راهنمای خرید موبایل

اپل یا گوگل! کدام یک امن تر است؟

blank

اگر بخواهیم با آمار و ارقام به این سوال پاسخ دهیم که کدام یکی از سیستم عامل های اندروید و یا iOS امن تر هستند،  می توان به جرات گفت که تبلت ها و گوشی های اندرویدی 81 درصد از هدف بدافزازها و ویروس ها از حملاتشان به کاربران گوشی های هوشمند را تشکیل می دهند. برای اثبات این موضوع هم می توان به اپلیکیشن Google Play Protect اشاره نمود. یک اپلیکیشن آنتی ویروس و ضد بد افزار برای دیوایس های اندروید که مستقیماً توسط شرکت گوگل طراحی و بر روی پلی استور گوگل ارائه شده است. با اینکه اکثر حملات سایبری و ویروسی به سمت دستگاه ها و گجت های اندروید می باشد، با این وجود، نمی توان ادعا کرد که محصولات اپل از اینگونه خطرات کاملاً در امان هستند. هر روزه 24 ساعته، افرادی در حال تلاش برای پیدا کردن حفره های امنیتی داخل سیستم عامل مخصوص اپل، یعنی iOS و گجت های پوشیدنی آن هستند.

به عنوان مثال سال گذشته، یک حفره امنیتی بسیار خطرناک در سیستم عامل iOS توسط یکی از هکرهای حرفه پیدا شد که تنها با وارد نمودن یک کد دستوری، امکان کنترل آیفون شما را به هکر می داد. تیم امنیتی اپل به سرعت این مشکل امنیتی را برطرف نمودند. ولی این تجربه به ما نشان داد که حتی سیستم عامل iOS نیز در برابر این گونه خطرات به صورت 100 درصد امن و غیر قابل نفوذ نمی باشد.

شاید عبارت “جیلبریک” یا “jailbreaking” به گوشتان خورده باشد. جیلبریک اقدامی است که بر روی دستگاه های شرکت اپل انجام می شود و بعضی از مراکز ارائه دهنده خدمات موبایل می توانند آن را برای شما انجام دهند. جیلبریک یک حالتی شبیه به هک دیوایس iOS شما می باشد که موانع بسیاری را در حین کار با گوشی های آیفون از بین می برد.  در واقع جیلبریک مانند پلی عمل می کند که از روی محدودیت ها و قوانین خاص شرکت اپل گذشته که دسترسی و تغییر لایه های درونی سیستم عامل iOS را امکان پذیر می کند. این دقیقا اتفاقی است که با روت کردن اندروید و اعطای دسترسی های بیشتر به کاربران اندرویدی به آنها امکان دستکاری پیشرفته سیستم عامل را می دهد.

 در هر صورت امکان آلوده شدن گوشی های اندروید به ویروس بیشتر از گوشی های اپل است. در مقاله ی “علائم آلودگی گوشی اندروید به ویروس و بدافزار” علامت های متعددی را که بر روی گوشی های اندرویدی ظاهر می شوند معرفی کردیم. اگر چند علامت از علائم ویروسی شدن گوشی روی سیستم عامل اندروید شما بروز کرد، می بایست اقدام به حذف ویروس، بدافزار، جاسوس افزار و یا باج گیر نمایید. برای این منظور می بایست مطابق با دستور العمل زیر رفتار نمایید.

  • در صورت آلوده شدن گوشی اندرویدی ام به ویروس، چه کاری می توانم انجام دهم؟

برای نجات یک گوشی ویروسی می توانید مراحل زیر را طی نمایید.

گام اول: گوشی خود را در حالت هواپیما یا آفلاین قرار داده تا تمامی اتصالات اینترنت قطع شود و بدافزارها قادر به ارسال و دریافت اطلاعات نباشند.

گام دوم:  حال می بایست میزان استفاده از اینترنت، باتری و برنامه هایی را که اخیراً نصب کرده اید بررسی کنید.

گام سوم: برنامه مشکوک را پیدا کرده و آن را به صورت کامل حذف کنید. می توانید بر روی پلی استور گوگل نظرات مربوط به آن برنامه را مطالعه کرده و از آلوده بودن برنامه به ویروس مطمئن شوید.

گام چهارم: گوشی خود را ریست کرده و به تنظیمات کارخانه بازگردانید. اکثرا اینکار باعث از بین رفتن بدافزارها و اثرات ناشی از آن می شود.

گام پنجم: یک آنتی ویروس مناسب نصب کرده تا ویروس ها و بدافزارهای فعال بر روی گوشی شما را شناسایی و حذف نماید.

خلاصه اینکه

امنیت و حفاظت از حملات ویروس ها یکی از مهم ترین مسائل دنیای فناوری است. اطلاعات مهم ترین دارایی الکترونیک هر فردی است و کمپانی های موبایل ساز باید به فکر تامین امنیت گوشی های هوشمند در برابر حملات هکرها، بدافزارها، باج گیرها و ویروس ها باشند. دو سیستم عامل محبوب اندروید و iOS هر دو داعیه ی تامین امنیت برای کاربران خود هستند؛ با این حال قربانی شدن کاربران در برابر حملات ویروسی امری اجتناب ناپذیر است.

مطالب مرتبط