اخبار فناوری

کبالت یکی از دلایل افزایش قیمت باتری های لیتیوم یون در جهان

blank

در سال گذشته بازار کبالت دچار هرج و مرج شد و این مسئله بدون شک باعث تاثیر روی قیمت این فلز شد و قیمت آن بسیار بالا رفت. قیمت کبالت در اواخر سال 2017 نسبت به اکتبر 2016 تقریبا 4 برابر شد و این افزایش قیمت شوک عظیمی به محصولات وابسته به این فلز وارد کرد. کبالت به عنوان ماده اصلی باتری های لیتیوم یون شناخته می شود. افزایش قیمت کبالت باعث افزایش قیمت باتری های موبایل می شود.

در حال حاضر قیمت کبالت نسبت به زمان اوج خود که در اواخر سال 2017 بود پایین تر آمده است ولی این افزایش بی رویه قیمت در آن زمان، تاثیر خودش را همچنان در قیمت باتری های لیتیوم یون نشان می دهد.

حال به دلایل افزایش قیمت کبالت می پردازیم.

چین به عنوان بزرگترین تولید کننده ی باتری در جهان شناخته می شود و تقاضای بالایی برای کبالت در این کشور وجود دارد اما کبالت در این کشور کمتر از نیاز عرضه می شود. به طور خلاصه می توان گفت مشکلی که چین با آن مواجه است تامین کبالت برای تقاضاهایی مربوط به باتری است، بخصوص باتری های موبایل، وسایل نقلیه و لوازم خانگی که به آن وابسته است.

جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از کشورهای منبع کبالت عظیم است که قیمت کبالت به شرایط این کشور وابسته است. بحران سیاسی که در جمهوری کنگو در سال 2017 رخ داد باعث کاهش تولید کبالت و درنتیجه افزایش قیمت آن شد.

تقاضای شارژ باتری های خودروی هیبریدی هم موجب افزایش قیمت کبالت شد، زیرا چین قصد عرضه خودروهای جدید با باتری های هیبریدی داشت و تقاضای کبالت به صورت چشمگیری افزایش یافت.

گراف مربوط به مصرف کبالت در کشور چین نشان می دهد که تقاضای کمتر از 2000 تن در سال 2015 به 17000 تن در سال 2020 افزایش خواهد یافت و این کار موجب افزایش قیمت کبالت در آینده خواهد شد.

 

گراف قیمت کبالت در جهان

گراف قیمت کبالت در جهان

 

افزایش تولید لوازم الکتریکی وابسته به باتری، تقاضای مردم برای جایگزینی باتری های فرسوده شان، خرید دستگاه های جدید و افزایش جمعیت جهان موجب افزایش تقاضا برای محصولات می شوند و باعث می شوند که تقاضای کبالت بیشتر شود و قیمت این محصول افزایش یابد. بی شک تامین کبالت در آینده به یک چالش تبدیل می شود مگر اینکه بتوانند آن را با ماده ی دیگری جایگزین کنند.

علت بعدی این است که بعضی از تامین کنندگان کبالت در جهان شروع به ذخیره ی آن کرده اند که این نیز باعث فاز دیگری از افزایش قیمت آن در جهان شد.

شکی نیست که افزایش قیمت کبالتی که  یک عنصر کلیدی در ساخت باتری های لیتیوم یون محسوب می شود، موجب بالا رفتن قیمت این باتری ها می شود. شاید اکنون که قیمت کبالت کاهش یافته، زمان خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه ی باتری های لیتیوم و ذخیره ی آن ها باشد.

مطالب مرتبط