اخبار فناوری

نسل 5G در حال رسیدن است_چه زمانی 5G کاملا جای 4G را می گیرد؟

blank

با شروع نسل 5G مورد انتظارِ ما، می خواهیم این که تا چه حد شبکه های جدید، به سرعت مورد استفاده قرار می گیرند را بررسی کنیم. اولین شبکه ی 2G در سال 1991 ظاهر شد. سپس اولین شبکه های 3G تجاری در سال 2001 شروع به کار کردند (اما تا سال 2003 به آمریکا و اروپا نرسید). ما محبوبیت گوشی های تنها با 2G، گوشی های 3G فعال و سپس گوشی های 4G را برای اندازه گیری پذیرش آن ها استفاده خواهیم کرد. ما به ۲۵ سال گذشته نگاه می کنیم و نمودار را از سال 1994 آغاز می کنیم. اما به خاطر داشته باشید که بازه ی 1994-2003 اساسا همه 2G است.

 

نسل 5G در حال رسیدن است_ چه زمانی 5G کاملا جای 4G را می گیرد؟

نسل 5G در حال رسیدن است_ چه زمانی 5G کاملا جای 4G را می گیرد؟

 

گوشی های 3G اولیه، دنیا را با سرعت فرا نگرفتند. MMS کاربرد نداشت، هیچ کس از تماس های ویدیوئی استفاده نمی کرد و بسته های دیتا هنوز برای پذیرش عموم خیلی گران بودند. با این حال، گذشت چند سال باعث افزایش محبوبیت آن ها شد. و سپس در سال 2007 گوشی های متصل با 3G، عادی شدند. که این ۴ سال پس از زمانی است شبکه های 3G به طور گسترده ای در دسترس قرار گرفتند و ۱۶ سال پس از شروع عصر 2G است. اولین شبکه های تجاری 4G در سال 2009 مستقر شدند و بار دیگر چند سال طول کشید تا این که گوشی های سازگار با آن، بازار را فرا گرفتند. این اتفاقی غیر عادی نیست و با 5G نیز اتفاق خواهد افتاد. اولین دستگاه هایی که به شبکه جدید متصل می شوند، کامپیوتر های متصل به مودم هستند. (از طریق USB یا اخیرا WiFi)

در سال 2013 بود که محبوبیت گوشی های با پشتیبانی از 4G از مدل های تنها با 3G، پیشی گرفت. باز هم بین اولین شبکه های 4G و تبدیل شدن گوشی های 4G به استاندارد، ۴ سال اختلاف است، اما تنها ۱۰ سال از زمانی که شبکه های 3G راه اندازی شدند، می گذرد. اولین شبکه های تجاری 5G در سال جاری راه اندازی می شوند. برخی از ارائه دهنده های اینترنت ادعا می کنند که آن ها 5G را زودتر راه اندازی کرده اند، اما آن ها در مقیاس کوچک بودند، که بیش تر برای آزمایش و تبلیغات به شمار می رفتند تا مصرف عمومی.

پس اگر این روند ادامه داشته باشد، تا سال 2023 گوشی های معمولی اتصال 5G نخواهند داشت. این یک زمان طولانی به نظر می رسد، اما در نظر بگیرید که مودم های جدید همیشه دارای مشکلات هستند. برای مدتی طولانی عمر باتری در شبکه های 3G بد بود. مودم های اولیه ی 4G با دمای خیلی  بالا فعالیت می کردند. گزارش های اولیه از اولین مودم های با قابلیت 5G نشان می دهند که تاریخ تکرار خواهد شد، آن ها برق زیادی مصرف می کنند و دارای باگ هستند.

بنابراین، سال 2023، حدس ما برای زمانی است که 5G جای 4G را می گیرد و به استاندارد تبدیل خواهد شد. گوشی های پرچم دار به سرعت اتصالات 5G خود را به رخ خواهند کشید، اما همیشه به همین منوال بوده است. تا وقتی که 5G به گوشی های میان رده سرازیر نشود، واقعا محبوب نخواهد شد.

مطالب مرتبط