ترفند آیفون

ترفند های تماس در حالت Do Not Disturb در آیفون

حالت Do Not Disturb

برخی کاربران از پیام ‌های گاه‌ و بی ‌گاه، اعلان‌ های بیش از حد و تماس های بی موقع در هنگام استراحت و یا استفاده از آیفون کلافه می شوند. البته خوشبختانه آیفون به این موضوع فکر کرده است و حالت مزاحم نشوید (Do Not Disturb) را در اختیار کاربران قرار داده است. در این مقاله قرار است شما را با حالت Do Not Disturb  آیفون و نحوه عملکرد آن آشنا نماییم.

چند سال پیش، حدود سال 2012 اپل، از قابلیتDo Not Disturb رونمایی کرد و با وجود این ویژگی کاربران آیفون‌ یا آیپدهای اپل می ‌توانند از برقراری تماس دیگران و ایجاد مزاحمت از سوی گوشی در بعضی از شرایط خاص جلوگیری کنند و از ارائه نوتیفیکیشن از سوی گوشی خود ممانعت کنید. مطمئناً حالت Do Not Disturb  آیفون در بعضی از شرایط می ‌تواند برای هر کاربری بسیار کاربردی باشد. البته پیش از این ما در مقاله ای دیگر با عنوان “آموزش مقداماتی آیفون حالت Do Not Disturb “به طور کامل این حالت در آیفون را آموزش داده ایم.

همچنین در انتهای مطالب خود به راه ‌هایی خواهیم پرداخت که با استفاده از آن ‌ها بتوانید در شرایط ضروری با آیفونی که حالت Do Not Disturb در آن فعال می باشد، تماس برقرار نمایید. پس در این مقاله به طور کامل به نحوه عملکرد وضعیت Do Not Disturb آیفون خواهیم پرداخت.

پیام‌ ها و تماس‌ های دریافتی در حالت فعال بودن حالت Do Not Disturb آیفون

در صورتی که در گوشی آیفون شما حالت Do Not Disturb فعال است، افراد دیگر می توانند با شما تماس برقرار کنند یا اینکه برای شما پیام بفرستند. ولی در این حالت شاهد اتفاق و شرایط خاصی هستیم. ابتدا به برقراری تماس می پردازیم. در هنگامی که شما در گوشی تان حالت Do Not Disturb را فعال نموده اید و فرد دیگری با شما تماس می‌ گیرد، شما هیچ صدا یا ویبره ای را نمی شنوید، پس جای تعجبی نیست که اصلاً متوجه تماس نشوید. در این شرایط فرد مقابل که تماس را برقرار کرده است، صدای بوق را می شنود و در آخر به پیغام گیر صوتی، انتقال داده می شود. در هر زمانی که بعداً شما، لاک اسکرین آیفون خود را ببینید، مطمئناً یک تماس ناموفق (Missed Call) را مشاهده می کنید که نام و شماره و زمان تماس فرد مقابل مشخص است.

حال نوبت می رسد به حالتی که آیفون در حالت Do Not Disturb بوده و برای شما پیامک ارسال شده است. در این صورت نیز مانند شرایط بالا هیچ اعلان صوتی یا لرزشی از سوی آیفون شنیده نمی شود. مجدداً هر وقت که شما لاک اسکرین آیفون خود را باز کنید، پنجره شناور اعلان دریافت پیامک را مشاهده خواهید کرد. اطمینان داشته باشید، شخص ارسال کننده پیامک با هیچ موضوع مشکوکی برخورد نخواهد کرد و بعد از ارسال پیامک گزارش دلیوری (Delivery) را نیز دریافت کرده است.

در بالاتر متوجه شدیم که چه اتفاقی برای پیام‌ ها و تماس ‌هایی که ضمن فعال بودن حالت Do Not Disturb  آیفون ارسال و برقرار می شوند، می افتد. حال قرار است با علائم و نشانه ‌های بصری که از فعال بودن حالت Do Not Disturb آیفون خبر خواهند داد، بپردازیم!

علامت فعال بودن حالت Do Not Disturb آیفون

در صورتی که در آیفون یا آیپدتان حالت Do Not Disturb فعال است، در بخش بالایی دستگاه و سمت راست، یک آیکون اختصاصی با نماد شکل ماه با حالتی کم رنگ و محسوس نشان داده شده است. پس اگر این شکل ماه را دیدید از فعال بودن حالت Do Not Disturb آیفون خود باخبر شوید.

علامت فعال بودن حالت Do Not Disturb آیفون در صفحه نمایش

علامت فعال بودن حالت Do Not Disturb آیفون در صفحه نمایش

نحوه برقراری تماس ضروری در حالت فعال بودن Do Not Disturb

در بالاتر گفتیم در صورتی که با آیفونی که حالت Do Not Disturb در آن فعال است با فرد تماس برقرار کنید، هیچ هشدار صوتی یا لرزشی در آیفون مخاطب مورد نظر شما ارائه نخواهد شد. پس مطمئناً فرد مقابل نیز متوجه برقراری تماس شما نخواهد شد. در صورتی که شرایط خاصی پیش آمده و برقراری تماس با مخاطب مورد نظر به مراتب بسیار با اهمیت باشد، روشی هایی وجود دارد که با استفاده از آن می توان محدودیت حالت Do Not Disturb  آیفون را دور بزنید:

1) صبر کردن و ارسال پیامک درخواست تماس درحالت Do Not Disturb

یکی از راه های برقراری تماس با آیفونی که حالت Do Not Disturb آن فعال است، صبر کردن است، زیرا بالاخره فرد مورد نظرتان به سراغ گوشی خود آمده و یا گوشی خود را از این حالت خارج می کند. حتی در بعضی شرایط کاربر وقتی حالتDo Not Disturb ، را فعال می کند، نوتیفیکیشن ‌های دریافتی و نمایش داده شده بر روی نمایشگر را هر چند وقت یک بار نگاه می کند. در این شرایط بهتر است برای شخص مقابل تان پیامکی ارسال کرده و از وی بخواهید که در اسرع وقت با شما تماس بگیرد. از آنجا که حتی با فعال بودن حالت Do Not Disturb  باز هم پیامکی ‌های دریافتی به صورت پنجره‌ های کوچک در آیفون قابل شماهده هستند، بی شک اگر مخاطب مورد نظرتان نمایشگر دستگاه خود را حتی برای یک لحظه ببیند، متوجه پیامک شما می شود. این روش در صورتی که نیاز اضطراری برقراری تماس نیست و می توان حتی چند ساعت صبر کرد، می تواند کاربردی باشد.

2) درخواست از مخاطب برای ایجاد استثناء برای شماره تماس شما در حالت Do Not Disturb

خوشبختانه اپل به این مورد فکر کرده است و برای حالت Do Not Disturb آیفون امکان استثنا قائل شدن را در دستگاه قرار داده است. با وجود این قابلیت شما می ‌توانید تعدادی از مخاطبین خود را به عنوان مخاطبینی انتخاب نمایید که در شرایط فعال بودن حالت Do Not Disturb آیفون، هشدار صوتی یا لرزشی تماس آن ‌ها ارائه گردد. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا به بخش تنظیمات یا Settings آیفون خود وارد شوید و بعد گزینه Do Not Disturb را انتخاب نموده و در این بخش، گزینه‌ ای تحت عنوان Allow Calls From قرار گرفته که در حالت پیش فرض غیر فعال می باشد. اگر مخاطب یا مخاطبینی را به این قسمت اضافه نمایید، برقراری تماس از سوی آن ‌ها و ارائه هشدار صوتی یا لرزشی آیفون در وضعیت فعال بودن حالت Do Not Disturb آیفون هم امکان پذیر است.

تنظیمات گزینه Allow Calls From

برای درخواست استثناء بودن در حالت Do Not Disturb در بخش تنظیمات گزینه Allow Calls From را بزنید.

مثلا اگر فرد یکی از نزدیکان شما می باشد، می توانید از وی بخواهید شماره شما را در این لیست مستثنا شده قرار دهد. در این صورت حتی اگر حالت Do Not Disturb آیفون وی فعال باشد، همچنان شما م یتوانید با او تماس برقراری کنید و آیفون او هشدار لرزشی یا صوتی ارائه خواهد کرد. برخی مواقع شاید فرد مقابل تان، شماره شما را در این لیست قرار نداده است، ولی ممکن است شماره فرد دیگری از نزدیکان شما را در لیست استثناء قرار داده باشد، از آن فرد بخواهید تا به جای شما با شخص مورد نظرتان تماس بگیرد. این راهی بسیار کاربردی در حالتی می باشد که به یک برقراری تماس ضروری با آیفون ‌هایی که حالت Do Not Disturb در آن ‌ها فعال است، نیاز دارید.

3) تماس مجدد با مخاطب مورد نظر در حالت Do Not Disturb

شاید به نظر شما هم این روش بهترین روشی است که می ‌توان برای برقراری تماس با مخاطبین که حالت Do Not Disturb  آیفون وی فعال می باشد، به کار برد. اگر به بخش تنظیمات قابلیت Do Not Disturb آیفون مراجعه کنید متوجه خواهید شد که در آن جا گزینه ‌ای تحت عنوان Repeated Calls وجود دارد که به طور پیش فرض با فعال کردن حالت Do Not Disturb فعال است. به موجب این قابلیت آیفون شما اجازه می‌دهد که ضمن فعال بودن قابلیت Do Not Disturb، دریافت تماس تحت شرایط خاصی ممکن گردد. برای مثال در صورتی که گزینه Repeated Calls، فعال باشد و یک شماره در بازه زمانی کمتر از 3 دقیقه بیش از 2 بار با شما تماس بگیرد، اجازه برقراری تماس فراهم خواهد شد و آیفون شما با وجود فعال بودن حالت Do Not Disturb، اعلان لرزشی یا صوتی ارائه خواهد کرد.

در بخش تنظیمات گزینه Repeated Calls

برای تماس مجدد در حالت Do Not Disturb در بخش تنظیمات گزینه Repeated Calls را تغییر دهید.

خوشبختانه اپل به شرایط اضطراری فکر کرده است و این قابلیت را به طور پیش فرض برای حالت Do Not Disturb  آیفون قرار داده که بدین سبب که در شرایط بحرانی و ضروری امکان برقراری تماس از سوی کاربران را امکان پذیر باشد. بی شک اگر ظرف مدت زمان کمتر از 3 دقیقه 2 بار با یک آیفون تماس گرفته شود، کارتان کار ضروری و مهمی قلمداد خواهد شد. دقت کنید که این قابلیت توسط کاربر قابل غیر فعال کردن، می باشد، ولی بیشتر کاربران نسبت به تغییر تنظیمات آن وارد عمل نمی شوند. پس ضمن فعال بودن حالت Do Not Disturb  آیفون، با برقراری چند تماس پشت سر هم با مخاطب مد نظر، احتمالا موفق به صحبت کردن با وی خواهید شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *