اخبار فناوری

تفاوت صفحه نمایش 90 هرتز در مقابل 60 هرتز

تفاوت صفحه نمایش 90 هرتز در مقابل 60 هرتز

وقتی که آخرین و بهترین گوشی های هوشمند را دنبال می کنیم، با خود می گوییم که آیا فناوری صفحه نمایش نمی تواند از این بهتر باشدو چه تفاوت هایی دارند. خب، می بینیم که سال آینده همین صفحه نمایشی که در دست داریم بهتر می شود در واقع فناوری پیشرفت می کند. مدل جدیدتری به بازار می آید که صفحه نمایش آن روشن تر و شفاف تر است و اینکه دقت و کیفیت رنگ ها نسبت به قبل خیلی بهتر شده است.

با این حال، صفحه نمایش بهتر، این نیست که فقط تعداد پیکسل های بیشتری و یا روشنایی بالاتری داشته باشد. به تازگی، دیده ایم که سازندگان گوشی های هوشمند در صفحه نمایش خود ویژگی refresh rate یا نرخ تازه سازی صفحه نمایش (به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که تصویر بر روی صفحه نمایش در هر ثانیه به روز رسانی یا تازه می شود) را بکار می برند – مشخصه ای که تا کنون توجه زیادی به آن نشده است.

نرخ تازه سازی یا همان refresh rate سرعتی است که تصاویر بر روی صفحه نمایش به صورت عمودی به روز رسانی و تازه می شود. در اکثر صفحه نمایش ها، این هر 60 بار در ثانیه اتفاق می افتد، از اینرو به این صفحه نمایش 60 هرتز می گویند اما این سرعت در صفحه نمایش برخی از تلفن های جدیدتر می تواند تا 90 و یا حتی 120 هرتز افزایش یابد. این باعث می شود که حرکت تصاویر به صورت یکنواخت تر نمایش داده شوند. گفته می شود که گوشی پوکو ام 4 پرو 256 گیگ دارای صفحه نمایش 90 هرتز است.

اما موضوع اینه: ما خبرنگاران و علاقه مندان به فناوری هستیم. ما با سخت افزارها زندگی می کنیم و نفس می کشیم. به مشخصات فنی توجه می کنیم و می دانیم آنها چه معنی دارند. ما چیزهایی را می بینیم که اکثر مردم عادی نمی توانند ببینند. در چند روز اخیر، تعجب کرده ام: آیا افراد عادی می توانند تفاوت 90 هرتز را درک کنند بدون اینکه در مورد آن چیزی بدانند؟

آیا افراد عادی می توانند صفحه نمایش فوق العاده poco m4 pro  را درک کنند؟

پاسخ این سوال برای ما روشن است. هر کسی که در حوزه موبایل فعال است و کار می کند، به وضوح می تواند ببیند که صفحه نمایش گوشی پوکو شیائومی مدل ام 4 پرو 90 هرتز است. این تفاوت را شاید افراد عادی متوجه شوند.

چند روز پیش دو گوشی وان پلاس 6 تی (60 هرتز) و همین پپوکو ام 4 را در دست داشتم، سپس هر دو گوشی را بغل به بغل به 10 نفر عادی در خارج از دفتر کوک موبایل نشان دادم. پس از تایید اینکه هیچکدام از آنها با ام 4 پرو آشنایی نداشتند، از آنها یک سوال ساده پرسیدم: «آیا این دو صفحه نمایش با یکدیگر تفاوت دارند؟». به آنها اجازه دادم که حداقل دو دقیقه با گوشی ها بازی کنند و سپس پاسخ های آنها را یادداشت کردم.

پاسخ انها به سؤال من بیشتر در مورد کیفیت هایی مانند کنتراست، رنگ، وضوح و روشنایی بود. این شگفت آور بود. ….

فقط یک نفر متوجه شد که در صفحه نمایش 90 هرتز، انتقال یکنواخت تر صورت می گیره نتیجه این پرسش رضایت بخش نیست و شاید بهتر بود از آنها سوال شود که کیفیت صفحه نمایش را ارزیابی کنید. همین دلیل برای دور دوم آزمایش، فقط گوشی پوکو ام 4 پرو را به همان 10 نفر دادم و از آنها خواستم که برای اینکه حواس شان پرت نشود، فقط به برنامه تقویم بروند و گشت بزنند. یک دقیقه بعد این بار از اننها خواستم که روشنایی صفحه نمایش را تنظیم و عوض کنند – بدون توضیح اینکه من از آنها چی می خواهم، گذاشتم یک دقیقه دیگر با گوشی کار کنند. این بار نتایج کاملا متفاوت بود:

پنج نفر تأیید کردند که می توانند تفاوت در صاف بودن تصاویر را احساس کنند. هنوز هم پنج نفر نتوانستند تفاوت بین تنظیمات 60 هرتز و 90 هرتز را دریابند.

بنابراین پاسخ به این سوال که آیا افراد می توانند تفاوت بین سرعت تازه سازی صفحه نمایش 60 هرتز و یا 90 هرتز را درک کنند، سخت است و نه می شود گفت «بله» و نه می شود گفت «خیر»

مطالب مرتبط