ترفند, ترفند نرم افزار

ترفندهای منو Developer options

blank

عناوین این مقاله

این روزها دیگر اغلب کاربران گوشی‌های اندرویدی با بیشتر تنظیمات این سیستم‌عامل پرطرفدار آشنا هستند و می‌توانند برخی تنظیمات دلخواه خود را به راحتی بر روی این سیستم عامل اعمال کنند.اما اگر حرفه‌ای‌تر با سیستم عامل اندروید کار کرده باشید قطعا از این موضوع آگاهی دارید که اندروید علاوه‌بر تنظیمات عمومی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، یک‌سری تنظیمات حرفه‌ای‌تر و البته خصوصی‌تر را در پوسته خود جای داده است که تنها کاربران حرفه‌ای می‌توانند به خوبی از آن‌ها استفاده کرده و تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنند.این دسته از تنظیمات به نام Developer options و یا همان تنظیمات توسعه دهنده شناخته شده‌اند که همان‌طور که گفته شد کاربران در حالت عادی به آن دسترسی ندارند.

درست است که این منو بیشتر برای کاربران حرفه‌ای کاربرد دارد اما اعمال برخی تنظیمات در آن نیز نیاز به پیش‌زمینه خاصی ندارد و از این‌رو یادگیری نحوه کار کردن با آن برای کاربران عادی نیز به سادگی امکان‌پذیر است و از این طریق می‌توانند میزان کارایی تلفن همراه خود را بهبود ببخشند.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا نحوه فعال یا غیرفعال کردن این منو را به همراه ترفندهای کاربردی آن مورد بررسی قرار دهیم؛ پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

نحوه فعال کردن منوی Developer options

به منظور این‌که بیشتر با قابلیت‌های این منو آشنا شوید لازم است تا در ابتدا آن را فعال کنید. برای انجام این کار باید به تنظیمات گوشی رفته و گزینه About phone  را انتخاب کنید.

پس از انجام این کار به پایین صفحه اسکرول کنید تا گزینه Build Number  را مشاهده کنید. حال باید ۷ مرتبه روی این گزینه ضربه بزنید. وقتی این کار را انجام بدهید پیامی برای شما نمایش داده می‌شود که اعلام می‌کند قابلیت developer Option فعال شده است.

ترفندهای منو Developer options

ترفندهای منو Developer options

حال اگر مجددا به قسمت تنظیمات بازگردید خواهید دید که این گزینه به بخشabout phone  اضافه شده است.

اگر بنا به هر دلیلی بخواهید این گزینه را غیر فعال کنید باید از طریق همین منو اقدام کنید. در ادامه نحوه انجام این کار را توضیح خواهیم داد.

نحوه غیر فعال کردن منوی Developer options 

برای این منظور باید باز هم به قسمت تنظیمات دستگاه رفته و گزینه APPS را انتخاب کنید.

در منوی نمایش داده شده گزینه تنظیمات (SETTING) را انتخاب کنید.

تذکر1: اگر نسخه اندروید شما ۴ تا ۵٫۱٫۱ باشد به صورت مستقیم وارد صفحه‌ای که در زیر نمایش داده شده است، خواهید شد. در این‌جا کافی است روی گزینه CLEAR DATA ضربه بزنید تا از این طریق تنظیمات توسعه دهندگان را غیر فعال کنید.

ترفندهای منو Developer options

ترفندهای منو Developer options

تذکر2: اگر نسخه اندروید شما ۶٫۰٫۱ به بالا باشد، صفحه‌ای به شکل زیر نمایش داده می‌شود. در این‌جا نیز کافی است روی گزینه STORAGE ضربه بزنید تا وارد صفحه پاک سازی دیتا شوید.

ترفندهای منو Developer options

ترفندهای منو Developer options

در این صفحه با انتخاب گزینه پاک‌سازی داده‌ها یا CLEAR DATA تنظیمات توسعه دهندگان را غیرفعال کنید.

ترفندهای منو Developer options

ترفندهای منو Developer options

قابلیت‌های منوی Developer options

حال که با نحوه فعال‌سازی این گزینه پرکاربرد آشنا شدید، در ادامه قصد داریم به برخی از قابلیت‌های Developer options، بپردازیم.

بیدار ماندن گوشی برای مدت طولانی یا Stay awake

اگر این گزینه را فعال کنید، تا زمانی ‌که تلفن همراه شما شارژ باتری داشته باشد، صفحه نمایش خود را روشن نگه می دارد.

این گزینه بیشتر برای مواقعی مانند مطالعه کتاب‌های الکترونیکی، اسناد و یا سایر اطلاعات متنی و همچنین مشاهده عکس و ویدئو کاربرد دارد. البته باید مصرف شارژ باتری را نیز در نظر داشته باشید.

پس از فعال کردن این حالت در صورت تمایل می‌توانید از دکمه پاور دستگاه برای قفل کردن صفحه نمایش استفاده کنید.

امکان محدود کردن برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه (limit background apps)

به منظور حفظ تعادل صحیح بین منابع پس‌زمینه در حال اجرا و بهبود عملکرد دستگاه، سیستم عامل اندروید به شما این امکان را می‌دهد تا تعداد فرآیندهایی که باید در پس‌زمینه نگهداری شوند را محدود کنید.

این گزینه در واقع برنامه‌هایی که در پس‌زمینه گوشی در حال اجرا هستند را به صورت خودکار انتخاب می‌کنند. تعداد برنامه‌های انتخابی مجاز از سوی شما 4 برنامه است که می‌توانید تمامی آن‌ها را حذف کنید.

ترفندهای منو Developer options

ترفندهای منو Developer options

توجه داشته باشید که اگر اجازه کار کردن به هیچ یک از برنامه‌ها را در پس‌زمینه ندهید، تمامی‌ آن‌ها پس از اتمام کار به صورت کامل بسته می‌شوند.

فایده استفاده از این حالت کاهش میزان مصرف باتری است اما از سوی دیگر جابه‌جایی میان برنامه‌ها با سرعت پایین‌تری انجام می‌شود.

بهبود کیفیت گرافیک بازی‌ها با فعال‌سازی گزینه Force MSAA ۴X

در صورتی که گزینه Force MSAA ۴X  را فعال کنید شاهد بهبود کیفیت بازی‌هایی و برنامه‌هایی که با OpenGL ES ۲.۰ اجرا می‌شوند خواهید بود.

ترفندهای منو Developer options

ترفندهای منو Developer options

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که فعال کردن این گزینه میزان حجم پردازش‌های دستگاه را افزایش داده و از این رو میزان مصرف شارژ باتری نیز بیشتر از گذشته خواهد بود.

تنظیم حرفه‌ای سرعت اجرای انیمیشن‌های گوشی

در واقعیت فعال کردن این گزینه هیچ اثری بر روی افزایش سرعت تلفن همراه شما نخواهد داشت. اما با حذف تمامی انیمیشن‌ها سرعت اجرای برنامه‌ها بر روی دستگاه بیشتر می‌شود.

برخی‌ از این گزینه‌های موجود پیچیده‌تر از سایر آن‌ها هستند اما شما می‌توانید با خیال راحت از برخی گزینه‌هایی که برای افزایش نسبی سرعت اجرای برنامه‌‌ها طراحی شده‌اند استفاده کنید.

ترفندهای منو Developer options

ترفندهای منو Developer options

در صفحه window animation scale بخشی از تنظیمات حرفه‌ای را خواهید دید که شامل مقیاس انیمیشن پنجره (Window animation scale)، مقیاس انیمیشن متحرک (Transition animation scale) و مقیاس مدت زمان انیمیشن (Animator duration scale) هستند.

ترفندهای منو Developer options

ترفندهای منو Developer options

گزینه مقیاس انیمیشن پنجره بر روی سرعت پنجره‌های پاپ‌آپ تاثیرگذار است. گزینه مقیاس انیمیشن متحرک سرعت گذار و جابجایی سیستم بین صفحات مختلف را افزایش می‌دهد.

در نهایت گزینه مقیاس مدت زمان انیمیشن میزان درگیری پردازنده با رابط‌های انیمیشن گرافیکی تلفن همراه را کاهش می‌دهد و با این کار سرعت دستگاه را افزایش می‌دهد.

تذکر: مقدار پیش‌فرض هر یک از این تنظیمات 1x است؛ بنابراین شما می توانید طیف متنوعی از سرعت‌ها در هر نقطه را مورد بررسی قرار دهید. مقدار نهایی این گزینه‌ها 10x  است.

تذکر: در صورت تمایل می‌توانید هر یک از گزینه‌های معرفی شده را غیرفعال نمایید.

فعال‌سازی گزینه Aggressive data handover برای جابه‌جایی در میان شبکه‌های وای‌فای

این گزینه اغلب در مواقعی کاربرد دارد که اتصال دستگاه به روتر وای‌فای چندان قوی نیست. در این حالت دستگاه به صورت خودکار به داده تلفن همراه (اینترنت گوشی) متصل می‌شود.

