اخبار فناوری

تفاوت های بین آیفون 13 و آیفون 12 اپل

بزرگترین تفاوت بین آیفون 12 و آیفون 13 چیست

قیمت شاید مهمترین تفاوت بین گوشی های آیفون 12 و آیفون 13 اپل باشد. ما پیشتر در مقاله ای به معرفی کامل آیفون 13 اپل پرداخته ایم. علاوه براین به صفحه قیمت گوشی آیفون 13 اپل حافظه 128 گیگابایت مراجعه کنید تا از آخرین قیمت این محصول با خبر شوید. برای طرفداران محصولات اپل تفاوت بین آیفون 12 و آیفون 13 مساله جالب توجهی است. همانطور که اکثر کاربران تلفن های هوشمند می دانند، اپل هر ساله سری جدید گوشی های موبایل خود را در سه ماه سوم سال عرضه می کند. در سال 2021 هم اپل قرار است گوشی های آیفون سری 13 را روانه بازار کند. در حالی که به نظر می رسد چهار مدل گوشی آیفون 13 تفاوت ظاهری با گوشی های آیفون 12 نخواهند داشت اما از لحاظ کیفیت دوربین، پردازشگر سریع تر و نمایشگر با نرخ رفرش ریت بالاتر از مدل های پیش سبقت خواهد گرفت.

بر اساس اعلام قبلی، آیفون 13 هم مانند آیفون 12 در چهار مدل آیفون 13 مینی، آیفون 13 استاندارد، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرومکس عرضه خواهد شد. هرچند پیش بینی می شود که مدل معمولی و پرومکس آن از بقیه مدل ها طرفداران بیشتری را به خود جذب کنند. یکی از دلایل عمده فروش بیشتر مدل معمولی این گوشی های اپل به دلیل هماهنگی بین قیمت مناسب برای عرضه و عملکرد آن می باشد. مدل های پرو و پرومکس با وجود سخت افزار قدرتمند تر ولی با قیمت بالاتر از 1000 دلار خریداران کمتری به نسبت مدل استاندارد دارند. در اینجا چند مورد از کلیدی ترین ویژگی های آیفون 13 که این سری با آنها تعریف می شود را عنوان می کنیم:

  • سایز و طراحی یکسان صفحه و گوشه ها
  • سایز نمایشگر 6.1 اینچی با ویژگی Always-on و پروموشن 120 هرتز
  • تراشه داخلی A15 Bionic سریع تر
  • دوربین Dual rear واید و اولترا واید بدون لنزها تله فوتو
  • اندازه باتری مشابه حدود 2800mAh
  • ارتباط اینترنتی وای فای 6E سریعتر

قیمت و تاریخ عرضه سری آیفون 13

گوشی آیفون 12 از تاریخی که برای عرضه آن اعلام شده بود کمی دیرتر رونمایی شد. آن هم به دلیل مشکلاتی که به خاطر شیوع کرونا وجود داشت یک ماه پس از برنامه ای که اپل اعلام کرده بود در ماه اکتبر 2020 به بازار آمد. بنابراین انتظار می رود مانند برنامه قبلی گوشی آیفون 13 در ماه سپتامبر 2021 رونمایی شود. بنابراین اگر بخواهیم تاریخی را برای رونمایی سری آیفون 13 مشخص کنیم اواسط ماه سپتامبر خواهد بود. تا کنون گزارشی برای قیمت گذاری مبنا برای آیفون 13 منتشر نشده است ولی می توان با توجه به همان رنج قیمتی آیفون 12 موقع انتشار، قیمت این گوشی ها را هم پیش بینی کرد. احتمالا پایه قیمت برای گوشی آیفون 13 از 800 دلار شروع می شود.

قیمت و تاریخ عرضه سری آیفون 13

قیمت و تاریخ عرضه سری آیفون 13

مقایسه دوربین در سری گوشی آیفون 12 و آیفون 13

در طول چند سال گذشته، اپل استراتژی مشخصی را برای تفاوت گذاری دوربین ها برای گوشی های هر سری غیر از مدل پرو در پیش گرفته است. در پنل دوربین گوشی آیفون 11 دو لنز واید و اولترا واید در کنار دوربین اصلی به کار رفته است. در پنل دوربین مدل های پرو و پرومکس علاوه بر این دو لنز زوم تله فوتو هم به کار رفته است. در گوشی آیفون 13 هم ظاهرا پنل دوربینی کاملا مشابه با سری قبلی خواهیم داشت. چه از لحاظ عملکرد و چه ساختار دوربین سری آیفون 13 مشابه با آیفون 12 و 11 خواهد بود. شایعات اعلام می کنند که ظاهرا اپل در حال توسعه چند مورد در دوربین های گوشی آیفون 12، گوشی آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرومکس می باشد.

بهبود ها ظاهرا در نوع و کیفیت لنز و همچنین کیفیت تصاویر می باشد. در مجموع به نظر می رسد جز کیفیت بیشتر عکس، دوربین در سری آیفون 13 تفاوت خاصی با سری پیش نخواهد داشت. برای مثال زوم در عکس ها تا 5 برابر و در ویدئوها تا 3 برابر بیشتر امکان پذیر است که نسبت به رقبای اندرویدی آن کمی فاصله دارد. ضمن اینکه هیچ اشاره ای به تغییر این مورد صورت نگرفته است. شایعه دیگری در مورد دوربین آیفون 13 به بیرون درز پیدا کرده است و مربوط می شود به معرفی حال عکاسی نجومی و حالت پرتره در موقع فیلمبرداری. هرچند هنوز این دو مورد توسط اپل تایید نشده است.

دوربین ها در سری گوشی آیفون 13

دوربین ها در سری گوشی آیفون 13

عملکرد آیفون 13 با تراشه جدید A15 اپل

در طول چند سال گذشته اپل یک سری تراشه تولید خود را در گوشی های آیفون به کار می گیرد. انتظار می رود که سری آیفون 13 با پردازنده جدید Apple A15 Bionic توسعه یابد. در ضمن پیش بینی می شود آیفون 13 مثل آیفون 12 دارای 4 گیگابایت رم باشد، در صورتی که در آیفون پرو 6 گیگابایت حافظه رم خواهیم داشت. از موارد پیشرفت آیفون 13 نسبت به سری آیفون 12 پشتیبانی از اینترنت Wi-Fi 6E می باشد. این استاندارد جدید عملکرد بالاتر، تاخیر کمتر و سرعت داده بالاتری را ارائه می دهد.

ضمن اینکه این بهبود ممکن است در مناطق متراکم شهری ارتقاء پیدا کند. با مقایسه تراشه A14 با تراشه رونمایی شده دیگر در سال 2021 که در گوشی های پرچمدار اندروید به کار رفته است می توان این موضوع را تایید کرد که در مجموع تراشه ساخت اپل سرعت و عملکردی بهتر از تراشه اسنپدراگون داشته است هر چند در موارد نیز این موضوع برعکس بوده است. البته هنوز هیچ اطلاع دقیقی از سرعت عملکرد تراشه A15 در دسترس نیست اما پیش بینی میشود باز هم شاهد عملکرد بهتری باشیم.

عملکرد آیفون 13 با تراشه جدید A15 اپل

عملکرد آیفون 13 با تراشه جدید A15 اپل

به نظر می رسد اندازه و ابعاد نمایشگر در سری آیفون 13 با مدل های مشابه در سری آیفون 12  یکسان می باشد. در مورد باتری این سری به نظر می رسد باید ارتقاء در میزان قدرت باتری خصوصا در مدل های پرو و پرومکس در این گوشی موبایل صورت بگیرد. چرا که این دو مدل از نرخ رفرش ریت 120 هرتز در نمایشگر های خود بهره خواهند برد. این مقایسه جایی منطقی تر صورت می گیرد که گوشی های هوشمند اندرویدی با این نرخ رفرش ریت میزان باتری خود را افزایش داده اند.

با توجه به اینکه فروش پایین آیفون 12 مینی اپل را از ادامه تولید منصرف کرد، ممکن است که سری گوشی های iPhone 13 بدون مدل مینی عرضه شود. اما تا الان هنوز خبری در این زمینه منتشر نشده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *