اخبار فناوری

خالی شدن زودهنگام شارژ باتری موبایل

خالی شدن زودهنگام شارژ باتری موبایل

بسیاری از افراد با مشکل خالی شدن شارژ باتری رو به رو می شوند. حال می خواهیم بدانیم که چگونه می ‌توان جلوی این مشکل را گرفت؟ ما قرار است در این مقاله در مورد راه های جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل (اندروید و آیفون) صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

روش های جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی

اگر شما هم جزء کاربرانی هستید که با مسئله خالی شدن زود هنگام شارژ باتری گوشی برخورد کرده اید، باید به شما بگوییم این مورد چه در گوشی های اندروید و چه در آی او اس یک مسئله شایع بوده که کاربران زیادی از آن رنج می ‌برند. با وجود بالا بودن مزایای باتری های لیتیوم یونی، متاسفانه باتری های لیتیوم یونی بنا به دلایل مختلفی ممکن است با افت کیفیت شارژدهی روبرو شوند، اما همیشه افت کیفیت و ظرفیت باتری گوشی سبب خالی شدن زود به زود شارژ آن نمی‌ گردد و در برخی شرایط تنظیماتی که کاربر روی گوشی خود اعمال کرده باعث این مشکل می شود. پس می توان گفت در بیشتر مواقع، تنظیمات خاصی که روی گوشی موبایل شما (اندروید و آیفون) ایجاد شده است، می ‌تواند روی سرعت خالی شدن شارژ باتری گوشی تاثیر بگذارد.

پس اگر تنظیماتی که روی خالی شدن شارژ باتری تاثیرگذار هستند را در گوشی موبایلتان بهینه کنید و به درستی از آن ها استفاده نمایید، مشکل خالی شدن شارژ باتری گوشی تا حد زیادی رفع خواهد شد. اما این تنظیمات کدامند؟ از چه روش هایی می‌توانیم برای جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی موبایل استفاده کنیم؟ در ادامه این مقاله می‌ خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم و بهترین و موثرترین راه های جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی های موبایل (اندروید و آیفون) را شرح دهیم:

حذف اپلیکیشن های غیر ضروری

برخی مواقع اپلیکیشن هایی را در گوشی خود نصب می کنید، که می‌ توانند به شیوه های مختلف باعث مصرف شارژ باتری شوند، پس شما می توانید با حذف اپلیکیشن های غیر ضروری تا حد زیادی از خالی شدن زود هنگام شارژ باتری گوشی خود جلوگیری کنید. توجه کنید، اپلیکیشن هایی که برای ارائه سرویس از اینترنت گوشی استفاده می ‌کنند یا به هر دلیلی با مواردی مانند ایجاد تنظیمات مختلف در گوشی مربوط می شوند یا شامل تبلیغ و غیره هستند، از بقیه ی اپلیکیشن ها مصرف شارژ باتری بیشتری دارند. بنابراین همیشه سعی کنید اپلیکیشن های غیر ضروری این چنینی را از گوشی خود حذف کنید. مطمئناً انجام این کار یکی از راه های موثر جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی می باشد.

پاک کردن ویجت ها از هوم اسکرین

شاید بسیاری از کاربران از این موضوع اطلاع نداشته باشند که ویجت هایی که روی هوم اسکرین گوشی نصب می ‌شوند و برای برخی از کاربران زیبایی خاصی دارد، به شدت در مصرف شارژ باتری گوشی موثر هستند. باید خدمتتان اعلام کنیم که اغلب ویجت هایی که روی هوم اسکرین گوشی قرار می گیرند شامل اطلاعات خاصی هستند، که برای ارائه این اطلاعات از روش های مختلفی استفاده می شود، مثلاً اگر ویجت نمایش آب و هوا را روی هوم اسکرین گوشی خود قرار دهید، این ویجت برای اینکه وضعیت آب و هوا را نشان دهد، از دو قابلیت اینترنت و GPS استفاده می کند و در این حالت در بازه های زمانی مختلف و دراز مدت بخش زیادی از شارژ باتری گوشی شما را مصرف می‌ کنند. با پاک کردن ویجت ها و با کم کردن تعداد آن ها در هوم اسکرین گوشی های موبایل می ‌توانید تا حد زیادی از خالی شدن شارژ باتری گوشی خود جلوگیری کنید.

استفاده از حالت پرواز

شاید شما هم مانند تعداد زیادی از کاربران اصلاً اعتقادی بر استفاده از حالت هواپیما (Airplane Mode) گوشی ندارید و تحت هیچ شرایطی گوشی را در این حالت قرار نمی‌ دهید، شما باید بدانید که استفاده نکردن از این ویژگی در خیلی از موارد و شرایط مختلف سبب می‌ شود که شارژ باتری گوشی با سرعت زیادی خالی شود. حال در چه شرایطی این اتفاق می افتد؟ در شرایطی که آنتن گوشی در حالت مناسبی قرار ندارد و نشانه گر آنتن گوشی فول نباشد و دستگاه به سختی سیگنال دریافت کرده، و مصرف شارژ باتری چند برابر خواهد ‌شد زیرا گوشی شما دائما در تلاش است که با مصرف انرژی ارتباط سیم کارت با شبکه را برقرار کند. در این حالت با فعال سازی حالت هواپیما می ‌توانید تا حد زیادی از مصرف شارژ باتری دستگاه جلوگیری نمایید. پس اگر لازم بود حتماً از حالت هواپیمای گوشی خود هم استفاده کنید.

غیر فعال نمودن قابلیت تنظیم خودکار نور صفحه

 تقریبا در تمام گوشی های موبایل، تنظیم خودکار نور صفحه نمایش وجود دارد که با آن نور صفحه نمایش گوشی به طور خودکار و با توجه به شرایط محیط و شدت نوری که در محیط پیرامون کاربر قرار دارد، تنظیم می شود. شاید تا به حال به این موضوع توجه نکرده باشید، ولی فعال بودن این قابلیت یکی از دلایل تاثیرگذار در خالی شدن شارژ باتری گوشی های موبایل می باشد و با غیر فعال سازی آن مید‌توان تا حد بالایی از به وجود آمدن این مسئله جلوگیری نمود. وقتی که قابلیت مذکور در گوشی فعال شود، سنسور نور گوشی باید دائما شدت نور پیرامون را بسنجد و اطلاعات آن را به پردازنده انتقال دهد و پردازنده هم آنالیز اطلاعات را انجام دهد و دستور لازم را برای کاهش یا افزایش نور صفحه اعلام کند و در نهایت نور صفحه کم یا زیاد شود.

این کار شاید در مجموع خیلی ساده به نظر برسد، اما به شدت روی سرعت خالی شدن شارژ باتری گوشی تاثیر می گذارد. پس پیشنهاد می ‌کنیم، قابلیت Auto Brightness یا همان تنظیم خودکار روشنایی صفحه گوشی را غیر فعال نمایید. برای اینکه بهترین نتیجه ممکن را از این قابلیت دریافت نمایید، توصیه ما این است که شدت نور صفحه نمایش گوشی خود را بر روی کمترین حالت قرار دهید. توجه کنید که هرچه نور صفحه نمایش شدیدتر و زیادتر شود، مصرف شارژ باتری بیشتر می‌ شود.

غیر فعال کردن قابلیت هایی مانند GPS، Wi-Fi و غیره

همانطور که می دانید تمام قابلیت های ارتباطی که در گوشی موبایل شما قرار دارد به شدت بر روی مصرف شارژ باتری گوشی تاثیر می گذارد. این قابلیت ها شامل مواردی مانند سرویس موقعیت یاب یا اصطلاحاً  GPS، وای فای یا  Wi-Fi، موبایل دیتا  (Mobile Data)، قابلیت هات اسپات  (Hotspot)، بلوتوث (Bluetooth)  و غیره می‌ باشد. بی شک تمام این قابلیت های ارتباطی برای فعال بودن به مصرف انرژی و شارژ باتری نیاز دارند، پس غیر فعالسازی آن ها حداقل در شرایطی که نیازی به آن ها ندارید، می تواند یکی از بهترین روش های جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی باشد. به عنوان مثال در مواقعی که به اینترنت نیاز ندارید، قابلیت های وای فای و موبایل دیتای گوشی خود را خاموش نمایید یا وقتی که نیازی به پیدا کردن موقعیت مکانی خود ندارید، قابلیت GPS گوشی را خاموش کرده و با رعایت کردن این مسائل تاثیر به سزایی روی مصرف انرژی شارژ باتری خود داشته باشید.

فعال کردن قابلیت Power Saving Mode

با به کار بردن قابلیت Power Saving Mode که در سیستم عامل اندروید و iOS ، می ‌تواند به طرز چشمگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی جلوگیری نمایید. این قابلیت باعث می ‌شود تا تمام تنظیمات لازم برای به حداقل رساندن میزان مصرف شارژ باتری گوشی به طور خودکار و با فعالسازی این گزینه بر روی دستگاه اعمال گردد. شاید بسیاری از کاربران فعال کردن این حالت و استفاده از قابلیت Power Saving Mode را بی فایده می دانند اما باید بدانید که این ویژگی در شرایط خاص نظیر حالتی که فقط چند درصد از شارژ باتری گوشی باقی مانده و نیاز دارید که گوشی روشن بماند، می‌تواند بسیار کاربردی و با ارزش باشد.

استفاده نکردن از لایو والپیپر (Live Wallpaper)

قابلیت لایو والپیپر ها یا همان Live Wallpapers تصاویر متحرکی هستند که استفاده از آن ها در پس زمینه گوشی سبب ایجاد زیبایی خاصی می گردد، ولی می ‌دانید که این دسته از والپیپر های زنده به شدت روی مصرف انرژی و شارژ باتری گوشی تاثیر می گذارند. به نظر ما، برای به حداقل رساندن میزان مصرف انرژی دستگاه و جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی خود تا جایی که ممکن است از لایو والپیپرها استفاده نکنید.

دلایل خالی شدن باتری به صورت یکباره را مطالعه کنید.

کم کردن تایم خاموش شدن صفحه

مطمئناً شما می دانید که صفحه نمایش گوشی های موبایل یکی از اصلی ترین مصرف کننده شارژ باتری می باشد. بنابراین هرچه صفحه نمایش گوشی بیشتر روشن و فعال باشد، شارژ بیشتری هم از باتری مصرف می کند و شارژ باتری زودتر خالی می شود. پس نتیجه می گیرییم با استفاده درست از صفحه نمایش گوشی و جلوگیری از روشن بودن بی ‌مورد آن می ‌‌توانید تا حد زیادی مصرف شارژ باتری دستگاه را کاهش دهید. پس باید همیشه بعد از اتمام کار خود با گوشی، دکمه پاور آن را بفشفشار داده تا صفحه نمایش دستگاه خاموش شده و دیگر مصرف انرژی نداشته باشد. بنابراین، اگر نمی خواهید دکمه پاور خود را خاموش کنید و از قابلیت خاموش شدن خودکار نمایشگر گوشی استفاده می‌ کنید، سعی کنید تاخیر آن را روی کمترین مقدار ممکن که معمولاً 15 یا 30 ثانیه است، قرار دهید. در این شرایط اگر وقتی گوشی برای 15 ثانیه بدون استفاده باقی ماند، صفحه نمایش به صورت خودکار خاموش می ‌شود. تنظیم زمان طولانی برای این ویژگی سبب می گردد تا صفحه گوشی بیشتر روشن مانده و بدیهی ست که مصرف شارژ باتری افزایش می یابد.

خنک نگه داشتن گوشی

بی تردی، شاید به این موضوع فکر نکرده باشید اما خنک نگه داشتن بدنه گوشی یکی از راه های بسیار تاثیر گذار در جلوگیری از خالی شدن زود هنگام شارژ باتری است. فقط توجه کنید که این مسئله به این معنی نیست که گوشی یا باتری آن را در یخچال بگذارید، فقط یعنی همیشه گرما و داغ شدن بدنه گوشی نه تنها باعث خالی شدن سریع تر شارژ باتری لیتیوم یونی می ‌شود، بلکه به شدت روی کاهش ظرفیت تدریجی باتری هم تاثیر می گذارد. پس تا وقتی که بدنه گوشی خود را خنک نگه دارید و از داغ شدن آن جلوگیری نمایید، شارژ باتری گوشی هم دیرتر خالی می ‌شود. به این مورد توجه کنید که بازی کردن با گوشی، تماشای فیلم های با وضوح بالا و … روی گرم شدن بدنه و قاب دستگاه تاثیر بسزایی دارد.

غیر فعال نمودن نوتیفیکیشن ها یا ویبره

مطمئناً نوتیفیکیشن های اگر غیر فعال شوند، شما برخی مواقع متوجه دریافت پیام های خاصی نمی شوید، ولی در مقابل این مسئله بر روی افزایش قدرت شارژدهی باتری دستگاه تاثیر گذار است. پس اگر می ‌توانید نوتیفیکیشن هایش گوشی را غیر فعال نمایید، این کار را انجام دهید. همین طور غیر فعال کردن ویبره هم از راه هایی ست که برای جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری گوشی های موبایل می تواند مفید باشد، زیرا  با غیر فعال کردن این قابلیت دیگر نیازی به مصرف انرژی برای فعال کردن موتور ویبره در زمان هایی که نوتیفیکیشن ارائه می‌ شود، وجود ندارد.

آپدیت سیستم عامل

معمولاً هر چند وقت یک بار، شرکت های گوگل و اپل سیستم عامل های خود را بهینه کنند تا شارژ باتری دستگاه کمترین مصرف را داشته باشد. به این دلیل، همیشه در آپدیت های جدید این سیستم عامل ها سعی می‌شود تا بهینه سازی های بیشتری برای کاهش مصرف شارژ باتری گوشی انجام گیرد، پس بهتر آن است که همیشه سیستم عامل گوشی خود را به جدیدترین نسخه‌ای که برای آن منتشر شده آپدیت کنید.

آپدیت اپلیکیشن ها

شاید از این موضوع بی اطلاع باشید ولی آپدیت کردن خود اپلیکیشن هایی که روی گوشی نصب است هم می‌تواند تاثیر زیادی بر روی مصرف شارژ باتری و جلوگیری از خالی شدن آن داشته باشد. معمولاً در آپدیت های جدیدی که برای اپلیکیشن ها منتشر می گردد، عملکرد اپلیکیشن بهینه تر می شود و با بهینه تر شدن اپلیکیشن، مصرف شارژ باتری کمتر می شود. پس همیشه سعی کنید که همیشه جدیدترین نسخه اپلیکیشن های گوشی خود را نصب کنید تا بدین صورت مصرف شارژ باتری را کاهش دهید.

ریستارت یا فورس ریست

یکی دیگر از راه های کاهش مصرف شارژ باتری، ریستارت کردن گوشی است. توصیه می‌ کنیم اگر می ‌خواهید بهترین بازده را با انجام این کار داشته باشید، حتما دستگاه را فورس ریست (Force Reset) کنید. چگونگی انجام فورس ریست در گوشی های مختلف فرق می کند، ولی در تمام آن ها باید از فشردن دکمه های ترکیبی خاصی استفاده شود.

تعویض باتری

مانند هر قطعه ی الکترونیکی دیگری، باتری های لیتیوم یونی هم عمر مشخصی داشته و بعد از مدت زمان معینی ظرفیت و توان شارژدهی آن ها به شدت کم می شود. بنابراین شما به مرور و با استفاده از گوشی خود متوجه خواهید شد که کیفیت شارژدهی باتری آن افت می کند و مثل گذشته کار نمی کند. باید بدانید که وقوع این مسئله در باتری های لیتیوم یونی کاملاً امری طبیعی است و راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. پس اگر فکر می‌کنید باتری گوشی شما خیلی زود به زود خالی می ‌شود، به احتمال زیاد، وقت تعویض باتری دستگاه فرا رسیده است. اگر این اتفاق برای گوشی شما افتاد می توانید این کار را به کارشناسان کوک موبایل بسپارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *