ترفند آیفون

ابزار Zoom و بزرگنمایی در آیفون

blank

ابزار Zoom و بزرگنمایی در آیفون بسیار پر کاربرد است که در این مقاله به آن به صورت تصویری می پردازیم.

بسیاری از برنامه های کاربردی هستند که به کاربران امکان بزرگنمایی بر روی آیتم هایی خاص از برنامه را می دهند. برای مثال در برنامه Photos میتوانید با دوبار تپ کردن و یا گرفتن عکس از دو جهت و باز کردن دو انگشت از هم تصویر را بزرگنمایی کرده و یا ستون های موجود در صفحات وب را بر روی برنامه Safari گسترش دهید. آیفون دارای قابلیت زوم کلی هم هست که به کاربران این اجازه را می دهد که بدون توجه به آنچه که بر روی گوشی انجام می دهند، هر نقطه دلخواه از صفحه را بزرگ کنند. با استفاده از ابزار زوم آیفون، می توان تمامی صفحه (Full Screen Zoom) را بزرگنمایی کرد و یا بخشی از صفحه را که درون یک پنجره با اندازه قابل تغییر قرار گرفته است،  بزرگنمایی کرد و بقیه صفحه را بدون تغییر باقی گذاشت. نکته جالب توجه در مورد استفاده از ابزار زوم این است که می توان آیتم های موجود بر روی صفحه نمایش را با استفاده از VoiceOver بزرگنمایی کرد. Zoom نیز یکی از مهم ترین ابزار دسترسی آیفون است. در پست “معرفی قابلیت های دسترسی آیفون” هم گفتیم که Accessibility را می توان مدیریت پشتیبانی از آنچه در آیفون می بینید(شکل آیکون ها، انیمیشن های سیستم عامل و …)،  هرآنچه از سیستم عامل با کاربر در تعامل است (رابط گرافیکی کاربراان)، تمامی اصوات مرتبط با سیستم عامل و  دیگر قابلیت های منحصر به فرد در سیستم عامل iOS دانست.

ابزار Zoom و بزرگنمایی در آیفون

در ادامه دو قابلیت Zoom و ذره بین را از میان گزینه های Vision در دسترسی های آیفون معرفی خواهیم کرد. با کوک موبایل همراه بمانید.

  • فعال و غیرفعال کردن زوم 

به آدرس Settings > General > Accessibility رفته و گزینه Zoom را روشن یا خاموش کنید. همچنین می توان با استفاده از میانبرهای دسترسی، زوم را بر روی گوشی فعال و یا غیرفعال نمود.

ابزار Zoom و بزرگنمایی در آیفون

فعال-و-غیرفعال-کردن-زوم

  • بزرگنمایی یا کوچکنمایی کردن آیتم ها

برای بزرگ و یا کوچک کردن هر آیتم، می بایست پس از روشن کردن گزینه Zoom از طریق مسیری که گفته شد،  به وسیله سه تا از انگشتهایتان دوبار بر روی صفحه ضربه بزنید.

  • تنظیم میزان بزرگنمایی

به وسیله سه تا از انگشتانتان دو بار بر روی آیتم مورد نظر ضربه زده و در ادامه صفحه را به سمت بالا یا پایین بکشانید. این ژست شبیه به دوبار ضربه زدن بر روی صفحه است، با این تفاوت که انگشتانتان را پس از ضربه دوم از روی صفحه بلند نمی کنید و در عوض آن را بر روی صفحه نمایش می کشانید. همچنین می توان به وسیله سه تا از انگشتان سه بار بر روی صفحه ضربه زده و در ادامه گزینه دلخواه برای میزان بزرگنمایی صفحه را بر روی اسلایدر Level Zoom که بر روی کنترل های زوم ظاهر می شود انتخاب کرد. برای محدود کردن آستانه حداکثری بزرگنمایی، به آدرس Settings > General > Accessibility > Zoom رفته و سپس اسلایدر Maximum Zoom Level را به سمت چپ بکشانید.

  • پان کردن صفحه برای مشاهده دقیق تر آیتم ها

 صفحه را با سه تا از انگشتانتان لمس کرده و یا انگشت خود را نزدیک به لبه صفحه نگهدارید تا صفحه نمایش از همان سمت گسترش پیدا کند. چنانچه انگشتتان را نزدیک به لبه صفحه نمایش گوشی حرکت دهید، لبه های صفحه سریعتر بزرگنمایی می شود.

  • انتخاب از میان زوم تمام صفحه (Full Screen Zoom ) و زوم پنجره ای ( Window Zoom)

با سه تا از انگشتانتان سه بار بر روی صفحه نمایش گوشی ضربه زده و در ادامه بر روی یکی از گزینه های Full Screen Zoom و یا Window Zoom که بر روی اسلایدر کنترل زوم ظاهر می شود، ضربه بزنید. برای انتخاب حالتی که دوست دارید زمان زوم کردن با گوشی به صورت پیش فرض بر روی گوشی اجرا شود به آدرس Settings > General > Accessibility > Zoom > Zoom Region بروید.

انتخاب-از-میان-زوم-تمام-صفحه-(Full-Screen-Zoom-)-و-زوم-پنجره-ای-( Window-Zoom)

انتخاب-از-میان-زوم-تمام-صفحه-(Full-Screen-Zoom-)-و-زوم-پنجره-ای-( Window-Zoom)

  • تغییر اندازه پنجره بزرگنمایی (در گزینه Window Zoom)

با سه تا از انگشتانتان سه بار بر روی صفحه نمایش گوشی ضربه زده و در ادامه بر روی گزینه Resize Lens تپ کنید. حال می بایست با کشیدن هر یک از دستک های گردی که ظاهر می شود، اندازه دلخواه برای پنجره بزرگنمایی را انتخاب و شخصی سازی نمایید.

  • انتقال پنجره زوم (در گزینه Window Zoom)

برای انتقال دادن پنجره زوم به هر نقطه دلخواه بر روی صفحه تنها کافی است که دستک موجود در بخش پایینی پنجره زوم را گرفته و آن را به نقطه دلخواه بر روی صفحه نمایش بکشانید.

  • نمایش کنترلر زوم 

برای نمایش کنترلر زوم که وظیفه انتخاب نوع زوم و … را بر عهده دارد به آدرس Settings > General > Accessibility > Zoom رفته و در ادامه بر روی گزینه Show Controller تپ کرده و یا با سه تا از انگشتهای خود سه بار بر روی آن ضربه بزنیدو در انتها گزینه Show Controller را انتخاب کنید. حال می توانید دو بار بر روی دکمه شناور Zoom Controls ضربه بزنید تا صفحه را بزرگنمایی یا کوچکنمایی کنید و یک بار بر روی آن تپ کنید تا دکمه کنترل را ببینید و یا با کشیدن آن صفحه را پان کنید. برای حرکت دادن دکمه Zoom Controls، می بایست دکمه را لمس کرده و آن را نگهداشته و در ادامه آن را به مکان جدید و دلخواه بکشانید. برای تنظیم کردن میزان شفافیت پنجره نمایش دهنده کنترل کننده زوم، به آدرس Settings > General > Accessibility > Zoom > Idle Visibility بروید.

نمایش-کنترلر-زوم 

نمایش-کنترلر-زوم

  •  Zoom شدن خودکار انتخاب های کاربر بر روی صفحه و یا نقاط درج متن

به آدرس Settings > General > Accessibility > Zoom رفته و در ادامه گزینه Follow Focus را فعال کنید. پس از روشن کردن تعقیب خودکار، چنانچه از VoiceOver نیز استفاده کنید، پنجره بزرگنمایی بر روی هر عنصر انتخابی شما بر روی صفحه قرار گرفته و آن را برای شما بزرگنمایی می کند.

  • زوم کردن تایپ بدون بزرگنمایی صفحه کلید

به آدرس Settings > General > Accessibility > Zoom رفته و در ادامه گزینه Follow Focus را فعال کنید. با روشن کردن این گزینه،  می توانید زمانی که در حال تایپ کردن هستید (در برنامه پیامک و یا یادداشت) ناحیه اطراف متنی را که تایپ میکنید بزرگ کنید. این در حالی است که تمامی صفحه کلید قابل مشاهده خواهد بود. چنانچه گزینه Smart Typing را نیز روشن کنید،  کل پنجره (به استثنای صفحه کلید) بزرگ خواهد شد.

 Zoom-شدن-خودکار-انتخاب-های-کاربر-بر-روی-صفحه-و-یا-نقاط-درج-متن

Zoom-شدن-خودکار-انتخاب-های-کاربر-بر-روی-صفحه-و-یا-نقاط-درج-متن

  •  نمایش قسمت بزرگ شده با رنگ خاکستری و یا رنگ معکوس

به آدرس Settings > General > Accessibility > Zoom > Zoom Filter رفته و یکی از گزینه های دلخواه را انتخاب کنید و یا با سه بار تپ کردن با سه انگشت بر روی صفحه، کنترلر زوم را باز کرده و از گزینه های نمایش داده شده بر روی کنترل گزینه Choose Filter را انتخاب کنید.

 نمایش-قسمت-بزرگ-شده-با-رنگ-خاکستری-و-یا-رنگ-معکوس

نمایش-قسمت-بزرگ-شده-با-رنگ-خاکستری-و-یا-رنگ-معکوس

خوب است بدانید که چنانچه از صفحه کلید بی سیم اپل استفاده می کنید و قصد زوم کردن بر روی آیتم های صفحه را دارید، تصویر روی صفحه نقطه ورود را دنبال کرده و آن را در مرکز صفحه قرار می دهد.

در مدل دستگاه های آیفونی که نام آنها در ادامه آمده است، می توان گزینه Display Zoom را روشن کرد تا از این طریق، کنترل های روی صفحه بزرگتر نمایش داده شوند.برای این منظور باید به آدرس Settings > Display & Brightness > View بروید.

نمایش-بزرگتر-کنترل-های-روی -صفحه

نمایش-بزرگتر-کنترل-های-روی -صفحه

  • iPhone 8
  • iPhone 8 Plus
  • iPhone 7
  • iPhone 7 Plus
  • iPhone 6s
  • iPhone 6s Plus
  • iPhone 6
  • iPhone 6 Plus

ذره بین آیفون (Magnifier)

یکی از قابلیت های بسیار جالب آیفون این است که می توان آیفون را به یک ذره بین برای بزرگنمایی و مشاهده اشیاء نزدیک کاربر تبدیل کرد. Magnifier  نیز یکی دیگر از قابلیت های دسترسی در آیفون ها است که ذیل گزینه Vision در بخش تنظیمات گوشی واقع شده است.

ذره-بین-آیفون-(Magnifier)

ذره-بین-آیفون-(Magnifier)

  • تنظیمات ذره بین

به آدرس Settings > General > Accessibility > Magnifier رفته و در ادامه گزینه Magnifier را روشن کنید. این امر باعث می شود که گزینه ذره بین هم به میانبرهای دسترسی اضافه شود و بتوان از آن طریق به ذره بین آیفون دسترسی پیدا کرد.

تنظیمات-ذره-بین

تنظیمات-ذره-بین

  • روشن کردن ذره بین با استفاده از میانبرهای دسترسی 

برای این منظور می توانید نگاهی به پست “ آموزش قابلیت دسترسی های آیفون” بیندازید.

  • تنظیم اندازه بزرگنمایی 

با کشیدن اسلایدر Zoom Level به سمت راست و چپ می توان اندازه بزرگنمایی ذره بین را تنظیم کرد.

  • تاباندن نور به شی مورد نظر

برای روشن یا خاموش کردن چراغ قوه می بایست بر روی دکمه ی the Flashlight button ضربه بزنید.

  • قفل کردن فوکوس 

بر روی دکمه آیکون قفل  ضربه بزنید.  برای باز کردن دوباره فوکوس  می بایست بار دیگر بر روی دکمه آیکون قفل ضربه بزنید

  • ثابت نگه داشتن قاب برای بزرگنمایی اشیا

بر روی دکمه ی زوم کردن تصاویر ضربه زده و برای تنظیم بزرگنمایی، اسلایدر Zoom Level را به سمت راست و چپ بکشانید. برای ذخیره تصویر گرفته شده با ذره بین آیفون، تصویر را لمس کرده و انگشتتان را بر روی آن نگه دارید، سپس بر روی گزینه Save Image تپ کنید. برای خنثی کردن اثر قاب تنظیم شده، دکمه ی زوم کردن تصاویر را دوباره تپ کنید.

  • اعمال فیلترهای رنگی 

برای مشاهده پیش نمایشی از فیلترها، بر روی فیلترهای مختلف ضربه بزنید برای تنظیم روشنایی و کنتراست تصویر، اسلایدرهای مربوطه را گرفته و آنها را به سمت راست و یا چپ بکشانید. برای معکوس کردن رنگ های هر فیلتر بر روی دکمه دکمه بازگردانی تصویر  تپ کنید. برای اعمال فیلتر انتخاب شده و بازگشت به صفحه ذره بین،  دکمه ذخیره را لمس کنید.

  • غیرفعال کردن ذره بین
  • در آیفون X: صفحه را از پایین به بالا بکشانید.
  • در دیگر مدل های آیفون: دکمه Home را فشار دهید.

سوالات متداول آموزش Accessibility در آیفون Zoom و ذره بین

1- آیا می توانم محتوای صفحه نمایش گوشی آیفونم را زوم کنم؟

در گوشی آیفون، در بسیاری از برنامه ها، می توانید موارد خاصی را zoom in و یا zoom out کنید که به ترتیب به معنای بزرگنمایی و کوچک کردن محتوای روی صفحه نمایش می باشد. به عنوان مثال، می توانید روی صفحه نمایش دوبار ضربه بزنید یا روی عکس ها در قسمت Photos دو انگشت خود را قرار داده آنها را باز کنید تا به اصطلاح زوم و عکس نزدیکتر شود همچنین در سافاری می توانید ستونهای صفحه وب را پهن کنید.

2- از قابلیت زوم در گوشی آیفون برای چه استفاده می شود؟

به طور کلی از قابلیت زوم، صرفنظر از کاری که انجام می دهید، برای بزرگنمایی صفحه استفاده می شود. شما می توانید کل صفحه را بزرگنمایی کنید (Full Screen Zoom) یا فقط با استفاده از لنزهای با اندازه قابل تغییر (Window Zoom) فقط بخشی از صفحه را بزرگ کنید. همچنین می توانید از قابلیت زوم همراه با ویژگی VoiceOver استفاده کنید.

3- چگونه صفحه نمایش بزرگ شده روی گوشی آیفونم را به حالت قبل برگردانم؟

برای بازگرداندن محتوای بزرگنمایی شده روی صفحه نمایش گوشی آیفون خود براحتی از منو تنظیمات دستگاه خود قابلیت Zoom را غیر فعال کنید. در صورتی که به آیکن تنظیمات به خاطر بزرگ شدن آیکن صفحه اصلی گوشی خود دسترسی ندارید، با سه انگشت خود دوبار روی صفحه نمایش ضربه بزنید تا از حالت زوم خارج شود (zoom out). برای غیر فعال کردن حالت زوم، به ترتیب به Settings > Accessibility > Zoom بروید و سپس روی گزینه Zoom off ضربه بزنید.

4- چرا صفحه نمایش گوشی آیفون من روی حالت زوم قفل شده است؟

راه خروج از حالت بزرگنمایی به همان روشی است که برای ورود به حالت بزرگنمایی انجام می شود. با سه انگشت روی صفحه ضربه بزنید. هنگامی که گوشی iPhone شما روی حالت بزرگنمایی گیر کرده است، با سه انگشت روی صفحه بزرگنمایی شده دوبار ضربه سریع بزنید. در صورت موفقیت، صفحه iOS بلافاصله به حالت نمایش طبیعی بر می گردد و از حالت بزرگنمایی خارج می شود.

5- آیا می توانم میزان زوم شدن صفحه نمایش گوشی آیفونم را تغییر دهم؟

همانطور که صفحه نمایش گوشی بزرگتر می شود، به نظر می رسد محتوای متنی کوچکتر می شوند. در گوشی های آیفون خاص، اپل گزینه ای برای تنظیم زوم صفحه نمایش (Display Zoom) ارائه کرده است که نه تنها متن و محتوای متنی را بزرگتر می کند، بلکه آیکن های صفحه اصلی را بزرگتر نشان می دهد. برای تنظیم قابلیت زوم صفحه نمایش در گوشی های آیفون به تنظیمات بروید، به پایین اسکرول کنید و روی گزینه Display & Brightness ضربه بزنید. زیر قسمت زوم صفحه نمایش روی گزینه View ضربه بزنید. اکنون گزینه ای برای انتخاب بین حالت نمایش استاندارد و بزرگ شده در اختیار دارید.

6- چگونه در گوشی آیفون خود از ذره بین استفاده کنم؟

از ذره بین یا Magnifier در گوشی آیفون خود می توانید برای نزدیک کردن اشیاء و بزرگنمایی آن استفاده کنید برای فعال کردن ذره بین در گوشی آیفوه خود، آیکن تنظیمات را انتخاب کرده و به قسمت Accessibility بروید. در آنجا روی گزینه ذره بین ضربه بزنید و آن را فعال کنید. با این کار، ذره بین به عنوان میان بر Accessibility اضافه می شود.

7- برای دسترسی سریع به ذره بین در گوشی آیفون چه کنم؟

برای دسترسی سریع و باز کردن ذره بین در گوشی آیفون ایکس و یا بالاتر و یا آیپد مجهز به فیس آی دی، روی دکمه کناری Side button سه بار کلیک کنید. نوار کشویی را بکشید تا میزان بزرگنمایی تنظیم شود. برای بستن ذره بین، انگشت خود را از پایین به سمت بالا بکشید. در گوشی های آیفون 8 و پایین تر و مدل های آیپد مجهز به دکمه هوم، روی دکمه هوم سه بار کلیک کنید. سپس نوار کشویی را بکشید تا میزان بزرگنمایی تنظیم شود. برای بستن ذره بین، دکمه هوم را فشار دهید.

8-چگونه در گوشی آیفون ذره بین را به کنترل سنتر اضافه کنم؟

برای اضافه کردن ذره بین به Control Center براحتی به آیکن تنظیمات و سپس کنترل سنتر رفته و روی گزینه Customize Controls ضربه بزنید. روی دکمه + درکنار ذره بین ضربه بزنید. اکنون ذره بین به کنترل سنتر اضافه شده است. برای استفاده از آن می توانید به این بخش رفته و از کنترل سنتر روی دکمه ذره بین ضربه بزنید.

9- ذره بین گوشی های آیفون چه قابلیت هایی دارد؟

وقتی قابلیت ذره بین در گوشی آیفون خود را باز می کنید می توانید چیزهایی مانند استفاده از فیلترهای رنگ و یا ذخیره اشیاء بزرگنمایی شده به صورت عکس را انجام دهید. همچنین می توانید از چراغ قوه دستگاه خود استفاده کنید و نور بیشتری را روی جسمی که سعی دارید آن را بزرگنمایی کنید بتابانید. علاوه بر این می توانید گزینه روشنایی خودکار Auto-Brightness را فعال کنید تا روشنایی ذره بین بسته به شرایط نور محیطی تنظیم شود.

10- آیا گوشی آیفون 7 ذره بین دارد؟

گوشی آیفون 7 و یا 7 پلاس خود را روشن کنید. دکمه هوم آن را سه بار فشار دهید.. اکنون قابلیت ذره بین فعال می شود. روی دکمه Freeze Frame در پایین صفحه نمایش ضربه بزنید. سپس روی نوار کشویی بزرگنمایی (magnification) ضربه بزنید و برای زوم کردن و یا برگرداندن به حالت طبیعی، نوار را به جلو و عقب بکشید.

مطالب مرتبط