ترفند شبکه های اجتماعی

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

blank

تلگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار به خصوص در میان کاربران ایرانی است. از آن‌جایی که این پیام‌رسان از سیستم ذخیره‌سازی ابری در سرور‌های خود بهره می‌برد، بنابراین کاربران می‌توانند با استفاده از هر دستگاه دیگری وارد اکانت خود شده و به راحتی به اطلاعات آن دسترسی داشته باشند.در حال حاضر با توجه به اعمال فیلتر بر روی این پیام‌رسان محبوب، ممکن است بسیاری از کاربران نگران از دست دادن اطلاعات اکانت خود باشند؛ بنابراین در ادامه این مطلب قصد داریم نحوه پشتیبان گیری کامل از تلگرام را آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

نحوه پشتیبان گیری کامل از تلگرام

برای این منظور روش‌های متعددی وجود دارد، به عنوان مثال شما می‌توانید از افزونه‌های گوگل کروم برای این منظور استفاده کنید و یا این‌که از گفتگوهای خود پرینت بگیرید و در نهایت از نرم‌افزارهایی که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند، استفاده کنید. در این مطلب به توضیح 6 روش ساده و آسان می‌پردازیم.

روش اول؛ پشتیبان‌گیری از محتوای تلگرام با استفاده از گزینه save telegram chat history

همان‌طور که در بالا اشاره شد، شما می‌توانید از افزونه مرورگر خود برای این منظور استفاده کنید. اگر از کاربران مرورگر کروم باشید، افزونه save telegram chat history، یک گزینه عالی برای پشتیبان‌گیری از تلگرام است چراکه این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید به صورت کامل از اطلاعات حساب تلگرام خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

نحوه استفاده از افزونه save telegram chat history در مرورگر کروم

برای شروع لازم است این افزونه را دانلود کنید.

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

پس از انجام این کار، باید با استفاده از آدرس https://web.telegram.org، که همان نسخه وب تلگرام است، وارد اکانت خود شوید.

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

پس از ورود به اکانت خود باید مخاطب یا گروه موردنظر خود که قصد دارید تاریخچه مکالمات آن را ذخیره کنید را انتخاب کرده و سپس افزونه save telegram chat history را باز کنید.

کار شما تمام است. توجه داشته باشید که در این مرحله با توجه به تعداد پیام‌های شما، فرآیند ذخیره موارد انتخابی زمان‌بر خواهد بود.

روش دوم؛ از گفتگوهای خود پرینت بگیرید

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن از محتوای تلگرام خود به صورت کامل نسخه پشتیبان تهیه کنید، پرینت گرفتن از گفتگوها است.

البته قبل از استفاده از این روش باید به دو نکته توجه داشته باشید؛ اول این‌که مانند روش قبل لازم است از نسخه وب تلگرام برای این منظور استفاده کنید و دوم این‌که مرورگری را انتخاب کنید که از فرمت پی‌دی‌اف پشتیبانی می‌کند؛ خوشبختانه کروم این قابلیت را دارد.

نحوه پرینت گرفتن از گفتگوها

برای این منظور باید پس از ورود به اکانت تلگرام خود، گروه یا مخاطب موردنظر خود را انتخاب کرده و روی منوی سه خطی (همبرگری) مرورگر در سمت راست و بالای صفحه کلیک کنید.

پس از انجام این کار گزینه Print را انتخاب کنید تا یک صفحه جدید برای شما باز شود.

در این‌جا باید در صفحه باز شده گزینهDestination  را روی Save as PDF  تنظیم کرده و همچنین گزینه‌های Background graphics و Selection only ، را در حالت فعال قرار دهید.

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

پس از انجام این کار کافی است گزینهSave  را انتخاب کنید تا موارد انتخابی شما با فرمتPDF  ‌ذخیره شوند.

نکته: شما می‌توانید با استفاده از این روش از چت‌های خصوصی خود نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. فقط توجه داشته باشید که چت‌های خصوصی تنها در دستگاهی که در آن گفتگو کرده‌اید نمایش داده می‌شوند.

روش سوم؛ پشتیبان‌گیری از مخاطبین در تلگرام

برای این منظور برنامه‌های مختلفی وجود دارد اما یکی از ساده‌ترین آن‌ها که می‌توانید با کمک آن به راحتی از مخاطبین تلگرام خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، نرم‌افزارcontact Excel  است. این نرم‌افزار در واقع از مخاطبین شما با فرمت Excel یک نسخهپشتیبان تهیه می‌کند.

Contact to Excel، در حالت عادی می‌تواند از مخاطبین موبایل پشتیبانگیری کند اما قصد دارید فقط از مخاطبین خود در تلگرام نسخه پشتیبان تهیه کنید، فرآیند پیشِ روی شما کمی متفاوت است.

نحوه پشتیبان‌گیری از مخاطبین در تلگرام

قبل از انجام هر کاری باید در ابتدا به قسمت تنظیمات رفته و از تمام مخاطبین خود یک نسخهپشتیبان تهیه کنید. این نسخه باید در تلفن همراه‌تان ذخیره شود.

برای این منظور به بخشcontact  رفته  و در از سمت راست و بالای صفحه اصلی، منوی سه نقطه را لمس کنید. با انجام اینکار یک پنجره برای شما باز می‌شود، حال باید رویcontact setting ، ضربه بزنید.

در این مرحله باید وارد قسمت display شده و از بخشcontact to display ، تیک گزینه‌ای که تمام مخاطبین شما در آن قرار دارند را بزنید. حال باید به قسمتcontact  رفته و تمام مخاطبن خود را حذف کنید.

نکته: از آن‌جایی که شما یک نسخهپشتیبان از مخاطبان خود تهیه کرده‌اید، بنابراین نباید نگران از دست دادن مخاطبان خود باشید. در واقع شما سایر مخاطبین خود را حذف کرده‌‌اید و تمام مخاطبان تلگرام و سایر برنامه‌های ارتباطی همچنان وجود دارند.

پس از حذف مخاطبین حال باید به بخش contact to display بازگشته و تمام مخاطبین تلگرام را انتخاب کنید . حال باید همانند روش قبل از مخاطبین تلگرام خود یک نسخهپشتیبان تهیه کنید.

در این مرحله باید بخش manage contacts رفته و از قسمت import  نسخهپشتیبان مخاطبین تلگرام خود را بازگردانید و محلی را برای ذخیره کردن آن‌ها تعیین کنید .

در نهایت باید از قسمت import، تمام مخاطبینی که از آن‌ها یک نسخهپشتیبان تهیه کردید را بازگردانید.

روش چهارم؛ تهیه نسخه پشتیبان از تمام محتویات تلگرام در گوشی‌های اندرویدی

اگر قصد ندارید به صورت جزء به جزء از اطلاعات اکانت تلگرامی خود یک نسخه پشتیبانتهیه کنید، به راحتی می‌توانید از طریق گوشی اندرویدی خود این کار را انجام دهید.

برای این منظور در ابتدا به قسمت File manager گوشی اندرویدی خود رفته و پوشه Telegram را انتخاب کنید .

در این پوشه شما 4 پوشه را مشاهده خواهید کرد که شامل پوشه فایل‌ها (Telegram Documents)، پوشه عکس‌ها (Telegram images)، پوشه فیلم‌ها (Telegram Video) و پوشه صداها (Telegram Audio) است.

برای تهیه نسخهپشتیباناز آن‌ها باید روی آیکون سه نقطه‌ای که در سمت راست و بالای صفحه قرار دارد، ضربه بزنید. حال باید گزینه Copy را انتخاب کرده و سپس هر پوشه‌ای که قصد دارید از آن پشتیبانبگیرید را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Copy در قسمت پایین و سمت راست صفحه ضربه بزنید .

در نهایت باید مقصد موردنظر خود را انتخاب کنید؛ به عنوان مثال اگر قصد دارید آن‌ها را روی کارت حافظه (SD card) ذخیره کنید باید آن را انتخاب کرده و گزینه ok  یا Paste را لمس کنید .

تذکر: با توجه به تنوع گوشی‌های اندرویدی ممکن است گزینه‌های نمایش داده شده کمی متفاوت باشند.

روش پنجم؛ تهیه نسخه پشتیبان از تمام محتویات تلگرام در تلگرام دسکتاپ

شیوه انجام این کار بسیار ساده است؛ برای این منظور باید روی My Computer ، کلیک کرده و پوشه Downloads را انتخاب کنید .

در این پوشه فایلی به نامTelegram Desktop  را خواهید دید که تمام تصاویر، ویدئوها، صداها و فایل‌هایی که شما از تلگرام دانلود کرده‌اید در آن قرار گرفته است. کافی است روی آن راست کلیک کرده و گزینه Copy  را انتخاب کنید .

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

پس از انجام این کار باید محلی که قصد دارید نسخهپشتیبان تلگرام خود را در آن ذخیره کنید، انتخاب کرده و در نهایت پوشه Telegram desktop را در آن Paste کنید.

روش ششم؛ تهیه نسخه پشتیبان از تمامی فایل‌ها با استفاده از نرم‌افزار Telegram_Backup.jar

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن از اطلاعات خود یک نسخهپشتیبان تهیه کنید استفاده از نرم‌افزار کاربردی Telegram_Backup.jar، است.

برای این منظور ابتدا برنامه را دانلود کرده و پس از خارج کردن آن از حالت فشرده، روی دکمه   start ویندوز کلیک کنید.

 حال باید پنجره command prompt را باز کرده و دستور dir /p را در آن تایپ کنید. با انجام این کار لیستی از دایرکتوری‌ها به شما نمایش داده می‌شود.

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

در صورتی که فایل دانلود شده در پوشه downloads قرار داشته باشد باید دستور cd downloads را تایپ کنید تا به پوشه دانلود منتقل شوید. در این‌جا باید دوباره دستور cd kookmobile را تایپ کنید تا به زیر پوشه kookmobile همین داریکتوری وارد شوید.

در واقع شما با انجام این کار به پوشه‌ای که فایل jar در آن ذخیره شده است منتقل می‌شوید.

تذکر: روش ساده‌تر برای انجام این کار و باز کردن پنجره command prompt از محل پوشه دانلود شده این است که به پوشه که فایل jar در آن دانلود شده است بروید و در بخش خالی پوشه با نگه داشتن دکمه shift و کلیک راست کردن و گزینه open command window here را از منوی نمایش داده شده انتخاب کنید.

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

پس از این‌که وارد پوشه شدید باید دستور jar.kookmobile jar- java را تایپ کنید تا بتوانید برنامه دانلود شده را اجرا کنید.

توجه داشته باشید که این دستور تمام فایل‌های مدیا، پیام کانال‌ها، گروه و چت‌هایی که در تلگرام شما فعال هستند را دانلود می‌کند. پس باید منتظر کاهش چشم‌گیر حجم اینترنت و همچنین مدت زمان طولانی اجرای فرآیند باشید.

برای جلوگیری از این کار می‌توانید موقتا از کانال‌ها یا گروه‌های غیرضروری خارج شوید و از دستور no-media، برای این منظور استفاده کنید.

اگر دستور media-no– jar.kookmobile jar- java را تایپ کنید فقط می‌توانید از مکالمات، تصاویر، صداها و ویدئوهای تلگرام یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

تذکر 1: در زمان تایپ دستور به کوچک و بزرگ بودن حروف توجه داشته باشید.

تذکر 2: به جای عبارت kookmobile، شما باید نام دایرکتوری خود را قرار دهید.

تذکر 3: اتصال به اینترنت در این مرحله ضروری است.

با تایپ کد دستوری بالا، برنامه اجرا خواهد شد. حال باید شماره‌ای که اکانت تلگرام خود را با آن ساخته‌اید وارد کنید. قبل از شماره +۹۸ را تایپ کنید.

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

کد ارسال شده به تلگرام را در command prompt وارد کنید. اگر تلگرام شما رمز داشته باشد در مرحله بعد باید رمز خود را وارد کنید. شما می‌توانید به صورت موقت رمز خود را غیر فعال کنید.

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

در این مرحله مجددا باید دستور jar.kookmobile jar- java را اجرا کنید.  با انجام این کار برنامه به طور خودکار چت‌های تلگرام را دانلود کرده و پس از پایان فرآیند مدیاهای تلگرام را دانلود خواهد کرد.

پس از اتمام دانلود، تمامی چت‌ها در یک پایگاه داده قرار می‌گیرند. برای دسترسی به آن‌ها در اختیار داشتن برنامه‌های دسترسی به پایگاه داده ضروری است. برای سادگی بیشتر شما می‌توانید این پایگاه داده را به html تبدیل کنید تا به راحتی بتوانید به وسیله مرورگر خود به آن دسترسی داشته باشید.

نحوه تبدیل پایگاه داده را به html

نحوه انجام این کار بسیار ساده است؛ به منظور مشاهده فایل پشتیباندو راه در اختیار دارید. راه اول این است که روی منوی start کلیک کرده و در کادر جستجو شماره اکانت خود را وارد کنید. راه دوم، این است که وارد درایو c و سپس پوشه telegram_backup. شده و وارد پوشه‌ای که به نام شماره اکانت تلگرام شما وجود دارد، شوید تا بتوانید فایل پشتیبانرا مشاهده نمایید.

به منظور تبدیل فایل پایگاه داده به فایل‌های قابل خواندن html باید دستور زیر را در command line وارد کنید:

html texpor–- jar.kookmobile jar- java

تذکر: قبل از texpor از دو خط تیره استفاده نمایید.

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

پس از پایان کار پیام زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

در نهایت در مسیر مورد نظر پوشه‌ای با عنوان files ساخته خواهد شد.

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

در پوشه files  پوشه‌ای با عنوان دیالوگ (dialogs) قرار دارد، که اگر آن را باز کنید، فایل‌های html خود را مشاهده خواهید کرد. اگر هر یک از آن‌ها را باز کنید، به راحتی می‌توانید مکالمات خود را مشاهده نمایید.

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

نحوه پشتیبان‌گیری کامل از تلگرام

مطالب مرتبط