اخبار فناوری

حالت سینمایی (Cinematic Mode) قابلیت جدید آیفون 13

حالت سینمایی (Cinematic Mode) قابلیت جدید آیفون 13

با انتشار آیفون 13 و آیفون 13 پرو، اپل حالت سینمایی یا Cinematic Mode را معرفی کرد، قابلیت جدیدی برای فیلمبرداری که به شما امکان می دهد روی سوژه فوکوس کنید و حین فیلمبرداری و پس از آن، مسیر و حرکت آن را ردیابی کنید.

آیا حالت سینمایی در آیفون همان انقلاب ویدیویی اپل است که منتظر آن بودیم؟ شاید. پیشتر در مقاله معرفی آیفون 13 اپل در مورد این ویژگی صحبت کرده ایم؛ در ادامه با کوک موبایل همراه باشید تا به بررسی حالت سینمایی در گوشی های آیفون جدید بپردازیم.

حالت سینمایی آیفون 13 چه ویژگی است؟

حالت سینمایی، در حین فیلمبرداری یا پس از آن، کنترل جالبی روی عمق میدان، فراهم می کند. در فیلمسازی، اصطلاح «راکینگ فوکوس» یا «پولینگ فوکوس» به این معنی است که فوکوس از روی یک فرد یا سوژه در قاب برداشته می شود تا توجه بیننده را به چیز دیگری بکشاند. به زبان ساده، با تغییر فوکوس، توجه شما به بخش دیگری از قاب تصویر جلب می شود. اپل در آیفون 13 با اضافه کردن قابلیت فیلمبرداری سینمایی جدید، توانسته است به شکل زیبایی فوکوس را تغییر داده و بین سوژه‌ ها و پس‌ زمینه تصویر جابجا ‌کند.

قابلیت فیلمبرداری سینمایی در آیفون 13

قابلیت فیلمبرداری سینمایی در آیفون 13

مدل های آیفون 13 و آیفون 13 پرو (از جمله نسخه های مینی و مکس) می توانند از این حالت برای ضبط ویدئوهای تا 1080 پیکسل با حداکثر 30 فریم بر ثانیه، در Dolby Vision HDR استفاده کنند. از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق تولیدات سینمایی از 24 فریم در ثانیه (24p) استفاده می کنند، محدودیت نرخ فریم نباید نگران کننده باشد، اما تصاویر با وضوح بالاتر خوب خواهد بود.

هنگامی که فیلم خود را ضبط کردید، می توانید از فریم های کلیدی یا به اصطلاح keyframes استفاده کنید و راکینگ فوکوس را در فواصل زمانی مشخص به فیلم خود اضافه کنید و به طور موثری روی هر سوژه که در قاب خود می بینید فوکوس کنید.

ضبط کردن فیلم در گوشی آیفون 13

ضبط کردن فیلم در گوشی آیفون 13

اپل اعلام کرده است که الگوریتم های فوکوس خودکار خود را طوری تنظیم کرده است که بتوانند سوژه هایی که شاید بخواهید روی آنها فوکوس کنید را هوشمندانه شناسایی و ردیابی کنند. شما می توانید به سادگی با ضربه زدن روی سوژه یا فرد یا شی مورد نظر خود در قاب، کنترل این ویژگی را در دست بگیرید. سپس، دوباره روی آن ضربه بزنید تا دوربین شی را ردیابی کند و نوتیفیکشن «AF Tracking Lock» روی صفحه ظاهر شود.

اپل می گوید آیفون 13، حتی سوژه هایی را که وارد قاب می شوند را پیش بینی می کند و هنگامی که برخی از عکس العمل های آنها مانند نگاه کردن به دوربین را انجام می دهند، فوکوس به طور خودکار از سوژه دور می شود و روی سوژه دیگر و یا همان فرد جابجا می شود.

حالت سینمایی Cinematic Mode چگونه عمل می کند؟

اپل یک فیلم کوتاه به نام Whodunnit تولید کرده است که با استفاده از حالت سینمایی فیلمبرداری شده است. با دیدن این فیلم متوجه خواهید شد که اپل چگونه از این فناوری به خوبی استفاده کرده است. نتایج واقعاً امیدوار کننده است، با استفاده از قابلیت جابجایی فوکوس روی سوژه ها یا همان راکینگ فوکوس، دیگر نیازی نیست که دوربین را با دست روی سوژه فوکوس کنید، این کار از طریق الگوریتم های هوشمند که سوژه ها و حرکت آنها را به طور دقیق، تشخیص می دهند، انجام می شود.

این سیالیت و روانی در تغییر فوکوس روی چهره ها و سوژه های داخل قاب فیلمبرداری، به دلیل وجود قابلیت نرم افزاری است که اپل آن را با جادوگری و مهارت خاص خود در آیفون 13 پیاده سازی کرده است. حالت سینمایی از هر دو دوربین پشت آیفون 13 (و دو دوربین از سه دوربین پشت آیفون 13 پرو)، برای ایجاد نقشه عمق صحنه، استفاده می کند.

سپس آیفون از این داده ها برای شبیه سازی دیافراگم مورد نظر استفاده می کند و با این شرط که از همان اول، عمق کافی در عکس داشته باشید، عمق میدان کمتری ایجاد می کند.

از آنجا که در گوشی آیفون، فاصله بین سنسور و لنزها بسیار کم است، ایجاد عمق قابل توجه در عکس، بسیار سخت تر از آنچه است که در دوربین های فیلمبرداری حرفه ای و دیجتال اتفاق می افتد. امیدواریم که حالت سینمایی به کاربران و فیلمسازان تازه وارد کمک کند تا بتوانند با دوربین گوشی آیفون 13 خود، فیلم های متقاعد کننده تری بسازند.

حالت سینمایی محدود به مدل های iPhone 13 می باشد

از آنجا که حالت سینمایی به طرح دوربین مورب موجود در خانواده iPhone 13 وابسته است، این ویژگی در آیفون قدیمی تر حتی گوشی آیفون 12 پرو مکس وجود ندارد. اما ممکن است در آینده ای نزدیک، برنامه های شخص ثالث معرفی شوند و سعی کنند این ویژگی را به گوشی های قدیمی تر اضافه کنند. در واقع، برنامه Focus Live از سال 2020 چنین کاری را انجام می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *