اخبار فناوری

استفاده سامسونگ از چیپست با تکنولوژی 3 نانومتری

samsung-and-3mm-chipset

گوشی سامسونگ مدل S11 ممکن است از چیپست با تکنولوژی 5 نانومتری استفاده کند، در حالی که سامسونگ در مورد پروسه 3 نانومتری آن خبر می دهد. در حال حاضر، سامسونگ با توجه به این که انتظار می رود پردازنده های با تکنولوژی 7 نانو متری و با لیتوگرافی فوق العاده EUV (ماورا بنفش خیلی زیاد) را برای نسل بعد پردازنده های Exynos و Snapdragon که قرار است تولید کند، استفاده کند، پیشرو توسعه چیپست های موبایل می باشد.

بعد از دومین نسل تکنولوژی پردازش 7 نانو متری که پردازنده A13 اپل نیز از آن استفاده می کند، نوبت می رسد به تکنولوژی 3 نانو متر که این طور که به نظر می رسد چیزی است که سامسونگ در اخبار امروز در رسانه ها، جدا از تکنولوژی متواضع تر 5 نانو متری که به نظر می رسد در آن کاملا ماه شده باشد، منتشر کرده است.

چند سال قبل، دکتر Kinam Kim از شرکت سامسونگ در یک کنفرانس اختصاصی تایید کرد که تا تکنولوژی 5 نانو متری هیچ مشکل اساسی وجود نخواهد داشت، و بعد از آن است که اوضاع سخت و پیچیده می شود. با ترکیب کردن پروسه 3 نانو متری GAA) Gate-All-Around) یا 3GAE به نظر می رسد سامسونگ امکان کوچک کردن اندازه ها را با مزیت های زیر طرح ریزی کرده است:

  • 50 درصد صرفه جویی در مصرف توان
  • 30 درصد افزایش کارایی
  • 45 درصد کاهش ابعاد

همچین چیزی واقعا فوق العاده به نظر می رسد و سامسونگ اعلام کرده است که انتظار می رود پروسه بر اساس GAA کاملا در نسل آینده کاربرد ها همانند موبایل ها، شبکه، اتوموبیل، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا استفاده شود.

پیاده سازی این پروسه از آن چیزی که مورد انتظار بود، از آن جایی که از امکانات ساخت یکسانی که ساسونگ در حال حاضر با آن FinFET های خود را درست می کند، یکسان است، سریع تر پیش می رود و زمان ساخت را کاهش می دهد. بسته طراحی پروسه (PDK) برای تکنولوژی 3GAE در ماه آپریل برای مشتری ها عرضه شد تا بتوانند کار خود را زودتر بر روی معماری شروع کنند، اما ابتدا تکنولوژی 6 نانو متری در اواخر امسال عرضه خواهد شد و سپس نوبت به تکنولوژی 5 نانومتری در نیمه اول سال 2020 خواهد رسید، دقیقا زمانی که نوبت معرفی مدل Galaxy S11 می باشد.

توسعه پروسه 4 نانو متری انتهای امسال برای پیاده سازی های احتمالی در نیمه دوم سال 2020 تمام خواهد شد، در حالی که چیپست های انقلابی 3 نانو متری احتمالا برای زمان مدل Note 11 رزرو خواهند شد و برای مدت زمان زیادی بعد از آن نیز همراه ما خواهند ماند. جایی که این مسابقه به پایان می رسد، ما چیپ هایی به اندازه ناخن انگشت کوچک دست خود داریم که به اندازه کامپیوتر های قدیمی قدرتمند هستند و مقدار صرفه جویی در آن ها نیز بسیار بیشتر است! لطفا این پروسه را سریع تر عملی کنید!

مطالب مرتبط