ترفندهای منو Developer options

ترفندهای منو Developer options

البته در صورتی که قصد ندارید به سرعت پس قطع ارتباط وای‌فای به اینترنت سیم ‌کارت خود متصل شوید این گزینه چندان کاربردی نخواهد داشت، ضمن این‌ که اگر برای اینترنت دستگاه خود محدودیتی را مشخص نکرده باشید، امکان مصرف کل بسته اینترنتی در این حالت وجود خواهد داشت.

امکان روت کردن دستگاه و نصب سایر سیستم‌ عامل‌ها

می‌توان گفت یکی از دلایل اصلی استفاده از گزینه توسعه دهنده یا همان Developer Options امان نصب رم‌های شخصی‌سازی شده است. البته بر خلاف تصور برخی از کاربران انجام این کار چندان ساده نیست.

تذکر: اگر به منظور روت کردن این گزینه را فعال می‌کنید به این نکته نیز توجه داشته باشید که با روت دستگاه آن را از گارانتی خارج می‌کنید.

امکان تغییر موقعیت جی‌پی‌اس تلفن همراه به یک  موقعیت جعلی

ترفندهای منو Developer options

ترفندهای منو Developer options

گاهی اوقات شاید نیاز داشته باشید تا سایر اطرافیان از موقعیت مکانی صحیح شما اطلاع نداشته باشند. این گزینه دقیقا در چنین مواقعی کاربرد دارد. برای استفاده از این قابلیت باید در صفحه Developer Options به سمت پایین اسکرول کرده و در نهایت به منظور تغییر موقعیت گزینه Select mock location app را انتخاب کنید.

تذکر: برای انجام این کار به یک برنامه جانبی مانند Fake GPS location و یا Fake GPS GO Location Spoofer Free نیاز خواهید داشت. کافی است یکی از آن‌ها را دانلود کرده و سپس تنظیمات لازم را اعمال کنید.

امکان ضبط فعالیت‌های صفحه نمایش

شاید بنا به دلایلی قصد ضبط کردن فعالیت‌های صفحه نمایش خود را داشته باشید. خبر خوب این است که منوی Developer Options این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای این منظور لازم است دستگاه خود را به یک رایانه متصل کرده و با استفاده از اپلیکیشنAndroid Studio  به راحتی فعالیت‌های صفحه نمایش خود را ضبط کنید.

ترفندهای منو Developer options

ترفندهای منو Developer options

تذکر: لازم است تا قبل از انجام این کار اطلاعات مورد نیاز برای این منظور را کسب نمایید.

تذکر: اگر رایانه قادر به شناسایی تلفن همراه‌تان نیست باید گزینه  USB debugging  را از طریق منوی Developer Options فعال کنید.

کلام آخر؛

با استفاده از تنظیمات پنهان در منوی Developer Options شما می‌توانید به صورت حرفه‌ای‌تر از امکانات سیستم عامل خود بهره‌مند شوید.

پیشنهاد می‌شود تا زمانی که تسلط کافی در زمینه کار با گزینه‌های این منوی کاربردی را به دست نیاورده‌اید هیچ‌ گونه تغییری را از طریق آن انجام ندهید چراکه قطعا اثرات مخربی را به همراه خواهد داشت.

سوالات متداول- ترفندهای منو Developer options

1- چگونه Developer Option را در اندروید باز کنم؟

–         اگر از اندروید استفاده می کنید، به تنظیمات> درباره تلفن> شماره ساخت بروید.

–         روی شماره ساخت، هفت بار ضربه بزنید. اکنون پیامی برای شما نمایش داده می‌شود که اعلام می‌ کند قابلیت Developer Option فعال شده است.

–         به تنظیمات برگردید، خواهید دید که این گزینه به بخش about phone اضافه شده است.

2- وقتی Developer Option را فعال می کنید چه اتفاقی می افتد؟

هر تلفن اندروید مجهز به قابلیت فعال کردن Developer Option است که به شما امکان می دهد برخی از ویژگی ها و دسترسی به قسمت هایی از تلفن را که معمولاً در آن قفل است، آزمایش کنید. همانطور که انتظار می رود، Developer Option به صورت پیش فرض مخفی است و برای فعال کردن آن باید از روش مربوطه اقدام کنید.

3- برای فعال کردن Developer Option چه کنم؟

برای انجام این کار ، به تنظیمات> درباره تلفن یا تنظیمات> درباره> اطلاعات نرم افزار> موارد بیشتر بروید. پس از انجام این کار به پایین صفحه اسکرول کنید تا گزینه Build Number را مشاهده کنید. حال باید ۷ مرتبه روی این گزینه ضربه بزنید. وقتی این کار را انجام بدهید پیامی برای شما نمایش داده می‌شود که اعلام می‌کند قابلیت developer Option فعال شده است.

4- قابلیت های منو Developer Option کدامند؟

برخی از قابلیت های این منو در زیر آورده شده است؟

–         بیدار ماندن گوشی برای مدت طولانی یا  Stay awake

–         امکان محدود کردن برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه (limit background apps)

–         بهبود کیفیت گرافیک بازی‌ها با فعال‌سازی گزینه Force 4x MSAA

–         تنظیم حرفه‌ای سرعت اجرای انیمیشن‌های گوشی

–         فعال‌سازی گزینه Aggressive data handover برای جابه‌جایی در میان شبکه‌های وای‌فای

–         امکان تغییر موقعیت جی‌پی‌اس تلفن همراه به یک  موقعیت جعلی

–         امکان ضبط فعالیت‌های صفحه نمایش

5- آیا می توانم محل تلفن خود را فریب دهم؟

جعل موقعیت مکانی GPS در تلفن های هوشمند اندروید

برنامه را راه اندازی کنید و به پایین بروید و برای شروع Select an option را انتخاب کنید. روی گزینهSet Location  ضربه بزنید. روی Click ضربه بزنید تا گزینه نقشه باز شود. این به شما امکان می دهد از نقشه استفاده کنید تا مکان جعلی را که می خواهید تلفن شما در آن ظاهر شود، انتخاب کنید.

6- آیا استفاده از Developer Option در اندروید خطر ندارد؟

خیر، با فعال کردن این منو هیچ مشکلی امنیتی (فنی) بوجود نخواهد آمد. دلیل غیرفعال بودن معمولاً عدم اهمیت آنها برای کاربران عادی است و در صورت استفاده نادرست برخی از گزینه ها خطرناک هستند.

7- فعال کردن گزینه گزینه  Force 4x MSAAدر اندروید چه فایده ای دارد؟

در صورتی که گزینه Force 4x MSAA را فعال کنید شاهد بهبود کیفیت بازی‌هایی و برنامه‌هایی که با OpenGL ES 2.0 اجرا می‌شوند خواهید بود. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که فعال کردن این گزینه میزان حجم پردازش‌های دستگاه را افزایش داده و از این رو میزان مصرف شارژ باتری نیز بیشتر از گذشته خواهد بود.

8- آیا می توان سرعت اجرای انیمیشن های گوشی اندروید را تنظیم کرد؟

با فعال کردن منو developer Option یک سری گزینه ها اضافه می شود که ترفندهای زیادی در آن قرار دارد یکی از آنها تظیم سرعت اجرای انیمیشن هاست. در واقعیت فعال کردن این گزینه هیچ اثری بر روی افزایش سرعت تلفن همراه شما نخواهد داشت. اما با حذف تمامی انیمیشن‌ها سرعت اجرای برنامه‌ها بر روی دستگاه بیشتر می‌شود. در صفحه window animation scale بخشی از تنظیمات حرفه‌ای را خواهید دید که شامل مقیاس انیمیشن پنجره (Window animation scale)، مقیاس انیمیشن متحرک (Transition animation scale) و مقیاس مدت زمان انیمیشن (Animator duration scale) هستند.

9- آیا امکان روت کردن دستگاه و نصب سایر سیستم عامل ها با منو Developer Option وجود دارد؟

می ‌توان گفت یکی از دلایل اصلی استفاده از گزینه توسعه دهنده یا همانDeveloper Options  امکان نصب رم ‌های شخصی ‌سازی شده است. البته بر خلاف تصور برخی از کاربران انجام این کار چندان ساده نیست.

10- چگونه صفحه نمایش گوشی خود را برای مدت زمان طولانی روشن نگه دارم؟

با فعال کردن گزینه Developer Options و تنظیمات مربوطه، تا زمانی ‌که تلفن همراه شما شارژ باتری داشته باشد، صفحه نمایش خود را روشن نگه می دارد. این گزینه بیشتر برای مواقعی مانند مطالعه کتاب‌های الکترونیکی، اسناد و یا سایر اطلاعات متنی و همچنین مشاهده عکس و ویدئو کاربرد دارد. البته باید مصرف شارژ باتری را نیز در نظر داشته باشید. پس از فعال کردن این حالت در صورت تمایل می‌توانید از دکمه پاور دستگاه برای قفل کردن صفحه نمایش استفاده کنید.

اگر چنانچه احتیاج به مشاوره و راهنمایی بیشتر در این زمینه داشتید می توانید با کارشناسان تعمیرات موبایل ما ارتباط برقرار نمایید.

مطالب مرتبط