اخبار فناوری

اپل بزرگترین دزد دنیای تکنولوژی ( 10 مورد سرقت اپل از ایده دیگران)

blank

10 سال پیش هنگامی که شرکت اپل اولین آیفون خود را به بازار عرضه کرد، رقابت تنگانگی را با سایر شرکت های تولید کننده گوشی شروع کرد. این رقابت باعث پیدایش بسیاری از نوآوری ها در زمینه تکنولوژی شد و هرکدام از تولید کننده های گوشی هوشمند برای برتری و جلب مشتریان بیشتر قابلیت ها و ویژگی های جدیدتری به محصولات خود اضافه کرده اند. در شهریور هر سال پس از معرفی محصولات جدید اپل، رسانه های مربوط به تکنولوژی و عرصه دیجیتال مملو از اخبار نوآوری و قابلیت های جدید محصولات این شرکت می شود.

سوال اینجا است که چقدر از این قابلیت ها و نوآوری های تازه اپل اصالتا برای خود این شرکت است؟ ابتکارات و نوآوری هایی شرکت اپل مانند صفحه نمایش رتینا، Touch ID، Apple Pay و همچنین انقلاب در طراحی رابطه کاربری قابل تقدیر است اما همیشه شرکت اپل در معرفی تکنولوژی و ایجاد قابلیت های تازه اولین نبوده است. تیم کوک موبایل در این مقاله 10 قابلیت و نوآوری را معرفی می کند که شرکت اپل آن را از روی سایر رقبا خود تقلید کرده است.

  • تراکم پیکسلی بالا در صفحه نمایش

شرکت سامسونگ 3 سال پیش در گوشی های پرچمدار خود یعنی گالگسی S6 صفحه نمایش 5.1 اینچیSuper AMOLED به کار برده است که تراکم پیکسلی آن 577PPI است. به این معنی که در هر اینچ 577 پیکسل وجود دارد. این در حالی است که بیشترین تراکم پیکسلی گوشی های اپل در سال پیش 400PPI بوده است. در این سال ها تراکم پیکسلی اکثر گوشی های اندروید معادل یا بیشتر از 400 یا 500 پیکسل در هر اینچ بوده است و حتی بعضی از پرچمداران این سیستم عامل به تراکم پیکسلی 800PPI رسیده اند.

استیو جابز در هنگام معرفی تکنولوژی صفحه نمایش رتینا برای آیفون 4 عنوان کرد که چشم انسان تفاوت تراکم پیکسلی بالای 300PPI را نمی تواند تشخیص دهد و مشاهده تفاوت کیفیت صفحه نمایش برای تراکم های پیکسلی بالا غیر ممکن است. شاید هنگامی که صفحه نمایش با تراکم های پیکسلی 400PPI و 500PPI را در کنار یکدیگر قرار می دهید تفاوت چدانی حس نکنید اما با مرور زمان و در دست داشتن گوشی با تراکم پیکسلی بالاتر هنگامی که به 400PPI نگاه می کنید، می توانید ضعف و تغییر کیفیت صفحه نمایش را مشاهده کنید. به هر حال امسال اپل با افزایش تراکم پیکسلی آیفونX تا 462PPI نشان داد که می خواهد در این عنوان و قابلیت شانه به شانه محصولات اندرویدی دیگر پیش برود.

blank

  • صفحه نمایش OLED

صفحه نمایش OLED یکی از قابلیت هایی است که شرکت اپل در ایجاد آن در محصولات خود از سایر رقبا خود عقب ماند. شرکت سامسونگ در سال 2010 برای اولین بار در محصولات Galaxy S از صفحه نمایش OLED استفاده کرد و به دنبال آن شرکت های بزرگ تولید کننده گوشی های اندروید مانند LG، OnePlus، HTC ، Huawei و همچنین شرکت Google در محصولات خود از این مدل صفحه نمایش استفاده کرده اند. صفحه نمایش OLED نسبت به صفحه نمایش LCD نازک و سبک تر است و تفاوت رنگ ها در  این صفحه نمایش به خوبی مشاهده می شود. OLED باطری کمتری نسبت به صفحه نمایش LCD مصرف می کند که آن را برای استفاده برای گوشی های هوشمند مناسب تر کرده است.

 اپل در توضیح استفاده نکردن از OLED های تجاری موجود در سایر گوشی ها دلایلی مانند کافی نبودن دقت رنگی و عدم قابلیت نشان دادن همه رنگ ها و همچنین پایین بودن نور صفحه نمایش را عنوان کرده است و قول صفحه نمایش OLED واقعی و با کیفیت عالی را به طرفداران خود داده است که امسال با قرار دادن این صفحه نمایش در آیفونX آن را به تحقق رساند.

blank

  • صفحه نمایش بی حاشیه

از سال 2014 پس از عرضه آیفون 6 توسط شرکت اپل با گذشت 3 نسل از تولید محصولات این شرکت، طراحی گوشی های اپل تغییر چشمگیری پیدا نکرده است این در حالی است که شرکت سامسونگ در سال 2015 با طراحی Galaxy Edge سعی کرد تا حاشیه دور صفحه نمایش محصولات خود را به حداقل برساند و در طراحی گوشی های هوشمند تغییر اساسی ایجاد کرد که به تقلید از آن سایر شرکت های تولید کننده سعی در بزرگتر کردن صفحه نمایش و کاهش حاشیه صفحه گوشی های خود کردند. شرکت چینی Xiaomi در محصول سال 2016 خود به نام Mi MIX حاشیه دور صفحه نمایش را به کل حذف کرد. امسال اپل آیفونX را با صفحه نمایش 5.8 اینچی با نسبت ابعادی 18:9 و بدون حاشیه به بازار عرضه کرده است و این در حالی است که تمام این ویژگی و قابلیت ها در گوشی های هوشمند اندروید که قبل از این محصول به بازار آمدند مانند LG G6، Galaxy S8  و Note 8 بوده است و پیشگامان این عرصه به حساب می آیند.

blank

  • قابلیت شارژ وایرلس Qi

ابتدا در رابطه با شارژ وایرلس باید این توضیح را داد که اگر فکر می کنید که در این حالت گوشی بدون دخالت سیم شارژ می شود در اشتباه هستید! در این حالت گوشی بر روی آداپتوری قرار می گیرد که این آداپتور با سیم به جریان برق وصل است. سال 2012 ابتدا گوگل در محصول خود Nexus 4 این قابلیت را قرار داد و تا امروز این قابلیت در دست تکمیل است و هنوز از نظر سرعت و کارایی نتوانسته جای شارژ شدن به وسیله سیم شارژر را بگیرد و سرعت آن بسیار پایین است. در مقاله ایی سرعت شارژ شدن گوشی آیفون 8 را به وسیله وایرلس و سیم شارژ را با یکدیگر مقایسه کرده ایم. برای مشاهده مقاله اینجا را کلیک کنید. شرکت اپل در محصولات امسال خود این ویژگی را قرار داده و سعی در پیشرفت این تکنولوژی و بهبود آن دارد.

blank

  • مقاومت در برابر آب

ابتدا شرکت سونی گوشی های سری Xperia خود را مجهز به این قابلیت کرد و هر چند شعار این شرکت ضد آب بودن گوشی های Xperia بود ولی گزارش ها حاکی از آن است که این گوشی در زیر آب و عکاسی در هنگامی که زیر آب است، دچار خرابی می شود. قابلیت ضد آب بودن گوشی های هوشمند با مقاومت مناسب در برابر آب و گرد و خاک از سال 2014 با سری جدید پرچمداران سامسونگ به بازار عرضه شد. هرچند که در تمام این سال ها شرکت اپل و فروشگاه های این شرکت تمام محصولات اپل را در برابر آب گارانتی کرده اند و با هزینه اندکی این گوشی ها را در برابر آب خوردگی تعمیر می کنند، اپل قابلیت مقاومت در برابر آب را دیر تر از سایر رقبا خود و در سال 2016 بر ای اولین بار در آیفون 7 ایجاد کرد.

blank

  • قابلیت شارژ سریع

نسل های قبل آیفون مانند 5S به دلیل آن که ظرفیت باطری کمتر از گوشی های اندروید است(1.560 mAh ) ،به نظر می رسید که آیفون با سرعت بیشتری شارژ می شود اما با بزرگتر شدن گوشی های نسل بعد اپل مانند 6پلاس و افزایش ظرفیت باطری، شارژ شدن آن را کند تر از قبل می باشد. برای مثال با آداپتور 5وات 3 ساعت برای پر شدن کامل گوشی این گوشی از صفر تا صد درصد لازم است. اما در طرف دیگر رقبا اندرویدی این شرکت با استفاده از قابلیت شارژ سریع می توانند نصف ظرفیت باطری 3,000 mAh خود را در کمتر از نیم ساعت شارژ کنند. اپل در محصول جدید  خود هنوز از آداپتور 5وات استفاده می کند که سرعت شارژ مناسبی ندارد و کاربران برای سرعت بیشتر باید با پرداخت مبلغ بیشتر آداپتور 29وات را تهیه کنند و این در حالی است که گوشی های اندروید با قیمت های خیلی کمتر از آیفونX سرعت بیشتری در شارژ کردن باطری های آیفون خود دارند.

blank

  • اسپیکر های استریو

یکی از قابلیت های قابل تقدیر محصولات شرکت HTC  استفاده از اسپیکر های استریو بر روی گوشی های هوشمند خود از سال 2013 است. چرا اسپیکر های استریو اهمیت ویژه ایی دارند؟ زیرا هنگامی که برای بازی و دیدن فیلم گوشی خود را در دست می گیرید صدای بهتری از گوشی دریافت خواهید کرد و تجربه کاربری افزایش می یابد.

