ترفند آیفون

آموزش آیفون – برنامه ی Photos

blank

در این پست و چند مقاله ی آتی قصد داریم نکته ها و ترفندهای مرتبط با برنامه ی بومی Photos را که با آیکون blank  بر روی صفحه ی هوم دستگاه ها قابل تشخیص بوده و از طرفی هم در کارخانه بر روی دستگاه های اپل نصب شده است، به شما عزیزان آموزش دهیم. کاربران دستگاه های اپل با استفاده از برنامه ی Photos میتوانند عکس ها و ویدیوهای روی دستگاه و آی کلود را مشاهده، سازمان دهی، اشتراک گذاری و ویرایش کنند. با کوک موبایل همراه باشید.

آشنایی با برنامه ی Photos

راه های زیادی برای گرفتن عکس و فیلم با استفاده از iPhone ها وجود دارد که از آن جمله می توان به گرفتن عکس با استفاده از دوربین، فعال کردن  iCloud Photo Library برای سینک و همگام کردن عکس ها و فیلم های موجود روی آیفون با تمامی دستگاه های مک و iOS، همگام سازی تصاویر و مدیاها با iTunes نصب شده بر روی کامپیوتر، وارد کردن مدیاهای ضبط شده توسط دوربینی دیگر به آیفون، وارد کردن مدیاها از ایمیل یا یک صفحه وب دلخواه بر روی گوشی و موارد دیگر اشاره کرد. همچنین می توانید با استفاده از   برنامه ی Photos تصاویر متحرک و یا همان GIF های مورد علاقه خود را نیز ذخیره و مشاهده کنید. گیف هایی که توسط کاربران ایفون ها دانلود می شوند از طریق آلبوم Animated که در برنامه ی photos موجود است، قابل دسترسی خواهند بود.

مشاهده-ی-ویدیوها-و-تصاویر-با-استفاده-از-برنامه-یPhotos

مشاهده-ی-ویدیوها-و-تصاویر-با-استفاده-از-برنامه-یPhotos

در تصویر بالا می توانید صفحه ی برنامه ی photos را ببینید که در آن چند عکس وجود دارد. دکمه Collections که شامل دسته بندی تصاویر و مدیاهای موجود روی برنامه است در گوشه ی بالایی و سمت چپ تصویر قرار گرفته است و دکمه Search و Select در سمت راست و بالای تصویر قرار دارند. در بخش زیرینِ دکمه Collections، نام محلی که عکس در آنجا گرفته شده است نمایش داده می شود و به اصطلاح تگ مکانی عکس در این بخش قرار دارد. با تپ کردن روی فلش به سمت راستی که در ابتدای خوشه های تصویری مشاهده می کنید، می توان به جزئیات بیشتر در مورد تصاویر نمایشی در برنامه ی Photos دست پیدا کرد.
در بخش پایینی تصویر هم می توانید زبانه های  Photos, Memories, Shared, Albums را ببینید که به ترتیب شامل نمایش تصاویر موجود در آلبوم ها، تصاویر به اشتراک گذاشته شده، تصاویر مرتبط با خاطرات و کل تصاویر موجود در برنامه ی photos می باشند.

  • زبانه ی Photos: برای دیدن تمامی عکسهای عادی، عکسهای لایو و ویدیوهایی که بر اساس مجموعه ها، سالها و لحظات که با برچسب های Moments, Collections, Years سازماندهی شده اند، بر روی Photos ضربه بزنید. برای مرور سریع تصاویری که در یک مجموعه قرار گرفته اند و یا در یک سال مشخص گرفته شده اند، ابتدا یکی از تصاویر بندانگشتی نمایش داده شده در برنامه را لمس کرده و پس از آن که اندکی انگشت خود را روی تصویر مزبور نگه داشتید آن را به سمتی دلخواه بکشانید. برای مشاهده ی هر یک از عکس های بندانگشتی در سایز تمام صفحه (Full Screen) تنها می بایست بر روی آن تصویر تپ نمایید.
  • زبانه ی Memories: برای یادآوری مجموعه عکس ها و فیلم هایی که در رویدادی خاص گرفته شده و بر روی گوشی ذخیره شده اند بایستی بر روی زبانه ی Memories تپ کنید.  شما می توانید در لایببری برنامه ی Photos دسته های بر اساس افراد، حیوانات خانگی، بچه ها، سفرها و فعالیت های مورد علاقه تان ایجاد کرده و جست و جوی تصاویر و ویدیوهایتان را بر اساس دسته های ایجاد شده انجام دهید.
  • زبانه Shared:  یبرای دیدن عکسها و فیلمهایی که آنها را با دیگران به اشتراک گذاشته اید و یا دیگران آنها را با شما به اشتراک گذاشته اند بر روی زبانه ی Shared ضربه بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی به اشتراک گذاشتن مدیا با دیگران پست های بعدی را که در مورد برنامه ی photos منشتر خواهد شد دنبال کنید.
  • زبانه ی Albums: برای ایجاد و مشاهده آلبوم روی آیفونتان بر روی زبانه ی Albums ضربه بزنید.

مشاهده عکس ها و فیلم ها

  •  سان دیدن از عکسها و ویدیوهای روی آیفون

ابتدا با تپ کردن روی آیکون blank در صفحه ی هوم آیفون، برنامه ی photos را اجرا کنید و در ادامه بر روی یکی از عکس ها ضربه بزنید. هنگام مشاهده عکس ها می توانید با کشیدن ریز عکسها تمامی آنها را از نظر بگذرانید. برای دیدن یکی از تصاویر کوچک در سایز فول اسکرین می توانید بر روی آن عکس ضربه بزنید. برای دیدن تصاویر بیشتری از مجموعه های متفاوت صفحه را به پایین اسکرول کنید تا به عناوینMoments و یا Albums برسید.

blankتوجه: هنگامی که عکس ها را بر اساس دسته بندی سال یا مجموعه ساماندهی می کنید، در برگه Photos به طور پیش فرض،  زیر مجموعه ای از عکس ها نمایش داده می شود. برای دیدن همه عکسها و ویدیوها، به آدرس Settings > Photos رفته و گزینه ی Summarize Photos را خاموش کنید.

 

مشاهده-ی-ویدیوها-و-تصاویر-با-استفاده-از-برنامه-یPhotos

مشاهده-ی-ویدیوها-و-تصاویر-با-استفاده-از-برنامه-یPhotos

در تصویر بالا می توانید عکسی را که به صورت تمام صفحه در برنامه ی Photos نمایش داده می شود، به همراه ریز عکسهایی از کالکشن حاضر را در بخش زیرین آن ببینید. دکمه ویرایش در گوشه ی بالایی و سمت راست تصویر قرار گرفته است. در بخش پایینی تصویر هم می توان دکمه های اشتراک گذاری، عکس های مورد علاقه، ویرایش و سطل زباله را دید.

blankاستقاده از تاچ سه بعدی در مشاهده ی تصاویر و ویدیوهای Photos

بر یکی از تصاویر بندانگشتی که در یک کالکشن یا آلبوم قرار گرفته است تپ کنید تا لیستی از کوئیک اکشن های مرتبط با تصویر نمایش داده شود. اگر انگشت خود را کمی محکم تر روی صفحه فشار دهید عکس در حالت تمام صفحه نمایش داده می شود و یا صفحه ی پاپ آپی برای نمایش تصویر در سایز بزرگتر باز می شود. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر پست ” آموزش 3D تاچ آیفون” را ببینید.

  • بزرگنمایی یا کوچکنمایی

بر روی یک عکس دوبار تپ کنید و یا دوتا انگشتانتان را روی آن قرار داده و برای بزرگنمایی انگشت ها را از هم باز کرده و برای کوچک کردن انگشتان را به هم نزدیک کنید. برای دیدن قسمت های دیگر تصویر می توانید یکی از انگشتان را روی صفحه گذاشته و آن را به هر سمتی که دوست دارید بکشانید.

  • پخش ویدیو

بر روی دکمه the Play button ضربه بزنید برای تغییر سایز بین نمایش تمام  صفحه ی ویدیو و نمایش متناسب با صفحه، دوبار  بر روی صفحه تپ کنید.

  • پخش یک اسلایدشو

هنگام مشاهده یک عکس یا ویدیو، بر روی دکمه the Share button ضربه زده و در ادامه بر روی گزینه ی Slideshow ضربه بزنید. برای توقف نمایش تصاویر به صورت اسلاید، یک بار بر روی صفحه ضربه زده و دکمه the Pause button را فشار دهید. با تپ کردن بر روی گزینه ی Options می توانید موزیک، تم و موارد دیگری را که دوست دارید روی اسلاید شوی شما باشد سفارشی سازی کنید.

یکی دیگر از کارهایی که می توانید با استفاده از قابلیت های برنامه ی Photos انجام دهید مرتبط با پخش تصاویر و مدیاهای گوشی روی تلویزیون و ال سی دی های بزرگ است. در مقاله های آتی در مورد روش های این کار به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

  • گرفتن عکس لایو

عکس لایو تصویری متحرک است که تصاویری را از قبل و بعد گرفتن عکس ذخیره می کند. برای گرفتن عکس لایو زمانی که برنامه ی Photos در صفحه نمایش به صورت کامل و تمام صفحه نمایش داده می شود بر روی Live Photo تپ کنید(اگر گوشی اپلی که در دست دارید قابلیت تاچ سه بعدی ندارد باید بر روی صفحه تپ کرده و انگشت را روی آن نگه دارید تا عکس لایو گرفته شود)

اگر ِیکی از دوستانتان عکس Liveای گرفته باشد و آن را با شما و از طریق AirDrop، iMessage، یا iCloud Photo Sharing به اشتراک گذاشته باشد، می توانید بر روی تصویر (در مدل های پشتیبانی شده) ضربه بزنید تا یکی از افکت های Live Loop، Bounce یا Exposure Long را به تصویر لایو دوستتان اضافه کنید.  مدل های iPhone X ،iPhone 8 ،iPhone 8 Plus ،iPhone 7 ،iPhone 7 Plus iPhone 6s ،iPhone 6s Plus ،iPhone SE همگی قابلیت گرفتن عکس های لایو را دارند.

blankنکته: در مدل هایی از دستگاه های اپل که 3D Touch را پشتیبانی می کنند، می توانید از عکس زنده به عنوان تصویر پس زمینه در صفحه قفل گوشی استفاده کنید.

  • مشاهده جزئیات عکس و ویدئو

برای دیدن اطلاعات اضافه تر از یک عکس یا ویدیو بر روی آن ضربه زده و در ادامه انگشتتان را روی آن به سمتی بالا بکشید تا یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

  • دیدن خاطرات مرتبط با هر عکس یا ویدیو
  • افراد تگ شده در عکس ها
  • مکان گرفته شدن عکس یا ویدیو به همراه پیوندی به عکس ها و ویدیوهای گرفته شده در نزدیکی این مکان ها، البته تگ مکانی که روی عکس ها و ویدیوها زده می شود در تمامی دستگاه های اپل وجود ندارد!

blankنکته: اگر تصویری که در حال تماشای آن روی برنامه ی Photos هستید یک عکس لایو است، می توانید زمان سوییپ کردن آن عکس به سمت بالا یک افکت به آن اضافه کنید. از جمله افکت های موجود برای عکس های لایو آیفون Loop Bounce، یا Exposure Long هستند.

  • جستجو در عکس ها، خاطرات یا آلبوم ها

برای جستجوی مدیاها براساس تاریخ (ماه و سال)، مکان (شهر و کشور)، دسته بندی (ساحل یا غروب) و یا شخص (به عنوان مثال صاحب گوشی) بر روی دکمه the Search button  تپ کنید.

جست و جو در برنامه ی Photos

جست و جو در برنامه ی Photos

در تصویر بالا می توانید صفحه ی جستجوی حاصل از وارد کردن کلمه ی Beach را ببینید که در آن نتایج برای واژه “ساحل” و بر اساس آلبوم، دسته بندی، مکان، خاطرات مرتبط و محله گروه بندی شده اند، ببینید. تعداد نتایج یافته شده در هر گروه را نیز می توانید ذیل عکس نمایش داده شده ببینید.

blank استفاده از سیری برای مشاهده ی عکس ها و ویدیوها

برای آن که سیری را برای مشاهده ی مدیاهای موجود روی برنامه ی Photos به کار بگیرید، جمله هایی مانند جملات زیر را ادا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه  ی استفاده از دستیار صوتی هوشمند اپل مقاله ی “همه چیز درباره ی Siri” را ببینید.

  • “Show me photos from July”
  • “Show me photos of Tehran”
  • “Show me photos of the beach”
  • “Show me photos of Ali”

گفتن هر یک از جملات بالا نتایجی را در بر خواهد داشت که به ترتیب در ادامه آمده اند:

  • “عکسهای گرفته شده در ماه جولای نشان داده می شوند.”
  • “عکسهایی که تگ تهران خورده اند، نشان داده می شوند.”
  • “عکسهای گرفته شده در ساحل نشان داده می شوند.”
  • “عکسهای علی نشان داده می شوند.”

سازماندهی عکس ها و فیلم ها

برگه و یا زبانه ی  Albums شامل آلبوم هایی است که خودتان ایجاد می کنید و یا آلبوم هایی که برنامه ی Photos  به صورت خودکار برای شما ایجاد می کند. برنامه ی Photos  می تواند بر اساس نوع عکس یا ویدئو آن را به آلبومی خاص اختصاص دهد. به عنوان مثال، عکس هایی که با دوربین جلوی گوشی گرفته اید به صورت کاملا خودکار به آلبوم Selfies اضافه می شود. آلبوم های پیش فرض دیگر  آیفون هم شامل موارد دلخواه، افراد، مکان ها، عکس های لایو، فیلم ها، پانوراما، Slo-mo، عکس های توده ای و یا Burst و غیره می باشند.

چنانچه سرویس iCloud Photo Library را روی گوشی خود فعال کرده باشید، تمامی عکس هایتان که بر روی فضای iCloud قرار دارند  در آلبوم All Photos  و همچنین در زبانه ی Photos قابل مشاهده خواهند بود. در غیر این صورت زبانه ی Photos شامل آلبوم Camera Roll خواهد بود که شامل عکسها و ویدیوهای گرفته شده با iPhone و هر دستگاه iOS دیگری است.

اگر از iCloud Photo Library استفاده می کنید، آلبوم هایتان بر روی فضای iCloud ذخیره شده و مداوما به روز می شوند. مدیاهایی که بر روی iCloud ذخیره می شوند، بر روی دستگاه هایی که با اپل آی دی یکسان به انها لاگین می کنید و دارای سیستم عامل iOS نسخه ی 8.1  یا بالاتر هستند و یا بر روی رایانه های مک با OS X 10.10.3 یا بالاتر و نیز در iCloud.com، قابل دسترسی هستند.

  • ساخت یک آلبوم جدید 

برای ساخت آلبوم جدید می بایست ابتدا بر روی Albums ضربه زده و در ادامه دکمه the Add button را فشار دهید، پس از ادد کردن بایستی نام را وارد کرده ودر ادامه بر روی گزینه ی Save تپ کنید. تنها کاری که باید در آخر انجام دهید این است که عکس ها و فیلم های مورد نظر برای اضافه شدن به آلبوم تازه را انتخاب کنید، سپس روی گزینه ی Done ضربه بزنید.

  • اضافه کردن عکس و مدیا به آلبوم موجود

هنگام مشاهده عکسهای بند انگشتی، بر روی گزینه ی Select ضربه زده و در ادامه آیتم های مورد نظر را انتخاب کنید و در انتها بر روی گزینه Add To ضربه بزنید. حال می توانید آلبوم مورد نظر را انتخاب کنید تا آیتم ها به آن اضافه شوند.

  • مدیریت آلبوم ها

هنگام مشاهده لیست آلبوم های موجود روی گوشی، بر روی Edit ضربه بزنید. ویرایش آلبوم ها شامل موارد زیر است:

  •  تغییر نام آلبوم: بر روی نام آلبوم ضربه زده و در ادامه یک نام جدید را وارد کنید.
  • تنظیم مجدد آلبوم ها: برای بزرگنمایی تصویر شناسه ی آلبوم ها بر روی آن تپ کرده و در ادامه آن را گرفته و به مکان دیگری بکشید.
  • حذف آلبوم: بر روی دکمه the Delete button کلیک کنید.

blankتوجه: شما نمی توانید آلبومی را که Photos برایتان ایجاد کرده است، حذف کنید، برای مثال این البوم ها شامل آلبوم های People، Places و Selfies هستند.

  • علامت گذاری مدیا به عنوان رسانه ی محبوب

زمان مشاهده یکی از عکس ها و یا ویدیوهای موجود روی برنامه ی Photos، بر روی دکمه the Favorite button ضربه بزنید تا آن مدیا را به آلبوم مدیاهای مورد علاقه تان اضافه کنید. هر عکس یا ویدیویی می تواند به چندین آلبوم مختلف و مجزا تعلق داشته باشد.

  • پنهان کردن عکس ها یا ویدیوهایی که دوست دارید روی گوشی باشند؛ اما در برنامه ی Photos نمایش داده نشوند!

هنگام مشاهده عکسهای بند انگشتی، بر روی گزینه ی Select ضربه بزنید، سپس عکسها یا ویدیوهایی را که میخواهید پنهان کنید انتخاب کنید. در ادامه لازم است بر روی دکمه the Action button ضربه زده و سپس روی گزینه ی Hide کلیک کنید. با این کار می بینید که عکسها یا ویدیوهای انتخاب شده به آلبوم Hidden منتقل می شوند.

دقت کنید که با پنهان کردن عکس ها در آیفون، این عکس ها و ویدیوها در زبانه های  Moments, Collections, Years, Memories نمایش داده نمی شوند؛ اما هنوز هم در آلبوم های موجود در زبانه ی Albums قابل مشاهده هستند.

  • حذف عکس یا ویدیو از برنامه ی Photos

بر روی زبانه ی Photos تپ کرده و در ادامه بر روی یکی از عکس ها و یا ویدیوهای موجود در برنامه ضربه بزنید، حال بر روی آیکون  the Trash Can button ضربه زده و در آخر هم بسته به فرمت مدیایی که قصد پاک کردنش را دارید بر یکی از گزینه های Delete Photo و یا Delete Video ضربه بزنید. عکسها و ویدیوهای حذف شده طی 30 روز گذشته در آلبوم «Recently Deleted» نگهداری میشوند و پس از گذشت مدت 1 ماه از پاک شدنشان برای همیشه حذف خواهند شد. شما همچنین می توانید ببینید که چند روز به حذف دائمی مدیا از روی آیفون مانده است. برای پاک کردن دائمی یک عکس یا ویدیو از آلبوم Recently Deleted  قبل از سررسید منقضی شدن زمان حذف دائمی آن، روی ان مدیای خاص ضربه زده و در ادامه بر روی Delete ضربه بزنید، سپس بسته به فرمت مدیایی که قصد پاک کردنش را دارید بر یکی از گزینه های Delete Photo و یا Delete Video تپ کنید. چنانچه از سرویس iCloud Photo Library استفاده می کنید، عکس ها و ویدیوهای حذف شده از تمام دستگاه هایی که با اپل ای دی یکسان به انها لاگین کرده اید حذف می شوند.

  • بازیابی عکس یا ویدیو حذف شده 

برای بازگردانی تصاویر و ویدیوهایی که به اشتباه پاک کرده اید، ابتدا به آلبوم Recently Deleted بروید و در ادامه بر روی عکس یا ویدیوی مربوط ضربه بزنید، حال بر رویRecover و سپس بسته به فرمت مدیای پاک شده بر روی یکی از گزینه های Recover Photo و یا Recover Video تپ کنید. چنانچه از سرویس iCloud Photo Library استفاده می کنید، تصویر بازگردانی شده به تمامی دستگاه های اپل لاگین شده با اپل آی دی یکسان بازخواهد گشت و اگر این سرویس روی گوشی شما فعال نیست تصویر و مدیای مورد نظر تنها به آلبوم Camera Roll روی گوشی باز می گردد.

برای بازیابی همزمان چندین عکس و فیلم می توانید پس از رفتن به آلبوم Recently Deleted، بر روی گزینه ی Select ضربه بزنید و در ادامه بر روی عکس ها و فیلم هایی که می خواهید آن ها را بازیابی کنید ضربه زده و در انتها هم روی Recover تپ کنید.

  • حذف عکس یا ویدیو از یک آلبوم خاص

ابتدا بر روی عکس یا ویدیوی مورد نظر ضربه زده و در ادامه بر روی دکمه ی the Trash Can button ضربه بزنید. در این بخش می توانید یکی از گزینه های حذف از روی دستگاه و یا حذف از حساب iCloud را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط