ترفند آیفون

مشاهده جزئیات حریم خصوصی برنامه های آیفون پیش از نصب

مشاهده جزئیات رعایت حریم خصوصی برنامه های آیفون، قبل از نصب

در این مقاله قصد داریم نحوه مشاهده جزئیات رعایت حریم خصوصی برنامه های آیفون قبل از نصب را بررسی کنیم. از ماه دسامبر سال 2020 اپل جزئیاتی را برای همه برنامه های اپ استور فراهم آورده است. با توجه به این جزئیات می توانید ببینید این اپلیکیسن ها به چه میزان به حریم خصوصی شما دسترسی خواهند داشت یا اینکه چه میزان اهمیتی برای پرایوسی شما در گوشی موبایل آیفون قائل هستند. تمام این جزئیات را می توانید پیش از دانلود اپلیکیشن مشاهده کنید و تصمیم بگیرید می خواهید این برنامه را دانلود کنید یا خیر.

چرا اپل ناگهان بر روی حریم خصوصی متمرکزتر شد؟

از هشتم دسامبر سال گذشته، اپل قوانین جدیدی را برای برنامه های موجود در اپ استور در نظر گرفت. بعد از رونمایی سیستم عامل iOS 14 هم اپل تمرکز خود را بر روی رعایت حریم شخصی کاربران به صورت عمومی اعلام کرد و قوانین سختگیرانه تری گذاشت. به طور مشخص این موضوع و تاکید بر آن، اپل را از دیگر رقبای خود متفاوت تر خواهد کرد. در نتیجه کاربران اعتماد بیشتری به این شرکت و برنامه های آن خواهند داشت. اما تاثیر خوب این موضوع بر روی خود کاربران و حفظ امنیت بیشتر آنها را نیز نباید نادیده گرفت.

نحوه چک کردن برچسب حفظ حریم شخصی برنامه ها در اپ استور

تا همین اواخر روش هایی که برنامه های آیفون و آیپد می توانستند کاربر و اطلاعات شخصی او را ردیابی کنند، برای کاربر چندان واضح نبود. اما اپل تصمیم گرفت این مورد را با یک سری برچشب های ویژه دیجیتال که بر روی هر برنامه در اپ استور وجود دارد مشخص کنید. در این Nutritional Label می توانید در یک نگاه اجمالی عملکرد آن برنامه را برای حفظ Privacy خود مشاهده کنید و آن را نصب و دانلود کنید یا منصرف شوید.

مرحله اول: اپ استور را بر روی گوشی آیفون باز کنید

به اپ استور بر روی گوشی موبایل خود بروید. بر روی برنامه ای که قصد دارید آن را دانلود کنید بزنید تا وارد اطلاعات آن برنامه شوید. در قسمت اطلاعات و جزئیات برنامه به سمت پایین اسکرول کنید تا به قسمت App Privacy برسید.

اپ استور را باز کنید و روی اپ پرایوسی بزنید

اپ استور را باز کنید و روی app privacy برنامه مورد نظر بزنید

همانطور که در عکس بالا می بینید در زیر App Privacy شما می توانید خلاصه ای از جزئیات و اطلاعاتی که توسعه دهنده برنامه به اپل ارائه داده است را ببینید. در اینجا سه بخش وجود دارد که در زیر توضیح داده می شوند:

  • بخش Data Used to Track You: در این قسمت اطلاعاتی را مشاهده می کنید که با استفاده از آنها کاربر از طریق آن، تحت نظارت اپلیکیشن و شرکتی غیر از اپل قرار می گیرد. این موضوع به آنها کمک می کند تبلیغاتی را به شما ارائه دهند که بر اساس فعالیت و علائق شما تشخیص داده شده اند.
  • بخش Data Linked to you: اطلاعات جمع آوری شده در این قسمت با هویت شخصی شما مرتبط هستند. برای مثال فیس بوک نام شما را می داند بنابراین اطلاعاتی که جمع آوری می کند با نام و اطلاعات شما در پایگاه داده های آن لینک هستند.
  • بخش Data Not Linked to you: اطلاعات جمع آوری می شوند اما منطبق بر اطلاعات هویتی شما نیستند. به عبارت دیگر در این قسمت اطلاعات به صورت کلی جمع آوری می شوند اما ارتباطی با اطلاعات شخصی شما نخواهند داشت.

هر برنامه ای از اطلاعات با شیوه های متفاوتی استفاده می کند. برای مثال، اپلیکیشن فیس بوک  شامل بخش Data Not Linked to you نمی شود. اما برای سیگنال فقط این قسمت فعال است. به این معنی که فیسبوک ممکن است اطلاعات کاربر را برای مقاصد تبلیغاتی در نظر بگیرد اما پیام رسان سیگنال این کار را نمی کند.

مرحله دوم: بر روی گزینه See Details بزنید

برای مشاهده جزئیات بیشتر هر بخش در این قسمت، می توانید بر روی گزینه See Details که در بالای صفحه کنار تیتر App Privacy قرار دارد بزنید.

بر روی گزینه See Details بزنید

بر روی گزینه See Details در گوشی آیفون خود بزنید

مرحله سوم: مشاهده جزئیات بیشتر دسترسی هر برنامه در آیفون

بعد از اینکه وارد قسمت See Details شدید می توانید صفحه ای را مشاهده کنید که اطلاعات بیشتری را برای سه گروهی که در بالا ذکر شد، عنوان کرده است. هرچند ممکن است برای همه اپلیکیشن ها هر سه گروه بندی قرار داشته باشد. هر برنامه بسته به نوع استفاده، دو یا سه گروه بندی را با جزئیات بیان می کند. برای بعضی از برنامه ها این صفحه جزئیات ممکن است شامل زیر مجموعه های دیگری بشود که می تواند استفاده از تبلیغات شخص ثالث و تبلیغات خود توسعه دهنده برنامه را در بر داشته باشد.

بررسی تمامی جزئیاتی که در این قسمت قرار دارند خیلی زیاد و وقت گیر است. اما بررسی و نظارت بر تمام این جزئیات بسیار تامل برانگیز و تاثیرگذار است. برای مثال شما می توانید اپلیکیشن فیس بوک و جزئیات مربوط به پرایوسی آن را مشاهده کنید که شامل شش یا هفت صفحه توضیحات می شود. هرچند ممکن است که در اخبار مشاهده کرده باشید فیس بوک از قرار دادن این جزئیات توسط اپل اصلا احساس رضایت نمی کند.

مشاهده جزئیات بیشتر دسترسی هر برنامه در آیفون

مشاهده جزئیات بیشتر دسترسی هر برنامه به حریم شخصی در آیفون

اگر از حفظ حریم شخصی یک برنامه راضی نباشیم چه می توان کرد؟

اگر بعد از مشاهده جزئیات حفظ حریم شخصی توسط یک برنامه رضایت نداشتید دو راه برای شما وجود دارد. راه ساده اوی این است که از نصب آن برنامه صرف نظر کنید! ممکن است جایگزین های بهتری برای آن برنامه در اپ استور وجود داشته باشند. راه دوم هم این است که از توسعه دهنده آن برنامه بخواهید نسخه هایی بااحترام بیشتر برای حفظ حریم شخصی کاربر را راه اندازی کنند. البته راه دوم وقت گیر و شانس پذیرفته شدنش هم پایین است. اما در مجموع کاربران امیدوار هستند که بعد از بررسی این جزئیات اپل قوانین سخت گیرانه تری را برای دسترسی به حریم شخصی برای برنامه ها در گوشی موبایل آیفون قرار بدهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *