اخبار فناوری

دوربین گوگل پیکسل، جاسوس اطلاعات کاربران

blank

گوگل در آپدیت جدید، باگی را مرتفع ساخته است که کاربران از وجود آن خبر نداشتند!

در  عصر اطلاعات، اهمیت امنیت اطلاعات بسیار مهم و حیاتی می شود. برای گوشی پیشرویی چون Pixel, Pixel XL توجه به امنیت اطلاعاتی کاربران بیش از پیش مهم می شود. مطلب شگفت آور در مورد گوشی های مطرح و تازه وارد Pixel, Pixel XL  عدم امنیت در دوربین گوشی است. این مشکلی است که کاربران نهایی گوشی ها یعنی تک تک افرادی که این گوشی ها را خریده اند و از آنها استفاده می کنند متوجه آن نمی شوند. حالا گوگل ادعا می کند که با به روزرسانی نرم افزاری گوشی ها در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی این مشکل را مرتفع ساخته است. توسعه دهندگان نرم افزار و سیستم عامل گوشی های پیکسل نام این مشکل را باگ ۳۳۷۰۰۶۷۹ نام گذاری کرده اند.

باگ ۳۳۷۰۰۶۷۹ در دوربین Pixel, Pixel XLخود را نشان می داده است. این مشکل مخصوصا در مورد دوربین جلوی گوشی بسیار پر رنگ تر دیده می شده است.دوربین جلوی ساخت HTC بسیار شبیه به دوربین های سلفی گوشی های HTC است.نحوه ی نام گذاری دوربین ها نیز با تاسی از نام گذاری های HTC به فرم htc.camera.sensor.front_SN می باشد. در این نحوه ی نام گذاری SN به شماره سریال ساخت دوربین اشاره دارد. این شماره سریال به صورت یکتا برای هر دوربین معرفی شده است.مشکل امنیتی موجود در دوربین به دلیل اجازه دسترسی دادن به برخی برنامه های واسط برای دسترسی به این شماره سریال بوده است.با صدور مجوز این دسترسی ؛ برخی از برنامه های واسط می توانستند با دسترسی به شماره سریال واحد دوربین به مشخصات یکتای دستگاه تلفن همراه دسترسی یابند و از این طریق دستگاه را پیگیری و به اصطلاح تحت تعقیب خود در آورند.پر واضح است که با این مجوز دری به سوی سرقت اطلاعات گوشی های هوشمند گشوده و مشکل امنیتی از همینجا ناشی می شده است.

 توسعه دهندگان گوگل ،در ۲۹ دسامبر باگ ۳۳۷۰۰۶۷۹ را با به روز رسانی روی سیستم عامل گوشی ها مرتفع ساختند.در این آپدیت دسترسی برنامه های واسط به شماره سریال یکتای دوربین گوشی های پیکسل محدود شده است. دوربین همچنان عملکرد درست خود را اجرا می کندو هنوز هم جز بهترین دوربین ها در میان گوشی های هوشمند دسته بندی می شود. با استفاده از ADB و یا ابزار روت کردن دیگر می توان به شماره سریال گوشی دست پیدا کرد. این مشکل هنوز در گوشی های موبایل جدید که HTC می سازد وجود دارد.

مطالب مرتبط