اخبار فناوری

ماهیت استاندارد های ضد آب بودن گوشی

ماهیت استاندارد های ضد آب بودن گوشی

در حاضر بیشتر گوشی ها با پشتیبانی از استانداردهای ضد آب سری IPxx وارد بازار می ‌شوند، اما آیا تاکنون فکر کرده ‌اید که استاندارد گفته شده  IP67 و IP68 به چه معنا است؟ ما در این مقاله قرار است در مورد ماهیت استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

امروزه گوشی های موبایل زیادی به صورت ضد آب به بازار می آیند. ولی جالی آنجاست که شرکت ها و کارخانه های تولید کننده گوشی باتوجه به اینکه مدعی هستند گوشی های آنها ضد آب است، خرابی ناشی از آب خوردگی این محصولات را جزء گارانتی نمی‌ دانند. در صورتی که گوشی شما به هر دلیل با آب در تماس بود یا حتی در آب غوطه ‌ور شد، پیشنهاد می‌ کنیم قبل از از هر کاری مقالات مربوط به این مورد را در سایت کوک موبایل مطالعه کنید.

در ابتدا این را بگوییم که برای مشخص کردن میزان مقاومت گوشی های موبایل در برابر نفوذ آب و آب خوردگی از یک استاندارد خاص استفاده می گردد که به آن IPxx  گفته می شود. دو حرف xx موجود در این استاندارد با اعدادی پر می‌ شوند. بعنوان مثال استاندارد IP67 یا IP68 دو نمونه از رایج ترین استانداردهای ضد آب گوشی های موبایل می باشند. شاید این سوال در ذهنتان باشد که اعداد موجود در کنار عبارت IP برای مشخص کردن ضد آب بودن گوشی به چه معنا هستند؟

در پایین تر به صورت دقیق تر به ماهیت استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate خواهیم پرداخت. به این موضوع دقت کنید که شرکت های سازنده گوشی موبایل باید برای اخذ استاندارد های ضد آب سری IPxx از کمیسیون بین‌ المللی الکتروتکنیک (International Electrotechnical Commission) مجوز لازم را دریافت کنند. پس استاندارد ضد آب سری IPxx توسط کمیسیون بین ‌المللی الکتروتکنیک به گوشی های موبایل ارائه می ‌شود.

معنا و ماهیت استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate  در گوشی های موبایل

در بالاتر اشاره کردیم که برای مشخص کردن مقدار ضد آب بودن یک گوشی دو عدد در کنار حرف IP قرار می‌ گیرد. این دو عدد مقدار و شدت ضد آب و ضد گرد و غبار بودن گوشی های موبایل را معین می‌ کنند. عدد اول از سمت چپ مقدار مقاومت گوشی در برابر نفوذ موارد جامد را نشان داده و عدد سمت راست نیز مقدار مقاومت گوشی در برابر نفوذ مایعات را مشخص خواهد کرد. معنا و مفهوم این دو عدد به شرح زیر است:

عدد اول از سمت چپ:

  • عدد صفر یا X : معنی این عدد آن است که گجت مورد نظر هیچ مقاومتی در برابر نفوذ جامدات نداشته و تدبیری برای جلوگیری از نفوذ جامدات به داخل آن نشذه است.
  • عدد 1: در بین اعداد دیگر، عدد یک نشان دهنده ی آن است که گجت مورد نظر به گونه ‌ای طراحی شده که نفوذ جامدات با حجم 50 میلیمتر مکعب و بزرگ‌ تر به داخل آن ممکن نیست.
  • عدد 2: در اینجا عدد 2 نشان دهنده ی این است که گجت مورد نظر به گونه ‌ای است که نفوذ جامدات با حجم 12 میلیمتر مکعب و بزرگ ‌تر به داخل آن وارد نخواهد شد.
  • عدد 3: این عدد نشان می ‌دهد که گجت مورد نظر به حالتی طراحی شده که نفوذ جامدات با حجم 2.5 میلیمتر مکعب و بزرگ ‌تر به داخل آن نمی توانند وارد شوند.
  • عدد 4: این عدد به معنی آن است که گجت مورد نظر به گونه‌ای طراحی شده است که نفوذ جامدات با حجم 1 میلیمتر مکعب و بزرگ‌ تر به داخل آن امکانپذیر نخواهد بود.
  • عدد 5: معنی این عدد آن است که گجت مورد نظر به حالتی طراحی شده که تقریبا نفوذ گرد و غبار به داخل آن امکانپذیر نیست.
  • عدد 6: ین عدد نیز نشان می‌ دهد که گجت مورد نظر به گونه ‌ای طراحی شده است که گجت مورد نظر کاملاً در برابر نفوذ گرد و غبار با داخل آن عایق بوده و به بهترین شکل ممکن طراحی شده است.

پس با مفهوم عدد اولی که از سمت چپ در کنار عبارت IP قرار می ‌گیرد به طور دقیق آشنا شده و ممتوجه این که هر عددی چه مفومی دارد شدیم. حال نوبت عدد دوم موجود در استانداردهای ضد آب IP67 و IP68 Certificate  است که بدانیم چه معنا و مفهومی دارد؟

عدد دوم از سمت چپ:

  • عدد صفر یا X : معنی این عدد آن است که گجت مورد نظر هیچ مقاومتی در برابر نفوذ آب و مایعات ندارد.
  • عدد 1: در بین اعداد دیگر، عدد یک نشان دهنده ی آن است که گجت مورد نظر فقط در برابر پاشش قطعات آب به صورت عمودی می‌تواند مقاومت داشته باشد.
  • عدد 2: در اینجا عدد 2 نشان دهنده ی این است که گجت مورد نظر برابر اسپری شدن آب با زاویه 0 الی 15 درجه عایق بوده و مقاومت لازم را خواهد داشت.
  • عدد 3: این عدد نشان می ‌دهد که گجت مورد نظر برابر پاشش آب با زاویه 0 الی 60 درجه عایق بوده و مقاومت لازم را خواهد داشت.
  • عدد 4: این عدد به معنی آن است که گجت مورد نظر برابر پاشش معمولی آب از هر زاویه‌ای نسبتا عایق بوده و مقاومت خواهد داشت.
  • عدد 5: معنی این عدد آن است که گجت مورد نظر برابر پاشش با فشار بالای آب از هر زاویه‌ای نسبتا عایق بوده و مقاومت خواهد داشت.
  • عدد 6: ین عدد نیز نشان می‌ دهد که گجت مورد نظر برابر پاشش معمولی آب و همچنین پاشش با فشار بالای آب از هر زاویه ‌ای نسبتاً عایق بوده و مقاومت خواهد داشت.
  • عدد 7این عدد نشان دهنده ی این است که گجت مورد نظر می‌تواند تا عمق 15 الی 100 سانتیمتری آب غوطه‌ور شود و مشکلی برای دستگاه ایجاد نشود.
  • عدد 8این عدد در حال حاضر بالاترین سطح از مقاومت گجت ها و گوشی های موبایل در برابر نفوذ آب را در بر می‌گیرد. عدد 8 نشان می‌دهد که گجت مورد نظر می‌تواند بدون هیج مشکلی تا عمق 1.5 متری در آب غوطه‌ور شده و حتی تحت فشار قرار گیرد.

معرفی ضد آب ترین گوشی بازار را مطالعه کنید.

پس با مفهوم استاندارد ضد آب IP67 و IP68 Certificate کاملاً آشنا شدید. بعنوان مثال اگر گوشی موبایلی از استاندارد IP68 پشتیبانی نماید، بدین معنی ست که آن گوشی علاوه بر عایق بودن کامل در برابر نفوذ گرد و غبار به داخل خود، می ‌تواند بدون هیچ مشکلی تا عمق 1.5 متری در آب غوطه ‌ور گردد.

گوشی های موبایل با استاندارد ضد آب

در حال حاضر بسیاری از گوشی های موبایل پرچمدار فعلی شرکت های بزرگی مثل اپل و سامسونگ ضد آب هستند. آیفون 10، آیفون 8، آیفون 8 پلاس، آیفون 7 و آیفون 7 پلاس، گلکسی نوت 8، گلکسی اس 8، گلکسی اس 8 پلاس، گلکسی اس 9، گلکسی اس 9 پلاس، گلکسی 7، گلکسی 7 اج، سونی اکسپریا ایکس زد و غیره همگی فقط بخشی از گوشی های موبایلی می باشند که امروزه از استاندارد ضد آب سری IPxx پشتیبانی می‌ کنند.

آیا ضد آب بودن گوشی به معنای گارانتی شدن خرابی ناشی از آب خوردگی آن می باشد؟

متاسفانه با این که شرکت های سازنده گوشی های موبایل با مدعی هستند که گوشی های هوشمند آنها ضد آب طراحی شده است، ولی خرابی ناشی از آب خوردگی این محصولات را تحت گارانتی قرار نخواهند داد. یعنی اگر گوشی موبایلی مثل آیفون 10 اپل یا گلکسی نوت 8 سامسونگ که به ترتیب از استاندارد ضد IP67 و IP68 بهره ‌مند باشند در اثر آب خوردگی خراب شوند یا مشکلی برایشان ایجاد شود، هیچ یک از دو کمپانی اپل یا سامسونگ گوشی را تحت گارانتی تعمیر قرا نمی دهند. پس همیشه به یاد داشته باشید که ضد آب بودن یک گوشی به معنی اینکه می‌ توانید با خیال راحت آن را در زیر دوش حمام یا استخر مورد استفاده قرار دهید، نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *