ترفند آیفون

دکمه هوم گوشی های آیفون

blank

امروز قصد داریم در مورد دکمه هوم گوشی آیفون وسیر تکاملی آنها تا به امروز صحبت کنیم. به طور قطع بیشترین و مهمترین دکمه ای که در گوشی ها استفاده میشود، همچنین برای فرار از دست برنامه های اضافی و بازگشت به یک صفحه آشنا برای کاربران عادی و یا استفاده از امکانات Siri از این دکمه استفاده میشود. از آنجایی که این دکمه روی تاچ و ال سی دی میباشد و به وسیله یک فلت به گوشی متصل است، معمولاً در معرض خطر هستند و از جمله مشکلات عمده کاربران کمپانی اپل به حساب می آید.

در سال 2007 اولین نسخه آیفون به بازار عرضه شد و پلتفرم دکمه هوم روی برد سوار شده بود که نسبت به نسل های جدید کنونی سخت تر تعمیرات روی آن ها صورت میگرفت. اما در کل خرابی دکمه هوم گوشی های آیفون به دلیل استفاده نادرست اعم از ضربه، فشار ناگهانی، آبخوردگی و… اتفاق میافتد.

آیفون 3G و 3Gs :

این دو گوشی در سالهای 2008 و 2009 در زمانی که دقیقاً دکمه های هوم تازه به شناخت مردم رسیده بود وارد بازار شدند. با این تفاوت که دکمه هوم بخشی از پلتفرم برد قرار گرفت و خود دکمه روی صفحه ال سی دی قرار گرفته است. پس دکمه هوم بین برد و تاچ و ال سی دی تقسیم میشود. هر دو مدل آیفون های 3G و 3Gs هر دو از سمت روی تاچ و ال سی دی بلند میشوند، به همین دلیل تعویض دکمه هوم معیوب را برای تعمیرکاران آسان تر کرده بود. به همین منظور شما در هنگام تعویض آن دردسری بابت مشکلات تاچ و ال سی دی یا شکستن آن نداشتید. در صورت خرابی دکمه هوم آیفون 3G و 3Gs شما چیز زیادی را از دست نخواهید داد و هنوز هم با ویژگی ها نزدیک دکمه هوم نسل های جدید خیلی فاصله داشت.

آیفون 4 و 4S:

در تابستان سال 2010 آیفون 4 با طراحی باریکتر و خاصی وارد بازار شد،  اما با این مشکل که این دستگاه گوشی از پشت باز میشود. پس شما برای تعویض دکمه هوم به مشکل بر میخورید. از آن بدتر نیز این نسل از گوشی اولین نسلی بود که به عنوان سوئیچ سریع اپلیکیشن را با دو بار فشردن دکمه هوم اتفاق افتاد. همچنین این دکمه در زیر روی برد به وسیله یک کابل انعطاب پذیر( پولکی دکمه) انجام میپذیرد، و همین امر به دو بار فشردن سریع این دکمه هوم کمک میکند، اما باز هم به دلیل استفاده نادرست امکان شکستگی پولکی و دکمه هوم نیز به وجود آمد. در آیفون 4S تغیرات زیادی نسبت به آیفون 4 ایجاد نشده و تنها یک واشر پلاستیکی به پشت آن اضافه شد که به وسیله چشب نگهداری شود، تا هم در عمل فشردن و بالا و پایین رفتن دکمه هوم کمک کند و هم روی صفحه بهتر بنشیند. همچنین در این نسل از گوشی های کمپانی اپل نیز گزینه نرم افزاری در نسخه ios اضافه شد که آن هم دسترسی به گزینه Assestive Touch که به شما اجازه میداد تا شما بتوانید بدون استفاده از دکمه هوم دسترسی خود را باضربه زدن روی تاچ استفاده کنید.

دکمه-هوم-گوشی-های-آیفون

آیفون 5:

اولین نسلی از آیفون ها بود با صفحه ای کاملاً شیشه به دنیا عرصه شد، و همچنین با این تفاوت نسبت به گوشی ها قبلی خود که اپل در طراحی خوداستفاده بود، و دکمه هوم به وسیله دو پین ریزی که روی فلت طراحی شده بود قرار میگرفت و کل این فرآیند توسط این دو پین صورت میگرفت. همانند آیفون 4s نیز به وسیله یک واشر لاستیکی از زیر برای بالاتر رفتن روند کاری استفاده شد. مشکلات دکمه هوم آیفون 5 نیز از زمانی شروع شد که با فشار بیش از اندازه یا استفاده به مرور پلیت ها و یا پین های زیر دکمه هوم ضعیف شد و یا جدا شد که برای تعمیر آن بسیاری از تعمیرکاران را به دردسر انداخت.

دکمه-هوم-گوشدکمه-هوم-گوشی-های-آیفون2ی-های-آیفون2

آیفون 5S:

تحول بزرگ در طراحی گوشی های هوشمند در دنیا به وجود آورد، از نظر طراحی ساخت شبیه به آیفون 5 بوده با این تفاوت که در آن از سنسور اثر انگشت استفاده شد. این حسگر به صورت یک آی سی مجزا انجام فعالیت ها و فرآیند اجرایی کار را انجام میدهد و برای Cpu قابل فهم میگذارد. بعد از ارائه و معرفی این کارایی جدید در گوشی های آیفون توسط کمپانی اپل، بسیاری از رقیبان و مطبوعات این امر را کاری بیهوده و آپشنی اضافی در گوشی تلقی کردند. اما آنچه که اهمیت دارد این است که امروزه در گوشی های هوشمند نبودن سنسور اثر انگشت به صورت یک ضعف تلقی میشود. اما مشکلی که میتوان برای این مدل از آیفون در نظر گرفت نحوه اتصال دکمه هوم به برد گوشی توسط یک کابل یا فلت میباشد. دکمه هوم مانند سری قبل روی صفحه گوشی سوار میشود، اما اتصال این دکمه به برد اصلی گوشی به وسیله یک رابط مستقیم فلت یا کابل به برد است که در صورت باز کردن بیش از اندازه صفحه باعث پاره شده این رابط میشود. در صورت پاره شدن این فلت شما میتوانید دکمه هوم را تعویض کنید و با یک کابل سالم، در این حالت دکمه هوم شما فعالیت خود را انجام میدهد اما دیگر خبری از سنسور و اسکن اثر انگشت وجود ندارد. پشت دکمه هوم یک آی سی کوچک به عنوان رگلاتور صادر کننده مجوز برای ارسال اطلاعات از دکمه به آی سی روی برد میباشد. سیاست کمپانی اپل بر این میزان بوده که چیپ تشخیض سنسور اثر انگشت تنها در صورتی عمل کند که با آی سی تعریف شده پشت دکمه هوم همخوانی داشته باشد. لذا در صورت پارگی و یا تعویض دکمه هوم استفاده از اثر انگشت نیز از بین میرود.

آیفون 6 و 6S:

دکمه هوم در سری جدیدتر یعنی آیفون 6 و 6S و همچنین نسخه های پلاس آن به صورت تقریبی شبیه به 5s میباشد تنها با تفاوت های کوچکی نظیر قرار گیری دکمه هوم و همچنین فلت اتصال به برد را ایجاد کردند. ابتدا آن که فلت سنسور اثر انگشت و دکمه هوم از پشت صفحه به صورت مجزا به بالا کشیده شد و در کانکتوری مجزا مانند 5s روی برد متصل میشود و این مسئله که امکان پارگی آن به حداقل رسیده است( هر چند در صورت نداشتن تسلط کافی ممکن است به پارگی منجر شود). در آیفون 6s در مورد دکمه هوم تغییری با آیفون 6 ایجاد نشده ولی فلت سنسور اثر انگشت و 3D touch  با هم ادقام شده و در یک فلت به برد متصل اند. در رابطه با دکمه هوم نیز شیلد یا محافظ دکمه هوم تغییراتی ایجاد شده که در فضایی ایمن تر قرار بگیرند و قابلیت تنظیم برای فشردن دکمه نیز به وجود آمد.

دکمه-هوم-گوشی-های-آیفون3

آیفون 7 و 8:

در آیفون 7 به تحول خاصی در طراحی دکمه هوم گوشی های آیفون رخ داد، آن حذف فیزیکی دکمه هوم بود. دلیل آن نیز میتوان همین خرابی های پی در پی  که در سری های قبلی آیفون رخ داده دانست. در این سری از گوشی های طراحی شده کمپانی اپل فرآیند عمکرد دکمه و پولکی آن حذف شده و برای آن که شبیه سازی به فشرده شدن دکمه باشد از تپ تیک ( ویبره) استفاده میشود.اما روند فلت فینگر پرینت( سنسور اثر انگشت) مانند همان روند آیفون 6 و 6S با کمی تغییر در قسمت جای گذاری آن و اتصال به برد. اما در صورت خرابی این قطعه با تعویض دکمه هوم، نه تنها شما از استفاده سنسور اثر انگشت محروم میشوید بلکه دیگر دکمه هوم نیز کار نمیکند و تنها جنبه زینتی روی گوشی شما دارد و باید از Assestive Touch استفاده کنید.

همه آنجه در این قسمت توسط سایت تخصصی تعمیرات آیفون خدمت شما گفته شد تاریخچه خلاصه ای از دکمه هوم گوشی های آیفون بوده است. اما آنچه که به دلیل تحریمات ما از آن بی نصیب مانده ایم این است که در نمایندگی های رسمی این کمپانی شما با بردن گوشی به قسمتهای ارائه دهنده خدمات میتوانید با تعویض برد و یا تعمیرات مخصوص خود کارخانه به تعویض دکمه هوم و فینگر پرینت میپردازند که متاسفانه ما در کشور عزیزمان از این امکانات محرومیم. ولی این برای ما به عنوان پایان راه نیست و در شرایط خاصی قادر به تعمیرات این فلت ها و دکمه هوم هستیم. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به کارشناسان کوک موبایل تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط