اخبار فناوری

دوشنبه، آغاز عصر جدید شرکت اپل

blank

هنگامی که رئیس شرکت اپل Tim Cook در روز دوشنبه بر روی صحنه ی تئاتر استیو جابز در شهر Silicon Valley قرار بگیرد، عصر جدیدی را که برای بزرگترین شرکت فناوری جهان در نظر گرفته، ارائه می کند. در روز دوشنبه از سرویس اشتراکی ویدیو و اخبار اپل که بخش های کلیدی اپل برای ارائه دهنده ی خدمات پیشرو دیجیتال است، پرده برداری می کند. حتی ممکن است که اپل در مورد سرویس اشتراک بازی های ویدیویی به صورت ماهیانه نیز صحبت کند. احتمالا بعضی از رویداد ها در روز دوشنبه غایب خواهند بود و در ماه های آتی اپل از آن ها رونمایی خواهد کرد که می توانیم به نسخه های جدید از ابزار هایی که اپل هم اکنون برای درآمد های میلیارد دلاری از سال 1976 تا الان استفاده کرده است نام ببریم و احتمالا آپدیت جدیدی را در این خصوص نداشته باشد.

قطعا روز دوشنبه یک چالش ویژه برای Tim Cook که بعد از مرگ جابز در سال 2011 به مرتبه مدیر عاملی شرکت اپل رسیده است، خواهد بود.

مدیر عامل فعلی یک متخصص در زنجیره ی تامین سخت افزار است که سال های متمادی با تولید کنندگان قطعات در آسیا و غیره در ارتباط بوده و توانسته قطعات iPhone را به خوبی جمع آوری کند و شرکای خوبی را برای اپل جذب کند. شرکای جدید اپل که می توانیم به استودیوهای هالیوود، ستاره های فیلم های هالیوودی، روزنامه ها و مجلات معتبر اشاره کنیم، نسبت به کار با غول های تکنولوژی محتاط تر شده اند. آن ها قبلا هم با شرکت های بزرگی مثل Netflix و آمازون همکاری کردند و در حال حاضر با احتیاط با شرکت اپل همکاری می کنند.

Dan Ives یک تحلیل گر در شرکت اوراق بهادر Wedbush Securities است. او این نکته را بیان کرده است که این یک تغییر محوری برای شرکت اپل و به نظر ما بزرگترین حرکت استراتژیک اپل از زمان رونمایی iPhone از سال 2007 خواهد بود. اپل در حال حاضر از سه بازار سخت افزار بزرگ خودش یعنی تلفن همراه، کامپیوترهای شخصی و تبلت ها درآمد زایی می کند و اکنون این سه بازار دچار رکود شده اند و برای ادامه ی رشد شرکت اپل لازم است که این شرکت فروش خدمات خودش را افزایش دهد و بیشتر درآمد خودش را از این جهات کسب کند. این خدمات شامل سرویس های اشتراکی اپل از قبیل iCloud ،apple music ،apple care و فروش گارانتی بیشتر می شود.

در روز دوشنبه شرکت اپل سرویس اشتراک ویدیو و اخبار خودش را رونمایی می کند و پیشنهادهای مشابهی برای استفاده از کارت های اعتباری ارائه خواهد داد. همچنین ممکن است در مورد ترکیب تمامی این خدمات و یکپارچگی تمام این ها خبرهایی را بشنویم.

اپل قبل از این هم اعلام کرده بود که امکان تخفیف را برای کابرانی که بیش از یک سرویس را انتخاب کنند، قرار خواهد داد.

جالب است بدانید که محل برگزاری این رویداد در شرکت اپل از دوسال پیش که افتتاح شد، تنها دوبار مورد استفاده قرار گرفته است. صحنه ی رونمایی استیو جابز در مقر جدید اپل یک بار فقط برای رونمایی iPhone X استفاده شد و بار دوم برای رونمایی iPhone Xs. در نتیجه این یک اعلام بزرگ است که دیدگاه همه را به سمت خدمات خود جلب می کند و بیان می کند که این رویداد، رویداد بزرگی است. همچنین اپل در اقدامی نادر چندین محصول سخت افزاری را هفته ی گذشته در وب سایت خودش رونمایی و بارگذاری کرد، از جمله iPad ،AirPod و iMac جدیدش.

برخلاف iphone در سال 2007 که رقیبی برای آن نبود و با عرضه ی آن همه ی رقبا زمین خوردند، سرویس ویدیوی اپل با رقبای سختی از سوی شرکت های معتبری مواجه است. به طور مثال با شرکت های Netflix ،Amazon ،Walt Disney ،Hulu و AT&T باید رقابت کند که هرکدام از آن ها تقریبا هر سال 20 میلیارد دلار در این زمینه ها سرمایه گذاری می کنند در حالیکه اپل در سال جاری تقریبا نزدیک به 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. با این حال اپل یک پایگاه حداقل 1.4 میلیارد نفری در دستان مردم دارد که همان دستگاه های اپل است که هم اکنون فعال هستند و این یک مزیت بزرگ اپل نسبت به باقی رقبا است.

همچنین سرویس ویدیوی اپل به یک برنامه تلویزیونی متصل خواهد شد که پیش از این بر روی دستگاه های اپل نصب شده بود و محتوای شرکت زیر دست های صدها میلیون بیننده ی بالقوه قرار خواهد گرفت. می توانیم بگوییم apple music و apple store در حال حاضر تقریبا از ویژگی های استاندارد iPhone و ابزارهای دیگر تولیدی وسط این شرکت بهره مندند و درآمد اینگونه خدمات در سه ماه اول سال برای شرکت اپل به میزان 11 میلیارد بوده که افزایش 19 درصدی را برای این شرکت به ارمغان آورده است.

آقای Ives در یادداشتی اخیرا به سرمایه گذاران گفت که اگر اپ با حداقل سرعت ممکن و سبقه ای که در نام تجاری خودش داراست پیش رود، این اطمینان را به ما می دهد که به 100 میلیون مشترک در دوره ی متوسط 3 تا 5 سال آینده برسد که یک هدف کاملا واقع بینانه است. در این جریان به درآمد سالینه 10 میلیارد دلاری خواهد رسید.

به گفته ی افرادی که از برنامه های شرکت اپل آگاهی کاملی دارند، شرکت اپل هم اکنون در حال کار برروی یک سرویس اشتراک بازی ویژه در app store است که خدمات خیلی خوبی را می تواند ارائه کند. سازنده های این بازی ها می توانند اشتراک ماهیانه را برای کاربران در نظر بگیرند. به این صورت که اپل از افرادی که مشغول بازی هستند هزینه هایی را دریافت می کند و به صورت ماهیانه بین منتشر کنندگان این بازی ها تقسیم می کند.

به احتمال زیاد اپل عناوین پولی مشهور را از فروشگاه اپل حذف می کند و به صورت رایگان برای دانلود قرار می دهد اما پول آن ها را از طریق دیگری از کاربران دریافت می کند. اپل می تواند به زودی، حتی در روز دوشنبه مورد بحث قرار دهد و یا ممکن است آن را به آینده موکول کند و در کنفرانس های اواخر سال آن ها را رو نمایی کند. در حال حاضر بازی های معروف پولی که در app store هستند می توانیم به بازی Minecraft اشاره کنیم که در مالکیت مایکروسافت است.

در آخر لازم است بگوییم سهام شرکت اپل در ماه مارس به بیش از 10 درصد افزایش یافته است.

مطالب مرتبط