اخبار فناوری

دردسر FTC در راه روشن کردن تکلیف Facebook

blank

در ماه گذشته به شما اعلام کردیم که شرکت Facebook برای رسیدن به درآمد سه ماه اول سال خود حدود ۳ بیلیون دلار هزینه کرده است. همچنین باید گفت که این شرکت حدود ۳ تا ۵ بیلیون دلار جریمه باید بابت رسوایی کمبریج آنالیتیکا به FTC بپردازد. در گزارشات آمده است که فیسبوک اطلاعات ۸۷ میلیون از کاربران خود را قبال مبلغی در اختیار شرکتی ثالث قرار داده که این اقدام بدون اطلاع کاربران فیسبوک بوده است. همچنین باید اضافه کرد که این عمل شرکت فیسبوک خلاف قرار دادی است که در سال ۲۰۱۱ با FTC امضا کرده بود که در آن قید شده بود که این شرکت بدون رضایت کاربران خود حق در اختیار گذاشتن اطلاعات آن ها را به دیگر شرکت های ثالث نداشته و این اقدام بدون اطلاع کاربران غیر قانونی محسوب می شود.

در همین حال که FTC در حال دست و پنجه نرم کردن با فیسبوک برای اقداماتش هست، روزنامه ی نیویورک تایمز در گزارشی اعلام نموده است که که در ۳ بخش از سازمان FCT، کارشناسان بین خود اختلاف دارند که چقدر باید شرکت Facebook را جریمه کنند تا خسارات ناشی از اقدامات این شرکت به طور کامل جبران شود.

در همین میان که بحث ها در مورد مجازات فیسبوک وجود دارد یک منبع ناشناس گزارش داده است که کمیسیون ها در FTC با همدیگر بر سر اینکه چه مجازات و تنبیه ای برای رییس فیسبوک یعنی آقای مارک زاکربرگ در نظر بگیرند باهم اختلاف دارند و نمی توانند به جمع بندی نهایی برسند. و سوال اصلی اینجا است که آقای زاکربرگ به عنوان یک شخص حقیقی مالک کمپانی فیسبوک چقدر باید متحمل مجازات به خاطر پخش کردن اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک شود. همچنین این سازمان می گوید که زاکربرگ نباید به خاطر اعمال و رفتار ۳۵۰۰۰ کارمند شرکت فیسبوک نیز مجازات و جریمه شود.

گفته می شود که FTC در حال رسیدن به یک نتیجه گیری نهایی است و ما می توانیم در روز های آینده شاهد یک بیانیه از طرف این سازمان باشیم. و به راحتی می شود پیش بینی کرد که جریمه ای که FTC برای فیسبوک در نظر خواهد گرفت، بزرگترین و بیشترین جریمه ای است که در طول تاریخ این سازمان از یک شرکت تکنولوژی بنیان دریافت کرده می باشد. باید اشاره کرده که در سال ۲۰۱۲ این سازمان شرکت Google را به میزان ۲۲.۵ میلیون دلار جریمه کرده بود و این به خاطر آن بود که FTC دریافته بود، شرکت گوگل موفق به شکستن تنظیمات حریم خصوصی مرورگر Safari در تولیدات کمپانی اپل شده است. و باید گفت این اقدام گوگل این اجازه را به این موتور جستجو می داد که به ردگیری کاربران بپردازد.

همچنین بعضی ها انتظار دارند که مجازاتی که برای شرکت فیسبوک در نظر گرفته می شود، چیزی بیشتر از یک تنبیه ساده و جریمه ای مانند زدن یک ضربه ای آرام بر پشت دست فیسبوک باشد و این در حالی است که جریمه ی ۵ بیلیون دلاری چیزی در حدود یک چهارم درآمد فیسبوک در سه ماه کار خود می باشد که تقریبا برای فیسبوک ناچیز به شمار می آید.

مطالب مرتبط