استارتاپ ها

موفق‌ترین استارت‌آپ‌ ها در دنیا

blank

سرویس‌های بسیاری در جهان با ایده‌هایی خلاقانه به وجود می‌آیند و بعد از مدتی به یک کسب و کار پر درآمد تبدیل می‌شوند. به این نوع کسب و کار استارت‌آپ‌ می‌گویند. گروهی از افراد که فعالیت آن‌ها در راستای شناساندن سرویسی را که ارائه می‌دهند و پایداری کسب و کارشان است. بیشتر این کسب و کارهای موفق با جرقه یک ایده کوچک و ممارست افراد پدیدار شده‌اند. سرمایه‌های کلانی که در حال حاضر توسط این کسب و کارها جابجا می‌شود، در ابتدا تنها یک ایده کوچک و فعالیت خرد بوده است. شاید با شنیدن اسامی آن‌ها حتی به ذهنمان خطور نکند که چنین کسب و کاری از ابتدا با این رونق شکل نگرفته است، اما بنیان‌گذاران این استارت‌آپ‌ها از نقطه صفر اقدام به راه‌اندازی کسب و کارشان کرده‌اند.

موفق‌ترین استارت‌آپ‌ ها در دنیا

موفق‌ترین استارت‌آپ‌ ها در دنیا

با موفق‌ترین استارت‌آپ‌های دنیا در زیر آشنا می‌شویم:

اوبر Uber

هشت سال پیش اوبر تنها یک استارتاپ کوچک برای گرفتن تاکسی در سانفرانسیسکو بود. اما در حال حاضر اوبر یکی‌ از موفق‌ترین کسب و کارها در جهان است. امروزه اوبر در 600 شهر جهان فعالیت می‌کند و به یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌ها برای حمل و نقل تبدیل شده است. گفته می‌شود ارزش شرکت اوبر که روزگاری تنها یک کسب و کار کوچگ بود به مبلغی در حدود 70 میلیارد دلار می‌رسد.

موفق‌ترین استارت‌آپ‌ ها در دنیا

موفق‌ترین استارت‌آپ‌ ها در دنیا

آقای کالانیک موسس اوبر هشت سال پیش اقدام به راه‌اندازی تاکسی‌های اوبر کرد. او در دانشگاه UCLA و در رشته کامپیوتر تحصیل می‌کرد. در سال 1998 دانشگاه را رها کرد تا به همراه همکلاسی‌هایش روی یک پروژه موتور جست‌وجو کار کند. در سال 2008 اولین ایده برای راه‌اندازی اوبر در ذهن آقای کالانیک جرقه زد. او این ایده را برای کاهش هزینه‌ها در گرفتن ماشین اختصاصی پیاده کرد. با راه‌اندازی اوبر همه می‌توانستند تنها با فشار دادن یک دکمه یا ارسال یک پیام متنی، یک تاکسی اختصاصی در اختیار داشته باشند. نمونه اوبر در ایران اسنپ است که در واقع ایده تاکسی‌های اوبر را در ایران اجرا کرده است.

کالتورا Kaltura

کالتورا یک سایت مرجع ویدیویی است که زمینه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد. این پلت‌فرم برای همه سازمان‌ها قابل برنامه‌ریزی است و کاربرد دارد. در واقع کالتورا یک سایت ویدیو محور است که به عنوان یک مرجع ویدیویی شناخته می‌شود. بسیاری از سازمان‌های آموزشی، تجاری و همچنین رسانه‌های مختلف از طریق کالتورا مدیاهای خود را منتشر می‌کنند. این پلت‌فرم قابلیت دارد تا برای هر سازمانی برنامه‌ای اختصاصی فراهم کند و با توجه به نیازهای آن سازمان ویدیوهای مورد نظر را ارائه کند. کالتورا نیز در ابتدا یک استارت‌آپ بسیار کوچک بود اما در حال حاضر یکی از کسب‌ و کارهای بسیار موفق است و رقمی در حدود 25 میلیون دلار سرمایه این شرکت است.

موفق‌ترین استارت‌آپ‌ ها در دنیا

موفق‌ترین استارت‌آپ‌ ها در دنیا

مدیران کالتورا می‌گویند، در ابتدا ما به دنبال زمان‌هایی می‌گشتیم که می‌شد برای آن قیمت در نظر گرفت، در نتیجه شرکت ما در ازای دریافت هزینه سرعت را جایگزین آن زمان کرد. امروزه کالتورا جزو یکی از سریع‌ترین راه‌حل‌ها برای پیدا کردن جواب هر سوالی است. بیش از صدها هزار تجارت مختلف از خدمات کالتورا استفاده می‌کنند.

پاندورا Pandora

پاندورا یک وب‌سایت رایگان برای شنیدن موسیقی است که بنا به سلیقه افراد به آن‌ها ایستگاه‌های رادیویی معرفی می‌کند. آقای تیم وسترگرن، در سن سی و پنج سالگی اقدام به راه‌اندازی پاندورا کرد. او یک آهنگساز نیمه وقت بود، اما با راه‌اندازی رادیو پاندورا زندگی‌اش متحول شد. پاندورا با معرفی موسیقی های جدید به کاربران اجازه می‌دهد تا آن‌ها با استفاده از لایک و دیسلایک سلیقه موسیقی خود را مشخص کنند. پاندورا با گرفتن این فیدبک‌ها ایستگاه‌های رادیویی مورد علاقه کاربران را ایجاد می‌کند تا از موسیقی لذت ببرند. با اضافه شدن نرم‌افزار پاندورا این امکان برای کاربران به وجود آمد تا تنها از طریق وب‌سایت به موسیقی گوش ندهند بلکه هر زمان که اراده کنند از طریق گوشی خود به موسیقی‌های مورد علاقه‌شان دسترسی داشته باشند. پاندورا با شخصی‌سازی سبک‌های موسیقی مختلف به کاربران اهمیت می‌دهد و این نکته‌ای است که آقای وسترگرن به آن پی برد تا باعث پیشرفت پاندورا شود.

آپارتمان لیست Apartment List

موفق‌ترین استارت‌آپ‌ ها در دنیا

موفق‌ترین استارت‌آپ‌ ها در دنیا

در حال حاضر نمونه‌های زیادی از وب‌سایت‌هایی نظیر آپارتمان لیست وجود دارد، اما در سال 2011 این استارت‌آپ توسط دو نفر به نام‌های کریس اریکسون و جان کوبز راه‌اندازی شد. آپارتمان لیست یک پلت‌فرم است که صاحبخانه‌ها را به مستاجران وصل می‌کند. درواقع پل ارتباطی دو طرف معامله از طریق وب‌سایت آپارتمان لیست به هم معرفی می‌شوند. این دو نفر که به عنوان مدیران آپارتمان لیست شناخته می‌شوند، پس از تجربیات منفی که در زمینه معاملات ملکی داشتند تصمیم به راه‌اندازی این پلت‌فرم کردند. پیش از آپارتمان لیست نیز نمونه‌های مجازی برای این نوع کسب و کار وجود داشت، اما آپارتمان لیست با گرفتن یک دیتای عظیم از چند بازار املاک توانست کسب و کار خود را رونق دیگری ببخشد.

وکسی Voxy

شاید به نظر عجیب باشد که محبوبیت اپلیکیشنی مانند وکسی تنها محدود به اپانیایی زبان‌ها است. وکسی نرم‌افزاری است که با هدف یادگیری زبان انگلیسی برای اسپانیش‌ها طراحی شد. شیوه کار وکسی به این صورت بود که درس‌هایی مبتنی بر واقعیات روزمره زندگی در اختیار کاربرانش قرار می‌داد، همین امر باعث شد تا وکسی به سرعت محبوب شود. در حال حاضر بیش از 3 میلیون نفر از خدمات وکسی استفاده می‌کنند. با اینکه وکسی قادر است این اپلیکیشن را گسترش دهد و تنها محدود به اسپانیش‌ها نباشد، اما تصمیم مدیران این استارت‌آپ این است که همچنان روی تمرین‌های زبان انگلیسی برای اسپانیایی زبان‌ها متمرکز بمانند.

تابولا Taboola

تابولا با این هدف شروع به کار کرد تا راهکاری باشد برای نشان دادن سریع‌ترین راه به همه جست‌وجوگران. در واقع تابولا از سردرگمی افراد در بازاری که انواع مدیا از جمله نشریات، ویدیو و اطلاعات حجیم وجود دارد استفاده کرد و راه حل را به آن‌ها نشان داد. بنیانگذار تابولا آقای آدام سینگولدا تابولا را با عبارت «کشف مشکل» تعریف می‌کند. وی معتقد است با اینکه موتورهای جست‌وجو کار مردم را آشان کرده‌اند و اطلاعات زیادی را در اختیار افراد قرار می دهند، اما حجم زیاد اطلاعات می‌تواند مردم را سردرگم کند. تابولا در یال 2007 با همین هدف راه‌اندازی شد تا اطلاعات درست و کامل را با کمترین جست‌وجو در اختیار افراد بگذارد. تابولا تنها پلت‌فرم برای جست‌وجوی محتوای مناسب و درست نیست، اما تابولا اختیار را به کاربران داده است و این تفاوت تابولا با دیگر پلت‌فرم‌های جست‌وجوی مطالب است. می‌توان گفت تابولا با درآمدی بالغ بر سالانه 100 میلیون دلار و تنها با داشتن 120 کارمند یکی از موفق‌ترین کسب و کار‌ها در تجارت امروز باشد.