بهترین حالت قرار گیری برای اسپیکر ها در بالا و پایین صفحه گوشی می باشد زیرا از اتفاقی قرار گرفتن دست بر روی آن ها جلوگیری می شود و پخش صدا واقعی تر از حالت های دیگر صورت می گیرد. شرکت اپل در آیفونX  و آیفون 8 علاوه بر اسپیکر های پایین از کپسول گوشی که در بالای آیفون قرار دارد برای  عنوان اسپیکر دوم برای پخش اتریو صدا استفاده می کند.

blank

  • “Hey Siri”

Moto X اولین گوشی بود که در سال 2013 با استفاده از تشخیص کلمه کلیدی دستیار صوتی خود را فعال می کرد. کافی است شما بگویید “Ok Google Now” تا دستیار صوتی فعال شود حتی زمانی که گوشی در حالت نیمه خاموش قرار دارد. اپل از “Hey Siri” برای فعالسازی دستیار صوتی استفاده می کند و برای اولین بار این قابلیت را با عرضه آیفون 6 در سال 2016 برای محصولات خود فعال کرد. هرچند این قابلیت اپل هنوز به خوبی دستیار صوتی گوگل نیست ولی می تواند دستورات ساده ایی مانند اجرا موسیقی را به راحتی اجرا کند.

blank

  • سنسور حرکتی

در این زمینه نیز Moto X اولین گوشی هوشمندی بوده است که از سنسور حرکتی بهره می برد. این سنسور ها باعث می شوند هنگامی که گوشی را بر می دارید و به دست می گیرید صفحه نمایش روشن شود و بتوانید پیغام های خود را مشاهده کنید. در همان سال عرضه Moto X اپل از سنسور های حرکتی “M7”  داخل چیپ A7 برای آیفون 5s استفاده کرد. که برنامه نویسان این شرکت توانستند با استفاده از این سنسور برنامه ایی بنویسند تا بتواند تعداد قدم های کاربران را بشمارد. اپل قابلیت نمایش به هنگام در دست گرفتن گوشی را برای سیستم عامل iOS10 و برای گوشی های 6s و نسل های بعدی ایجاد کرده است که عملکرد آن همانند Moto X که در سال 2013 به بازار عرضه شد، می باشد.

blank

  • روشن شدن صفحه نمایش با ضربه روی آن

این قابلیت به کاربر اجازه می دهد با 2 بار ضربه زدن بر روی صفحه گوشی از حالت نیمه خاموش خارج و صفحه نمایش روشن شود. شرکت LG این قابلیت را برای اولین بار در گوشی های پرچمدار خود به کار برده است. این قابلیت با اسم “LG knock knock” معروف شد که صاحبان گوشی G2 می توانستند به راحتی گوشی خود را فقط با ضربه از حالت نیمه خاموش خارج کنند. این قابلیت برای روشن شدن صفحه گوشی های بزرگ که دکمه پاور آن ها دور تر از آن است که فرد به راحتی آن را فشار دهد یا گوشی هایی که دکمه پاور آن ها در پشت قرار دارد، بسیار مناسب است.

آیفونX مانند شرایط بالا صفحه نمایش آن بزرگتر از آن است که کاربر به راحتی به دکمه پاور آن برای روشن شدن صفحه نمایش دسترسی داشته باشد. برای همین شرکت اپل به تازگی در محصول خود این قابلیت را ایجاد کرده است که فقط با یک ضربه بر روی گوشی صفحه نمایش روشن می شود.

blank

  • خلاصه مطلب

” پیکاسو گفته است که هنرمند خوب تقلید می کند اما هنرمند بزرگ ایده های خوب را می دزدد و ما بدون هیچ خجالتی ایده های بزرگ را می دزدیم”. این متن بخشی از سخنرانی های استیو جابز در سال 1994 است که نشان می هد اپل مانند یک هنرمند بزرگ با الهام از قابلیت و تکنولوژی سایر شرکت های دیگر و حتی پیشرفت دادن ابداعات آن ها توانسته است در بسیاری از این زمینه ها موفق تر عمل کند و در خط مقدم تغییرات دنیای تکنولوژی باشد. پیشرفت دادن و پخته کردن ایده های سایر شرکت ها توسط اپل به گونه ایی صورت می گیرد که اکثر مردم فکر می کنند که اپل اولین شرکت است که این تغییرات را برای اولین بار در محصولات خود ایجاد کرده است اما تصور عمومی درست نیست و در این مقاله 10 پرونده از کپی برداری اپل را بررسی کردیم و قطعا موارد دیگری نیز وجود دارد.

مطالب مرتبط