ترفند آیفون

آموزش بخش Interaction از قابلیت های دسترسی آیفون

blank

Touch Accommodations

 این قابلیت یکی از مهم ترین و کاربردی ترین قابلیت های دسترسی آیفون است و ذیل گزینه تعامل کاربر با سیستم عامل یعنی Interaction قرار گرفته است. چنانچه در استفاده از صفحه لمسی و تاچ گوشی، دکمه ساید گوشی و یا دکمه صفحه اصلی (دکمه هوم) مشکل دارید، می توانید از Touch Accommodations برای تغییر نحوه پاسخ آیفون به لمس و تاچی که بر روی آن انجام می دهید، استفاده کنید.

  • تعیین مدت زمان لازم برای تشخیص تاچ توسط صفحه نمایش

قبل از اینکه سیستم عامل بتواند لمس و تاچ شما را شناسایی کند، می بایست در مورد زمانی که صفحه باید لمس شود، تصمیم گیری کنید. می توانید آیفون را مجبور کنید تا تنها به تاچ هایی که در یک دوره خاص صورت می گیرد، واکنش نشان دهد. برای این منظور به آدرس Settings > General > Accessibility > Touch Accommodations رفته و گزینه Hold Duration را روشن کنید، حال با استفاده از دکمه های اضافه و کم کردن زمان، مدت زمان دلخواه را برای تشخیص تاچ تعیین کنید. دقت کنید که زمان پیش فرض سیستم عامل برای تشخیص یک تاچ بر روی صفحه نمایش یک دهم ثانیه است.

تعیین مدت زمان لازم برای تشخیص تاچ توسط صفحه نمایش

تعیین مدت زمان لازم برای تشخیص تاچ توسط صفحه نمایش

  • تعیین زمانی که طی آن تاچ های چندگانه به عنوان یک تاچ یگانه تلقی می شوند.

چنانچه در تاچ کردن صفحه نمایش به صورت آنی و یکتا مشکل دارید، گزینه Ignore Repeat را روشن کنید. حال اگر چندین بار و به سرعت صفحه نمایش را لمس کنید، آیفون تمامی این لمس ها را به عنوان یک لمس یکتا تلقی می کند. برای تغییر دادن فاصله زمانی بین لمس ها تا قبل از اینکه آیفون آنها را به عنوان یک تاچ یکتا تلقی کند، به Settings > General > Accessibility > Touch Accommodations بروید و گزینه Ignore Repeat را روشن کنید.حال با استفاده از دکمه های اضافه و کم کردن زمان، مدت زمان دلخواه را برای تشخیص تاچ تعیین کنید.

تعیین-زمانی-که-طی-آن-تاچ-های-چندگانه-به-عنوان-یک-تاچ-یگانه-تلقی-می-شوند

تعیین-زمانی-که-طی-آن-تاچ-های-چندگانه-به-عنوان-یک-تاچ-یگانه-تلقی-می-شوند

  • تعیین مکان پاسخ دهی آیفون به اولین و یا آخرین تاچ 

 به آدرس  Settings > General > Accessibility > Touch Accommodations رفته و در ادامه یکی از گزینه های ذیل Tap Assistance را انتخاب کرده و بر روی آن ضربه بزنید ( انتخاب یکی از گزینه های Use Initial Touch Location  و یا Use Final Touch Location).

تعیین-مکان-پاسخ-دهی-آیفون-به-اولین-و-یا-آخرین-تاچ 

تعیین-مکان-پاسخ-دهی-آیفون-به-اولین-و-یا-آخرین-تاچ

با انتخاب گزینه Use Initial Touch Location، به معنی «استفاده از موقعیت مکانی اولیه»، iPhone از موقعیت مکانی اولین ضربه ای که بر روی صفحه نمایش خورده است استفاده می کند – برای مثال اگر بر روی برنامه ای از روی صفحه اصلی ضربه بزنید-. با انتخاب گزینهUse Final Touch Location آیفون محل بلند شدن انگشت شما از روی صفحه نمایش را در نظر می گیرد. این بدان معنی است که آیفون پس از بلند شدن انگشت شما از یک مکان خاص بر روی صفحه، پس از گذشت مدت زمانی که خود شما برای آن تعیین کرده اید، به ضربه پاسخ می دهد. برای تنظیم زمان بندی از دکمه های Delay Pause و Minus استفاده کنید. به همین ترتیب، دستگاه می تواند به ژست های دیگری همانند کشیدن صفحه نمایش هم در زمانی بیشتر از زمان پیش فرض تعیین شده برای آن، پاسخ دهد.

  • چگونگی پاسخ آیفون به فشار دادن و نگه داشتن دکمه ساید و یا دکمه هوم گوشی

 برای این منظور به آدرس Settings > General > Accessibility > Side Button (iPhone X) / Home Button  و در ادامه یکی از گزینه های Siri, Voice Control,  و یا Off را انتخاب کنید.

سیری و استفاده از  قابلیت های دسترسی آیفون

سیری اغلب ساده ترین راه برای شروع استفاده از قابلیت های دسترسی آیفون است. با سیری می توان برنامه ها را باز و اجرا کرد، تنظیمات بسیاری را روشن یا خاموش کرد (به عنوان مثال VoiceOver) و یا از آن به عنوان دستیار شخصی هوشمند برای کنترل کلی گوشی استفاده کرد. سیری می داند که با روشن شدن VoiceOver بایستی اطلاعات بیشتری را به کاربر نمایش دهد. همچنین می توان از VoiceOver برای خواندن آنچه Siri روی صفحه نمایش نشان می دهد استفاده کرد.

  • تایپ کردن برای سیری

برای این منظور می بایست به آدرس General> Accessibility> Siri بروید، سپس گزینه Type to Siri را روشن کنید. حالا می توانید پس از فراخوانی سیری، با استفاده از صفحه کلید و فیلد متن، با سیری ارتباط برقرار کنید.

تایپ-کردن-برای-سیری

تایپ-کردن-برای-سیری

کنترل صوتی (Voice Control)

کنترل صوتی به کاربر امکان برقراری تماس تلفنی و کنترل پخش موسیقی را با استفاده از دستورات و فرامین صوتی می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید “کنترل صوتی با استفاده از سیری” را ببینید.

دسترس پذیری(Reachability)

در مدل هایی از دستگاه های اپل که از  Reachability پشتیبانی می کنند، آیتم ها در بخش بالایی نیمه پایینی صفحه نمایش نشان داده می شوند. با فعال کردن دسترس پذیری بر روی گوشی و از طریق تنظیمات بخش Accessibility آیفون، صفحه نمایش لیستی از نوشته های موجود بر روی برنامه یادداشت ها در دسترس شما قرار می دهد.

Reachability

Reachability

  • خاموش و یا روشن کردن قابلیت دسترس پذیری

به آدرس Settings > General > Accessibility > Reachability بروید. قابلیت دسترس پذیری بر روی گوشی iPhone X، به صورت پیش فرض خاموش است و در مدل های دیگر، این قابلیت به صورت پیش فرض فعال است.

خاموش-و-یا-روشن-کردن-قابلیت-دسترس-پذیری

خاموش-و-یا-روشن-کردن-قابلیت-دسترس-پذیری

  • قابل استفاده کردن بخش بالایی صفحه

هنگام استفاده از آیفون در جهت عمودی:

  • آیفون X: بخش و لبه پایینی صفحه را به سمت پایین بکشانید.
  • مدل های دیگر: دکمه Home را دوبار به ارامی کلیک کنید . برای بازنشانی صفحه به حالت نرمال آن، دوبار بر روی دکمه هوم ضربه بزنید.

تاچ سه بعدی

در مدل هایی که 3D Touch را پشتیبانی می کنند، می توان حساسیت 3D Touch را کنترل کرده و یا آن را خاموش کرد.

  • تنظیم حساسیت 3D تاچ

به آدرس Settings > General > Accessibility > 3D Touch بروید و سپس بسته به مقدار فشار مورد نیاز برای فعال کردن لمس سه بعدی یکی از گزینه های Light, Medium و یا Firm را انتخاب کنید.با انتخاب گزینه light حساسیت کم شده و با انتخاب firm حساسیت نسبت به لمس صفحه زیاد می شود.

تنظیم-حساسیت-3D-تاچ

تنظیم-حساسیت-3D-تاچ

  • خاموش کردن 3D تاچ

به آدرس Settings > General > Accessibility > 3D Touch بروید.

صفحه کلید عریض

بسیاری از برنامه ها، از جمله Mail، Safari، پیام ها، یادداشت ها و مخاطبین، به کاربران خود اجازه می دهند تا هنگام تایپ، گوشی را بچرخانند، بنابراین می توان از صفحه کلید ها بزرگتر استفاده کرد.

صفحه کلید بزرگ برای تلفن

با انتخاب این گزینه می توانید از صفحه کلید بزرگتری برای برقراری تماس تلفنی و یا اضافه کردن شماره ای به لیست مخاطبین و لیست علاقه مندی هایتان استفاده کنید . انتخاب این گزینه می تواند شماره گیری را مخصوصاً برای افراد مسن تر و کم سن و سال تر آسان کند.

صفحه کلید نرم افزاری و سخت افزاری

چنانچه برای تشخیص حروف و کاراکترهای روی صفحه کلید آیفون و یا برای دستکاری صفحه کلید سخت افزاری مشکل دارید، با رفتن به Settings > General > Accessibility > Keyboard تنظیماتی را برای آسان تر شدن کار با کیبورد گوشی اجرا کنید که از قرار زیر هستند:

  • تنها کلید های بزرگ (حروف بزرگ انگلیسی) را روی صفحه کلید آیفون نمایش دهید.
نمایش-حروف-بزرگ-در-صفحه-کلید

نمایش-حروف-بزرگ-در-صفحه-کلید

  • نرخ تکرار کلید را بر روی صفحه کلید سخت افزاری تنظیم کنید.
  • زمان استفاده از کلیدهای اصلاح کننده، از کلید های چسبنده (Sticky Keys) برای فشار دادن و نگه داشتن کلید های اصلاح کننده، همانند Command and Option استفاده کنید.
  • برای تنظیم فاصله زمان بین زمانی که کلید فشار داده می شود و زمان فعال شدن آن کلید، از Slow Keys استفاده کنید.

مطالب مرتبط