اخبار فناوری

پایان صادرات گوشی های پرچم دار هوآوی

پایان صادرات گوشی های پرچم دار هوآوی

شرکت هوآوی به صادرات محموله گوشی های پرچم دار خود خاتمه می دهد

هوآوی، پس از ممنوعیت دسترسی به زنجیره تامین ایالات متحده، تصمیم گرفت دیگر برای گوشی های میان رده و یا پایین رده خود که از چیپ ست های شرکت Kirin پشتیبانی نمی کنند، سفارش نگیرد. هوآوی گزارش کرده که در گذشته با پیش بینی این ممنوعیت، هزینه یک سال تراشه ها و اجزا را ذخیره کرده است. اما طبق گفته دیجی تایمز، این شرکت در حال متوقف کردن ارسال محموله های گوشیبا کیفیت بالاتر خود است.

این گزارش حاکی از آن است که در اوایل ماه جاری، شرکت هوآوی تصمیم گرفته است که پذیرش سفارشات برای خط Huawei P30، که شامل P30 Pro می شود را کاهش دهد. در حال حاضر این گوشی، جدیدترین مدل گوشی پریمیوم شرکت است. در حالی که حامل های ایالات متحده نمی توانند گوشی های هوآوی را عرضه کنند، B&H در اوایل سال جاری، به مشتریان در ایالات متحده پیشنهاد نسخه امریکایی P30، P30 Pro و P30 Lite را با اضافه کردن یک سال گارانتی ارائه داده است. با این حال، از زمان ممنوعیت صادرات ایالات متحده، B&H فروش این مدل ها را متوقف کرده است.

گزارش امروز حاکی از آن است که هوآوی شروع به کاهش پذیرش سفارشات برای سری های بعدی Mate 30 کرده است. انتظار نمی رود این خط که شامل Huawei Mate 30 Pro است تا ماه اکتبر، به طور معمول به عنوان پیشرفته ترین تلفن هوشمند هوآوی سال در نظر گرفته شود. با وجود ممنوعیت، روشن نیست که چه ویژگی های جدیدی برای دستگاه در نظر گرفته می شود. در حال حاضر، انتظار می رود که Mate 30 Pro دارای صفحه نمایش 6.7 اینچی AMOLED با رزولوشن QHD+ باشد. این دستگاه ممکن است با یک جفت تراشه از واحد HiSilicon هوآوی به نام Kirin 985 SoC و تراشه Balong 5000 5G modem تجهیز شده باشد.

سیستم عامل جدید گوشی های هوآوی

با وجود حذف ناگهانی از لیست موجودی های ایالات متحده، گوشی های جدید هوآوی به احتمال زیاد با HongmengOS از پیش نصب شده (aka ArkOS) عرضه خواهند شد. هوآوی، پلت فرم توزیع برنامه خودش را که به نام App Gallery شناخته می شود داراست، اما هنوز مشخص نیست که چه میزان پشتیبانی را از توسعه دهندگان ArkOS دریافت خواهد کرد.

هوآوی انتظار دارد که حمل و نقل بین المللی اش در سال جاری به میزان 40 تا 60 درصد کاهش یابد. از 206 میلیون واحد عرضه شده در سال 2018، حدود نیمی از آن ها از چین صادر شدند. این بدان معنی است که این شرکت باور دارد در سال جاری، تعداد کل قطعات به 60 میلیون گوشی برسد. باید گفت که هوآوی در سه ماهه گذشته، 59 میلیون گوشی هوشمند را در سراسر جهان به فروش رسانده که نسبت به سال گذشته، حدود بیش از 50 درصد رشد داشته است.

سيستم عامل جديد هوآوی جايگزين اندوريد

چشم انداز هوآوی 

در آن زمان، هوآوی در شرایطی قرار گرفت که توانست به میزان 240 میلیون دستگاه را در سال 2019 عرضه کند. در حال حاضر شرکت به رقمی در حدود 140 تا 160 میلیون گوشی هوشمند فکر می کند. اما در حالی که هوآوی برای تبدیل شدن به بزرگ ترین تولید کننده گوشی های هوشمند سال در جهان برنامه ریزی می کرد، به نظر می رسد که این هدف در حال حاضر با شکست مواجه شده باشد.

با توجه به اینکه هوآوی از موجودی تراشه های Kirin استفاده می کند، حالا همه چیز برای شرکت به سختی پیش خواهد رفت. شرکت طراحی کننده تراشه ARM Holdings، در شرف قطع ارتباط با هوآوی است(این شرکت دارای یک دفتر مرکزی در انگلستان است، اما برخی فناوری های آمریکایی را نیز استفاده می کند). بنابراین، به نظر می رسد که شرکت مجبور به جایگزینی یک منبع دیگر در این ارتباط باشد.

و همچنین باید گفت که نرم افزار شرکت های آمریکایی تولید کننده که از طراحی تراشه های مربوطه استفاده می کنند نیز باید جایگزین شوند. با وجودی که هوآوی دارای چشم اندازی برای توسعه سیستم عامل و تراشه های ذخیره سازی و قطعات اصلی خود است، اما به نظر می رسد که این شرکت طرح جایگزینی برای نیازمندی های خود در جهت خودکفایی نداشته باشد.

ترامپ، شرکت ZTE را از ممنوعیت صادرات ایالات متحده نجات داد، اما آیا او همین برنامه را در رابطه با هوآوی نیز مد نظر دارد؟

هوآوی به دلیل تهدیدات قانون گذاران ایالات متحده، به مشکل جاسوسی محصولات شرکت روی شرکت های آمریکایی و مصرف کنندگان پایان داد. طبق قانون چینی، دولت کمونیستی می تواند درخواست کند که هوآوی از طرف آن به جمع آوری اطلاعات بپردازد. اما هوآوی بارها انکار کرده است که تلفن ها و تجهیزات شبکه اش، شامل امکاناتی برای دسترسی غیر مجاز به اطلاعات کاربران هستند. رئیس این شرکت، لیانگ هو، در ماه فوریه اعلام کرد که اگر دولت چین از او تقاضای جاسوسی کند، او نخواهد پذیرفت. وی اضافه کرد که ماه گذشته، یک سند ضد جاسوسی در رابطه با هر کشوری را امضا کرده است. بلافاصله در همان روز، ایالات متحده در مورد قرار گیری هوآوی در لیست موجودیت ها اطلاع رسانی کرد.

پایان صادرات گوشی های پرچم دار هوآوی

هوآوی سفارشات خود را برای گوشی P30 Pro که در حال حاضر بهترین گوشی این شرکت است کاهش داده

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه مه اعلام کرد که هوآوی به دلایل امنیتی به لیست اضافه شده است. وی افزود: “ممکن است هوآوی حتی مشمول نوعی معامله تجاری شود. اگر ما در این زمینه قراردادی منعقد می کردیم، احتمالا می توانستیم هوآوی را به نحوی بعنوان بخشی از معامله تجاری در نظر بگیریم. این قضیه به نفع ماست.”

حال با توجه به این رخدادها، شرکت هوآوی امیدوار است که ایالات متحده از این شرکت به عنوان خریدار چیپ استفاده کند تا شرایطی بهتری را در یک توافقنامه تجاری جدید بدست آورد. باید گفت که رئيس جمهور در گذشته توانسته است که شرکت ZTE را از ممنوعیت صادرات ایالات متحده  نجات دهد. البته لازم به ذکر است که این شرکت همچنان بعنوان یک تهدید امنیتی ملی محسوب می شود.

مطالب مرتبط