اخبار فناوری

برنامه های مخرب دور از چشم سیستم امنیتی گوگل پلی

blank

برنامه هایی با تعداد ۴۴۰ میلیون نصب، از چشم سیستم امنیتی گوگل پلی به منظور غیر قابل استفاده کردن گوشی های اندروید، دور مانده اند.

براساس وبسایت Ars technica, ابزار تبلیغاتی مزاحمی به نام BeiTaAd در ۲۳۸ برنامه ی موجود در فروشگاه گوگل پلی پنهان شده بود. برنامه هایی که بیش از ۴۴۰ میلیون نصب داشتند، تبلیغاتی را برای کمک به هکرها در جهت کسب درآمد، پخش می کردند. و با صدها میلیون صفحه نمایشگری که در اختیار دارند، این طرح مطمئناً برای کسانی که در پشت صحنه آن فعالیت دارند، درآمدزایی خوبی خواهد داشت.

بخشی از مشکل این است که کاربران اندروید هنگام نصب یکی از برنامه های ویروسی ممکن است در مدت ۲۴ ساعت تا دو هفته، متوجه وضعیت نامناسب برنامه ها نشوند. هنگامی که این ابزارهای تبلیغاتی نمایش داده شدند، پلاگین BeiTaAd شروع به ارائه دادن تبلیغات خارج از برنامه کرد. این تبلیغات در صفحه قفل ظاهر می شوند نه در داخل برنامه و در زمان های تصادفی صدا و تصویر را به اجرا می گذارند.

از ماه نوامبر در بازار اندروید یک پست توسط کسی که دوستش از سامسونگ گلکسی ۸ در شرکت تلفن و تلگراف آمریکا استفاده می کرد نوشته شد. این پست ذکر کرده بود که این شخص پلاگین BeiTaAd را در تلفنش داشت و نمی توانست آن را حذف کند. پست دیگری توسط آقایی نوشته شد که همسرش نیز پلاگین BeiTaAd را در تلفن دستی اش نصب کرده بود و تبلیغات تصادفی روی آن به اجرا درمی آمد. می گفت که این نرم افزار گوشی همسرش را غیر قابل استفاده کرده است.

“همسرم دقیقاً مشکل مشابه را دارد. این نرم افزار، تبلیغات را به طور تصادفی در حین تماس ها و هشدار های ساعت یا هر زمان دیگری که از تلفنش استفاده می کند، به اجرا درمی آورد. ما نمی توانیم اطلاعات دیگری در این زمینه پیدا کنیم. این موضوع بسیار آزاردهنده است و تلفنش را تقریباً غیر قابل استفاده کرده است”.

دانلود مستقیم از گوگل پلی Google Play

شرکت امنیتی تلفن همراه خاطر نشان کرد که افراد پشت صحنه ی این ۲۳۸ برنامه ی مخرب، راه های زیادی را برای عدم نمایش این پلاگین ها رفته اند. تمام برنامه های درگیر، توسط یک شرکت چینی به نام کوتک (cootek) منتشر شد و همه ی برنامه های کوتک شامل پلاگین بودند. ناظر، نام این ۲۳۸ برنامه را به گوگل گزارش کرد و متعاقباً همه ی آن ها را از فروشگاه گوگل پلی حذف کرد. از آنجایی که این طرح به مدت چندین ماه در حال اجراست، برای ما سوال است که این برنامه های ویروسی چگونه مدیریت می شوند که می توانند از چشم سیستم امنیتی گوگل پلی دور بمانند.

مطالب مرتبط