ترفند, ترفند آیفون

آموزش مقدماتی – شخصی سازی آیفون

blank

در این پست سعی داریم تمامی مواردی را که لازم است برای شخصی سازی پس از خرید گوشی آیفون و یا تبلت آیپد خود انجام دهید، عنوان کنیم. ار جمله مهم ترین این موارد عبارتند از: تغییر نام گوشی، کار با فولدرهای آیفون، کار با برنامه های آیفون، تغییر نور صفحه نمایش، استفاده از Display Zoom و … با کوک موبایل همراه باشید.

تغییر نام آیفون

نام آیفون و آیپد شما توسط سرویس هایی چون آیتیونز و آی کلود استفاده می شود. برای تغییر نام دستگاه خود از طریق مسیر  Settings > General > About > Name اقدام نمایید و نام دلخواه برای گوشی تان انتخاب کنید.

نام گذاری آیفون

نام گذاری آیفون

مرتب کردن برنامه های کاربردی (Apps)

کاربران آیفون ها می توانند چینش و آرایش صفحه اصلی آیفون و آیپد را مجددا تنظیم کرده و Dock را سفارشی سازی کنند. برای جا به جا کردن هر برنامه روی صفحه نمایش گوشی، تنها لازم است آیکون آن برنامه دلخواه را روی صفحه اصلی (هوم اسکرین) لمس کرده و انگشتتان را تا زمانی که آیکون برنامه شروع به لرزش کند، روی آن نگه دارید و سپس آن را به هر جایی از صفحه که میخواهید بکشید (صبر کنید تا برنامه ها در جای جدید خود قرار بگیرند و آنگاه انگشت خود را از روی آیکون برنامه مورد نظر بلند کنید).

  • برای جا به جا کردن یک برنامه دلخواه به صفحه ای دیگر از صفحه هوم آیفون: انگشتتان را روی آیکون برنامه نگه داشته و  آن را به سمت یکی از لبه های صفحه بکشید.
  • برای جا به جا کردن یک برنامه دلخواه به داک: آن را به سمت پایین صفحه نمایش و به سمت داک بکشید (ابتدا می بایست برنامه ی دیگر ی را که درون داک است، حذف کنید تا فضا برای برنامه ی جدید باز شود). لازم به یادآوری است که داک فضایی مستطیل شکل بالای دکمه ی هوم و زیر صفحه نمایش گوشی آیفون است که برنامه های پر استفاده را در آنجا قرار می دهیم تا دسترسی به آنها سریعتر و راحت تر انجام پذیرد.

blankتوجه: در مورد هر دو فرآیند،  برای کامل شدن کار، لازم است روی دکمه Done (در مدل گوشی آیفون X) ضربه بزنید و یا دکمه هوم (درسایر مدل ها) را فشار دهید.

blankنکته: اگر دستگاه اپلی دارید که 3Dتاچ دارد و نمی توانید با لمس کردن آیکون برنامه ای آن را دراگ کنید، می بایست اطمینان حاصل کنید که انگشت خود را آرام روی آیکون برنامه نگه داشته اید وآن را روی آیکون برنامه فشار نمی دهید.

چینش برنامه ها در صفحه ی هوم ایفون

چینش برنامه ها در صفحه ی هوم ایفون

ایجاد صفحه اضافی روی صفحه اصلی برای درج برنامه ها

برای ایجاد صفحه اضافی روی صفحه اصلی که بتوانید روی آن برنامه های جدید را جا دهید تنها لازم است که  هنگام تنظیم و جا به جا کردن برنامه ها، یکی از همین برنامه ها را به لبه سمت راست آخرین صفحه موجود بکشید. شما با توجه به نقاط بالای Dock، می توانید ببینید در حال حاضر هوم آیفون شما چند صفحه دارد و الان در کدام صفحه قرار دارید.

 

شروع تنظیمات از لی اوت پیش فرض اپل

برای آن که لی اوت صفحه ی هوم به شکل پیش فرض آن تبدیل شود و آیکون هر برنامه ای به شکل اصلی آن نمایش داده شود باید به مسیر Settings > General > Reset بروید و سپس روی عبارت “Reset Home Screen Layout” ضربه بزنید تا صفحه اصلی و برنامه هایی را که روی صفحه هوم هستند، به طرح اصلی خود بازگردانید.

تنظیم لی اوت صفحه هوم آیفون

تنظیم لی اوت صفحه هوم آیفون

پس از تپ کردن روی “Reset Home Screen Layout”، هر پوشه ای که ایجاد کرده اید برداشته می شود و برنامه هایی که آنها را دانلود کرده اید پس از برنامه هایی که به صورت نیتیو و در کارخانه روی آیفون و آیپد نصب شده اند قرار می گیرند.

حذف و پاک کردن برنامه ها

برای حذف برنامه ها از صفحه اصلی (هوم آیفون)، تنها می بایست یک برنامه را در صفحه اصلی آیفون لمس کرده و انگشتتان را تا زمانی که برنامه شروع به لرزش کند، روی آیکون آن نگه دارید. حال می بایست روی آیکون Close که به شکل the Close button  است، ضربه بزنید. زمانی که حذف برنامه به پایان رسید، روی عبارت Done (در آیفون X) ضربه بزنید و یا دکمه هوم (در دیگر مدل ها) را فشار دهید.

blankنکته: اگر دستگاه اپلی دارید که 3Dتاچ دارد و نمی توانید با لمس کردن آیکون برنامه ای آن را دراگ کنید، می بایست اطمینان حاصل کنید که انگشت خود را آرام روی آیکون برنامه نگه داشته اید وآن را روی آیکون برنامه فشار نمی دهید.

شما می توانید علاوه بر برنامه های واسطی که آنها را از اپ استور دانلود و روی گوشی نصب کرده اید،  بسیاری از برنامه های نیتیو را هم از روی آیفون و آیپد خود حذف کنید. (یادآوری: برنامه های نیتیو و بومی برنامه هایی هستند که در کارخانه روی آیفون و آیپد شما نصب شده اند و از ابتدای خریدن آیفون روی سیستم عامل بوده اند.) برنامه های بومی که می توانید آنها را از روی آیفون خود حذف کنید به قرار لیست زیر هستند:

  • ماشین حساب (Calculator)
  • تقویم (Calendar)
  • قطب نما (Compass)
  • تماس ها ( Contacts = در صورت حذف این برنامه از روی آیفون، اطلاعات و گزارش تماس ها باقی می ماند و از طریق تلفن، پیام ها، ایمیل، FaceTime و برنامه های دیگر در دسترس خواهد بود. دقت کنید که برای حذف یک مخاطب، شما باید مخاطبین را ریستور کنید.)
  • FaceTime
  • فایل ها (Files)
  • برنامه پیدا کردن دوستان من (Find My Friends)
  • خانه (Home)
  • iBooks
  • فروشگاه آیتونز (iTunes Store)
  • ایمیل (Mail)
  • نقشه ها (Maps)
  • موسیقی (Music)
  • اخبار (News)
  • یادداشت (Notes)
  • پادکست ها (Podcasts)
  • یادآوری ها (Reminders)
  • سهام (Stocks)
  • نکات (Tips)
  • تلویزیون (TV)
  • پخش فیلم  (Videos)
  • یادداشت های صوتی (Voice Memos)
  • ساعت (Watch)
  • آب و هوا (Weather)

 

blank هشدار: باید بدانید زمانی که یک برنامه داخلی (بومی) را از هوم آیفونتان حذف می کنید، تمامی داده های کاربر که روی آن برنامه ایجاد و ویرایش شده است و همچنین فایل های پیکربندی(کانفیگوریشن) مربوط به آن برنامه نیز حذف خواهند شد. حذف برنامه های بومی (برنامه هایی که در لیست بالا نام برده شده اند) از صفحه ی هوم آیفون می تواند بر دیگر عملکردهای سیستم عامل تأثیر بگذارد؛ به همین دلیل باید دقیقا بدانید که هر برنامه ی بومی در چه برنامه های دیگری هم نقش دارد تا سیستم عامل گوشی و تبلتتان با حذف کردن آن برنامه دچار مشکل نشود.

blankنکته: برای بازگردانی برنامه ای که آن را به اشتباه حذف کرده و یا دوست دارید آن را بازگردانی کنید، به App Store بروید، نام برنامه را جستجو کنید و پس از پیدا شدن آن برنامه در اپ استور،  روی دکمه Download که با آیکون  the Download button مشخص شده است، کلیک کنید.

سازماندهی پوشه ها (فولدرها)

ایجاد پوشه ی جدید در صفحه هوم

برای ایجاد یک پوشه، در صفحه هوم آیفون، هر برنامه ای را که دوست دارید، لمس کرده و انگشتتان را روی آیکون آن برنامه نگه دارید تا آیکون برنامه شروع به لرزش کنند، حال می توانید با حرکت دادن انگشتتان، برنامه را به یکی دیگر از پوشه های دلخواه خود بکشید. پس از انداختن برنامه در پوشه دلخواه، انگشتتان را از روی صفحه نمایش گوشی بلند کنید. برای تغییر دادن نام پوشه، روی نام آن ضربه بزنید برای بازگشت به صفحه اصلی و هوم گوشی، با انگشتتان جایی بیرون از پوشه ضربه بزنید. دقت کنید که شما تنها از صفحه ی هوم گوشی می توانید پوشه و فولدرها را سازماندهی کنید.

ایجاد پوشه ی جدید در آیفون

ایجاد پوشه ی جدید در آیفون

برای تکمیل فرآیند سازماندهی و نام گذاری پوشه های آیفون، روی دکمه Done (در آیفون X) ضربه بزنید و یا دکمه هوم را در سایر مدل دستگاه های اپل فشار دهید. نکته ی جالبی که در مورد ساختار فولدر اپل وجود دارد این است که می توانید چندین صفحه ی برنامه درون هر فولدر داشته باشید.

حذف فولدر از صفحه ی هوم آیفون

برای آنکه پوشه ای را از صفحه هوم آیفون و ایپد خود پاک کنید، تنها کافی است که روی پوشه دلخواه ضربه بزنید، بعد از وارد شدن به داخل پوشه، یک برنامه دلخواه را در پوشه لمس کرده و تا زمانی که آیکون برنامه شروع به لرزش کند،  انگشتتان را روی آن آیکون نگه دارید، حال می بایست همه برنامه ها را دراگ کنید تا پوشه به صورت خودکار حذف شود.

تغییر تصویر زمینه(Wallpaper)

تنظیمات والپیپر این اجازه را به شما می دهد که یک عکس یا تصویر را به عنوان تصویر زمینه برای صفحه قفل گوشی و یا برای صفحه هوم گوشی و تبلت خود قرار دهید.اپل در این مورد دست شما را باز گذاشته است و می توانید تصاویر پویا ( لایو) و یا تصاویر ثابت را برای تصویر زمینه گوشی خود انتخاب کنید.

تغییر والپیپر

به مسیر Settings > Wallpaper > Choose a New Wallpaper بروید.

انتخاب والپیپر جدید برای آیفون

انتخاب والپیپر جدید برای آیفون

blankنکته: اگر تصویر ی از خودتان را به عنوان تصویر زمینه انتخاب کرده اید، می توانید با قرار دادن انگشتتان روی تصویر و باز کردن دو انگشت از هم تصویر را زوم کنید و با دراگ کردن تصویر آن را در صفحه تنظیم کنید. اگر دوست ندارید تصویر زوم شده ی خود را به عنوان تصویر زمینه ی آیفونتان قرار دهید، دو انگشت را به هم نزدیک کنید تا عکس از حالت زوم خارج شود.

تغییر والپیپر آیفون

تغییر والپیپر آیفون

زمانی که یک تصویر را برای تصویر زمینه انتخاب می کنید، تنها در صورتی که آن تصویر در حالت نمایش Perspective باشد، می توانید زاویه نمایشش را تغییر دهید. برای روشن کردن گزینه Perspective برای تصویر زمینه ای که آن را قبلا تنظیم کرده اید، به Settings > Wallpaper بروید و روی تصویر صفحه قفل یا تصویر زمینه ی صفحه هوم تپ کنید.

blankنکته: چنانچه گزینه Reduce Motion ( موجود در تنظیمات Accessibility) روی آیفون و یا آیپد روشن باشد، گزینه Perspective در والپیپر نمایش داده نخواهد شد.

تنظیم عکس لایو به عنوان والپیپر آیفون و آیپد

برای قرار دادن یک عکس لایو به عنوان والپیپر در دستگاه هایی از اپل که قابلیت 3D Touch دارند، به مسیر Settings > Wallpaper > Choose a New Wallpaper بروید و روی انتخاب یک والپیپر جدید تپ کنید. حال باید یک عکس لایو و پویا انتخاب کنید. اگر تصویر لایوی که قصد بارگذاری آن را به عنوان والپیپر روی گوشی دارید، درون فولدری در آیفون شما است، از همین بخش می توانید آن را انتخاب کنید.

blank با استفاده از تاچ سه بعدی گوشی می توانید، زمانی که در صفحه قفل هستید عکس زنده را بفشارید تا شاهد پخش انیمیشن آن تصویر باشید.

تنظیم روشنایی صفحه نمایش و تعادل رنگ ها

برای تنظیم روشنایی و نور صفحه نمایش روی آیفون می توانید کارهایی از این قبیل انجام دهید. برای مثال می توانید نور صفحه نمایش را برای افزایش طول عمر باتری کم کنید. از Shift Night استفاده کنید تا نمایش رنگها را در صفحه نمایش تغییر دهید و در نهایت بتوانید شب ها زمانی که نور صفحه باید کمتر باشد، صفحه نمایش و جزییات آن را بهتر و واضح تر ببینید. همچنین می توانید در مدل هایی که از قابلیت True Tone پشتیبانی می کنند،  به طور خودکار رنگ و شدت نور صفحه نمایش را با نور محیطی که در آن قرار گرفته اید تنظیم کنید تا چشمانتان برای دیدن صفحه نمایش اذیت نشوند.

تنظیم نور و روشنایی صفحه نمایش

برای تنظیم نور صفحه نمایش، ابتدا می بایست مرکز کنترل روی سیستم عامل را باز کنید، سپس دکمه روشنایی را که با آیکون  the Brightness button مشخص شده است به سمت بالا و یا پایین بکشید. روش دیگر برای تنظیم روشنایی صفحه نمایش این است که به Settings > Display & Brightness بروید و با کشیدن شاخص نور، روشنایی را کم و یا زیاد کنید.

روشنایی نور صفحه نمایش

روشنایی نور صفحه نمایش

تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش 

برای تنظیم اتومات نور صفحه به Settings > General > Accessibility > Display Accommodations بروید و با تپ کردن روی عبارت “Auto-Brightness”، روشنایی خودکار را فعال کنید. پس از فعال شدن قابلیت Auto-Brightness، آیفون روشنایی صفحه نمایش را برای شرایط نوری متفاوتی که کاربر در آن قرار می گیرد و با استفاده از سنسور داخلی نور محیط تنظیم می کند.

متعادل کردن رنگ های صفحه نمایش

متعادل کردن رنگ های صفحه نمایش

استفاده از True Tone

برای استفاده از این قابلیت، در مدل های پشتیبانی شده ای از اپل که True Tone دارند، ابتدامرکز کنترل را باز کنید، دکمه روشنایی را که با آیکون  the Brightness button مشخص شده است فشار دهید، سپس روی دکمه True Tone که با آیکون  the True Tone button مشخص شده است، ضربه بزنید تا روشن یا خاموش شود. برای فعال و غیرفعالسازی “تنالیته ی واقعی” می توانید از طریق مسیر   Settings > Display & Brightness > turn on True Ton نیز اقدام نمایید.

روشن کردن تنالیته واقعی روی آیفون

روشن کردن تنالیته واقعی روی آیفون

روشن یا خاموش کردن Night Shift

برای آن که Night Shift را روشن و یا خاموش کنید، مرکز کنترل را باز کنید، دکمه روشنایی the Brightness button را فشار دهید (در مدل هایی که لمس 3D را پشتیبانی نمی کنند، باید دکمه روشنایی را لمس کرده و آن را برای چند ثانیه نگهدارید)، سپس روی دکمه Shift Night که با آیکون Night Shift button مشخص شده است، ضربه بزنید. برای روشن و خاموش کردن این قابلیت می توانید از طریق مسیر Settings > Display & Brightness > Night Shift نیز اقدام نمایید.

شیفت شب در آیفون

شیفت شب در آیفون

تغییر وضعیت دستی Night Shift :

این حالت برای زمانی که در طول روز در یک اتاق تاریک قرار گرفته اید، مفید است. برای این منظور به Settings > Display & Brightness > Night Shift بروید تا برنامه را برای تنظیم خودکار فعال کنید. خوب است بدانید که اگر برنامه Night Shift را برای غروب تا طلوع خورشید برنامه ریزی کنید، آیفونتان از داده های ساعت و موقعیت جغرافیایی شما برای تعیین این حقیقت که آیا شب و یا روز است، استفاده می کند.

blankنکته: اگر از طریق مسیر Settings > Privacy  گزینه Location Services را و یا از طریق مسیر Settings > Privacy > Location Services > System Services سرویس Setting Time Zone را غیرفعال کرده باشید، قابلیت Turn off Night Shift از غروب تا طلوع خورشید روی گوشی شما نمایش داده نخواهد شد.

برای تنظیم تعادل رنگی در Night Shift، به Settings > Display & Brightness > Night Shift بروید و آنگاه با تغییر شاخص رنگی، نمایش رنگ ها در حالت شیفت شب را به سمت رنگ های گرمتر و یا خنک تر تغییر دهید.

شیفت شب در آیفون

شیفت شب در آیفون

زوم صفحه با استفاده از Display Zoom

در دستگاه هایی از اپل که Display Zoom را پشتیبانی می کنند و لیست آنها در ادامه آمده است، می توانید صفحه نمایش گوشی تان را بزرگ کنید. برای این منظور می بایست Settings > Display & Brightness بروید. روی عبارت”View” ضربه بزنید (این عبارت را می توانید زیرعبارت “Display Zoom” پیدا کنید)، حال عبارت “Zoomed” را انتخاب کنید، سپس روی عبارت “Set”ضربه بزنید.

زوم صفحه نمایش آیفون

زوم صفحه نمایش آیفون

لیست دستگاه هایی که می توان روی آنها صفحه نمایش را زوم کرد:

  • iPhone 8
  • iPhone 8 Plus
  • iPhone 7
  • iPhone 7 Plus
  • iPhone 6s
  • iPhone 6s Plus
  • iPhone 6
  • iPhone 6 Plus

Extension برای برنامه های آیفون 

برخی از برنامه های واسط هستند که به کاربران اجازه می دهند، قابلیت های iPhone خود را گسترش دهند. یک برنامه افزودنی ممکن است گزینه ای را برای اشتراک گذاری محتوای تولید شده و یا دستکاری شده درون برنامه، ویجتی برای نمایش در نمای امروز، یک مرورگر فایل و یا یک صفحه کلید سفارشی را به قابلیت های آیفون شما اضافه کند. به عنوان مثال، اگر برنامه ی Pinterest را دانلود کنید، خود برنامه ی Pinterest گزینه اضافه تری را برای اشتراک گذاری تصاویر به آیفون شما اضافه می کند و زمانی که بر روی دکمه اشتراک گذاری کلیک کنید، تصویر با مخاطبان دلخواه شما به اشتراک گذاشته می شود.

اکستنشن برنامه ها، می تواند قابلیت ادیت و ویرایش هر عکس یا ویدیویی در برنامه Photos آیفون را به کاربر اعطا کند.  به عنوان مثال، حتما دیده اید که با دانلود یک برنامه مربوط به عکس، به شما اجازه افزودن فیلتر های مختلف به تصاویر داده شده است.

اکستنشن های برنامه ی واسط در آیفون

اکستنشن های برنامه ی واسط در آیفون

دانلود و نصب برنامه های اکستنشن دار

برنامه را از App Store دانلود کنید و آن برنامه را اجرا کنید و دستورالعمل هایی را که روی صفحه نمایش نشان داده می شود، دنبال کنید.

 روشن یا خاموش کردن گزینه های اشتراک گذاری 

روی دکمه اشتراک گذاری که با آیکون  the Share button مشخص شده است، ضربه بزنید، سپس روی عبارت “More” تپ کنید (در صورت لزوم گزینه های نمایش داده شده روی صفحه نمایش را به سمت چپ بکشید). حال می توانید گزینه های اشتراک گذاری یا … را غیرفعال کنید (این گزینه ها به صورت پیش فرض روی برنامه های واسطی که نصب می کنید و اکستنشن دارند، فعال هستند).

سازماندهی گزینه های اشتراک گذاری

روی دکمه اشتراک گذاری the Share button ضربه بزنید، سپس روی عبارت “More” تپ کنید (در صورت لزوم گزینه های نمایش داده شده روی صفحه نمایش را به سمت چپ بکشید). برای تنظیم مجدد گزینه های برنامه، دکمه Reorder را که با آیکون  the Reorder button نمایش داده می شود، لمس کرده و آن را بکشید.

مطالب مرتبط