اخبار فناوری

تعویض باتری اپل توسط شخص ثالث

تعویض باتری اپل توسط شخص ثالث
تعویض باتری توسط شخص ثالث ویژگی عملکرد سلامت باتری را غیرفعال می کند

هفته گذشته، مشخص شد که کاربران آیفون هنگام تعویض باتری خود از طریق شرکت شخص ثالث ، عملکرد سلامت باتری را غیر فعال می کنند و امکان تشخیص وضعیت سلامت باتری توسط خود گوشی از بین می رود.

کاربران آیفون که باتری های دستگاه های خود را توسط شرکت و یا اشخاص ثالث تعویض کرده اند، حتی اگر با یک باتری اصلی تعویض شده باشد، این پیام خطای ناخوشایند را دریافت می کنند: «امکان تایید این آیفون برای اصل بودن باتری توسط اپل وجود ندارد. اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی برای این باتری در دسترس نیست».

اپل پاسخ می دهد

اکنون اپل به انتقادهای مبنی بر اینكه این پیام صرفا برای هدایت مشتریان به سمت طرح تعویض باتری توسط اپل، كه معمولا گرانتر است فرستاده می شود،  با این ادعا كه این پیام به خاطر ایمنی كاربران ارسال می شود، پاسخ داده است.

سخنگوی اپل در گفتگو با The Verge گفت:  «این اطلاعات برای محافظت از مشتریان در برابر باتری های آسیب دیده، بی کیفیت یا دست دوم که می تواند به قسمت های دیگر گوشی آسیب وارد کند و کارایی گوشی را از بین ببرد، ارائه می شود. معنی این پیام هشدار دهنده این نیست که مشتری بعد از تعمیر غیرمجاز و تعویض باتری توسط شخص ثالث نمی تواند از گوشی خود استفاده کند».

به طور منطقی می توان ادعا كرد كه عدم توانایی در مشاهده وضعیت سلامت، كارآیی و عمر متوسط باتری بر توانایی مشتری در استفاده از تلفن تا حد زیادی تأثیر می گذارد.

برای مشاهده ی آموزش کالیبره کردن باتری آیفون اینجا کلیک کنید.

بحث و گفتگوهای دیگر

پیامدهای قانونی برای اپل در صورت نمایش داده های تشخیصی از باتری های تعویض شده توسط شخص ثالث، نامشخص است و احتمالا از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است.

سال گذشته ، در استرالیا ، اپل پس از اعلام این خبر به مشتریان، مبلغ 9 میلیون دلار استرالیا از طرف سازمان حمایت از مصرف کننده جریمه شد، زیرا به دلیل انجام تعمیرات توسط شخص ثالث، آنها حق ندارند دستگاه های iOS بریک شده شان را تعمیر یا برای آنبریک کردن از آنها هزینه بگیرند.

در اصل ، نسخه های جدیدتر iOS برای حفظ عمر باتری معقول، عملکرد CPU را بر روی آیفون های قدیمی تر محدود خواهد کرد، اما اپل این مسئله را برای کاربران خیلی باز نکرده است. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که غول فناوری برای اولین بار ویژگی سلامت باتری را در iOS 12 پیاده سازی کرده است.

راه حل ها؟

در مورد بحث و جدال فعلی، اپل به The Verge گفته است كه کاربرانی كه پیام اخطار «غیرمجاز» را دریافت می كنند اما معتقدند كه باتری آنها در واقع مجاز است، برای تایید باتری، باید دستگاه خود را به بخش خدمات تعویض اپل ببرند تا باتری را بررسی و مهر تایید بزنند.

با این کار، مجددا می توان ویژگی سلامت باتری را فعال کرد، اما اپل در حال حاضر برای کسانی که باتری خود را توسط شرکت های شخص ثالث تعویض کرده اند هیچ راه حلی ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *