اخبار فناوری

سهام نوکیا به پایین ترین مقدار خود در 6 ماه اخیر رسید

blank

نوکیا در ۳ ماهه ی اول سال، در ضرری غیر منتظره غوطه ور شد، سهام آن ها به پایین ترین مقدار خود در ۶ ماه اخیر رسیده است. نوکیای فنلاند، پس از آن که نتوانست در موعد مقرر تجهیزات مخابراتی نسل پنجم را تأمین کند، دچار یک ضرر غیر منتظره شد، و گفت که بحث امنیتی پیرامون رقیب آن ها یعنی Huawei در حال ایجاد فشار برای سرمایه گذاری در زمانی بود که مشتریان تأمین کنندگان خود را مورد ارزیابی دوباره قرار می دهند.

سهام نوکیا در اخبار روز پنج شنبه با کاهش ۹ درصدی به ۴.۶۸ یورو رسید، پایین ترین سطح آن ها در ۶ ماه اخیر. نوکیا گفت که تحویل تجهیزات نسل بعدی موبایل در نیمه دوم سال بعد از یک شروع کند در تأمین آن ها در ابتدای سال، تحت فشار قابل توجهی خواهد بود. نوکیا، Ericsson سوئد و Huawei چین را به عنوان رقبای اصلی خود به شمار می آورد، و برخی تحلیل گران می گویند که این شرکت فنلاندی ممکن است از چالش هایی که در مقابل Huawei قرار گرفته است بعد از این که واشنگتن ادعا می کند تجهیزات آن ها توسط پکن برای جاسوسی استفاده می شود، سود ببرد، ادعاهایی که Huawei رد می کند.

هفته ی گذشته، اریکسون سود فصلی ماه ژانویه تا مارس خود را پست کرد که از پیش بینی ها فراتر رفته بود، که به شرکت سوئدی اطلاع داد تا چشم انداز خود برای بازار شبکه های مخابراتی سراسری را، بالا ببرد. اما نوکیا در روز پنج شنبه گفت: “برخی از مشتری ها، در حال ارزیابی دوباره ی فروشندگان خود با توجه به نگرانی های امنیتی هستند، که باعث ایجاد فشار کوتاه مدت برای سرمایه گذاری به منظور تضمین سود بلند مدت می شود”.

نوکیا گفت که شکست در رزرو کردن حدود ۲۰۰ میلیون یورو (۲۲۲ میلیون دلار) از فروش خالص مربوط به 5G در آمریکای شمالی نتایج ۳ ماهه ی اول آن ها را خراب کرد. انتظار می رود این مقدار را در طول کل سال، تشخیص دهند. تجارت شبکه های اصلی این شرکت باعث از دست رفتن ۲۵۴ میلیون یورو در طول ۳ ماهه ی اول سال شد، در مقایسه با سود ۴۶ میلیونی در سه ماهه ی اول سال پیش، به نظر می رسد سرمایه گذاری های آن ها در 5G فعلا به تولید سود نمی انجامند.

سرعت متفاوت

سرمایه گذاران و تحلیل گران گفتند که سرعت متفاوتی از گسترش عرضه محصولات 5G، و مجموعه ی مشتری های متفاوت می تواند توضیح دهد که چرا نوکیا در سال 2019 شروع بدتری نسبت به اریکسون داشته است.

Mikael Rautanen تحلیل گر equity research firm indeers، با اشاره به اپراتورهایی که تصمیم های سرمایه گذاری خود را به تعویق می اندازند، گفت: “وضعیت مبهم Huawei در کوتاه مدت برای نوکیا به موردی منفی تبدیل شده است، با وجود این که در دراز مدت باید بیش تر یک فرصت باشد”. او گفت: “به نظر می رسد نوکیا عرضه ی محصول خود را به طور کامل به 5G ارتقا نداده است. آن ها آن را با دلایل خارجی مانند استاندارد ها توضیح می دهند، اما باید عوامل داخلی نیز وجود داشته باشد”.

نوکیا که در ماه ژانویه اعلام کرد که ۳ ماهه ی اول بخصوص ضعیفی خواهد داشت، به زیان عملیاتی ۵۹ میلیون یورویی در مقایسه با سود ۲۳۹ میلیون یورویی در ۳ ماهه ی اول سال قبل، دچار شد. این در مقایسه با انتظارات سود تحلیل گران از ۱۷۵ میلیون تا ۴۵۷ میلیون یورو در یک نظر سنجی از رویترز است.

صنعت شبکه های مخابراتی از زمانی که فروش شبکه های 4G در اواسط دهه ی جاری به اوج خود رسید با کاهش تقاضا مواجه شده است، و بر روی چرخه ی جدیدی از ارتقا شبکه به 5G شرط بندی می کند. نوکیا که گفته است تا کنون ۳۶ معامله تجاری 5G را به دست آورده است – پیش بینی های ماه ژانویه خود برای یک بازار بدون نوسان در سال 2019 را تکرار کرد و برای سال 2019 به ازای هر سهم بین ۰.۲۵ تا ۰.۲۹ یورو، و برای سال 2020 به ازای هر سهم بین ۰.۳۷ تا ۰.۴۲ یورو درآمد پیش بینی کرد.

مطالب مرتبط