ترفند, ترفند کامپیوتر

چگونه با لپ تاپ اسکرین شات بگیریم؟

blank
  • اسکرین شات لب تاپ یا گرفتن عکس از روی صفحه در ویندوز 10 یا ویندوز 11، با استفاده از دکمه Print Screen یا برنامه هایی مانند Snipping Tool انجام می شود.
  • اگر می خواهید از صفحه نمایش عکس بگیرید، می توانید با فشار دادن کلید Windows + G از نوار بازی (Game Bar) استفاده کنید.
  • نرم افزار گرفتن عکس از صفحه کامپیوتر زیادی در اینترنت وجود دارد که ویژگی های بیشتری مانند آپلود خودکار اسکرین شات ها را ارائه می دهند.

عکس گرفتن در ویندوز 10 و گرفتن اسکرین شات در ویندوز 11 به روش های مختلفی امکان پذیر است که در این مقاله می خواهیم روش های ساده آن را به شما آموزش دهیم.

اگر نیاز به گرفتن اسکرین شات با کیفیت در ویندوز از چیزی در رایانه خود دارید، هر دو ویندوز 10 و ویندوز 11 روش های مختلفی را برای انجام این کار ارائه می دهند.

چه بخواهید از کل صفحه و یا فقط بخشی از آن عکس بگیرید، ما بهترین راه ها را برای گرفتن اسکرین شات از صفحه کامپیوتر جمع آوری کرده ایم.

اگر قصد دارید با لپ تاپ اسکرین شات بگیرید ولی با نحوه انجام این کار آشنایی ندارید، تا انتهای این مقاله با کوک موبایل همراه باشید. در این مطلب قصد داریم به 8 روش عکس گرفتن از صفحه مانیتور لپ تاپ را به شما آموزش دهیم.

 

[lwptoc]

 اسکرین شات چیست؟

اسکرین شات یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌هایی است که امروزه بسیار از آن استفاده می‌شود. این قابلیت به راحتی در گوشی‌های هوشمند و همچنین لپ تاپ ها قابل استفاده است. اخیرا در مقاله‌ای با عنوان “آموزش ضبط اسکرین شات در گوشی های هواوی” نحوه گرفتن اسکرین شات در گوشی های هواوی را به شما آموزش دادیم. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می‌توان با لپ تاپ اسکرین شات گرفت؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به آموزش اسکرین شات گرفتن از لپ تاپ بپردازیم.

چگونه از صفحه لب تاپ اسکرین شات بگیریم؟

اسکرین شات از لپ تاپ روش‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای پیش فرض ویندوز از صفحه مانیتور خود عکس بگیرید یا به اصطلاح اسکرین شات بگیرید. همچنین نرم افزارهای متعددی ارائه شده‌اند که قابلیت گرفتن عکس از صفحه کامپیوتر را در اختیار کاربران خود قرار می‌‌دهند. در ادامه به آموزش طریقه ی اسکرین شات گرفتن با لپ تاپ خواهیم پرداخت.

ابزار Snip & Sketch در ویندوز 10

اگر به دنبال سفارشی کردن، حاشیه نویسی یا اشتراک گذاری عکس های گرفته شده از صفحه نمایش خود هستید، Snip & Sketch ویندوز 10، بهترین راه برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز است.

برای فعال کردن Snip & Sketch، از میانبر صفحه کلید Windows Key + Shift + S استفاده کنید. صفحه شما کم نور می شود و یک منوی کوچک در بالای صفحه ظاهر می شود.

یکی از برنامه هایی که امکان گرفتن اسکرین شات لپ تاپ را برایتان فراهم می‌کند، Snip & Sketch نام دارد. استفاده از این برنامه بسیار آسان بوده و قابلیت به اشتراک گذاری اسکرین شات ها را هم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ابتدا برنامه Snip & Sketch را دانلود کرده و روی کامپیوتر خود نصب کنید. پس از اجرای برنامه مذکور، در گوشه بالا و سمت چپ صفحه روی گزینه New کلیک کنید.

چگونه با لپ تاپ اسکرین شات بگیریم

بدین ترتیب پنجره برنامه Snip & Sketch ناپدید خواهد شد و یک منوی کوچک در قسمت بالایی صفحه نمایش برایتان نمایان می‌شود. با استفاده از این منو می‌توانید نوع اسکرین شات مورد نظر خود را انتخاب کنید. اسکرین شات ها می‌توانند به صورت مستطیلی، فرم دلخواه و یا تمام صفحه باشند. شما می‌توانید در پنجره Snip & Sketch با کلیک روی آیکون به شکل فلش رو به پایین در کنار گزینه New، گرفتن اسکرین شات را برای مدت زمان 3 الی 10 ثانیه به تاخیر بیاندازید.

پس از گرفتن اسکرین شات، عکس در کلیپ بورد شما ذخیره می شود و یک اعلان پیش نمایش در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش شما ظاهر می شود.

روی اعلان پیش نمایش کلیک کنید تا برنامه Snip & Sketch باز شود و اسکرین شات را با ابزارهای طراحی موجود ذخیره، به اشتراک بگذارید یا ویرایش کنید.

برنامه Snipping Tool در ویندوز 11

ابزار Snipping در ویندوز 10 وجود دارد، اما معمولاً ابزار اسکرین شات نیست که بخواهید از آن استفاده کنید. اما در ویندوز 11،  Snipping Tool ارتقاء اساسی یافت و اکنون بهترین راه برای گرفتن اسکرین شات های سفارشی است.

برای راه‌اندازی ابزار Snipping در ویندوز 11، می‌توانید آن را جستجو کنید یا فقط کلید Windows + Shift + S را فشار دهید. مانند  Snip & Sketch، صفحه‌تان کم‌نور می‌شود و نوار ابزاری از گزینه‌های اسکرین‌شات در بالای صفحه ظاهر می‌شود. این نوار ابزار به شما امکان می دهد عکسی مستطیلی، به فرم دلخواه، تمام پنجره یا تمام صفحه بگیرید.

برنامه Snipping Tool یکی از دیگر از نرم افزارهایی است که  با استفاده از آن می‌توانید از لپ تاپ اسکرین شات بگیرید. سپس جهت آغاز فرایند ضبط اسکرین شات روی گزینه New کلیک نمایید. در این برنامه به صورت پیش فرض اسکرین شات مستطیلی گرفته می‌‌شود. با این وجود امکان ضبط اسکرین شات به صورت فرم دلخواه، تمام صفحه و گرفتن اسکرین شات از پنجره را هم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

چگونه با لپ تاپ اسکرین شات بگیریم

هنگامی که اسکرین شات خود را گرفتید، در کلیپ بورد شما کپی می شود تا بتوانید فوراً آن را به اشتراک بگذارید. و اگر روی پیش نمایشی که در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش شما ظاهر می شود کلیک کنید، می توانید آن را ذخیره و ویرایش کنید.

اسکرین شات لب تاپ با استفاده از کلید Print Screen

ساده ترین راه برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز 10 یا ویندوز 11 فشار دادن کلید Print Screen (PrtScn) است. برای گرفتن عکس از کل صفحه، کافی است PrtScn را در سمت راست بالای صفحه کلید خود فشار دهید.

در ویندوز 10، اسکرین شات در کلیپ بورد شما کپی می شود. برای ذخیره فایل، اسکرین شات را در هر برنامه ای که به شما امکان درج تصاویر را می دهد، مانند Microsoft Word یا Paint قرار دهید.

در ویندوز 11، با فشار دادن دکمه PrtScn، اسکرین شات در پوشه اختصاصی Screenshots رایانه شما ذخیره می شود – می توانید با باز کردن File Explorer و کلیک کردن روی Pictures در سمت چپ، آن را پیدا کنید. و اگر آن را فعال کرده باشید، اسکرین شات را نیز در OneDrive شما ذخیره می کند.

استفاده از کلید Print Screen یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که از طریق آن می‌توان از لپ تاپ اسکرین شات گرفت. بدین منظور کلید Print Screen یا PrtScn را برای گرفتن اسکرین شات از تمام صفحه بفشارید. در این روش، اسکرین شات شما به عنوان فایل ذخیره نخواهد شد و در حافظه کلیپ بورد کپی می‌شود. حال نیاز است تا یک برنامه ویرایش تصویر نظیر Paint را اجرا و اسکرین شات خود را در آن پیست کرده و به عنوان فایل ذخیره کنید.

همچنین شما می‌توانید کلید Print Screen را به گونه‌ای تنظیم کنید که با فشردن آن برنامه Snip & Sketch اجرا شود. بدین منظور به بخش Settings لپ تاپ خود مراجعه کرده و گزینه Ease of Access انتخاب کنید. سپس به قسمت Keyboard مراجعه نمایید. پس از آن در بخش Print Screen، گزینه Use the PrtScn button to open screen snipping را در حالت فعال قرار دهید.

چگونه با لپ تاپ اسکرین شات بگیریم

برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز 10 و ذخیره خودکار فایل، کلید Windows + PrtScn را فشار دهید. صفحه شما کم نور می شود و یک اسکرین شات از کل صفحه شما در پوشه Screenshots ذخیره می شود.

در ویندوز 11، با فشردن کلید Windows + PrtScn، تصویری از کل صفحه شما در پوشه Screenshots ذخیره می شود و تصویر در کلیپ بورد کپی می شود. این به شما امکان می دهد بلافاصله تصویر را در یک پست رسانه اجتماعی، برنامه هنری و موارد دیگر بچسبانید.

اسکرین شات لب تاپ با استفاده از کلیدهای ویندوز و Print Screen

شما می‌توانید با فشردن همزمان کلیدهای ویندوز و Print Screen از لپ تاپ اسکرین شات بگیرید و آن را به صورت خودکار ذخیره کنید. پس از فشردن این کلیدها جهت ضبط اسکرین شات، برای مدت زمان بسیار کوتاهی نور صفحه نمایش شما کم خواهد شد. سپس اسکرین شات ضبط شده در قسمت Pictures و پوشه Screenshots ذخیره خواهد شد.

استفاده از کلیدهای ویندوز و shift-S

با فشردن همزمان کلیدهای میانبر ویندوز و shift-S می‌توانید با استفاده از برنامه Snip & Sketch از صفحه نمایش اسکرین شات بگیرید. پس از فشردن این کلیدها، نور صفحه نمایش کم خواهد شد و منوی Snip & Sketch در قسمت فوقانی صفحه برایتان نمایان می‌شود. شما می‌توانید در این منو نوع اسکرین شات مورد نظر خود را انتخاب کنید.

استفاده از کلیدهای Alt و Print Screen

فشردن همزمان کلیدهای Alt و Print Screen از دیگر روش‌های است که می‌توان با استفاده از آن از لپ تاپ اسکرین شات گرفت. شما می‌توانید برای ضبط سریع اسکرین شات از یک پنجره فعال، از این روش استفاده کنید. بنابراین در این روش از پنجره فعلی روی صفحه نمایش کامپیوتر شما اسکرین شات گرفته خواهد شد و در حافظه کلیپ بورد ذخیره می‌شود. به منظور ذخیره این اسکرین شات، نیاز است تا از یک نرم افزار ویرایش تصویر استفاده کنید.

نوار بازی (Game Bar)

نوار بازی یک روش همپوشانی است که می توانید در اکثر برنامه ها و بازی های ویندوز برای گرفتن اسکرین شات و ضبط ویدیو استفاده کنید. برای باز کردن نوار بازی، دکمه ترکیبی Windows Key + G را فشار دهید.

نکته: اگر نوار بازی باز نشد، مطمئن شوید که فعال است. برای فعال کردن نوار بازی، «تنظیمات نوار بازی» را جستجو کنید و در منو روی دکمه کشویی در کنار گزینه، «ضبط کلیپ‌های بازی، تصاویر و پخش با استفاده از نوار بازی» (Record game clips, screenshots, and broadcast using Game Bar) ضربه بزنید و آن را روی حالت فعال قرار دهید.

در منوی همپوشانی، روی آیکن دوربین کلیک کنید تا یک اسکرین شات تمام صفحه بگیرید. همچنین می‌توانید با فشار دادن دکمه record، یک کلیپ ویدیویی ضبط کنید، اگر می خواهید صدا نیز ضبط شود روی آیکن میکروفن کلیک کنید.

اسکرین شات ها و کلیپ های ویدیویی گرفته شده توسط نوار بازی با فرمت PNG در پوشه Videos > Captures ذخیره می شوند. همچنین می‌توانید آن را از طریق نوار بازی، با کلیک کردن روی «نمایش همه عکس‌ها» در زیر دکمه‌های اسکرین شات و ضبط، پیدا کنید.

دکمه ترکیبی پاور + افزایش صدا (Power + Volume Up)

برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز 10 با دستگاه مایکروسافت سرفیس، دکمه پاور + دکمه افزایش صدا را فشار دهید. صفحه کم نور می شود و اسکرین شات شما در پوشه Pictures > Screenshots ذخیره می شود.

مهم: برای گرفتن اسکرین شات روی Surface 3 یا نسخه قبلی، باید لوگوی ویندوز + دکمه کاهش صدا را فشار دهید.

نرم افزار و برنامه های اسکرین شات لب تاپ شخص ثالث 

اگر هیچ یک از روش‌های گرفتن عکس از صفحه کامپیوتر از طریق قابلیت های خود ویندوز شما را راضی نمی کند، نرم افزارهای شخص ثالثی وجود دارند که ارزش امتحان کردن را دارند. در ضمن، هر کدام دارای پیشنهادات اضافی خاص خود هستند.

  • Lightshot. یک ابزار اسکرین شات رایگان است که برای اشتراک گذاری سریع عکس های گرفته شده از صفحه کامپیوتر شما در شبکه های اجتماعی طراحی شده است. هنگامی که Lightshot را در ویندوز 10 دانلود و نصب می کنید، جایگزین عملکرد Print Screen می شود و قابلیت های ویرایش بیشتری را ارائه می دهد.
  • Greenshot. یکی دیگر از ابزارهای رایگان است که به شما امکان ویرایش و سفارشی کردن اسکرین شات ها و همچنین گزینه ای برای گرفتن یک صفحه وب کامل با اسکرول کردن را می دهد.
  • Snagit. یک ابزار اسکرین شات است که به شما امکان می دهد گیف های متحرک بسازید، اسکرین شات های تمام صفحه بگیرید و موارد دیگر. قیمت نسخه پریمیوم آن 50 دلار است. همچنین یک دوره آزمایشی رایگان 30 روزه وجود دارد، اگرچه هر تصویری که در این دوره آزمایشی بگیرید، واترمارک خواهد شد.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید، در این مقاله به آموزش گرفتن اسکرین شات از صفحه نمایش لپ تاپ ها پرداختیم. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از نرم افزارها و یا ابزارهای پیش فرض ویندوز از لپ تاپ اسکرین شات بگیرید. در این مرکز خدمات تعمیرات آیفون، و همچنین تعمیر سخت افزاری و نرم افزاری گوشی  موبایل با ارزانترین قیمت انجام می شود. تکنسین های آموزش دیده ما شما را در هر شرایطی یاری خواهند کرد.

سوالات متداول چگونه با لپ تاپ اسکرین شات بگیریم؟

1- چگونه می توانید از صفحه لپ تاپ اسکرین شات بگیرید؟

جهت گرفتن اسکرین شات از لپ تاپ روش ‌های مختلفی وجود دارد. شما می ‌توانید با استفاده از ابزارهای پیش فرض ویندوز از لپ تاپ اسکرین شات بگیرید. همچنین نرم افزار های متعددی ارائه شده‌اند که قابلیت گرفتن اسکرین شات را در اختیار کاربران خود قرار می‌‌دهند.

2- چگونه از لپ تاپ ویندوز 10 اسکرین شات بگیرم؟

برای گرفتن اسکرین شات فوری از یک ویندوز فعال، از کلید های میانبر صفحه کلید Alt + PrtScn استفاده کنید. با فشار دادن این کلید ترکیبی از پنجره فعال فعلی شما عکس گرفته می شود و تصویر در کلیپ بورد کپی می شود. اکنون یک برنامه ویرایشگر تصویر باز کنید و عکس در حافظه کلیپ بورد لب تاپ خود را روی آن بچسبانید و در صورت دلخواه ویرایش و در آخر ذخیره کنید.

3- چگونه از لپ تاپ ویندوز 7 اسکرین شات بگیرم؟

نحوه گرفتن و چاپ اسکرین شات ویندوز 7

  • Snipping Tool را باز کنید. دکمه Esc را فشار بدهید و سپس منویی را که می خواهید از آن عکس بگیرید باز کنید.
  • دکمه های ترکیبی Ctrl + Print Scrn را فشار دهید.
  • روی پیکان در کنار New کلیک کنید و حالت های اسکرین شات به فرم دلخواه، مستطیلی، تمام صفحه و گرفتن اسکرین شات از پنجره را انتخاب کنید.
  • از منو عکس فوری بگیرید.

4- چگونه می توانم بدون دکمه Print Screen یک عکس از صفحه لپ تاپ بگیرم؟

از صفحه کلید، روی دکمه ویندوز فشار دهید تا منو استارت نشان داده شود، عبارت «on-screen keyboard» را تایپ کنید و سپس از لیست نتایج به دست آمده، روی «on-screen keyboard» ضربه بزنید تا صفحه کلید مجازی شما راه اندازی شود. اکنون از این کیبورد استفاده کنید و برای گرفتن اسکرین شات، دکمه «PrtScn» را فشار دهید. با فشار دادن «Ctrl-V»، تصویر را در یک برنامه ویرایشگر عکس بچسبانید و سپس آن را ذخیره کنید.

5- چه دکمه ای در صفحه کلید کار میانبر برای پرینت اسکرین را می کند؟

دکمه میانبر صفحه کلید: PrtScn (پرینت اسکرین) یا دکمه های ترکیبی CTRL + PrtScn می باشند. استفاده از این دکمه شناخته شده ترین شیوه گرفتن اسگرین شات است و در کلیه نسخه های ویندوز کار می کند: در صفحه کلید خود ، کلیدهای PrtScn (چاپ صفحه) یا کلیدهای CTRL + PrtScn را فشار دهید. ویندوز یک اسکرین شات از کل صفحه می گیرد و آن را در کلیپ بورد ذخیره می کند.

6- چگونه دکمه پرینت اسکرین را فعال کنم؟

  • برنامه تنظیمات را باز کنید.
  • به ease of access ← Keyboard بروید.
  • در سمت راست، پایین بیایید و به قسمت دکمه پرینت اسکرین بروید.
  • گزینه استفاده از دکمه پرینت اسکرین را روشن کنید تا فعال شود.

7- چرا نمی توانم از روی لب تاپ پرینت اسکرین بگیرم؟

چک کنید ببینید آیا حالت F یا دکمه قفل F در صفحه کلید وجود دارد یا خیر. اگر روی صفحه کلید شما دکمه های F Mode یا کلید F Lock وجود داشته باشد، دلیل کار نکردن پرینت اسکرین در ویندوز 10 ممکن است وجود همین دکمه ها باشد زیر این کلید ها عملکرد دکمه پرینت اسکرین را غیر فعال می کنند. اگر می خواهید دکمه پرینت اسکرین فعال شود، یک بار دیگر روی دکمه F Mode یا دکمه F Lock ، فشار دهید. ….

8- چرا پرینت اسکرین در ویندوز 10 کار نمی کند؟

پس از اینکه با فشار دادن کلید PrtScn موفق به گرفتن اسکرین شات نشدید، می توانید دوباره کلیدهای Fn + PrtScn ، Alt + PrtScn یا Alt + Fn + PrtScn را با هم فشار دهید. علاوه بر این، برای گرفتن اسکرین شات می توانید از منوی  Startو در زبانه Accessories، ابزار snipping tools را انتخاب و از آن استفاده کنید.

9- پرینت اسکرین چیست؟

روی صفحه کلیدهای کامپیوتر دکمه پرینت اسکرین (PrtScrn) وجود دارد که با فشار دادن آن، از کل صفحه نمایش شما، عکس گرفته می شود و آن را در حافظه کامپیوتر در کلیپ بورد کپی می کند. سپس می توانید یک برنامه ویرایشگر عکس را باز کنید، دکمه های CTRL+V را فشار دهید و اسکرین شات را در آن بچسبانید، سپس در صورت دلخواه آن را ویرایش و سپس ذخیره کنید.

10- بجای دکمه پرینت اسکرین از چه دکمه هایی می توان استفاده کرد؟

به جای استفاده از دکمه پرینت اسکرین می توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl-Alt-P استفاده کنید. کلیدهای Ctrl و Alt را نگه دارید و سپس کلید P را فشار دهید تا اسکرین شات گرفته شود.

مطالب مرتبط