اخبار فناوری

تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده

تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده

بسیاری از کاربران مایلند بدانند که چگونه می توانند گوشی های قاچاق را از گوشی های رجیستری شده تشخیص دهند؟ در این مقاله قرار است به آموزش چگونگی تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه گوشی های قاچاق و رجیستر شده

چند وقتی ست که ستاد مبارزه با قاچاق کالا طرح رجیستری موبایل را اجرا نموده است و هم اکنون به موجب پیاده سازی این طرح از فروش گوشی های قاچاق در بازار کشور جلوگیری می شود. برای اینکه بتوانید با طرح رجیستری و سامانه‌ اختصاصی آن که برای آن راه اندازی شده (سامانه همتا) بیشتر آشنا شوید توصیه می‌کنیم حتما پیش از ادامه دادن ابتدا دو مقاله هزینه گمرک گوشی مسافرتی و رجیستر کردنو نحوه ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا را مطالعه کنید.

بعد از راه اندازی طرح رجیستری یکی از دغدغه بزرگی که در ذهن کاربران و خریداران بوجود آمد این است که چگونه گوشی قاچاق را از گوشی رجیستر شده تشخیص دهیم. این مسئله بدین معنی ست که خیلی از افرادی که قصد خرید گوشی های موبایل را دارند دقیقاً نمی ‌دانند باوجود اجرای طرح رجیستری باید چه کنند تا تا به اشتباه گوشی خریداری نکنند که دو روز دیگر به عنوان یک گوشی قاچاق شناخته شود و از کار انداخته نشود! پس یک خریدار باید قبل از خرید گوشی جدید حتماً با نحوه تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده آشنایی کامل پیدا کند.

حالا برای آانکه بتونیم گوشی های رجیستر شده را از گوشی های قاچاق تفکیک کنیم و تشخیص دهیم که یک گوشی قاچاق است یا گوشی دیگر رجیستر شده تا انتهای مطالب با ما همراه باشید. در ادامه این مطلب قرار است به آموزش چگونگی تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده بپردازیم.

چگونگی تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده

حالا فرض کنید به عنوان یک خریدار می خواهید گوشی جدیدی که مشمول طرح رجیستری موبایل می ‌شود را دارید. در این صورت چگونه باید تشخیص دهیم که گوشی ارائه شده از سوی فروشنده قاچاق است یا رجیستر شده و قانونی می باشد؟ برای این کار از چهار روش مختلف می ‌توان استفاده کرد:

1) استعلام اصالت گوشی از سایت سامانه همتا: از روش هایی که برای تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده در حین خرید گوشی جدید استفاده می شود مربوط به مراجعه به سایت سامانه همتا و استعلام اصالت گوشی از طریق این سایت می باشد. برای این کار ابتدا وارد سایت سامانه همتا شده و بعد روی گزینه “استعلام اصالت” کلیک نمایید. حالا باید کد IMEI گوشی که قصد خریدش را وارد نموده و بر روی گزینه “جستجو” کیک کنید. اگر یک لحظه صبر کنید، اطلاعاتی گوشی که قصد خریدش را دارید ارائه می گردد. در این شرایط تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده ممکن می شود.

استعلام اصالت گوشی از سایت سامانه همتا

2) استعلام اصالت گوشی از طرق پیامک: از راه های دیگری که می توان برای تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده استفاده کرد مربوط به پیگیری از طریق پیامک است. این کار بسیار ساده و راحت است و کافیست سیم کارت خود را در گوشی جدیدی که قصد خریدش را دارید قرار داده و یک پیامک حاوی کد IMEI گوشی را برای شماره 7777 ارسال نمایید. پاسخ پیامک برای شما ارسال می شود و اگر اطلاعاتی که در پیامک برایتان ارسال شده با اطلاعات گوشی که قصد خریدش را دارید مطابقت نماید، گوشی قاچاق نبوده و با خیال راحت می توانید آن را خریداری کنید. پس همانطور که متوجه شدید از طریق پیامک به شماره 7777 هم می توان اصالت گوشی از نظر قاچاق نبودن کنترل کرد.

استعلام اصالت گوشی از طرق پیامک

 

3) استعلام اصالت گوشی از طریق کد USSD: یکی دیگر از روش دیگری که می‌توان از آن به منظور تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده استفاده کرد بکارگیری کد دستوری #7777* است. برای این کار باید این کد را از طریق دایلر گوشی که قصد خریدش را دارید، شماره گیری کنید و بعد گزینه “استعلام اصالت” را انتخاب نمایید. کد IMEI گوشی را وارد کنید و منتظر پیامکی باشید که از سوی سامانه همتا برایتان ارسال گردد. پس این روش نیز یکی دیگر از بهترین روش های تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده می باشد.

استعلام اصالت گوشی از طریق کد USSD

4) استعلام اصالت گوشی از طریق اپلیکیشن سامانه همتا: به جز سایت سامانه همتا، این سامانه یک اپلیکیشن موبایل اختصاصی دارد که برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS فراهم شده است. از این اپلیکیشن کارآمد نیز می ‌توان به منظور تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده استفاده نمود. برای این کار، کافی ست اپلیکیشن نامبرده را روی گوشی نصب کرده و آن را اجرا کنید و به بخش “استعلام اصالت” مراجعه نمایید . سپس کد IMEI گوشی که قصد خریدش را دارد وارد کنید و به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنید. برای دانلود اپلیکیشن اختصاصی سامانه همتا می ‌توانید از بخش های زیر استفاده نمایید.

چگونگی طرح ریجستری موبایل را مطالعه کنید.

اپلیکیشن همتا

دانلود اپلیکیشن سامانه همتا از گوگل پلی استور

دانلود اپلیکیشن سامانه همتا از کافه بازار

دانلود اپلیکیشن سامانه همتا از سیب اپ

همانطور که در بالا گفته شد، با روش های مختلف تشخیص گوشی قاچاق از گوشی رجیستر شده آشنا شدیم. با بکارگیری هر یک از روش های فوق به آسانی می‌ توانید مطمئن شوید که یک گوشی رجیستر شده خریداری کرده اید.

کارهای بعد از اطمینان حاصل کردن از قاچاق نبودن گوشی

مطمئناً این سوال در ذهن تان است که بعد از تشخیص اصالت گوشی یا رجیستر بودن آن چه کنیم؟ در این صورت باید از فروشنده بخواهید که کد فعال سازی گوشی را به شما بدهد. اگر گوشی که قصد خریدش را دارید کاملا آکبند و نو باشد، یک کارت اختصاصی با عنوان Activation Card یا کارت فعال سازی با خود در جعبه دارد. با استفاده از این کارت و کد فعال سازی که روی آن وجود دارد می توانید گوشی خود را فعال کنید. فقط به این موضوع توجه کنید که فعال سازی گوشی بدون داشتن این کد ممکن نیست.

انجام فعال سازی گوشی های موبایل رجیستر شده هیچ هزینه‌ ای ندارد. پس اگر فروشنده برای فعال سازی گوشی از شما درخواست پرداخت هزینه نمود، از خرید خود صرف نظر کنید. فعال سازی گوشی های موبایل رجیستر شده بعد از خرید می ‌تواند توسط خود مشتری هم انجام شده، اما توصیه می‌ کنیم انجام این کار را در همان موقع خرید به فروشنده واگذار نمایید تا با خیالی آسوده گوشی مورد نظرتان را خریداری کنید.

اگر گوشی که می‌خرید دست دوم باشد تکلیف چیست؟

وقتی گوشی در سامانه همتا ثبت می شود به گونه ‌ای ست که با شماره تلفنی که در حین ثبت برای آن ها تعیین می ‌شود در ارتباط می باشد. پس اگر سیم کارت گوشی عوض شود، پیامکی مبنی بر عدم تطابق مالک سیم کارت با مالک گوشی برای کاربر ارسال می گردد. فرض کنید قبلاً شما تمام مراحل بالا را انجام داده اید و گوشی خود را بدون مشکل مورد استفاده قرار می دادید. حالا بعد از مدتی مایلید گوشی خود را به عنوان یک گوشی دست دوم بفروشید! می خواهیم بدانیم الان باید چه کنیم؟

در این شرایط (خرید و فروش گوشی های دست دوم) باید از طریق سامانه همتا انتقال مالکیت گوشی انجام گردد. انتقال مالکیت هم با استفاده از روش های مختلفی قابل انجام می باشد که ساده ترین روش انجام این کار آن است که از کد دستوری USSD اختصاصی سامانه همتا استفاده کنید که در مقاله ی آشنایی کامل با سامانه همتا (طرح رجیستری و انتقال مالکیت) به آن پرداخته ایم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *