ترفند شبکه های اجتماعی

بهینه‌سازی تصویر پروفایل و برندسازی اینستاگرام

تصویر پروفایل و برندسازی اینستاگرام

وقتی کاربری وارد اینستاگرام می شود، اولین و مهم ترین بخشی که جلوی چشم او ظاهر می شود، پروفایل یک صفحه می باشد، حال فکر کنید که این پروفایل مربوط به صفحه ی کسب و کار باشد، اهمیت آن چندین برابر می شود، پروفایل در این حالت، نقش زیادی در برند سازی آن کسب و کار ایفا می کند. پروفایل در اصل مانند شناسنامه ی یک صفحه می باشد و باید با نگاه کردن به آن، درصد بالایی از اطلاعات آن صفحه را در اختیار ما بگذارد. یک پروفایل از قسمت هایی مانند نام کاربری، نام برند، تصویر پروفایل، لینک و غیره بوجود می آید. تک تک این بخش ها تاثیر بسزایی در برندسازی دارند. اگر تمایل به دانستن اطلاعاتی جهت بهینه سازی پروفایل اینستاگرام دارید و می خواهید با این کار برند سازی خوبی داشته باشید، مقاله ی ما در این مورد را مطالعه نمایید.

گام اول: برگزیدن تصویر مناسب جهت بهینه‌سازی پروفایل اینستاگرام

هر کاربری به محض ورود به یک صفحه، تصویر و عکس پروفایل، اولین چیزی ست که کاربر به آن نگاه کرده و نظرش را به سمت خود جلب می کند. همان تصویر باعث شده که کاربر در نگاه اول نظری خوب یا بد نسبت به صفحه داشته باشد. پس بعنوان گام اول، تصویری مناسب، با کیفیت و متناسب با کسب و کاری که در صفحه اینستاگرام خود معرفی می کنید، قرار داده و حتما با صفحه، هماهنگ و سنخیت داشته باشد و اگر کسب وکارتان، لوگویی دارد، حتما از آن استفاده نموده و در شبکه های دیگر مجازی مانند تلگرام، سایت و … از همان استفاده کنید تا آن باعث برندسازی در ذهن کاربران شده و سبب شود که کاربران شما را با این لوگو بشناسند و هرجا آن را دیدند، نام و فعالیت شما در ذهن شان تداعی شود. اگر صفحه ی شما صفحه ای شخصی می باشد، از خود تصویری حرفه ای و زیبا تهیه کنید و آن را برای پروفایل خود بکار ببرید. اگر یک روانشناس یا نویسنده و … هستید با گذاشتن عکس خود، بر روی پروفایل، صورت خود را در ذهن بقیه، ماندگار نمایید.

تصویر زیر را مشاهده کنید، متوجه چه چیزی می شوید؟

blank

بله درست متوجه شدید، این پروفایل مربوط به Alex Strohl است که شغل او عکاسی می باشد، هر کاربری عکس پروفایل او را مشاهده می کند بدون اینکه به صفحه ی او سری بزند، متوجه می شود که این صفحه مربوط به فردی ست که در حوزه عکاسی فعالیت دارد. پس در انتخاب عکس خود دقت کافی را انجام دهید، زیرا آن عکس تا حد زیادی نمایانگر شخصیت شما، و محدوده ی کاری تان خواهد شد.

blank

در تصویر بالا، پروفایلی که می بینید، مربوط به خانم  Kori Nikkonen می باشد. او در رشته ی تناسب اندام مشغول فعالیت است. همانطور که در تصویر بالا و این تصویر مشاهده کردید، هر دو بخوبی توانسته بودند کار و شغل خود را به نمایش بگذارند و بدون هیچ حرفی، فقط با کمک تصویر، اطلاعات خوبی در مورد فعالیت خود در اختیار کاربران قرار دهند.

از چنین مواردی، الگوبرداری کنید. فقط باید بدانید تصویر پروفایل اینستاگرام شما از بقیه ی عکس های اینستاگرام بزرگتر است و از نظر کیفیت هم باید در حد بالایی باشد. مورد قابل توجه دیگر این است که تصاویر در اینستاگرام موبایل در اندازه ی 100×1110  پیکسل می باشند ولی در کامپیوتر این اعداد کمی فرق دارند. پس در انتخاب تصویر، از عکس های کمی بزرگتر استفاده کنید تا اگر در دستگاه های دیگر پروفایل تان را کسی دید، بی کیفیت و کوچک دیده نشود.

وارد کردن کلید واژه فعالیت خود در قسمت نام

از راه هایی که می توان پروفایل ایستاگرام را بهبود ببخشید، و راه به کمال مطلوب رساندن صفحه، بالا آمدن نام کاربر در هنگام جستجو می باشد، بدین معنی که کاری کنید که در هنگام جستجوی کاربران، اولین صفحه ای که در نتیجه ی جستجو دیده می شود، صفحه شما باشد. وقتی کاربری در اینستاگرام، کلمه ای را جستجو می کند، نام شما فاکتور مهم و اصلی برای جستجو می باشد. طبق نام شما، در قسمت جستجو، حساب کاربری و اکانت تان بالا می آید. فقط اشتباه نکنید منظور ما از نام، نام کاربری (Username) می باشد و همان نامی که در بالای صفحه ی شما دیده می شود.

blank

ترفندهای جدید شبکه اجتماعی اینستاگرام را مطالعه کنید.

وقتی کاربری برای اولین بار در اینستاگرام وارد می شود، نامش بصورت خودکار بعنوان نام کاربری او ذخیره می شود. پس اگر صفحه کسب و کاری راه اندازی کردید، نام خود را عوض کنید. نامی از برند خود در قسمت نام استفاده نمایید و حتما کلید واژه ای از نوع فعالیت تان بکار ببرید. برای مثال فردی کارش مربوط به فروش لب تاب، می باشد و نام برندهای قابل فروش او ایسوس است در قسمت نام خود می تواند فروش لب تاب ایسوس را وارد نماید. در این هنگام به محض جستجوی کاربران، اگر صفحه ای بهینه داشته باشید، نام شما در ردیف های اول جستجو نمایان خواهد شد. همین طور اگر برند ایسوس را هم جستجو کنند، باز هم نام شما، در ردیف های بالا می باشد.

درج کلید واژه ‌های مهم کسب و کار خود در Bio

هر کاربری در هر حوزه ی فعالیتی داشته باشد، می داند که اشخاص اگر بخواهند شغلی را جستجو کنند از کلید واژه هایی استفاده خواهند کرد، و کلمه ای مربوط به آن حوزه ی کاری را در قسمت جستجو وارد می کنند. مثلا اگر شخصی کارش مربوط به عکاسی باشد، افراد در هنگام جستجو، معمولا از کلماتی مثل مدلینگ، پرتره، عکس کودک و …. استفاده می کنند. در صورتی که این کلمات را در نام و یا توضیحات خود بگنجانید، همیشه در قسمت جستجو، در صدر می باشید، و همچنین تصویر پروفایل شما با حوزه کاری تان تطابق داشته باشد، هر فردی که پروفایل را ببیند وارد صفحه ی شما شده و مطمئناً بازدید کنندگان زیادی خواهید داشت و در نهایت با یک صفحه بهبود یافته و خوب می توانید فالوورهایتان را افزایش داده و در نهایت باعث رشد صفحه ی خود و فروش بالای محصولات تان شوید. در ادامه به شما این نوید را بدهیم کسی که با جستجوی نام و حوزه کاری، شما را پیدا کرده، فالووری هدفمند می باشد. زیرا این فرد به هدف خرید و خدمات و محصولات، شما را جستجو کرده، پس وظیفه شما در اینجا این است که بتوانید با یک صفحه خوب و عالی کاری کنید که او بتواند به شما اعتماد کند و جزء دنبال کنندگان شما شود. فالوور هدفمند مزایایی با خود دارد که چند مورد آن را بیان می کنیم: اول اینکه او در صفحه شما جزء دنبال کنندگان شما خواهد ماند و از صفحه ی شما خارج نمی شود، دوم اینکه چون این افراد به هدف دیدن محصول یا خدمات شما وارد صفحه ی شما شده است، اگر به شما اعتماد پیدا کنند قطعاً به مشتری تبدیل می شوند.

در تصویر زیر پروفایلی مربوط به Iris Dijkers  می باشد:

blank

او در قسمت Bio خود از کلماتی استفاده کرده، که فقط با خواندن آنها می توان به محتوای صفحه ی او پی برد. او وقتی در توضیحات خود از مسافرت و سبک زندگی و فشن بکار می برد، باید بدانیم در صفحه ی او، بیشترین تصاویر و محتوایی که می بینیم مربوط به این موارد می باشد.

در این حالت که در قسمت نام کاربری و توضیحات، کلمات کلیدی باشد، هر کاربری اگر صفحه عمومی بود با دیدن پروفایل می تواند وارد صفحه شده و با دیدن محتوا جزء فالوورهای آن صفحه شود و اگر صفحه خصوصی بود، و پروفایل و Bio نظرش را جلب کرد آن صفحه را Follow کرده و جزء فالوورهای هدفمند آن صفحه خواهد شد.

از امکانات خوبی که جدیداً به اینستاگرام اضافه شده، قابلیت استفاده از هشتگ در قسمت Bio می باشد، قبلا اگر هشتگی در این قسمت وارد می شد نمی توان بر روی آن زد و وارد صفحه هشتگ ها شد ولی در حال حاضر به رنگ آبی درآمده و وقتی بر روی آن بزنید، شما را به صفحه ی آن هشتگ خواهد برد.

از هشتگ بهره های زیادی می توان برد، مثلا کاربرانی که با یک هشتگ، می توان به پست آنها رسید، می توانند آن هشتگ ها را گسترش داده و از همان طریق پست های آنها دیده می شود. گاهی بعضی کابران به جای Mention کردن کاربری، از هشتگ اختصاصی یک برند یا صفحه استفاده می کنند. در این حالت اگر شخصی این هشتگ را جستجو کند، تمام هشتگ های اختصاصی پست های شما بالا خواهد آمد. مسئله ی قابل توجه دیگری که به اینستاگرام اضافه شده است این است که اگر شما اکانت یا حتی لینک مربوط به سایت یا تلگرام شخصی خود را در توضیحات وارد نمایید، کاربران با زدن بر روی آن می توانند وارد آن سایت یا شبکه مجازی شوند.

برای افزودن موارد گفته شده به توضیحات خود، باید به بخش پروفایل خود بروید، بر روی Edit Profile بزنید و با استفاده از کارکتر @ نام کاربری و یا آیدی صفحه ای را وارد کنید یا با کارکتر # در کنار کلمه ی مورد نظرتان هشتگ را وارد نمایید.

blank

قابل توجه است بدانید که کاربرد کلمات کلیدی که مربوط به حوزه ی کاری و فعالیت شماست، بهترین انتخاب برای استفاده از هشتگ ها هستند. البته سعی کنید از کلمات کلیدی کلی استفاده نکنید، در آن حالت شاید بسیاری از کاربران در بخش هشتگ وارد صفحات دیگری شوند. از کلمات کلیدی مربوط به شاخه ی خود استفاده نمایید. مثلا در همان حوزه عکاسی که مثال زدیم اگر عکاسی شما فقط مربوط به عروسی است یا هنری، دقیقا شاخه ی مربوط به خود را وارد نمایید. در این حالت وقتی فردی هشتگ کلمه ای را در بخش جستجو می زند، راحتر تصمیم می گیرد که صفحه ای را دنبال کند یا خیر.

