اخبار فناوری

تاثیر کوالکام در تجارت اپل

تاثیر کوالکام در تجارت اپل

ماه گذشته، درحالی که دو شرکت اپل و کوالکام در مراسم شروع قطعنامه میلیارد دلاری مشترک در سن دیگو شرکت کردند؛ خبر حیرت انگیزی منتشر شد. اپل و کوالکام در پشت پرده در حال مذاکره برای یک توافق بوده اند و در نهایت هر دو باهم همکاری کردند. اپل مبلغ نامعلومی را برای ساخت تراشه ای پرداخت کرد (که هم اکنون براساس آخرین گزارش اعلام درآمد کوالکام 4.5 الی 4.7 میلیارد دلار تخمین زده می شود). درعوض، اپل یک توافق صدور مجوز 6 ساله (با اختیارات دو ساله) و مجوز چند ساله ی عرضه ی تراشه دریافت کرد.

این مشخص بود که اپل منتظر یک شرکت برای تامین تراشه مودم های G5 آیفون نمی ماند. اپل مطمئن نبود که اینتل، که تراشه های مودم های G4 LTE در سری 2018 آیفون را تامین کرده بود، بتواند در این زمان از پس بخش G5 هم برآید. در واقع، طی ماه ژانویه در هنگام محاکمه کوالکام در دادگاه فدرال کالیفرنیا، تونی بلوینز، مدیر بخش اجرایی اپل ادعا کرد که این شرکت با سامسونگ و مدیاتک درمورد تامین تراشه های مودم G5 خود صحبت کرده است؛ و حتی اگر اینتل در اوایل ماه گذشته اعلام کرد که از 6 ماه دوم سال جاری شروع به عرضه تراشه ها میکند، اپل هنوز مجبور به همکاری با کوالکام است. چند ساعت بعداز انتشار این توافق ، اینتل اعلام کرد که دیگر تجارت تراشه G5 موبایل نخواهد کرد.

طبق گفته یکی از تحلیل گران، اپل مبلغ حدود 9 دلار را برای هر آیفون که با یک تراشه مودم G5 کوالکام عرضه می شود، به کوالکام پرداخت خواهد کرد. به وضوح، شرایط توافق به شدت به سود کوالکام بود و شرکت تصمیم گرفته بود تا به مديران اجرایی خود، از جمله مدیرعامل استیو مولنکوف پاداش دهد. طبق گفته CNBC جایزه یک مدیر اجرایی شامل 40.794 سهم از سهام کوالکام است. که این سهام در حال حاضر ارزشی بیش از 3.5 میلیون دلار دارد. مولنکوف هم کم خرجی نکرده و در سال گذشته طبق اطلاعات اعلامی Faceset خانه ای به ارزش 20 میلیون دلار خریده است.

سهام سهم کوالکام سه هفته پس از اعلام توافق 50 درصد افزایش یافته است.

سایر مدیران کوالکام نیز به لطف قراداد با اپل پاداش دریافت کردند. کریستیانو آمون، رییس شرکت، 2.14 میلیون دلار از سهام کوالکام دریافت کرد و جیمز تامپسون، مدیر فنی 1.65 میلیون دلار از سهام شرکتها دریافت کرد. سایر ذینفعان که شامل مشاور عمومی، دونالد روزنبرگ و مدیر مالی موقت، دیوید وایز بود به ترتیب 1.22 میلیون دلار و 245000 دلار دریافت کردند. وایز اعلام کرد که به لطف این توافقنامه دیگر کارمندان کوالکام نیز پاداش های بیشتری دریافت خواهند کرد. همچنین سرمایه گذاران نیز از قرارداد با اپل سود برده اند ( بافرض اینکه سهام آنها کوتاه مدت نیست). یک روز قبل از آن اعلام شد، سهام کوالکام روی 57.18 دلار بسته شد. و دیروز سهام 85.84 دلار بسته شد، که این بدین معنی است که طی سه هفته گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

پاداش ها و افزایش سهام هر دو نشان می دهد که کسب و کار اپل برای کوالکام مهم است. اپل تنها از تراشه های مودم کوالکام در آیفون از سال 2011 تا 2015 استفاده کرد. با توجه به نتیجه ی مساعد عرضه و تقاضا، اپل سالانه یک میلیارد دلار به صورت تشویقی از سازنده تراشه دریافت میکرد. اما مدیر عامل شرکت اپل، تیم کوک، ناراحت بود که کوالکام پنج برابر حق امتیاز را نسبت به مخارجش دریافت کرده. پرداخت‌های حق امتیاز کوالکام بر اساس قیمت خرده فروشی آیفون بود و این باعث ناراحتی کوک بود.

در جلسه ای که توسط کمیسیون تجارت عادلانه کره جنوبی برگزار شد، اپل به توافقش با کوالکام  پایان داد. که این باعث ناراحتی کوالکام میشد. در همان حال یک اظهار نظر اپل مبنی بر، اجبارِ اضافه کردن تراشه دوم مودم که ناشی از روش انحصاری کوالکام بود، بیان شد. در همان زمان، کوالکام متوجه شد که اپل در حال برنامه ریزی برای استفاده از تراشه های مودم اینتل در آیفون 7 است. سپس فرستادن چک های یک میلیارد دلاری برای اپل را متوقف کرد. در عوض اپل به تولیدکنندگان طرف قرارداد خود مانند فاکسکان و پگاترون گفت که پرداخت حق امتیاز کوالکام را متوقف کنند.(که این کار را شرکت‌ها از طرف اپل انجام میدادند). اپل در ماه ژانویه 2017 از کوالکام شکایت کرد و منجر به مطرح شدن مواردی توسط هر دو شرکت علیه یکدیگر شد. همه بخش های این موارد توسط اپل و کوالکام از قرارداد خارج و حذف شد.

در حال حاضر اپل و کوالکام در حال مذاکره برای آیفون G5 هستند که یک اتفاق(شرط) مطمئن برای سال 2020 است.

مطالب مرتبط