.

 مدل های وای فای Only و مدل های سلولار

 برخی از تبلت ها مدل های وای فای آنلی هستند به این معنی که تنها راه اتصال این تبلت ها به اینترنت متصل شدن به شبکه وای فای است و نمی توان از دیتای موبایل برای اتصال به اینترنت بهره گرفت. چنانچه قصد دارید از تبلت خود در هر مکانی استفاده کنید، می بایست مدلی را خریداری کنید که آپشن Cellular هم داشته باشد.  طبیعی است که تبلت هایی که هم از وای فای و هم سلولار پشتیبانی می کنند، گران تر هستند. البته بسیاری از تبلت ها هم هستند که هات اسپات دارند و می توانند از طریق هات اسپات آنها را به دیتای موبایل و یا گوشی خود وصل کرده و از این طریق آنها را به اینترنت متصل کنید.

انتخاب تبلت

انتخاب تبلت

 بهترین تبلت های موجود در بازار

 خوب، بنابر آنچه در بخش اول مقاله گفته شد تعدادی از بهترین تبلت هایی که مر حال حاضر می توانید آنها را خریداری کنید معرفی شده اند. این لیست شامل تبلت هایی از سیستم عامل های مختلف و در بازه قیمتی متفاوت است و شما می توانید بر اساس نیازها و توقعاتی که از تبلت خود دارید، یکی را انتخاب کرده و خریداری کنید. در ادامه نقاط قوت و ضعف 4 تا از بهترین های تبلت از لحاظ عملکرد و قیمت آمده است.

  •  گزینه اول: (Amazon Fire HD 10 (2017

این تبلت در حال حاضر قیمتی در حدود یک میلیون تومان دارد.

Amazon Fire HD 10 (2017)

Amazon Fire HD 10 (2017)

نقاط قوت: صفحه نمایش درخشان با توجه به قیمت تبلت، عملکرد عالی، رابط کاربری آسان و یکپارچگی با دستیار صوتی هوشمند الکسا، پشتیبانی از شبکه وای فای دوبانده، صفحه نمایش 10 اینچی با قیمتی بسیار پایین

نقاط ضعف: عدم دسترسی به برنامه های گوگل پلی استور و دوربین با کیفیت متوسط

  •  گزینه دوم: (Apple iPad (2018

 نقاط قوت: بهترین عملکرد را با توجه به بازه قیمتی خود داراست. دارای صفحه نمایش درخشان و برنامه های کاربردی جذاب و با کیفیت، پشتیبانی از قلم اپل. این تبلت دقیقا با قیمت تبلت سال قبل عرضه شد با این تفاوت که به همراه خود قلم نیز دارد. آیپد های نسل ششم اپل را می توان بهترین انتخاب و تبلت با قیمت متوسط بازار دانست.

(Apple iPad (2018

(Apple iPad (2018

نقاط ضعف: ضدآب نبودن، گران بودن کیبورد و قلم همراه با تبلت، قیمت در حدود 3 میلیون و پانصد هزارتومان، عدم پشتیبانی از کروم بوک

  • گزینه سوم: (Amazon fire 7 (2017

 این تبلت قیمتی حدود 500 هزار تومان دارد و گزینه ای مناسب برای تماشای ویدیو و خواندن کتاب است. رابط کاربری بسیار آسان آن باعث شده است که افراد سالمند نیز بتوانند از این تبلت به خوبی استفاده کنند. قیمت بسیار پایین به همراه پشتیبانی از حداکثر فرمت فایل ها و قابلیت های کنترلی آسان از دیگر مزایای این تبلت ارزان هستند.

(Amazon fire 7 (2017

(Amazon fire 7 (2017

نقاط ضعف: عملکرد متوسط و کندی اجرای سیستم عامل، دوربین ضعیف و بلندگو با کیفیت پایین از جمله نقاط ضعف این تبلت هستند.

  • گزینه چهارم: Samsung Galaxy Tab S4

 نقاط قوت: بدنه قدرتمند و ساخت زیبا، صفحه نمایش بسیار عالی،بلندگوهای بسیار قدرتمند و استایل زیبا برای نقاشی و طراحی کردن با این تبلت، قدرت اتصال به وای فای بسیار قدرتمند و ایجاد تجربه کار با دسکتاپی ظریف و زیبا. بهترین تبلت اندرویدی موجود در بازار ولی قابلیت ها و کارکردهای آن هنوز به پای سرفیس های مایکروسافت نرسیده است.

Samsung-Galaxy-Tab-S4

Samsung-Galaxy-Tab-S4

نقاط ضعف: گران بودن تبلت با قیمتی در حدود 6 میلیون و پانصد هزار تومان، دوربین متوسط و گران بودن لوازم جانبی همراه با تبلت، عملکرد پایین تر نسبت به ویندوز با وجود گران بودن

خلاصه اینکه:

طی تست های انجام شده بر روی کیفیت و معیارهای مهم انتخاب تبلت ها، نسل ششم آیپدهای اپل بهترین گزینه برای خرید تبلتی است که قیمت آن از 330 دلار شروع شده و بالاتر می رود. اگر به دنبال خرید تبلتی برای کودکان خود هستید می توانید روی مدل Fire-HD آمازون که حدود قیمت آن در بازه 1 میلیون تومان قرار می گیرد حساب کنید.

 تبلت های با سیستم عامل ویندوز که مشهورترین آنها سرفیس ها هستند نیز کلاً فارغ از مقایسه های ما قرار می گیرند. این تبلت ها بیشتر برای کاربردهای حرفه ای همچون طراحی مورد استفاده قرار می گیرند و در دسته کاربردهای عمومی تبلت ها به آنها نخواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط