ترفند ال جی

دوربین ال جی جی ۵

blank

نکته هایی برای استفاده بهتر از دوربین گوشی جی ۵ ال جی

در سال های اخیر گوشی های هوشمند در بخش دوربین های خود پیشرفت شایانی کرده اند. یکی از برندهای معروف گوشی هوشمند یعنی شرکت ال جی در سال ۲۰۱۶ پرچمدار محبوب خود را به بازار عرضه کرد، تلفن هوشمند جی ۵ ال جی برخلاف دو نسخه قبلی اش، بیش از آنکه روی مقوله عکاسی دیجیتال تمرکز داشته باشد، حول ایده طراحی ماژولار ساخته و پرداخته شده است. جی ۵ جدید شرکت ال جی قابلیت های فراوان و متنوعی را داراست. این گوشی هوشمند علاوه بر ویژگی های ظاهری عالی و امکان بهینه سازی سخت افزاری، قابلیت های نرم افزاری کاربردی را نیز در اختیار کاربران خود قرار می دهد. گوشی هوشمند جی ۵ دارای تجهیزات سخت‌افزاری جانبی جالبی است. این ویژگی مثل تجهیزاتی چون باتری کشویی اضافی بسیار کاربردی است.

دوربین جی ۵

همانطور که گفتیم در حال حاضر دوربین کامپکت بسیار قدیمی شده است، ونسل جدید گوشی های هوشمند، روز به روز پیشرفته تر می شوند و عکس های با کیفیتی را در هر شرایطی برای کاربر ایجاد می کنند. تمام مدل های گوشی های هوشمند از این قابلیت خوب بهره می برند، و تفاوت کمی در بین آن ها مشاهده می شود.

در این بخش ما تصمیم داریم امکانات دوربین دوگانه جی ۵ را برای شما بررسی کنیم، شرکت ال جی تمایل زیادی دارد تا ویژگی ها و قابلیت های متنوعی را در گوشی های محصول خود جمع کند؛ باید گفت که امکانات نوین گوشی جی ۵ توجه همگان را به خود جلب کرده است، البته چون بسیاری از قابلیت های کاربردی این گوشی، در جاهای مختلف قرار گرفته‌اند تا کاربران عادی گوشی‌های هوشمند به صورت تصادفی، تنظیمات مهم را به هم نریزند؛ کار با این دوربین ها را کمی پیچیده کرده است. بسیاری از ویژگی های جی ۵ زمانی کابردی خواهند بود که کاربر نحوه ی استفاده از آن ها را آموخته باشد. پس با کوک موبایل همراه باشید تا راه کارهای استفاده بهتر از دوربین جی ۵ را برای شما شرح دهیم.

یک : نحوه ی دسترسی به تنظیمات دستی و قسمت های مختلف آن

یکی از بهترین ویژگی های دوربین جی ۵ شرکت ال جی امکان تنظیمات دستی آن است. شما می توانید با لمس سه نقطه (…) در قسمت چپ بالایی صفحه، به بخش تنظیمات دستی وارد شوید. با رفتن به این بخش گزینه هایی پیش روی شما قرار خواهند گرفت : ساده Simple ، خودکار Auto و تنظیمات دستی Manual.

یکی از مهمترین چیزهایی که در بخش تنظیمات دستی می توانید آن را کنترل کنید، تعادل رنگ سفید، زوم یا فوکوس focus، نوردهی، ایزو ISO، سرعت شاتر و AE-L است. اغلب موارد نام برده ساده هستند. اما تعادل یا بالانس رنگ سفید، دمای رنگ‌ها را مخدوش می کند، که به شما اجازه می‌دهد نور غیر‌طبیعی را جبران کنید یا بتوانید افکت های رنگی اریب درست کنید.

ISO حساسیت سنسور را تعیین می‌کند. شما  هنگام عکاسی در محیط های تاریک، نیاز دارید تا تنظیمات را بالا ببرید.

مورد آخر، یعنی تنظیم AE-L که نوردهی را قفل می‌کند. به شما این قابلیت را می دهد تا بتوانید از سطح نور به عنوان افکت جذاب، استفاده کنید. در نتیجه می توانید عکس هایی بگیرید که روشن تر یا تاریک تر از زمانی است که خود گوشی جی ۵ خود کار به صورت عادی تولید می کند.

 دو : چگونه از تنظیمات دستی برای گرفتن عکس های بدون خش یا نویز استفاده کنیم

همچنین برای گرفتن عکس هایی با حداقل نویز، شما می توانید از تنظیمات دستی گوشی هوشمند جی ۵ شرکت ال جی استفاده کنید. تنظیمات حالت خودکار دوربین به گونه ای است که اکثرا عکس های شفافی می گیرند، اما اغلب مواقع نتیجه ی این شفافیت بالا، باعث بروز نویز بیشتر در عکس ها می شود.

تنظیمات ایزو را تا ۲۰۰ درجه کم کنید ( این میزان تا ۵۰ کاهش میابد) سپس با کنترل سرعت شاتر دقت کنید تا ببنید چقدر باید سرعت را کم کنید تا به عکس هایی با نویز کم برسید. در گوشی هایی با مدل پایین‌تر، این اتفاق زمانی محقق می شود که از سه پایه استفاده کنید اما با توجه به اینکه گوشی جی ۵ مجهز به لرزش گیر است  (OIS) شما می توانید سرعت شاتر دوربین خود را کاهش دهید و هنوز هم تصاویری با کیفیت و شفاف بگیرید.

سه : گرفتن عکس هایی با فرمت RAW: چگونه، چرا و چه زمانی؟

فایلهای RAW، همانطور که در مقاله های پیشن گفتیم فرمتی است که عکس ها را قبل از اینکه همه ی تغییرات روی آن اعمال شود، نویز آن کاهش یابد و عکس صاف و شفاف شود؛ به صورت خام از سنسور دوربین دریافت می کند. اما ممکن است درحین انجام این فرآیند، بعضی از قسمت های عکس از بین برود.

برای گرفتن عکس با فرمت Raw به جای JPEGs در ال‌جی جی‌۵، از تنظیمات دستی استفاده کنید. برای این کار دومین آیکون از پایین در ستون چپ را انتخاب کنید.

این کار، حالت دوربین را به گرفتن عکس با فرمت Jpeg و Raw تنظیم خواهد کرد و از حالت فقط فرمت Jpeg خارج خواهد شد. عکس هایی که با فرمت Raw گرفته می شوند با پسوند (DNG (Digital NeGative file ذخیره خواهند شد. بنابراین برای ویرایش آن‌ها، به برنامه‌هایی مانند فوتوشاپ نیاز خواهید داشت.

مهم ترین دلیل استفاده از حالت Raw، این است که کاربر می تواند خودش تغییرات مورد نظر خود را روی عکس ایجاد کند و اکثر اوقات نتیجه ی کار کیفیت بهتری دارد و جزییات بهتری خواهد داشت. این بهترین روش برای ایجاد جزییات بیشتر سایه  در عکس ها است. اما بدین معنی است که شما باید فایل های حجیم تری را ذخیره کنید چرا که عکس با فرمت Raw بسیار سنگین خواهد بود.

چهار: استفاده از دوربین دوم برای کوچک‌نمایی  “zoom out”

یکی از ویژگی های اصلی دوربین ال جی جی ۵، وجود دو سنسور در پشت گوشی است. یکی از این دوربین ها لنز معمولی ۲۸ میلی‌متری دارد، دیگری لنز ۲۰ میلی‌متری Fish-Eye دارد؛ که زاویه دید ۱۳۵ درجه‌ای  به کاربر خواهد داد.

ابتدا به نظر می رسد که این دو سنسور، کاملاً از هم جدا هستند و شما فقط می توانید از طریق دکمه های بالای صفحه نمایش، این دو سنسور را جا به جا کنید. در هر صورت باید گفت که می توانید به آسانی از حالت نورمال کوچک نمایی کنید تا از دوربین دوم به عنوان ابزاری یکپارچه استفاده کنید.

تنها لازم است تا انگشتان خود را به سمت یکدیگر بکشید تا کوچک نمایی کنید. با انجام این کار، خط مدرج زوم را به کنار صفحه می رود. که این به شما اجازه می دهد بدون هیچ حرکت اضافه ای میزان بزرگنمایی و کوچک نمایی را مشخص کنید.

پنج : از دوربین اصلی برای گرفتن عکس هایی با کیفیت بالا استفاده کنید

یکی از بهترین ویژگی های گوشی جی ۵ ال جی که علت فروش بالای آن نیز هست، وجود دوربین زاویه گسترده یا واید است. این دوربین می تواند عکس هایی با افکت شگفت انگیز و دراماتیک ایجاد کند.

علاوه بر دوربین جی ۵، صحنه های بیشتری را در یک عکس شما جای خواهد داد. تقریبا شبیه به دید وسیع یا پارانوما می مانند. استفاده از این ویژگی ممکن است هر روز توسط کابر صورت نگیرد، ولی دیدهای متنوع عکاسی و منظره های خاصی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

همیشه به یاد داشته باشید، که دوربین اصلی گوشی با سنسور ۱۶ مگا‌پیکسلی، قطعا عکس هایی با کیفت و شفافیت بالاتری ایجاد خواهد کرد. به  نسبت دوربین واید ۱۸۰ درجه ی گوشی که تنها ۸ مگاپیکسل است. علاوه بر آن دوربین اصلی جی ۵ لرزه گیر اپتیکال دارد که قابلیت عکسبرداری در فضاهایی تاریک یا با نور کم را به  آسانی در اختیار کاربر قرار می دهد.

شش : تغییر رزولوشن عکس و فیلم

شما معمولا توسط اکثر دوربین های گوشی های هوشمند، می توانید با تغییر نسبت تصویر ۱۶:۹(شکل صفحه نمایش گوشی) به ۴:۳ رزولیشن کامل را بدست بیاورید. چرا که این نسبت حقیقی سنسور دوربین ها است.

در هرصورت هر دو سنسور دوربین جی ۵ فرمت ۱۶:۹ دارند بنابراین حالت واید بهترین گزینه برای عکاسی خواهد بود. اگر شما هنوز هم تمایل به استفاده از سایزهای دیگر برای عکس برداری را دارید، می‌توانید با تغییر نسبت تصویر به ۴:۳ و ۱:۱ (بهترین نسبت تصویر برای عکس‌های پروفایل) اقدام به عکس برداری کنید. باضربه زدن بر روی آیکون چرخ دنده در گوشه چپ پایین صفحه، یک منو باز می شود که باید بالاترین گزینه را انتخاب کنید.

همانطور که در حال  تغییر اندازه عکس ها هستید، در این بخش این امکان را دارید تا رزولوشن ویدئوها را نیز تغییر دهید. دوربین جی‌۵  به صورت پیش فرض معمولا با رزولوشن ۱۰۸۰p فیلمبرداری می کند. البته در این منو می توانید رزولوشن را تا UHD بالا ببرید.(رزولوشن اصلی فیلم ها دقیقا۴K است)

هفت : توضیحات لرزش‌گیر ویدئو

در دوربین جی ۵ دو گزینه وجود دارد که باعث می شود فیلم شما کیفیت بالایی داشته باشد حتی زمانی که در حال حرکت و لرزش هستید.(البته دقت کنید که این گزینه ی لرزش گیر همه جا سودمند نخواهد بود، مثلا زمانی که در حال پرش از ارتفاع زیاد هنگام رخ دادن زلزله هستید)

شما باید برای دستیابی به این قابلیت روی آیکون چرخ دنده، واقع در نزدیکی منوی تنظیمات دوربین ضربه بزنید. با انتخاب یکی از دو گزینه ی لرزش گیر لیزری (OIS) و Steady Shot Stabilisation، می توانید از لنز استاندارد در حالت خودکار استفاده کنید.

یک تقویت کننده دیجیتالی که از حاشیه‌های فریم برای روان کردن و صاف کردن حرکت ها استفاده می‌کند، همان چیزی است که اغلب گوشی های هوشمند از آن استفاده می کنند.

این گزینه به کاربر این امکان را می دهد تا صحنه را با بزرگنمایی بیشتری داشته باشد، به همین خاطر است که کاربران زیادی تمایل دارند تا از لرزش‌گیر لیزری استفاده کنند. این لرزش گیر از موتور لرزش‌گیر کوچکی برای گرفتن فیلم های صاف و شفاف استفاده می کند.

هشت : حالت ساده بهترین روش برای عکاسی ساده

اگر گوشی جی ۵ ال جی را به یک کودک برای عکاسی دهید، یا اینکه تمایل به تجربه ی یک عکاسی ساده را دارید؛ هرگز تنظیمات حالت ساده را فرامش نکنید. برای دستیابی به این قسمت بایستی به بخش سه نقطه واقع در سمت چپ بالای نرم افزار دوربین بروید.

تنظیمات حالت ساده نیز تقریبا همه‌ی ویژگی هایی که در حالات دیگر وجود دارد را از دسترس خارج می کند. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که روی سوژه ی مورد نظر خود ضربه بزنید تا تمرکز یا فوکوس صورت بگیرد. اکنون دوربین جی ۵، در کوتاهترین زمان ممکن هم فوکوس را انجام می دهد و هم عکس را می گیرد.

البته شما هنوز هم بر روی قابلیت های اساسی کنترل دارید. با ضربه های کوچک روی صفحه می توانید بزرگ نمایی و کوچک نمایی کنید. در حالیکه ۳ نقطه بالای صفحه دوربین به شما اجازه ی تغییر سنسور دوربین از حالت معمولی به دید وسیع یا واید را می دهد.

نه : استفاده از کلید میانبر برای عکسبرداری سریع

دوربین گوشی ال جی جی ۵ به کاربر قابلیت عکسبرداری در زمان های کوتاه و سریع را می دهد، با استفاده از این ویژگی دیگر کسی موقعیت های عکاسی را از دست نخواهد داد. این ویژگی به اسم میانبر شناخته شده است و در اکثر برنامه های دوربین نیز تعبیه شده است.

در منوی اصلی تنظیمات گوشی، به قسمت General رفته و گزینه‌ی Shortcut Key را انتخاب کنید. در این قسمت، شما یک سوئیچ برای Quick Shot مشاهده می کنید. اطمینان حاصل کنید که این گزینه روشن یا فعال باشد. این به شما اجازه می دهد تا با دو بار فشار دادن دکمه‌ی ولوم یا همان تنظیم صدای واقع در کناره‌ی گوشی، زمانیکه گوشی خاموش است بخش دوربین را خیلی سریع و آسان باز کنید و عکس مورد نظر شما گرفته شود.

ده : تایم لپس + دوربین دید وسیع یا واید = فیلم‌های دیدنی

همانطور که گفتیم دوربین گوشی جی جی‌۵، حالات متنوع و خلاقانه‌‌ی زیادی را داراست. تایم لپس، که یکی از بهترین و جذابترین این حالات است، حالت فیلمبرداری را با سرعت یک پانزدهم حالت طبیعی انجام می‌دهد. که بدین معنی است که در این حالت ۲ فریم در ثانیه به جای۳۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری می کند.

از این حالت وقتی در حال استفاده از لنز واید هستید استفاده کنید. در نتیجه فیلم‌هایی با کیفیت در حد فیلم‌های حرفه‌ای ورزشی خواهید داشت. حداقل مانند زمانی که حالت آهسته یا اسلوموشن نیستند.

اگر شما در شرایطی هستید که لرزش وجود دارد، باید از یک سه پایه و یا تکیه گاهی برای ثابت نگاه داشتن گوشی جی ۵ استفاده کنید.

علاوه بر این شما می توانید سرعت ویدیو حالت تایم لپس را تغییر دهید. شما این امکان را دارید تا سرعت آن را از طریق نوار گوشه چپ بالای صفحه تا یک شصتم سرعت معمولی، کاهش دهید.

یازده: برای عکسبرداری منظره لند اسکیپ از خط های شبکه ای صفحه نمایش (Grid) استفاده کنید

اغلب مردم شبکه های موجود در برنامه ی دوربین گوشی های هوشمند را نمی پسندند و آن ها را چندان جالب نمی دانند. چرا که از نظر آن ها این شبکه ها دید دوربین را کمی مختل می کنند. اگر چه گوشی ال جی همچنان هم از این شبکه ها در دوربین خود استفاده می کند، و این کار هم دلیل خوبی دارد چون در بسیاری از موارد استفاده از آن ها می تواند مفید و خوب باشد و استفاده از قانون یک سوم طلایی را آسان می سازد.

چند بار پیش آمده که شما عکس هایی بی ثبات گرفته باشید؟ برای چنین مواقعی شبکه خطوط دوربین می تواند شما راهنمایی کند و نقطه‌ی راهنمای مرجعی به شما می دهد تا خط های افقی خود را با آن تنظیم کنید. همچنین به شما کمک می کند تا سوژه ی مد نظر خود را در مرکز عکس و جلوی همه قرار داده و آن را مورد توجه جلوه دهید.

برای دستیابی به این قابلیت نیز با لمس آیکون چرخ دنده به منوی بخش تنظیمات دوربین جی ۵ رفته و در پایین‌ترین قسمت این گزینه را بیابید.

دوازده : استفاده از نوردهی یا اکسپوژر ۳۰ ثانیه‌ای برای ساخت عکس‌های خاص

قسمت جالب تنظیمات دستی جی ۵، تنظیماتی است که در حالت خودکار قابل دسترسی نیستند. به طور مثال ال جی جی۵ می‌تواند شاتر دوربین را برای ۳۰ ثانیه باز نگه دارد. به این معنی است که همه ی جزییات و اطلاعات نور‌های مربوط به این ۳۰ ثانیه در یک عکس جمع می‌شود.

کارهای جالبی وجود دارد که با استفاده از این ویژگی می توان انجام داد، اما در صورتی که بخواهید عکاسی با کیفیتی را تجربه کنید باید از سه پایه یا چیزی شبیه به آن که برای آویزان کردن پوستر استفاده می شود، به منظور ثابت نگاه داشتن گوشی استفاده کنید.

بهترین استفاده از این نوردهی طولانی شامل گزینه هایی چون عکاسی از خیابان و عبور ماشین ها در شب است؛ در این حالت نور خودروها مانند خطوط نئون دیده می‌شوند و عکس را خراب می کنند. یا برای گرفتن عکس هایی با نویز کم در شب که تقریبا شبیه به روز روشن ظاهر می شوند، استفاده می شود.

سیزده : ماژول کم‌پلاس (Cam Plus) را مد‌نظر قرار دهید

گوشی هوشمند ال جی جی‌۵، تعدادی ماژول دارد که به دریچه ی پایینی آن متصل می شوند. یکی از این ماژول ها به نام کم‌پلاس (Cam Plus) با دوربین در ارتباط است.

در واقع هدف این ماژول این است که به کاربر احساس استفاده از یک دوربین حرفه ای را بدهد، و قابلیت هایی چون دکمه‌های مستقل عکسبرداری و فیلمبرداری را در اختیار او قرار دهد.

یک دکمه ی دو مرحله ای شاتر دوربین(فشار اندک برای انجام فوکوس)، چرخ دنده بزرگ‌نمایی و یک سوئیچ کوچک برای باز‌کردن برنامه دوربین وجود دارد. همه ی این موارد تجربه ی استفاده از یک دوربین حرفه ای را برای کاربر به وجود می آورد.

در حقیقت این ماژول، قرار نیست که کیفیت عکس شما را ارتقا دهد. بلکه احساس متفاوتی را در استفاده از دوربین های گوشی های هوشمند ایجاد می کند. همچنین دارای یک عدد باتری اضافه نیز است که امکان استفاده بیشتر از دوربین گوشی را به کاربران ال جی خواهد داد.

جمع بندی :

در این مقاله به طور مفصل قابلیت های دوربین گوشی ال‌جی جی‌۵ را برای شما شرح دادیم. دوربین پر قدرت این گوشی و امکان تنظیم دستی آن تجربه ی عکاسی و فیلم برداری را برای همه پر لذت و هیجان انگیز کرده است. در انتها گوشی هوشمند جی‌۵  ال جی موفق شد با گرفتن امتیاز ۸۸ برای عکاسی در رده ی بهترین‌هایی چون اچ تی سی ۱۰ و گلکسی اس ۷ اج سامسونگ قرار بگیرد. این گوشی هوشمند که توانست در جایگاه پنجم جدول بنشیند، با قیمتی بسیار کمتر از سایر رقبای خود کیفیت و مزیت های آنان را تا حد قابل قبولی داراست.

همچنین شما می توانید برای اطلاع از دوره تخصصی آموزش تعمیرات موبایل نیز به سایت کوک موبایل مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را بدست بیاورید.

مطالب مرتبط