اخبار فناوری

جریمه ی 1.7 میلیارد دلاری در انتظار شرکت بزرگ گوگل

blank

چند روز پیش گزارشاتی حاکی از این قضیه که اتحادیه اروپا جریمه ی سنگینی را برای شرکت گوگل در نظر خواهد گرفت به تیتر اخبار تبدیل شد و اتحادیه اروپا آخرین حکم خود را علیه غول تکنولوژی یعنی گوگل ارائه داد. این جریمه ی 1.5 میلیارد یورویی برابر 1.7 میلیارد دلار در انتظار گوگل است. این جریمه برای فعالیت غیر قانونی در کسب و کار تبلیغاتی گوگل AdSense وجود دارد.

اتحادیه اروپا گزارش داده است که گوگل بار دیگر از موقعیت خود سو استفاده کرده است و این بار این حکم مربوطه به کسب و کار AdSense می شود. کمیسیون اروپا توضیح داده که گوگل این کار را بیش از یک دهه است انجام داده و مشتریانش را در فضای مجازی به گونه ای فریب داده است. شرح بیشتر این موضوع به صورت زیر است.

امروز کمیسیون اروپا، گوگل را به 1.49 میلیون یورو به دلیل سو استفاده ی غیر قانونی از موقعیت برتر خود در بازار اینترنتی برای مبادله ی تبلیغات جستجوی آنلاین جریمه کرده است. گوگل با تحمیل محدودیت هایی ضد رقابتی بر روی وب سایت های ثالث، تسلط خود را در فضای معاملات اینترنتی حاکم کرده و فشاری برای خارج کردن رقبای دیگر وارد کرده است. این کار طبق قوانین اتحادیه اروپا، غیر قانونی است. این سو رفتار بیش از 10 سال است که از سوی گوگل انجام می شود و شرکت های دیگر امکان نشان دادن مزایا و نوآوری خود به مصرف کنندگان را نداشتند و گوگل چیزی که خودش تمایل داشته در اختیار مردم قرار داده است.

گوگل سال گذشته به ارزش 4.3 میلیارد یورو معادل 4.88 میلیارد دلار به دلیل اندروید جریمه شده بود. در سال قبل از آن نیز به اندازه 2.73 میلیارد دلار برای کسب درآمد از جستجوی آنلاین جریمه شده بود. در مجموع گوگل در سه سال گذشته مبلغ 8.2 میلیارد یورو، معادل 9.31 میلیارد دلار از اتحادیه اروپا جریمه شده است. شرکت گوگل دو حکم قبلی را درخواست تجدید نظر داده بود و احتمالا برای حکم جدید هم این کار را انجام می دهد.

نکته ای که جالب است بدانید این است که گوگل در اوایل این هفته یک تغییر عظیم برای سیستم عامل اندروید در اروپا اعمال کرد که به معنای تعدیل حکم قبلی کمیسیون اروپا بوده است و توانسته یکسری از نواقص را جبران کند.

کاربران به زودی پیام هایی را دریافت خواهند کرد که به آن ها اجازه می دهد مرورگر پیش فرض اینترنت و موتور جستجوی پیش فرض آن ها را در سیستم های اندرویدی خودشان انتخاب کنند و هیچ اجباری از سوی گوگل و اندروید در این زمینه وجود نداشته باشد. ولی این بدین معنا نیست که همخوانی داشتن مرورگر کروم با سیستم عامل اندروید از بین خواهد رفت و همچنان مطمئن باشید که بیشترین راحتی را کاربر با این برنامه و سیستم عامل خواهد داشت.

مطالب مرتبط