ترفند, ترفند کامپیوتر

ترفندهای جستجوی پیشرفته گوگل

blank

گوگل نیز همانند یاهو و بینگ موتور جستجوی پیشرفته ای است که تنها با وارد کردن چند کلمه درون فیلد جستجویش می توانید به هزاران نتیجه مرتبط با جستجوی خود دست پیدا کنید. در حال حاضر گوگل محبوب ترین موتور جستجو در جهان است. جستجوی گوگل کاری بسیار آسان است؛ اما برای جستجوی پیشرفته و به دست آوردن بهترین و مرتبط ترین نتایج نیاز به دانستن برخی از ترفندهای کارگشا دارید.

تا زمانی که می توانید به اینترنت متصل شوید، می توانید تمام دانش گوگل را نیز در اختیار داشته باشید. پس از دو دهه از ایجاد و پیشرفت گوگل، حالا می توان با به کار بستن برخی از ترفندهای جذاب نتایج حاصل از جستجوی گوگل را مفیدتر از قبل کرد. گاهی لازم داریم که تنها نتایج بسیار مرتبط با مورد جستجوی ما در صفحه نتیجه ظاهر شود و برای همین هم لازم است تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید تا ترفندهای جستجوی بهینه و پیشرفته گوگل را مشاهده کنید.

ترفند اول: از مودیفایرهای جستجوی گوگل استفاده کنید.

الگوریتم های گوگل به شیوه ای بهینه می شوند که همواره مرتبط ترین نتایج را برای هر جستجوی کاربر برگردانند؛ اما گاهی هم پیش می آید که کاربر از موردی که در حال جستجوی آن روی گوگل است مطمئن نیست. اگر دقیقاً می دانید که به دنبال چه چیزی روی گوگل می گردید، می توانید با استفاده از برخی از مودیفایرهای گوگل مورد جستجوی خود را تصحیح و دقیق تر عنوان کنید. در ادامه برخی از مهمترین این مودیفایرهای گوگل آمده است:

  • استفاده از دو مودیفایر  “|” و یا “OR” برای ترکیب جستجوها: شما می توانید با استفاده از این دو مودیفایر، دو عبارت جستجوی مستقل و جدا اما از نظر معنایی مرتبط را با یکدیگر ترکیب کنید.  وارد کردن حرف کوچک و یا بزرگ برای جستجوی گوگل بی معنی است و گوگل به همه آنها به یک چشم نگاه می کند اما در این مورد خاص می بایست عبارت OR را با حروف بزرگ بنویسید. برای مثال با وارد کردن عبارت Tennessee OR Spain درون فیلد جستجوی گوگل، نتایجی که شامل دو واژه تنسی و اسپانیا باشد برای شما نمایش داده خواهد شد.
  • استفاده از دو مودیفایر  “NOT” و یا آیکون منها(-)  برای حذف کردن برخی از نتایج از نتیجه اصلی: اگر می خواهید که نتیجه جستجوی شما شامل برخی عبارات خاص نباشد، می توانید از دو مودیفایر NOT و یا – استفاده کنید. برای مثال برای پیدا کردن بهترین برنامه های موبایل به جز برنامه هایی که روی سیستم عامل اندروید اجرا میشوند می توانید عبارت apps -android  را درون فیلد جستجوی گوگل تایپ کنید.
از-مودیفایرهای-جستجوی-گوگل-استفاده-کنید

از-مودیفایرهای-جستجوی-گوگل-استفاده-کنید

  • استفاده از قرار دادن عبارت جستجو درون علائم نقل قول همانند ( “عبارت مخصوص”) برای گشتن به دنبال عبارات دقیق:  برای آن که گوگل تنها نتیجه ای را برای شما برگرداند که صرفاً شامل عبارت مورد جستجوی شما باشد، لازم است که عبارت مورد نظر خود را درون” ” قرار دهید. با این کار تنها صفحاتی از وب که دقیقاً شامل عبارت مورد نظر شما است در خروجی نشان داده می شود و در غیر اینصورت تمامی صفحه هایی از وب که بخش از عبارت مورد جستجوی شما درون آنها به کار رفته است نیز به عنوان نتیجه جستجو برای شما نمایش داده خواهند شد.

ترفند دوم: استفاده از کوآلیفایرهای گوگل

گوگل تعداد زیادی کوآلیفایر دارد که به کاربران در فیلتر کردن نتایج جستجوهایشان کمک می کند. این فیلترها می توانند مرتبط به فرمت داده مورد جستجو، کیفیت آنها و … باشند. در ادامه برخی از مهم ترین این کوآلیفایرها معرفی شده اند:

  • جستجو تنها درون یک وب سایت مخصوص: اگر می خواهید که جستجوی شما تنها درون وب سایتی خاص صورت بگیرد و نه تمامی وب سایت ها، می توانید از عبارت :site استفاده کنید.  بعد از نوشتن عبارت جستجوی مورد نظرتان عبارت :site را نوشته و در ادامه آن آدرس سایت مورد نظر برای جستجو را وارد کنید.دقت کنید که در وارد کردن نام سایت باید دامنه آن (.com, .ir ,…) را نیز وارد کنید. برای مثال اگر دوست دارید به دنبال مطالب مرتبط با iOS  روی ساعت کوک موبایل بگردید می بایست عبارت زیر را در فیلد جستجوی گوگل وارد کنید:

iOS site: kookmobile.com

استفاده-از-کوآلیفایرهای-گوگل

استفاده-از-کوآلیفایرهای-گوگل

  • جستجوی تایتل ها: برای آنکه تنها کلمات موجود در تایتل و عناوین صفحات وب را جستجو کنید لازم است که از کوآلیفایر :intitle استفاده کنید. برای مثال با وارد کردن عبارت intitle:iPhone XR، تنها صفحاتی که عناوین آنها شامل کلمه iPhone XR  باشد در خروجی نمایش داده خواهد شد. با وارد کردن :allintitle و نوشتن یک عنوان کامل پس از آن نیز تنها صفحاتی از وب که دارای عنوانی دقیقاً مشابه با آنچه وارد شده است می باشند در خروجی نمایش داده خواهند شد.
  • جستجوی URL صفحات: برای آن که تنها و تنها بتوانید URL صفحات وب را جستجو کنید می بایست از کوآلیفایر :inurl استفاده کنید. اگر می خواهید کل URL را پیدا کنید نیز لازم است که کوآلیفایر :allinurl را وارد کرده و پس از آن URL مورد نظر خود را تایپ کنید.
  • جستجوی متن: برای آن که تنها متن های موجود روی صفحات وب را جستجو کنید لازم است از مودیفایرهای :intext و :allintext استفاده کرده و در ادامه عبارت مورد جستجوی خود را وارد کنید. نکته قابل توجه این است که می توانید تمامی این کوآلیفایرها را با هم استفاده کنید و آنها را با هم ترکیب نمایید. برای این منظور می بایست بین آنها ویرگول قرار دهید و از گذاشتن خط فاصله بین آنها پرهیز کنید.

ترفند سوم: ایجاد محدودیت زمانی برای موارد مورد جستجو

اگر تنها به دنیال نتایج جدید و به روز در مورد محتوای مورد جستجوی خود می گردید و یا دوست دارید محتوای خاصی را در بازه زمانی معین جستجو کنید، به این ترفند دقت کنید. با استفاده از ابزار جستجوی گوگل که تحت عنوان Search Tools و در زیر فیلد جستجو قرار گرفته است می توانید نتایج جستجو را فیلتر کنید. برای این منظور پس از وارد کردن عبارت جستجو روی موارد  “Tools” و یا “Search Tools” کلیک کنید. بر روی بخش بالایی و راست کلیک کرده و با زدن روی عبارت  “Any time”  و اسکرول کردن به سمت پایین ساعت، هفته، ماه و یا وارد کردن بازه زمانی خاص می توانید نتایج را در بازه زمانی خاص جستجو کنید.

ایجاد-محدودیت-زمانی-برای-موارد-مورد-جستجو

ایجاد-محدودیت-زمانی-برای-موارد-مورد-جستجو

ترفند چهارم: جستجوی پیشرفته تصاویر گوگل

با استفاده از این ترفند می توانید تصاویر گوگل را به صورت پیشرفته جستجو کنید.  با کلیک کردن روی لینک جستجوی پیشرفته تصاویر در گوگل می توانید اطلاعات دقیقی در مورد تصویری را که به دنبال آن و یا اطلاعاتی بیشتر از آن روی گوگل می گردید وارد کرده و از مزایای جستجوی پیشرفته تصاویر گوگل بهره مند شوید. در این قسمت می توانید موارد چون اندازه تصاویر، زمینه، تایپ و فرمت فایل، رنگ هایی که انتظار دارید درون تصویر باشد و مواردی از این دست را تنظیم و شخصی سازی کنید.

جستجوی-پیشرفته-تصاویر-گوگل

جستجوی-پیشرفته-تصاویر-گوگل

ترفند پنجم: جستجوی معکوس تصاویر با گوگل

 گوگل این اجازه را به کاربران می دهد که با استفاده از آپلود تصویری خاص روی گوگل به دنبال تصاویری مشابه با تصویر آپلود شده بگردند و یا اطلاعات بیشتری از آن تصویر را به دست آورند. برای مثال شما می توانید تصویری از برج ایفل را روی گوگل بارگذاری کرده و گوگل با تشخیص آن تصویر تمامی تصاویر مرتبط با آن را به همراه اطلاعات اضافه تر به شما نمایش خواهد داد.

جستجوی معکوس تصاویر با گوگل

جستجوی معکوس تصاویر با گوگل

 از طرفی دیگر با استفاده از جستجوی معکوس می توانید به تمامی وب سایت هایی که مرتبط با تصویر آپلود شده و یا دارای تصاویری مشابه با آن است، دسترسی پیدا کنید.برای دسترسی به این ویژگی گوگل لازم است که پس از وارد کردن عنوان مورد جستجو درون فیلد جستجوی گوگل بر روی گزینه Images که در زیر مستطیل جستجو قرار دارد کلیک کرده و پس از آن با کلیک کردن روی آیکون دوربین عکاسی که به شکل blank درون فیلد جست و جو و سمت راست آن قرار دارد، تصویر مورد نظر خود را آپلود کنید.

مطالب مرتبط