اخبار فناوری

باورهای اشتباه باتری های گوشی موبایل

باورهای اشتباه باتری های گوشی موبایل

در ابتدای این مقاله باید بگوییم، تمام مسائل و مواردی که در مورد باتری گوشی های موبایل و شارژ آن ها گفته می شود، درست نبوده و در برخی مواقع توسط افرادی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند، اخبارهای نادرستی داده می شود. در این مقاله قرار است در مورد باورهای اشتباه در مورد باتری گوشی موبایل صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه‌ باورهای اشتباه در مورد باتری گوشی موبایل

در حال حاضر در گوشی های موبایل از باتری های لیتیوم یونی استفاده می ‌شود که تا به امروز بهترین نوع باتری های شارژی بوده اند. باتری های لیتیوم یونی مزایای زیادی دارند که یکی از مهم ترین آن ها امکان شارژ شدن در چندین هزار سیکل مختلف و استفاده برای مدت زمان طولانی می باشد. وقتی که با کاربران معمولی یا افرادی که اطلاعات کافی در رابطه با باتری گوشی های موبایل ندارند، صحبت می کنیم، اغلب با موارد و باورهای غلطی را بیان می کنند که متاسفانه کاملاً بین کاربران رایج و فراگیر شده است.

یکی از این باورهای اشتباه این است که خیلی از کاربران هنوز هم وقتی که گوشی خریداری می ‌کنند برای مدت زمان 8 ساعت آن را به شارژ می زنند و بعد از آن استفاده می‌ کنند! یا بعضی از افراد معتقدند که اتصال گوشی برای مدت زمان طولانی به شارژر ممکن است سبب انفجار باتری می شود! حال می خواهیم بدانیم که آیا این باروها درست است؟ در پاسخ یه این سوال باید گفت بسیاری از این باورها اشتباه و غلط هستند. در این مقاله می ‌خواهیم در مورد باورهای غلط و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی موبایل صحبت کنیم. در پایین تر به چندین باور اشتباه در مورد باتری گوشی موبایل که پایه علمی ندارند، می پردازیم:

1) اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر سبب انفجار باتری می گردد!

بسیاری از کاربران فکر می ‌کنند که اگر گوشی خود را برای مدت زمان طولانی به شارژ متصل کنند، به احتمال زیاد، باتری گوشی آن ها منفجر می شود، ولی اینگونه نیست، زیرا وقتی که باتری گوشی شما 100 درصد شارژ شود، به طور خودکار گوشی به دلیل هوشمند بودن، دریافت انرژی از جانب شارژر را متوقف می‌ کند، بدین معنی که زمانی که باتری گوشی 100 درصد شارژ شود، دیگر انرژی از شارژر به آن انتقال داده نمی شود. پس امکان ندارد که با اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر، باتری منفجر شود. توجه کنید که انفجارهایی که طی چند سال اخیر در برخی گوشی های موبایل مانند گلکسی نوت 7 اتفاق افتاده است به دلیل اشتباهی بوده که در طراحی محصول و باتری آن بوده است یا به دلیل استفاده از شارژرهای تقلبی و نامرغوب، اتفاق افتاده است. پس تا وقتی که از شارژر فابریک گوشی برای شارژ باتری استفاده کنید و مدت زمانی طولانی هم آن را به شارژ متصل کنید، هیچوقت باتری گوشی شما منفجر نمی ‌شود.

2) شبکه 4G  شارژ بیشتری مصرف می‌کند!

از دیگر اشتباهاتی که بین بسیاری افراد در مورد باتری گوشی موبایل دهان به دهان می چرخد، این است که اگر گوشی را به شبکه4G  متصل کنید نسبت به حالتی که دستگاه به شبکه3G  یا2G  متصل شود، مصرف انرژی بیشتری خواهید داشت! باید بگوییم این باور کاملاً اشتباه بوده و درست است که روشن بودن و استفاده از قابلیت موبایل دیتا و اینترنت سیم کارت باعث مصرف شارژ باتری می گردد، اما اینکه شما به شبکه4G  یا3G  و غیره متصل باشید هیچ ارتباطی به میزان مصرف شارژ باتری گوشی نداشته و ندارد و با اتصال به شبکه پرسرعت ‌تر مصرف شارژ باتری گوشی بیشتر نمی شود.

3) غیرفعالسازی “اپلیکیشن های اخیر” مصرف شارژ باتری را کاهش می‌ دهد

درست است که این باور غلط بین کاربران جا افتاده است و می گویند اگر اپلیکیشن هایی که به صورت لیست در بخش “Recent Apps” گوشی فعال هستند را موقتاً پاک کنند میزان مصرف شارژ باتری گوشی آن ها کم می شود! این یک باور اشتباه است که در مورد باتری گوشی های موبایل بین کاربران رواج پیدا کرده است. وقتی که اپلیکیشن هایی در بخش “اپلیکیشن های اخیر” یا همان “Recent Apps” گوشی باقی می ‌مانند، اطلاعات آن ها در حافظه رم گوشی ذخیره می گردد و اگر شما دوباره آن اپلیکیشن را باز کنید، گوشی نیازی به زحمت کشیدن برای آنالیز اطلاعات آن و راه اندازی مجدد اپلیکیشن ندارد، اتفاقاً خیلی سریع آن را از حافظه رم خود بازیابی می ‌کند.

این مورد باعث می‌ شود اضافه بر اینکه گوشی شما سریع تر عمل کند، بلکه مصرف شارژ باتری هم برخلاف باور غلط بیشتر کاربران کم شود! زیرا لازم نیست گوشی برای اجرای یک اپلیکیشن زحمت بکشد و عیناً اطلاعاتی که در حافظه رم آن ذخیره شده را بارگذاری می کند. بنابراین نتیجه می گیریم که با غیر فعال کردن اپلیکیشن هایی که در بخش “Recent Apps” گوشی شما وجود دارند، مصرف شارژ باتری آن نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه سبب افزایش آن می شود. پس این مورد نیز یک باور اشتباه در مورد باتری گوشی موبایل می باشد.

4) بلوتوث و وای فای روی مصرف شارژ باتری تاثیر زیادی دارند

بسیاری از کاربران فکر می ‌کنند که دو قابلیت بلوتوث و وای فای تاثیر بسیار زیادی بر روی مصرف شارژ باتری گوشی دارند و باعث می شوند شارژ باتری گوشی خیلی زودتر از حالت عادی خالی ‌شود، اما این مورد هم یک باور غلط و اشتباه در مورد باتری گوشی های موبایل می باشد. دو قابلیت بلوتوث و وای فای برای عملکرد نیاز به مصرف شارژ باتری دارند اما تاثیر آن ها روی مصرف شارژ باتری به بسیار کم است که می ‌توان آن را نادیده گرفت. پس نگران روشن بودن بلوتوث تان بدلیل استفاده از دستبند هوشمند و یا هندزفری بلوتوثی خود نباشید زیرا مصرف شارژ باتری برای روشن مانند بلوتوث خیلی پایین است. و منجر به خالی شدن زود هنگام باتری نمی شود.پس تاثیر قابلیت بلوتوث و وای فای در مصرف شارژ باتری بسیار کم خواهد بود.

5) استفاده از شارژرهای دیگر به باتری آسیب نمی ‌زند!

برخی کاربران معتقدند که با هر شارژی می ‌توان باتری گوشی های موبایل را شارژ کرد و برای انجام این کار نیاز نیست که حتماً از شارژر اصلی و اورجینال گوشی استفاده نمود. این باور به طور کامل غلط نبوده، زیرا با هر شارژ مشابه دیگری می ‌توان گوشی های موبایل را شارژ کرد، اما برخی موارد در طولانی مدت می‌ توانند به باتری گوشی آسیب بزنند. به عنوان مثال در صورتی که از شارژری استفاده می‌ کنید که خروجی بیشتری دارد، درست است که باتری گوشی شما زودتر شارژ می ‌شود اما در طولانی مدت با افت کیفیت شارژدهی رو به رو خواهید شد و انرژی آن کاهش می یابد. همچنین در حالتی که از شارژرهای نامرغوب استفاده گردد، ممکن است حتی به باتری گوشی آسیب های جدی بزند که حتی سبب بروز حوادث ناگوار شود. پس توصیه می‌ کنیم حداقل برای حفظ احتیاط هم که شده، همیشه از شارژر اصل و اورجینال گوشی خود که ساخت همان برند است استفاده کنید.

چگونگی تصحیح عادات مخرب شارژ کردن باتری موبایل را مطالعه کنید.

6) پارگی و یا لهیدگی سیم شارژر در پروسه شارژ اختلال ایجاد نمی‌کند!

باید به شما بگوییم اینکه بعضی افراد می گویند، پارگی و لهیدگی سیم شارژر هیچ مشکل و اختلالی در پروسه شارژ گوشی های موبایل ایجاد نمی‌کند یک باور اشتباه در مورد باتری گوشی است. باید خدمتتان عرض کنیم که پارگی و لهیدگی سیم شارژر اگر عمیق باشد می ‌تواند مستقیماً بر روی شدت جریان ورودی به گوشی تاثیر بگذارد و نوساناتی را در پروسه شارژ باتری به وجود آورده که در دراز مدت به باتری آسیب می زند. پس اگر سیم شارژر گوشی شما لهیدگی یا پارگی دارد و همچنان گوشی شما را شارژ می ‌کند، تصور نکنید که هیچ مشکلی برای انجام این کار و استفاده از آن سیم شارژر وجود ندارد.

7) شارژ شب تا صبح باتری گوشی به آن آسیب می ‌زند!

شاید شما هم شنیده اید که اگر گوشی خود را از شب تا صبح به شارژر بزنند، این کار سبب آسیب دیدن باتری دستگاه می ‌شود! اما در واقع اینگونه نیست! طبق توضیحاتی که در مورد اول گفته شد، گوشی های موبایل امروزی هوشمند بوده و به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که به محض اینکه 100 درصد شارژ شدند، دیگر باتری انرژی از شارژر دریافت نمی کند. پس وقتی باتری گوشی فول شارژ شد و هنوز به شارژر متصل است، شارژر کاری انجام نمی دهد! بنابراین اگر از شب تا صبح گوشی خود را به شارژ زدید، نگرا نباشید، زیرا این کار مستقیماً هیچ آسیبی به باتری گوشی نمی زند. اما این مورد ممکن است منجر به ایجاد گرمای بیشتر در یک بازه زمانی طولانی تر شود و این مسئله کمی به ظرفیت باتری لیتیوم یونی آسیب بزند.

8) باید باتری گوشی قبل از اتصال به شارژر از نظر شارژ کاملا خالی گردد!

از دیگر باورهای اشتباه در مورد باتری گوشی های موبایل این است که باید صبر کنید شارژ باتری گوشی شما کاملا خالی شده و بعد آن را به شارژ بزنید! این مسئله در مورد باتری های لیتیوم یونی درست نیست و مربوط به باتری های کادمیوم یا نیکل هایبرید می باشد. به دلیل اینکه در گذشته از این نوع باتری ها استفاده می ‌شد و این باور هم در مورد آن ها درست بود، به همین صورت همچنان این باور باقی مانده است و برای باتری های لیتیوم یونی هم به اشتباه بکار می رود! باتری های لیتیوم یونی مثل دیگر باتری های قدیمی نبوده که با هر بار از دست رفتن شارژ، حافظه آن ها روی همان ظرفیت شارژ لاک شود. پس می ‌توانید هر وقت و هر زمان که دوست داشتید، باتری لیتیوم یونی گوشی خود را به شارژ بزنید.

9) شارژرهای دیگر مانند شارژ فابریک گوشی عمل نمی ‌کند!

برخی از کاربران عقیده دارند که هیچ شارژری (حتی شارژر مشابه که توسط برند مشابه تولید شده اند) نمی ‌تواند کیفیت مشابه با شارژر فابریک و اورجینال گوشی که همراه باکس و جعبه آن ارائه شده است را داشته باشد! این بارو اشتباه در مورد باتری گوشی های موبایل وجود دارد. درست است که استفاده از شارژرهای مختلف با مشخصات و ویژگی های متفاوت در دراز مدت به باتری گوشی آسیب های زده می شود اما این مورد بدین معنی نیست که فقط شارژر فابریک گوشی قدرت و کیفیت شارژ مناسب را دارند. اگر شارژری اورجینال و ساخته شده توسط برند اصلی گوشی خود و با مشخصات یکسان شارژر فابریک دستگاه تهیه شود، کیفیت عملکرد آن دقیقا مشابه با کیفیت عملکرد شارژ فابریک و اولیه گوشی است. پس اگر برای شارژ فابریک گوشی تان مشکلی پیش آمد نگران نباشید.

10) استفاده از گوشی در حال شارژ باعث آسیب به باتری می‌ گردد!

استفاده کردن از گوشی در حال شارژ شدن به طور مستقیم به باتری گوشی آسیب نمی‌ زند. یعنی در صورتی که تمام عوامل جانبی نادیده گرفته شوند و تنها به اینکه گوشی به شارژر متصل است و شما در حال استفاده از آن هستید، هیچ آسیبی به باتری این گوشی وارد نمی شود. پس این مسئله در مجموع یک باور اشتباه در مورد باتری گوشی های موبایل می باشد.

در اصل عاملی که سبب می‌ شود در زمان شارژ باتری و استفاده همزمان از آن به باتری دستگاه آسیب وارد شود گرماست نه شارژ کردن آن. وقتی که شما در حین شارژ شدن گوشی از آن استفاده می ‌کنید، گرمایی که در بدنه آن ایجاد می گردد چند برابر می شود و این گرمای می‌ تواند به باتری گوشی آسیب بزند. پس بدانید که گرما دشمن باتری های لیتیوم یونی است و منجر به افت ظرفیت و کیفیت شارژدهی آن ها می گردد. بنابراین استفاده از گوشی در حین شارژ مستقیماً آسیبی به باتری آن وارد نمی کند، بلکه این گرماست که در این شرایط باعث آسیب زدن به باتری می‌ شود.

11) شارژ کردن باتری گوشی با لپ تاپ یا پاور بانک به آن آسیب می زند!

بسیاری از افراد می گویند که اگر باتری گوشی خود را با اتصال به لپ تاپ یا پاور بانک شارژ کنند به باتری گوشی آسیب می زند! این مورد اصلاً درست نیست و یک باور اشتباه در مورد باتری گوشی های موبایل است. وقتی که شما گوشی خود را به پاور بانک یا پورت USB لپ تاپ متصل می ‌کنید، پاور بانک یا لپ تاپ دقیقا نقش یک شارژر را بازی می کنند. پس هیچ آسیبی به باتری گوشی وارد نمی ‌شود. اگر سرعت شارژ باتری در زمانی که آن را به لپ تاپ متصل می ‌کنید پایین است، دلیل آن به شدت خروجی ارتباط دارد که پورت USB لپ تاپ ارائه می ‌کند و این مورد هیچ ارتباطی با کیفیت شارژی که باتری گوشی شما دریافت می کند، نخواهد داشت.

پس با توجه به توضیحات بالا اگر از برندهای معتبر پاور بانک استفاده کنید و اطلاعات کاملی در مورد بهترین پاوربانک و خصوصیات دیگر آنها داشته باشید، می توانید به راحتی با خیالی آسوده گوشی خود را با پاوربانک شارژ کنید.

12) باتری گوشی برای اولین بار باید، بعد از خرید 8 ساعت شارژ شود!

باور اشتباه دیگر در مورد باتری گوشی های موبایل این است که حتما باید قبل از شروع استفاده از دستگاه و بعد از خرید آن، باتری گوشی را برای مدت زمان 8 ساعت به شارژ زده شود! این مسئله برای گوشی های مدرن امروزی که از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کنند، صحت ندارد. پس از این به بعد وقتی گوشی هوشمند به روز را خریداری می کنید نیازی نیست که بعد از خرید گوشی، آن را 8 ساعت به شارژ بزنید و با خیال آسوده می‌ توانید همین حالا که گوشی خود را خریداری کردید از آن استفاده کنید و هر وقت که دوست داشتید باتری آن را شارژ نمایید. این مورد هیچ مشکلی در کیفیت شارژدهی باتری گوشی ایجاد نمی کند.

13) لازم نیست باتری گوشی ها تعویض شوند!

برخی کاربران تعویض باتری در بازه های زمانی طولانی (نظیر چند سال) را یک کار بیهوده دانسته و می گویند اصلا نباید این کار را انجام داد، اما در واقع اینگونه نیست! باتری های لیتیوم یونی به مرور زمان و با قرار گرفتن در سیکل های شارژ مقداری از توان و ظرفیت اولیه خود را از دست داده و این مسئله یک امر طبیعی در باتری های لیتیوم یونی می باشد که نمی ‌توان از آن جلوگیری کرد. برای برطرف کردن این مشکل فقط تعویض باتری تنها راه حل پیش رویتان است. مهمولاً عملکرد مفید باتری لیتیوم یونی گوشی های موبایل چیزی در حدود 2 الی 3 سال است. پس از گذشت این مدت زمان عموماً ظرفیت باتری گوشی به چیزی در حدود 70 الی نهایتا 80 درصد از ظرفیت اصلی و اولیه خودش می رسد. بدین معنی که اگر باتری گوشی شما 3000 میلی آمپر ساعتی باشد، احتمالا بعد از 2 سال ظرفیت آن به 2400 یا 2100 میلی آمپر ساعت کاهش می ‌یابد. بنابراین هر وقت که لازم باشد، باید نسبت به تعویض باتری گوشی خود اقدام نمایید. تعویض باتری گوشی امری طبیعی ست و حتماً وقتی که گوشی کاملاً از کار افتاد باید آن را به تعمیرکار تخصصی بسپارید!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *