راهنمای خرید موبایل

موبايل با كيفيت

blank

تست موبايل: در سال 2012 پرفسور گرت فلوولد 9 موبايل را در دانمارك آزمايش كرد. در حالي كه بريتانيا براي بررسي گوشي از آزمون CTIA براي بررسي در سال 2016 اقدام كردند.

blank

OFCOM نيز دست به آزمايش موبايل زد و برند گوشي را ناديده گرفت تا بتواند تفاوت گوشيها را بسنجد. آنها از هر برند سه دستگاه را برگزيدند. گزينش موبايلها بر اساس قابليتهاي مناسب و باند åفركانس انجام گرفت و لزوما برندها در انجام تستها جايگاه خاصي نداشتند. با اينحال ofcom طي آزمايشات به اين دست پيدا كرد كه موبايلهاي غير از اسمارت فونها نسبت به اسمارت فونها برتري دارند و بعضي از موبايلهاي هوشمند از عملكرد بهتري برخوردارند. در تمام دورههاي زماني ميتوان يك نوكياي ارزان قيمت براي برقراري تماس صوتي خريداري كرد. در سال 2017 comreg (كمسيون تنظيم مقررات ارتباطات) 71 موبايل را كه در بازار ايرلند موجود بود، مورد بررسي و آزمايش قرار داد. هدف آزمايش قدرت سيگنال براي برقراري يا دريافت تماس و تمامي فرايند تبادل اطلاعات بود.

blank

طبق تحقيقات و آزمايشهاي COMREG، موبايلها از نظر انتفال فعال (TRP) مورد تأييد قرار گرفتند اما از نظر پذيرش يا دريافت (TIS) مورد قبول نبود. در حالي كه طبق آزمون CTIA بايد آزمايش انتقال فعال (TRP) و پذيرش (TIS) همزمان صورت بگيرد. چرا كه اجزاي داخلي موبايل (پردازنده، حافظه و غيره) باعث ايجاد نويز الكتريكي شده و بر پذيرش سينگال اثر گذاشته و اين يك ضعف محسوب ميشود.
اگر بتوان يك جدول از برندهاي محبوب دنيا آماده كرد تا طبق آن بتوان يك موبايل مناسب پيدا كرد اين كار بيهوده است و بايد تمام جنبههاي يك موبايل مناسب در نظر گرفته شود.
ناگفته نماند كه اسمارت فونها ميتوانند دو سيمكارت را فعال داشته باشند و همزمان دو شبكه مختلف را مديريت كنند.
اما بعضي ديگر از اسمارت فونها توانايي اجراي همزمان دو شبكه را ندارند و در حالت تك سيمكارت اجرا ميشوند.

تغييرات نسخه اورجينال:

در اكثر موارد اين ذهنيت وجود دارد كه تمام مدلهاي يك موبايل و برند مخصوص عملكرد مشابه دارند. اما در حقيقت آنها متفاوت هستند.
ممكن است بعضي مدلها شبيه به هم باشند اما در حقيقت متفاوت هستند و در برخي موارد ممكن است مشابه يك برند ساخته شده باشد. اما باز هم آنها متفاوت هستند. حتي در بعضي موارد ممكن است تمام اجزاي داخلي يك موبايل شبيه به هم باشد. اما همان قطعات كوچك ممكن است با هم متفاوت باشد (در حقيقت نسخه اصلي نباشد).

جالب است بدانيد اگر سيمكارت يك موبايل را به موبايل ديگري بيندازيد عملكرد سيم كارت در گوشي ديگر متفاوت خواهد بود. حتي در بعضي موارد ممكن است سيم كارت كار نكند يا بسوزد.
ممكن است عملكرد  شما در يك گوشي ديگر بهتر باشد و ممكن است عملكرد آن تضعيف شود.
امروزه اجازه داده شده كشورها بتوانند از روي نسخه اصلي موبايل كپي بسازند. همچنين ميتوان براي تقويت سيگنال از تكراركنندهها استفاده كرد. استفاده از تكراركننده غير قانوني بود اما مدتي قبل OFCOM استفاده از بعضي مدلها در خانه و وسايل نقليه جادهاي را تأييد كرد. با اين حال دقت شود تا تكراركننده يا تقويت كنندهي سيگنال غير قانوني خريداري نشود.

تكرار كننده (repeater):

تكراركنندهها از يك فرستنده و يك گيرنده تشكيل شدهاند كه سيگنالهاي ضعيف در يك فركانس مشخص را دريافت كرده و با سيگنال قويتري از يك فركانس جديد خارج ميكند.
پس تكراركنندهها سيگنال بين موبايل و اپراتور شبكه را تقويت ميكند و حتي اگر پوشش ضعيف باشد باز هم سيگنال را افزايش ميدهد.

طبق ofcom استفاده از دو نوع تكرار كننده تلفن همراه قانوني شده است:
1- تكرار كنندههاي استاتيك
2- تكرار كنندههاي خودرو

بهترين راهكار براي تبديل هر سرويس با هر پهناي باند استفاده از يك جعبه سيگنال EE است كه ميتوان سرويسها را ارتقا داد و به تري جي تبديل كرد.

يكي ديگر از مزاياي موبايل با كيفيت امنيت آن در مقابل مهاجمان خارجي است. موبايل مناسب بايد در برابر هكرها محفوظ بماند و امنيت را براي كاربر خود ايجاد كند. اما گاهي هكرها ميتوانند از طريق ديگر لوازم جانبي موبايل به آن دسترسي يابند

سرقت از طريق تعويض سيمكارت موبايل:

گاهي سارقين از طريق قطع موقت سيمكارت يا ايجاد يك نويز يا مشكل در سيمكارت دست به سرقت اطلاعات كاربر ميزند:
1- براي مدت كوتاهي سيمكارت از كار افتاده و دچار مشكل ميشود.
2- شخصي از طرف شركت پشتيبان سيمكارت تماس گرفته و خود را كارشناس معرفي ميكند.
3- شخص كارشناس از كاربر طعمه شده ميخواهد براي رفع مشكل، عملياتي را روي موبايل انجام دهد. به طور مثال عدد 1 را براي قسمتي وارد كند. عدد وارد شده باعث ميشود سيمكارت قطع شده و شخص هكر به سيمكارت تعويض شده يا سرقت شده دست پيدا كند.
شخص فريبكار به تمام حساب و اطلاعات كاربري و موجودي بانكي در موبايل فرد دست پيدا ميكند.
زماني كه كاربر فريب خورده شماره جديد را وارد موبايل ميكند، شخص فريبكار اقدام به تعوض سيمكارت ميكند. سيمكارت از كار افتاده و هيچ گونه تماس دريافت يا برقرار نميشود. كاربر فريب خورده متوجه موضوع تعويض سيم كارت نميشود تا زماني كه پيامي را ارسال كند. چرا كه در دنياي امروز تماسها كمي از جريان افتاده و پيامها مورد توجه هستند. البته اگر كاربر به وايفاي متصل باشد ميتواند از حساب كاربري خود مانند اينستاگرام يا تلگرام و حسابهاي اين چنيني خود دست يابد و اگر متوجه اين سرقت شود ميتواند به سرعت اين حسابها را از بين ببرد.
هكرها از طريق سيمكارت سرقتي وارد حساب آنلاين كاربر فريب خورده ميشود. چنانچه گفته شد ميتوان در صورت تشخيص زود هنگام بعضي حسابها را از بين ببرد تا از اطلاعات حفاظت شود.

راهكار جلوگيري سرقت از طريق سيمكارت:

1- گرفتن اطلاعات بيشتر از شخصي كه خود را متصدي سرويس شبكه معرفي ميكند.
2- گذاشتن پين كدهاي دو مرحلهاي براي حسابهاي حاوي شماره موبايل.
يكي ديگر از شواهد امنيتي، اين است كه هكرها و مهاجمان براي رسيدن به اهداف خود به كارمندان سرويس موبايل پول ميدهند تا از آنها در برابر همچنين سرقتي كمك بگيرند و اطلاعات سيم كارت كاربر را در اختيار اين هكرها و مهاجمان قرار دهند.
پس در صورت داشتن اطلاعات بسيار مهم و اپليكيشنهاي مختلف حساب بانكي، بايد احتياط لازم را انجام داده و موبايل را به انتي ويروسها و اپليكيشنهاي حفاظتي مجهز نمود.

مطالب مرتبط