اخبار فناوری

کاهش نرخ رشد درآمد محصولات iPhone در ایالات متحده

iphone-low-sales

با وجودی که میزان فروش iPhone رو به کاهش می رود، شرکت اپل بیش از پیش روی رشد درآمد محصولاتی که مبتنی بر iPhone هستند حساب می کند. در این راستا، تمرکز خود را از روی فروش سخت افزار به کارکرد محصولات تغییر داده است. باید گفت که شرکت اپل در این اواخر، با ارائه +Apple News+، Apple TV و بازی های Apple Arcade، واحد خدمات خود را تا حد زیادی توسعه داده است.

در واقع بخش خدمات، دومین واحد بزرگ شرکت اپل است که تا کنون سود بسیاری برایش به ارمغان آورده است. علاوه بر مواردی که در فوق راجع به iPhone به آنها اشاره شد، موارد بیشتری نظیر Apple Music ،App Store ،iTunes ،AppleCare ،Apple Pay و غیره را نیز در لیست خدمات اپل خواهید یافت. اپل قصد دارد درآمد حاصل از این بخش را از 25 میلیارد دلار که در سال 2016 جمع آوری شده بود، به 50 میلیارد دلار که در سال جاری دارد افزایش دهد. اپل در رابطه با سه ماه دوم مالی که در ماه مارس به اتمام رسید، مبلغ 11.45 میلیارد دلار بابت خدمات خود درآمد داشت.

همانطور که اشاره کردیم، اپل واقعا به محصولات مبتنی بر iPhone، وابسته است. اما خبرهای بدی از سوی سازمان جهانی CIRP نیز در رابطه با شرکت اپل گزارش شده است. این خبرها حاکی از آن است که در سه ماهه اول سال 2019، محصولات مبتنی بر iPhone در ایالات متحده چندان مورد توجه قرار نگرفته اند.

 به گزارش CIRP، فروش محصولات iPhone تنها رشد 2.1 درصدی در طی سه ماه داشته است و میزان این فروش فقط 4 میلیون تا 193 میلیون در پایان ماه مارس افزایش داشته است. در واقع بر اساس رشد سالیانه، محصولات مبتنی بر iPhone، صرفا 12 درصد افزایش فروش داشته اند. برای اینکه نحوه کاهش رشد را در این شاخص کلیدی متوجه شوید، لازم است بدانید که در سه ماهه اول سال 2018، رشد متوالی درآمد اپل در رابطه با محصولات مبتنی بر iPhone، 4 درصد و رشد سالیانه 19 درصد بود.

در پایان سه ماهه اول مالی شرکت که در ماه دسامبر به اتمام رسید، آخرین رقم منتشر شده توسط اپل، به طور کلی 900 میلیون واحد از محصولات iPhone را نشان داد. این امر برای اپل، حاکی از شمار بالای مشترکین بالقوه بود که می توان از آنها انتظار تکرار خرید و درآمد زایی داشت.

به گفته جاش لوئیس بنیانگذار CIRP، برطبق نمودار رشد، اقبال عمومی به محصولات مبتنی بر iPhone در ایالات متحده رو به کاهش است. در واقع باید گفت که نسبت به دو یا سه سال گذشته، در چهارماه اخیر، کاهش فروش واحدها و نیز دوره های مالکیت طولانی تر، نشان از این دارد که رشد تعداد iPhone ها در ایالات متحده تا حد زیادی یکنواخت شده است. البته رشد 12 درصدی سال اخیر، بعد از گذشت سال ها هنوز نشانه خوبی است.

 

کاهش نرخ رشد درآمد محصولات iPhone در ایالات متحده

کاهش نرخ رشد درآمد محصولات iPhone در ایالات متحده

 

روندهای اخیر، منجر به نگرانی سرمایه گذاران در مورد فروش iPhone در خارج از ایالات متحده شده است. این امر فشار بیشتری را به اپل برای تصمیم گیری هایی راجع به فروش محصولات و خدمات مبتنی بر iPhone تحمیل می کند.

حمله Apple Tax می تواند آسیب هایی را به درآمد حاصل از خدمات اپل بزند

اپل در عین حال که تعداد فروش واحدهای iPhone را هر سه ماه یکبار منتشر می کند، نمودارهای درآمد را نیز برای هر دستگاه انتشار می دهد. باید گفت که در طول سه ماهه اول سال مالی، درآمد iPhone، 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در طول سه ماهه دوم (ماه های ژانویه تا مارس)، زمانی که درآمد مربوط به دستگاه نسبت به سال گذشته به میزان 17 درصد کاهش یافت، وضعیت بدتر شد.

درست است که چرخه ارتقاء توسعه یافته است، اما اگر دست اندرکاران فعلی، iPhone مورد استفاده فعلی را با مدل جدید تر iPhone جایگزین نکنند، وضعیت از این هم می تواند بدتر شود.

بخش خدمات اپل، ممکن است با فشار برخی از شرکت ها روبرو شود و دادگاه ها با آنچه که به عنوان “Apple Tax” شناخته می شود، به مبارزه می پردازند. این امر منجر به کاهش 30 درصدی روی درآمد حاصل از App Store  برای مشترکین iPhone می شود. در ماه ژانویه، تونی ساکوناکی، تحلیلگر  AB Bernstein، در مورد درآمد خدمات اپل و پیش آمدن یک شورش بزرگ علیه Apple Tax ابراز نگرانی کرده بود.

و مطمئنا در حال حاضر این ابراز نارضایتی به اندازه کافی با پخش موسیقی streamer Spotify، رخ داده است. در حال حاضر کمیسیون اروپا این ابراز نارضایتی را بررسی خواهد کرد که می تواند برای اپل به قیمت 26.6 میلیارد دلار تمام شود. هفته گذشته، دیوان عالی ایالات متحده تصریح کرد که اپل، فروشنده مستقیم برنامه ها در App Store است و و مصرف کنندگان، از این شکایت دارند که قیمت برنامه ها، بیش از آن است که بخواهند بابتش مالیات Apple Tax را بپردازند.

مطالب مرتبط