ترفند آیفون

برنامه ی Phone، آموزش تماس با mac و تماس Wi-Fi

blank

در این پست و در ادامه ی آموزش جامع برنامه ی Phone  که به صورت بومی و در کارخانه بر روی دستگاه های اپل نصب شده است، به آموزش تصویری و گام به گام برقراری تماس و دریافت تماسها و بالاخص تماس Wi-Fi با استفاده از iPad، iPod touch یا Mac، بلاک کردن شماره ای خاص روی دستگاه های اپل و در انتها به بررسی آپشن هایی که زمان مکالمه با آیفون و آیپد در اختیار دارید، می پردازیم. با کوک موبایل همراه باشید.

برقراری تماس و دریافت تماس با استفاده از iPad، iPod touch یا Mac

شما با استفاده از Continuity می توانید تماسهای تلفنی از طریق آیفونتان را بر روی دستگاه های دیگر انجام دهید. تنها شروط لازم برای این منظور آن است که دستگاه مزبور باید روشن و متصل به شبکه تلفن همراه باشد.  برای برقراری تماس با استفاده از این روش، به iOS 8 یا بالاتر و نیز سیستم عامل OS X 10.10 یا بالاتر نیاز دارید و از طرفی هم می بایست در سرویس iCloud و FaceTime تمامی دستگاه هایی که از Apple ID یکسان با اپل آی دی آیفون استفاده می کنند وارد شده باشید (لاگین کرده باشید) و در نهایت تمام دستگاه ها باید به یک شبکه Wi-Fi واحد و یکسان متصل شده باشند.

با استفاده از تماس تلفنی Wi-Fi، می توانید تماسهای تلفنی تان را در iPad یا آی پاد لمسی  (با سیستم عامل iOS 9 یا بالاتر)، ساعت هوشمند اپل (با سیستم عامل watchOS 2 یا بالاتر) و یا مک بوکی(با سیستم عامل OS X 10.11 یا بالاتر)  که  iCloud و FaceTime با همان شناسه Apple ID لاگین شده در آیفون را دارند، انجام دهید. برای دریافت و پاسخ به تماسی که به آیفون وارد می شود، بر روی دستگاه های دیگر اپل، نیازی نیست که آیفون روشن باشد و یا با دیگر دستگاه ها شبکه شده باشد.

blankتوجه:  سرویس تماس Wi-Fi با دیگر دستگاه های اپل، تنها توسط برخی اپراتورهای تلفن همراه ارائه می شود و در صورت استفاده از این سرویس ممکن است هزینه ی دیتای موبایل سرسام آور شود

برای تماس وای فای، ابتدا باید آیفون و سپس دستگاه های دیگرتان را تنظیم کنید. دقت کنید که در صورت خروج از iCloud یا FaceTime در آیفون،  تماس Wi-Fi غیرفعال خواهد شد.

blankتوجه: چنانچه تماس Wi-Fi  را بر روی آیفون SE، آیفون 6، آیفون 6 پلاس و مدل های جدیدتر از اینها برقرار کنید و اتصال Wi-Fi از بین برود و قطع شود، تماسها به صورت خودکار به شبکه تلفن همراه اپراتور سیم کارتتان منتقل می شود.  پروتکل مورد استفاده گوشی برای برقراری تماسهای از دست فته ناشی از قطع شدن وای فای، ( VoLTE (Voice over LTE خواهد بود.

VOLTE در آیفون

VOLTE در آیفون

در صورت موجود بودن این سرویس و فعال بودنش تماس ها به طور خودکار به VoLTE  سوئیچ می شوند.  در مدل های قدیمی تر iPhone و در iPad iPod touch یا Mac، اگر اتصال Wi-Fi قطع شود، تماس Wi-Fi نیز به تبع آن قطع می شود. برای کسب اطلاع از این سرویس و محدودیت های آن با اپراتور سیم کارت خود تماس بگیرید.

  • فعالسازی تماس Wi-Fi بر روی آیفون 

به مسیر Settings > Phone > Wi-Fi Calling بروید و گزینه ی Wi-Fi Calling on This iPhone را روشن کنید.

فعالسازی Wi-Fi Calling on This iPhone

فعالسازی Wi-Fi Calling on This iPhone

چنانچه عبارت Add Wi-Fi Calling For Other Devices را می بینید، بر روی آن ضربه بزنید تا تماس Wi-Fi از دستگاه های اپل دیگری هم که در شبکه یکسان Wi-Fi با آیفون شما نیستند، فعال شود؛  در غیر اینصورت، می توانید با استفاده از دستگاه های اپل دیگرتان، تماس تلفنی برقرار کنید، اما لازم است دقت کنید که در این صورت،  آیفونتان باید روشن باشد و در همان شبکه ی وای فایی که دستگاه های دیگر هستند، حضور داشته باشد.

  • فعال کردن تماس Wi-Fi در دستگاه دیگر اپل

 برای فعال کردن تماس Wi-Fi در دستگاه های دیگر اپل که سیستم عامل iOS را اجرا می کنند، به مسیر Settings > FaceTime بروید، سپس FaceTime را فعال کنید. در صورتی که پیغامی نمایش داده شد و از شما خواسته شد که Wi-Fi calling را نیز روشن کنید، می بایست نسبت به فعالسازی این قابلیت هم اقدام نمایید.

facetime در آیفون

facetime در آیفون

  •  فعال کردن تماس Wi-Fi  روی Mac 

برای فعال کردن تماس وای فای بر روی Mac، می بایست FaceTime را باز کنید و پس از آن به مسیر FaceTime> Preferences> Settings رفته و گزینه ی  “Calls from iPhone” را انتخاب کنید.

تنظیمات FaceTime در مک

تنظیمات FaceTime در مک

اگر حین انجام تنظیمات دکمه ای با عنوان Upgrade to Wi-Fi Calling بر روی دسکتاپ مک بوکتان ظاهر شد، روی آن کلیک کنید و پس از آن دستورالعمل هایی را که نشان داده می شود دنبال کنید.

  • دریافت تماس در iPad, iPod touch, Mac

برای پاسخ دادن تماس، رد کردن و یا پاسخ دادن تماسهای دریافتی با ارسال سریع یک پیام، روی نوتیفیکشن تماسی که در صفحه نمایش دستگاه ظاهر می شود، تپ کرده و یا روی آن کلیک کنید.

دریافت تماس روی mac

دریافت تماس روی mac

در تصویر بالا، اعلانی را بر روی مک می بینید که در سمت چپ آن تصویر صورت و نام تماس گیرنده و در سمت راست هم گزینه هایی برای پذیرش یا رد تماس وجود دارد.

  • ایجاد تماس با استفاده از iPad, iPod touch, Mac

برای آن که با استفاده از iPad, iPod touch, Mac تماسی را ایجاد کنید و به کسی زنگ بزنید می بایست بر روی شماره تلفن دلخواهتان که آنها را در برنامه های Contacts، تقویم، FaceTime، پیام ها، Spotlight یا سافاری پیدا می کنید، ضربه بزنید.

blankتوجه: زمانی که سرویس تماس های اضطراری و یا همان Emergency calls وجود و فعال باشند،  از طریق سرویس تلفن همراه ردیابی می شوند. چنانچه سرویس تلفن همراه  (سلولار دیتا) در دسترس نباشد و تماس Wi-Fi روی آیفون فعال شده باشد، ممکن است تماسهای اضطراری از طریق Wi-Fi برقرار شوند و از اطلاعات مکانی شما برای کمک به پاسخ به تماس اضطراری استفاده شود. دقت کنید که در صورت فعال بودن تماس وای فای و ایجاد تماسهای اضطراری، Location گوشی فعال خواهد شد. برخی از اپراتورها زمانی که تنظیمات تماس وای فای را انجام می دهید، اطلاعات مکانی شما را برای استفاده از سرویس هایی که تماس وای فای به آنها نیاز دارد به اشتراک می گذارند.

بلاک کردن شماره ای خاص روی آیفون

برای بلاک کردن تماس گیرنده ای خاص روی گوشی موبایل آیفون که ممکن است تماس ناخواسته ای را ایجاد کند، می توانید این مخاطب  را مسدود کنید.  برای این منظور می توانید با استفاده از زبانه هایی که در پایین صفحه Phone دیده می شود و شامل Favorites, Recents,  Voicemail است و با تپ کردن روی آیکون the More Info button و دیدن کارت تماس گیرنده، بر روی عبارت Block this Caller ضربه بزنید. با این کار مخاطبی که آن را انتخاب کرده اید، بلاک می شود و نمی تواند تماسی را با شما ایجاد نماید.

بلاک کردن مخاطب در آیفون

بلاک کردن مخاطب در آیفون

همچنین می توانید از طریقی دیگر تماس گیرنده را بلاک کنید. برای این منظور بایستی از مسیر  Settings > Phone > Call Blocking & Identification، مخاطب مورد نظر را شناسایی و تماس های دریافتی از او را مسدود کنید.

بلاک کردن شماره ای خاص در آیفون

بلاک کردن شماره ای خاص در آیفون

با بلاک کردن یک مخاطب در آیفون،  تماسهای صوتی، تماس های FaceTime و یا پیام های متنی که از جانب وی برایتان ارسال می شود مسدود خواهد شد.

  • شناسایی تماسهای هرز و اسپم ها

برای شناسایی و بلاک کردن تماسهای هرز، می بایست با جست و جوی کلیدواژه ی “spam-blocking”  در App Store، یک برنامه مسدود سازی و بلاک هرزنامه را دانلود کنید تا پس از نصب این برنامه، آیفون زمان دریافت تماسهایی از این دست به شما اعلان و هشداری را نمایش دهد.

برای مشاهده تمامی برنامه های بلاک هرزنامه که روی آیفون شما نصب و در حال اجرا هستند به مسیر Settings > Phone > Call Blocking & Identification بروید.

blank

چنانچه از چندین برنامه بلاک هرزنامه استفاده می کنید،  می توانید ترتیب و اولویت برنامه ای که زودتر از بقیه هرز بودن تماسها و یا پیامک ها را تشخیص می دهد، تغییر دهید. برای این منظور کافی است در بخش برنامه ها (Apps) بر روی عبارت Edit  که روبروی هر برنامه نوشته شده است، ضربه بزنید و آنگاه با تپ کردن روی دکمه Reorder که با آیکون  the Reorder button  مشخص می شود، برنامه ی مذکور را به موقعیت  و جایگاه دلخواهتان بکشانید.

آپشن هایی که حین مکالمه ی تلفنی در اختیار دارید!

زمانی که در حال مکالمه ی تلفنی با آیفون و آیپدتان هستید، روی صفحه نمایش چندین گزینه برای بسط و بهبود تماسهای دریافتی و خروجی و یا استفاده از سرویس های در دسترس نمایش داده می شود.

اپشنهای حین مکالمه در تماسهای آیفون

اپشنهای حین مکالمه در تماسهای آیفون

حین مکالمه با آیفون، بخشی از صفحه نمایش نشانگر دکمه هایی است که برای استفاده از گزینه های بیشتر در اختیارتان قرار می گیرد.   ردیف بالا از سمت چپ به راست، شامل دکمه های بی صدا کردن میکروفون برای ارسال صدا از سمت شما به مخاطبی که در حال تماس با او هستید، صفحه کلید و اسپیکر است. در ردیف پایین از چپ به راست گزینه ی اضافه کردن تماسی دیگر به تماس فعلی، FaceTime و گزینه ی مخاطبین را مشاهده می کنید.

  • خاتمه دادن به تماس

می توانید دکمه قطع تماس را که با آیکون the End Call button نمایش داده می شود، لمس کرده و آن را تا زمانی که تماس به حالت تعلیق درآید، نگه دارید و یا برای پخش شدن صدای مخاطب از بلندگو و اسپیکر گوشی و یا از یک دستگاه بلوتوث،  بایستی دکمه بلندگو را لمس کنید.

گزینه های تماس در آیفون

گزینه های تماس در آیفون

برای خاتمه دادن به تماس فعلی و بسته به مدل دستگاه اپلی که از آن برای مکالمه استفاده می کنید،  می توانید دکمه جانبی (Side) و یا Sleep/Wake را بفشارید.

  • استفاده از برنامه های گوشی حین انجام مکالمه ی تلفنی

حین مکالمه با آیفون و آیپد می توانید از برنامه های دیگر روی گوشی هم استفاده کنید. برای این منظور باید به صفحه هوم گوشی بروید و برنامه را باز کنید. برای بازگشت به تماس، نوار سبزی را که بالای صفحه نمایش نشان داده می شود لمس کنید.

  • پاسخ به تماس دومی که حین مکالمه دریافت می شود!

برای پاسخ به تماس دومی که حین یک مکالمه تلفنی با آیفون و آیپد ایجاد می شود، می توانید 3 واکنش عمده نشان دهید:

  • واکنش اول: تماس دوم را رد کنید تا آن تماس به پست صوتی ارسال شود. برای این منظور تنها کافی است بر روی عبارت Ignore ضربه بزنید.
  • واکنش دوم: اولین تماس را در انتظار نگه دارید (هولد کنید) و به تماس جدید پاسخ دهید: برای این منظور می بایست دکمه های Hold + Accept را تپ کنید. یعنی ابتدا روی گزینه ی Hold و سپس روی گزینه ی Accept تپ کنید.
  • واکنش سوم: پایان دادن به تماس فعلی و پاسخ دادن به تماس جدید:  اگر شبکه ای که روی گوشی استفاده می کنید، شبکه GSM است، بر روی End + Accept ضربه بزنید. اگر از شبکه CDMA روی گوشی استفاده می کنید، روی End  ضربه بزنید و وقتی تماس دوم بار دیگر ایجاد می شود و گوشی زنگ می خورد، بر روی عبارت Accept ضربه بزنید. چنانچه در طول این مدت، صفحه ی گوشی قفل شد برای پاسخ به تماسهای دریافتی اسلایدر را به سمت راست بکشانید.

اگر تماسی را روی گوشی در وضعیت هولد نگه داشته اید، می توانید با تپ کردن روی عبارت  Swap بین تماسهای دریافتی جا به جا شوید.  همچنین برای ادغام همزمان دو تماس، روی Merge Calls ضربه بزنید. برای آن که بتوانید با استفاده از آیفون و آیپدتان یک کنفرانس تلفنی ایجاد کنید، پست “ایجاد کنفرانس تلفنی با استفاده از آیفون” را مشاهده و مطالعه نمایید.

ادغام-کردن-تماس-ها-با-استفاده-از-آیفون

ادغام-کردن-تماس-ها-با-استفاده-از-آیفون

blankنکته: توجه داشته باشید که اگر تماس دوم خروجی باشد به این معنی که شما با طرف دوم مکالمه تماس گرفته باشید و در صورت استفاده از شبکه ی CDMA، نمی توانید بین تماس ها جا به جا شوید، با این حال هنوز هم می توانید تماس ها را ادغام کنید. اگر تماس دوم دریافتی باشد، نمی توانید تماسها را ادغام کنید. نکته ی مهم دیگر این است که اگر تماس دوم یا تماسی را که ادغامی است پایان دهید، هر دو تماس درگیر در کنفرانس و تماسهای ادغامی قطع می شوند.

مطالب مرتبط