یکی از پیشنهادات ما به مدیران صفحات کسب وکار، این است که به صفحه ی رقیبان کاری خود بروید، ببینید آنها از چه موارد و چه هشتگ هایی بکاربرده اند. بعد شما تلاش خود را بکنید که کاری کنید که از آنها بهتر باشید، و در اصل دنبال فاکتوری باشید که فقط مربوط به برند شماست و شما را در بین بقیه برجسته تر نشان دهد. برای مثال اگر توانسته اید در برند خود صاحب مقام و یا رتبه ای شوید و یا استانداردی را فقط برند شما دارد، حتما آن را در بخش توضیحات خود وارد کنید. این موارد در بهبود بخشیدن و بهینه سازی صفحه ی شما بسیار تاثیر داشته و توجه افراد بسیاری را جلب می کند.

استفاده از لینک‌های قابل کلیک در صفحه اینستاگرام

بسیاری از شبکه های مجازی دوست دارند،کاربران جذب شبکه ی آنها شوند و تمایلی به تبلیغ شبکه مجازی دیگر ندارند زیرا این کار، باعث می شود بعضی از کاربران خود را از دست بدهند. قابلیت قرار دادن لینک در استوری فقط برای صفحه هایی با 10000 فالوور فعال است. پس اگر بخواهید از لینک خود استفاده کنید، باید در قسمت توضیحات آن را وارد کنید و در این قسمت لینک سایت خود را جهت استفاده ی کاربران خود قرار دهید. از این طریق می توانید اگر کاربری بعد از دیدن محصول شما و اعتماد سازی، به سایت وارد شده و خرید آنلاین خود را انجام دهد. البته اینکه شما بتوانید چند نفر از کاربران را جذب کرده و و با استفاده از لینک به سایت خود هدایت کنید بسته به شرایط صفحه و بازاریابی شما خواهد داشت. برای مثال می توانید کاربران خود را وارد چالش کنید و از آن ها بخواهید بعد از وارد شدن به سایت کامنت خود را در قسمت نظرات و ایده های سایت وارد نمایند. پس با توضیحات داده شده، یکی دیگر از راه های بهینه سازی صفحه، بکار بردن لینک در قسمت توضیحات بوده، تا کاربران شما را بعنوان صفحه ای حرفه ای بشناسند و در صورت تمایل بتوانند به سایت هدایت شوند.

blank

برای این کار باید به بخش پروفایل وارد شوید و بر روی Edit Profile کلیک کرده و در قسمت Website، آدرس لینک مورد نظر خود را تایپ و یا کپی کنید.

توصیه ی ما به شما این است اگر تمایل به قرار دادن لینک در بخش توضیحات خود دارید، در سایت تان برای یک محصول یا خدمات، تخفیفی در نظر بگیرید و لینک دقیقا همان صفحه ی تخفیف را در Bio قرار دهید. در این صورت کاربران شما حتی برای شرایط تخفیف به سایت خواهند رفت و سایر محصولات شما در سایت را می بینند. قبل از قرار دادن لینک، توضیحاتی از لینک قرار داده شده و شرایط تخفیف محصول خود را در استوری یا پست قرار دهید و کاربران را تشویق نمایید تا از تخفیف گذاشته شده، دیدن نمایند.

استفاده ازشکلک ها، ایموجی ها، خط فاصله و فونت‌های شخصی جهت بهینه‌سازی پروفایل اینستاگرام

در قسمت Bio حتما از کلمات کلیدی و مختصر استفاده نمایید. تمام نوشته های خود را پشت سرهم ننویسید، زیرا برای کاربری که آن را می خواند خسته کننده می شود. از شکلک ها و ایموجی ها استفاده ی مفید کنید، گاهی استفاده از یک ایموجی در جای مخصوص به خود باعث می شود، کلمات نوشته شده توسط شما بسیار جذاب تر شده و کاربر از دیدن آنها لذت ببرد. اگر جمله ای را نوشتید از یک نیم خط، بیشتر نشود. جملات طولانی باعث سر سری رد شدن کاربر شده و در نتیجه خوانده نشدن متن توسط کاربران می‌شود. در کل در بخش Bio، از کلمات کلیدی و قابل توجه، ایموجی ها و فاصله ها بهره برده و باعث شوید کاربری که توضیحات شما را می خواند، جذب آنها شده و دوست داشته باشد سری به صفحه ی شما بزند. در این حالت، کاربران بیشتری به پست های شما تشویق و ترغیب شده، بعد از آن فالوورهای زیادی بدست می آورید. اگر صفحه ی شما مربوط به کسب و کارتان می باشد در قسمت توضیحات خود از برند خود نام ببرید. در کنار آن از ایموجی مربوط به کسب و کارتان استفاده کنید، شعاری که مربوط به برندتان است، را بنویسید و در نهایت کاری کنید که برند شما همیشه در ذهن کاربران باقی بماند، زیرا همیشه کلمات کلیدی، شعار و موارد خاص در ذهن افراد حک می شود.

blank

همیشه در توضیحات باید با فکر و خلاقیت عمل کرد، مثلا بجای این که بنویسیم خدمات ما در مورد چه چیزهایی ست، می توان از ایموجی آن محصول استفاده کرد. مثلا در صفحه های شخصی افراد برای اینکه نشان دهند که شهرشان کدام شهر است نام شهر را می نویسند و بعد از ایموجی مربوط به آن، استفاده می کنند. کاربری که کار تعمیر موبایل و خدمات مربوط به آن را انجام می دهید، از ایموجی موبایل استفاده کرده و در کنار آن خدمات مربوط به آن را بصورت کلیدی وارد می کند. گاهی اوقات بعضی از کاربران چند نوشته را پشت سر هم بدون هیچ خلاقیتی می نویسند و این باعث می شوند نه تنها کاربر توجه ای به نوشته ی شما نکند بلکه به راحتی از صفحه ی شما عبور کند. اگر تمایل به استفاده از فونت های زیبا برای به کار بردن در توضیحات خود هستید می توانید اپلیکیشن های مربوط به آن را از برنامه های گوگل پلی و اپ استور ، به راحتی دانلود و از آنها استفاده نمایید. همانطور که می دانید برای وارد کردن هر نوشته و ایموجی باید به بخش Edit Profile وارد شده و در قسمت Bio آنها را تایپ یا بکار ببرید.

نکات مهم برای بهینه‌سازی پروفایل اینستاگرام

اگر جزء کاربرانی با صفحه ی کسب‌وکار اینستاگرام هستید به نکات زیر توجه کرده و آنها را بکار ببرید تا حرفه ای تر به نظر بیایید.

1) تبدیل صفحه خود به صفحه تجاری

اگر صفحه ای که در آن فعالیت کسب و کار انجام می دهید، هنوز هم یک صفحه ی معمولی می باشد، حتما آن را به یک صفحه ی تجاری اینستاگرام تبدیل نمایید. زیرا وقتی دارای صفحه تجاری باشید امکانات و قابلیت های بیشتری را در دسترس دارید که یکی از مهمترین آنها کاربرد ابزار insights اینستاگرام است که به شما در زمینه آنالیز صفحه اینستاگرام کمک شایانی کرده و می توانید از اطلاعاتی مثل تعداد بازدید و آمار و ارقامی که در اختیار شما می گذارد بهره برده و همه ی آنها را در تولید محتوای خود بکار ببرید و باعث شوید کاربران بیشتری به صفحه شما آمده و شما را دنبال کنند.

blank

از دیگر امکانات صفحه تجاری اینستاگرام، انتخاب یک دسته بندی برای محدوده ی کاری تان می باشد. مثلا اگر در حوزه فروش موبایل فعالیت می کنید، می توانید تمام موضوعات صفحه ی خود را بر همان اساس بچینید.

برای نمونه به تصویر زیر دقت کنید:

blank

این صفحه مربوط به ZARA می باشد، که حوزه فعالیت آن با کلمه ی Clothing مشخص شده است، که نشان دهنده ی این است که این برند، در حوزه ی لباس فعالیت دارد. با این دسته بندی، هر شخصی توضیحات او را بخواند متوجه می شود که فعالیت این برند چیست. در صورتی که تصمیم گرفتید که صفحه معمولی خود را به یک صفحه ی تجاری تبدیل کنید حتما مقالات مربوط به کسب و کار در صفحات تجاری را مطالعه نمایید.

2) استفاده از دکمه‌های تماس در اینستاگرام

از دیگر مزیت ها و قابلیت های اینستاگرام، وجود دکمه هایی به نام دکمه های تماس می باشد. این دکمه ها بدین صورت هستند که وقتی دکمه ی مربوطه را لمس می کنید، می توانید با مدیر آن صفحه یا شخصی که جوابگوست، تماس بگیرید. ناگفته نماند این قابلیت فقط شامل تماس نیست و می توان از اطلاعاتی مانند آدرس، ایمیل و … نیز استفاده نمایید. البته شما باید به این توجه کنید که کدامیک از آنها برای شما کاربردی تر است، از همان استفاده نمایید. فقط در آخر بگوییم که این قابلیت در صفحات تجاری، فعال بوده و فقط در این صفحات قابل استفاده می باشند و تنظیمات آنها در بخش  Edit Profile موجود است و در صورت تمایل می توانید هر اطلاعاتی را که دوست دارید، وارد نمایید.

blank

برای مطالعه و اطلاعات بیشتر در این مورد، می توانید مقاله ی ما در مورد فعال سازی دکمه تماس در اینستاگرام را بخوانید.

3) استفاده از دکمه‌های عمل (Action Buttons)

امکان دیگری که به شما معرفی می کنیم، از آن به دکمه عمل نام می برند، این دکمه قابلیتی پر کاربرد و مهم در صفحات تجاری می باشد و کارهای زیادی می توان با آن انجام داد، برای مثال می تواند لینک رزرو بلیط را در آن قرار داد و کاربر با لمس دکمه عمل وارد سایت رزرو بلیط شود یا لینک مربوط به استفاده از تخفیف را در آنجا قرار داده و کاربر مستقیما به سایت و صفحه ای که تخفیفات در آن می باشد، هدایت می شود. از این دکمه استفاده کنید و ببینید که کاربران تا چقدر می توانند از آن لذت برده و کسب و کار خود را متحول نمایید. البته قابل توجه است، که برای کاربردی تر شدن این دکمه باید ابتدا بازاریابی خوبی برای آن انجام دهید و میزان فروش تان و وارد شدن به هر سایت و صفحه از شما بستگی زیادی به محتوا و بهینه سازی پروفایل شما دارد.

دکمه ی عمل در تصویر زیر مشخص شده است.

blank

حرف آخر

برای کاربری که دارای صفحه ی کسب و کار است، کاربرد و استفاده از هر قابلیتی که در اینستاگرام وجود دارد، رابطه ی مستقیمی با فروش و رشد کسب و کار او دارد. پس، استفاده از این قابلیت ها شما را به سمت و سوی یک صفحه ی حرفه ای برده و شما وقتی صفحه ای تجاری با امکانات بیشتر دارید، کاربران به شما بیشتر اعتماد کرده و راحت تر از شما خرید می کنند. همه ی این قابلیت های گفته شده در این مقاله به بهینه سازی پروفایل شما کمک خواهد کرد، از آنها استفاده کنید و رشد و پیشرفت کسب و کار خود را در صفحه تان مشاهده نمایید. رشد صفحه به معنای بیشتر دیده شدن محصولات و افزایش فروش خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *