اخبار فناوری

ساخت کد QR و خواندن آن

ساخت کد QR و خواندن آن

مطمئناً هر کاربری برای یک بار هم که شده با کدهای QR یا همان QR Code برخورد کرده است. این روزها کدهای QR بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد و به جایگزین مناسبی برای بارکد تبدیل شده ‌اند. حال می خواهیم بدانیم چگونه می ‌توانیم یک کد QR اختصاصی بسازیم و یا این نوع کدها را بخوانیم؟ در این مقاله قرار است نحوه ساخت کد QR و خواندن آن ‌ها را آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

کد QR  و تفاوت آن با بارکد

واژه QR مخفف عبارت Quick Response به معنای “پاسخ سریع” می باشد. پس کد QR کدی است که پاسخگویی آن بسیار سریع می باشد. کدهای QR در واقع عکس ‌های دو بعدی هستند که عملکرد کلی آن‌ ها شبیه به بارکد می باشد، ولی نسبت به بارکد پیشرفته ‌تر هستند. کدهای QR علاوه بر پاسخگویی سریع‌ تر نسبت به بارکد، می‌ توانند اطلاعات بیشتری را هم در خود ذخیره نمایند. این دو موضوع سبب شده که استفاده از کدهای QR به شدت افزایش پیدا کند و این لیبل ‌ها را به وفور ببینید. به کدهای QR رمزینه ماتریسی هم گفته می ‌شود. این کدها شامل چیدمانی از نقطه ‌های مربع شکل سیاه‌ رنگ (با نام ماژول) بر روی زمینه ‌ای سفید هستند.

در حالت عادی یک بارکد می‌ تواند در نهایت 30 کاراکتر را در بر بگیرد، پس اطلاعاتی که می ‌توان در یک بارکد ذخیره کرد محدود به 30 کاراکتر می باشد. این موضوع در حالی است که کد QR می ‌تواند نهایتاً 7089 کاراکتر را در خود جای دهد. به این صورت حجم اطلاعاتی که توسط کدهای QR دو بعدی ارائه می گردد به مراتب بیشتر از بارکد می باشد. همچنین از آنجایی که کدهای QR به واسطه گوشی‌ های هوشمند قابل خواندن هستند، استفاده از آن ‌ها هم به مراتب گسترده ‌تر از بارکدها شده است.

البته برای شناسایی و خواندن کدهای QR دستگاه ‌های اختصاصی وجود دارند، ولی این روزها اپلیکیشن‌ های مختلفی ارائه شده است که قادر به اسکن کدهای QR از طریق دوربین گوشی ‌های هوشمند می باشند. بنابراین شما با استفاده از دوربین گوشی خود و نصب یک اپلیکیشن مناسب می ‌توانید نسبت به خواندن کد QR اقدام نمایید. بعضی از سرویس ‌ها و سایت ‌ها آنلاین می ‌توانند بعد از خواندن کد QR از طریق گوشی، سریعا اطلاعات جامعی مرتبط با کد QR مورد نظر را برای کاربر ارائه نمایند. ولی چگونه می ‌توان نسبت به ساخت کد QR اقدام کرد؟ در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد نحوه ساخت کد QR و همچنین خواندن آن ارائه خواهیم کرد.

چه اطلاعاتی در کد QR ذخیره می‌ گردد؟

کدهای QR حاوی اطلاعات متنوع و متفاوتی هستند. آنجایی که این کدها ظرفیت ذخیره‌ سازی اطلاعات زیادی دارند، پس معمولاً حاوی اطلاعات بسیار زیادی می باشند. اطلاعاتی که در کدهای QR ذخیره می ‌شوند با توجه به نوع کاربری کد متفاوت می باشند. به عنوان مثال یک کد QR می‌تواند حاوی آدرس سایت خاصی باشد یا شماره تماس یک منبع مشخص را در بر داشته باشد، اما QR دیگری این اطلاعات را ارائه نکند و فقط اطلاعات جامع و جزئیات زیادی در رابطه با خود محصول را در بر گیرد.

معمولاً وقتی با استفاده از اپلیکیشن ‌های موبایل نسبت به اسکن کدهای QR اقدام می‌کنید، دستگاه به طور اتوماتیک بعد از آنالیز کد QR نسبت به اجرای اپلیکیشن مورد نیاز برای انجام سایر فرآیندهای مرتبط با کد QR  اقدام کنید. برای مثال اگر کد QR شما حاوی آدرس یک سایت باشد، به محض اسکن کردن آن از طریق اپلیکیشن اسکن QR در گوشی شما، مرورگر دستگاه اجرا شده و شما به سایت مورد نظر هدایت خواهید شد. در سمت مقابل اگر کد QR مورد نظر حاوی اطلاعات تماس مشخصی باشد، اپلیکیشن Contacts یا مخاطبین دستگاه اجرا و سریعا اطلاعات مورد نظر به عنوان یک مخاطب به لیست مخاطبین دستگاه اضافه می‌ گردد.

چگونگی ساخت کد QR  و آموزش ساخت کد QR

شما می‌ توانید نسبت به ساخت کد QR اختصاصی خود از طریق سایت ‌های خاصی اقدام نمایید. کد QR شما می ‌تواند بنا به نیاز مورد نظرتان حاوی اطلاعات خاصی باشد. در ادامه چند نمونه از سایت‌ هایی که می ‌توانید از آن‌ها برای ساخت QR استفاده نمایید را به شما معرفی می ‌کنیم.

Kaywa: با استفاده از این سایت می ‌توانید کدهای QR اختصاصی و عالی را بسازید که حاوی اطلاعات متنوعی می باشند. از طریق این سایت می ‌توان به ساخت کد QR حاوی اطلاعاتی همچون آدرس URL، نوشته (Text)، شماره پیامک، شماره تماس، مخاطب و … اقدام کرد. این سایت به صورت رایگان امکان ساخت QR را فراهم خواهد کرد. با این حال بخشی از خدمات این سایت به صورت غیر رایگان قابل استفاده می باشند. به عنوان مثال در حالت Premium و غیر رایگان این سایت می‌ توانید نسبت به ساخت کد QR دینامیک وارد عمل شوید.

QRStuff: این منبع یکی از جامع ‌ترین منابع موجود برای ساخت کد QR به شمار می رود که استفاده از آن هم رایگان می باشد. با استفاده از این منبع می ‌توانید کدهای QR حاوی 19 نوع از محتوای مختلف را بسازید. همچنین امکان شخصی‌ سازی رنگ‌ ها و تعیین فرمت دانلود کد QR هم توسط شما قابل تعیین می باشد. به صورت کلی سایت QRStuff یکی از بهترین منابع موجود کنونی برای ساخت کد QR به حساب می آید.

GoQR: هم یکی از منابع مناسب موجود برای ساخت کد های QR ، سایت GoQR به شمار می رود که قابلیت ‌های کاربردی را در اختیار کاربر قرار می‌ دهد. این وب سایت هم به طور رایگان خدمات مربوط به ساخت کد QR را ارائه خواهد کرد. با استفاده از این سایت می ‌توانید کدهای QR بسازید که حاوی اطلاعات مختلفی مانند نوشته، آدرس سایت، شماره تماس و … هستند. این وب سایت مانند امکان شخصی ‌سازی اندازه و ابعاد تصویر، رنگ و سایر موارد این چنینی را به همراه دارد.

پس با استفاده از منابع یا سایت‌ هایی که در این بخش معرفی شد، می‌ توانید نسبت به ساخت کد QR اختصاصی خود اقدام کنید. استفاده از این سایت ‌ها فرآیند پیچیده ‌ای را به همراه ندارد.

نحوه اد کردن بارکد با آیدی در تریما را مطالعه کنید.

نحوه خواندن آنلاین کدهای QR 

همانطور که قبلاً گفته شد، هم اکنون اپلیکیشن‌ های موبایلی بسیار زیاد و متنوعی وجود دارند که قابلیت اسکنر و خواندن کدهای QR را ارائه می‌ کنند. اپلیکیشن‌ های این چنینی برای سیستم عامل‌ های مختلفی مانند اندروید، آی او اس، ویندوزفون و .. موجود هستند. بعضی از بهترین این اپلیکیشن ‌ها شامل Kaywa Reader، QR Droid، Quickmark، Scan-for-iPhone، Google Zxing، Esponce QR Reader  می ‌شوند. پس دانلود و نصب این اپلیکیشن‌ ها در گوشی هوشمند خود می‌ توانید به طور مستقیم نسبت به خواندن کدهای QR اقدام کنید. ولی روش دیگری هم برای خواندن کدهای QR وجود دارد که به روش آنلاین معروف است. برخی از بهترین سایت‌ های موجود برای خواندن کدهای QR شامل موارد زیر می ‌شوند:

سایت Zxing Decoder Online : با استفاده از این سایت می ‌توانید نسبت به خواندن کدهای QR اقدام نموده و برای این کار می‌ توانید از بارکد مورد نظر عکس بگیرید و آن عکس را در سایت آپلود کنید و سپس از طریق سایت فرآیند خواند QR تکمیل می گردد. همچنین روش دیگری هم برای این کار وجود دارد که مربوط به ارائه آدرس URL کد QR مورد نظر می ‌شود. در این روش شما باید آدرس URL عکس حاوی  QR مد نظرتان را وارد و بعد از طریق سایت خروجی دریافت کنید.

سایت QR Generator by Patrick Wied : این سایت هم کاربر را قادر به ساخت کدهای QR کرده و هم کاربر را قادر به خواندن جزئیات و محتوای QR می کند. استفاده از این سایت بسیار ساده می باشد و بی شک شما از رابط کاربری و قابلیت ‌های ساده آن لذت می برید. چنانچه بخواهید با استفاده از این سایت نسبت به خواند یک کد QR اقدام کنید، باید گزینه I Want to decode a QR Code را انتخاب نموده و بعد عکس مورد نظر از کد QR را آپلود کنید. در نهایت جزئیات QR در قالب نوشته برای شما نمایان می گردد.

سایت Online Barcode Reader : فرمت ‌های مختلفی از کدهای QR را با این سایت می ‌توانید رمزگشایی نمود. فرمت ‌های مختلفی که توسط این سایت پشتیبانی می ‌شوند شامل مواردی مانند UPC-A، UPC-E، EAN-8، EAN-13، Code 39، Code 128، QR Code، Data Matrix، PDF 417  و ITF  می ‌شوند. همچنین این سایت از آپلود عکس ‌های با فرمت PNG، JPEG، TIFF، GIFF و BMP با حداکثر سایز 1 مگابایت پشتیبانی خواهد کرد.

پس با استفاده از روش ‌های بالا می‌ توانید به صورت آنلاین نسبت به خواندن یا رمزگشایی کدهای QR اقدام کنید. در نظر بگیرید که روش‌ های بالا سایت‌ های آنلاینی هستند که امکان خواندن کدهای QR را فراهم خواهند کرد. برای این کار از اپلیکیشن‌ های موبایلی اختصاصی که در ابتدای این بخش نامبرده شد هم می ‌توانید، استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *