اخبار فناوری

نوآوری مدرن شرکت سامسونگ در ساخت نمایشگر، پوشش فوق آب گریز

blank

سامسونگ برای حفظ جایگاه خود در زمینه صفحات نمایشگر، به نوآوری‌های خود در این زمینه ادامه داده و همواره با اضافه کردن امکانات و کارکردهای جدید، محصولات خود را ارتقا داده است.آخرین پتنتی که توسط این شرکت کره‌ای ثبت شده، به نمایشگرها و واکنش آنها به آب مربوط می‌شود.
کمپانی سامسونگ اخیرا تکنولوژی جدیدی تحت عنوان “غشای فوق آب‌گریزِ بصری شفاف” را در آزمایشگاه ملی اوک ریج وابسته به وزارت نیروی ایالات متحده به ثبت رسانده است. هدف این تکنولوژی، بهبود هرچه بیشتر عملکرد نمایشگرهای شیشه‌ای در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دیگر ازارهای الکترونیکی عنوان شده است.
اساسا نمایشگرهایی که با این تکنولوژی تولید می‌شوند، علاوه بر دفع آب می‌توانند گرد و غبار را نیز از سطح نمایشگر دفع کنند. این فناوری همچنین بازتاب نور از سطح صفحه نمایش را کاهش داده و در برابر اثر انگشت و لکه بسیار مقاوم است. به گفته آزمایشگاه ملی اوک ریج، این تکنولوژی جدید حاصل ۳ سال کار تحقیقاتی است.
تولگا آیتاگ، یکی از مخترعین این تکنولوژی، این ویژگی‌ها را مدیون لایه نانوساختار نازک و پر منفذ این غشای شیشه‌ای دانسته و معتقد است که این خصوصیات زمینه تجاری شدن این فناوری را فراهم خواهند کرد.
اما سطح فوق آب‌گریز دقیقا چیست؟ پاسخ، روی کاغذ، ساده است: برای اینکه یک سطح فوق آب‌گریز باشد، زاویه تماسی قطره آب از آن سطح باید بیش از ۱۵۰ درجه باشد. وب‌سایت آزمایشگاه ملی اوک ریج، زاویه تماسی پوشش آب‌گریزی که در این آزمایشگاه تولید شده را بین ۱۵۵ و ۱۶۵ درجه اعلام کرده است. بنابراین آب پس از برخورد با این پوشش، به حالت جهش از سطح آن برگشته و همراه با خود ذرات گرد و غبار موجود را نیز بر می‌دارد.
از این تکنولوژی همچنین می‌توان در پنل‌های خورشیدی، لنزها، ردیاب‌ها، پنجره‌ها و بسیاری از محصولات دیگر نیز بهره برد. ناگفته نماند سامسونگ مجوز تولید این پوشش را تنها در گوشی های هوشمند و تبلت‌ها کسب کرده است.
سامسونگ که سابقه تولید گوشی‌های مقاوم در برابر آب را دارد، با اضافه کردن یک پوشش آب‌گریز به نمایشگرهای این گوشی‌ های موبایل می‌تواند فروش آنها را بیشتر نماید. البته هنوز مشخص نیست سامسونگ این تکنولوژی را در چه زمانی و در کدام یک از محصولات خود به کار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط