اخبار فناوری

هوآوی به دنبال کسب تکنولوژی تراشه های 5G

huawe--and-5g-technology

در حالی که Huawei و 70 شرکت وابسته به آن، اکنون نیاز به تایید دولت ایالات متحده آمریکا برای خرید قطعات از ایالات متحده را دارند، این شرکت مجبور نیست نگران دسترسی به SoCs ها از Qualcomm برای شهر سن دیگو باشد. این به خاطر این است که هوآوی این قطعات را به بهترین شکل ممکن طراحی می کند چیپ بعدی، Hi-Silicon Kirin 985 در نیمه دوم امسال به نمایش در خواهد آمد. بر طبق گزارشات kirin 985  برای گوشی های 4G LTE طراحی و ساخته شده است اگرچه که این تراشه را می توان تنها با مودم  بر روی گوشی های هوشمند نصب کرد. باید گفت این امر به تلفن هایی که توسط Kirin 985 پشتیبانی می شوند، اجازه اتصال به شبکه های 5G زیر 6 گیگا هرتز را می دهد.

تراشه ی Kirin 985 با مودم Balong 5G برای اولین بار در سه ماه آخر سال جاری میلادی در خط Huawei Mate 30 تولید خواهد شد. تراشه توسط TSMC با استفاده از حالت +7nm تولید خواهد شد و این محاسبات برای این سه ماه، در حال انجام می باشد. انتظار می‌رود که در سه ماهه سوم سال جاری، kirin 985 باید به خطوط مونتاژ TSMC در کاراخانه ها برای تولید داده شود.

انتظار می رود پس از انتشار Kirin 985، 5G SoCs معرفی شود که با یک مودم 5 گیگابایتی یک پارچه عرضه خواهد شد. همینطور انتظار می رود که این تراشه های در چیزی بین اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شوند. همچنین کمپانی هوآوی در حال طراحی و برنامه ریزی برای ارائه ی تراشه هایی است که از mm wave 5G  در گوشی های هوشمند پشتیبانی می کنند. این تراشه از فرکانس های بسیار بالای ۲۴ گیگا هرتز تا ۹۰ گیگا هرتز استفاده می کند. در حالی که mm wave 5G می تواند سرعت بیشتری نسبت به 6 گیگا هرتز به خاطر طول موج کوتاه تر داشته باشد. در نتیجه زمان ساخت یک شبکه ی سراسری 5G با استفاده از فرکانس 6 گیگا هرتز بسیار کمتر خواهد بود. و به همین دلیل است که T-Mobile انتظار دارد که در سال جاری با استفاده از پلت فرم 5G منطقه به منطقه، تنها با استفاده از فرکانس زیر 6 گیگا هرتزی، در ایالات متحده ی آمریکا این شبکه ی سراسری قرار گیرد.

با توجه به منابع ناشناس می توان گفت که هواووی قصد رقابت با کمپانی کوالکوم در زمینه ی تولید تراشه های  5G SoCs  دارد که به یکی از دو تاءمین کننده ی اصلی این تراشه برای شرکت های تولید کننده ی گوشی های هوشمند تبدیل شود. همچنین این گزارش نشان می دهد که MediaTek قبل از پایان سال جاری یک تراشه ی  5G برای تلفن های هوشمند زیر 6 گیگا هرتزی به بازار عرضه کند. و همینطور انتظار داریم که اپل برای طراحی مدل های جدید گوشی های خود از  5G SoCs برای راه اندازی آیفون های تولیدی در سال 2020 استفاده کند.

در ماه گذشته هوآوی پیشنهاد فروش مودم  5G Balong را به کمپانی Apple داد

نقشه ی راه Huawei منحصر به فرد نیست. گفته می شود که دیگر طراحان جهانی  تراشه ها، چیپست هایی را برای دستگاه های تلفن همراه ایجاد می کنند که می تواند با یک تراشه مودم 4G یا 5G تولید شود و به همین دلیل است که شاهد روند آهسته ی گذاز از 4G به 5G هستیم. در سال آینده این شرکت ها شروع به انتشار و ارائه دادن 5G SoCs، که مجهز به تراشه های 5 گیگابایتی هستند می کنند و همچنین تولید تراشه هایی که mmWave 5G را پشتیبانی می کنند را نیز آغاز خواهند کرد.

قابل توجه است که هوآوی در ماه گذشته پیشنهاد فروش تراشه های 5G Balong را به کمپانی اپل داده است. و این در حالی بود که اپل هنوز تصمیمی برای این که کدام یکی از شرکت ها را به عنوان تامین کننده ی خود انتخاب کند نگرفته بود. در این اواخر به دلیل اختلافات قانونی که با کوالکوم از طرف اپل پیش آمده بود ظاهرا شرکت اینتل به تامین قطعات اپل می پرداخت اما بعدا سوالاتی مطرح شد که آیا اینتل می تواند در سال ۲۰۲۰ این قطعات را برای اپل تامین کند یا خیر که در نتیجه اپل را به آن وا داشته که با سامسونگ و Media_Tek به مذاکره بپردازد که البته در نهایت این شرکت دوباره با کوالکوم به یک توافق رسید و این شرکت نسبت به تامین تراشه های  5G برای اپل اعلام آمادگی کرد.

اولین گوشی 5G کمپانی هوآوی گوشی Mate X خواهد بود که البته ی نکته ی قابل توجه این جا است که این یک گوشی قابل انعطاف است. همچنین Mate X از همان kirin 980 SoC موجود در خط P30 موجود استفاده خواهد کرد اما این بار شامل یک تراشه مودم  5G Balong 5000 خواهد بود. و احتمالا این دستگاه 2600 دلاری در ایالات متحده ی آمریکا وجود نخواهد داشت زیرا که انتظار میرود Trump رئیس جمهور آمریکا به زودی امضا کند که از ورود محصولات Huawei به ایالات متحده جلوگیری شود.

مطالب مرتبط