اخبار فناوری

از کنفرانس Google I/O 2019 چه انتظار هایی داشته باشیم؟

blank

Google I/O 2019 کنفرانس سالانه ی توسعه دهنده ها درباره ی همه ی چیز های مربوط به اندروید و گوگل، تنها تا چند روز دیگر اتفاق می افتد. این رویداد در روز ۷ می در آمفی تئاتر Shoreline در Mountain View کالیفرنیا برگزار می شود. طبق معمول، ستاره های اصلی این نمایش، آخرین دستاوردهای نرم افزاری گوگل خواهند بود، اما در سال جاری، برخی اطلاعیه های واقعا جالب سخت افزاری نیز در راه خواهند بود. بدون معطلی، تمام چیز هایی را که گوگل برای ما آماده کرده است را مرور می کنیم.

معرفی نسخه جدید اندرویدAndroid 10 Q در Google I/O 2019

پیدا کردن یک اسم دسر برای نسخه ی آینده ی اندروید، قطعا سرگرمی مورد علاقه ی بسیاری از وبلاگ های مربوط به اندروید است، اما در حقیقت، ویژگی های سیستم عامل بسیار مهم تر از نام شیرین آن است. اگرچه به طور کلی، لیک های نرم افزاری در مقایسه با شایعات و لیک هایی که به طور منظم درباره ی سخت افزار ها ایجاد می شوند، سخت تر به وجود می آیند. با این حال، همه ی ما درباره ی تکه هایی از ویژگی های جذاب آتی اندروید شنیده ایم که به احتمال زیاد به درخواست های بسیاری از طرفداران اندروید در طول سال ها پاسخ خواهد داد. برای مثال، نسخه ی آینده ی اندروید قطعا با خود یک حالت تاریک (dark mode) درون سیستمی را می آورد که به کاربران این امکان را می دهد تا رنگ های رابط کاربری را طبق میل خود “خاموش” کنند.

یکی دیگر از ویژگی های جالب کیفیت زندگی که با Q می آید، یک کتابخانه ی کارآمد ویجت است که به شما اجازه می دهد به راحتی ویجت هایی که یک اپلیکیشن خاص دارد را مشاهده کنید. از دیگر قابلیت های مفید می توان به، دسترسی به ویژگی های مربوط به گوشی درون اپلیکیشن و دسترسی به میانبر اشتراک (Sharing shortcuts) برای مقصدهایی که به طور پیوسته مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره کرد.

Privacy و Location در نقطه ی مرکزی Android 10 Q قرار خواهند گرفت، چرا که گوگل این ها را هر چه بیش تر برای نظارت بر فعالیت اپلیکیشن ها، با ابزار های قدرتمند تری ارتقاء می دهد.

 

Android 10 Q

Android 10 Q

 

حالت دسکتاپ یکی دیگر از ویژگی های اشاره شده ی Android Q است، که به کاربران این امکان را می دهد تا از اپ های خود در محیط دسکتاپ استفاده کنند. در حالت فعلی آن، این ویژگی به سختی قابل استفاده است، اما به این موضوع اشاره می کند که چه چیزی ممکن است برای اندروید در آینده ی نزدیک در نظر گرفته شود. از نظر مفهومی، این ویژگی شبیه Samsung Dex به نظر می آید، که راه حل قابل استفاده تری نیز است.

رونمایی از Google Pixel 3a & 3a XL

ما برای مدتی است که انتظار رونمایی از تعدادی گوشی پیکسل میان رده را داشته ایم، چرا که گوشی ای به اسم “Pixel 3 Lite” چند ماه قبل در روسیه لیک شد. کارخانه ی شایعات برای چند ماه بعد نسبتا سرد شد، اما اخیرا ورود نخستین بتای Android Q، بنزین زیادی به آتش در حال خاموش شدن آن ریخت. ارجاع های جدید به گوشی های اسرار آمیز پیکسل در داخل Android Q ظاهر شد، که آشکار می ساخت، نام آن ها به احتمال زیاد 3a XL و Pixel 3a باشد، امیدواریم منظور از “a”، “مقرون به صرفه” باشد.

 

Google Pixel 3a & 3a XL

Google Pixel 3a & 3a XL

 

از دیدگاه سخت افزاری محض، Pixel 3a XL و Pixel 3a گوگل، گوشی های میان رده با چیپست هایی به اندازه ی کافی خوب خواهند بود که به طور دقیق در محدوده ی عملکرد Pixel 3 و 3 XL قرار نخواهند گرفت، اما قیمت آن ها به احتمال زیاد توانایی های آن ها را منعکس می کند. انتظار می رود از نظر دوربین، 3a و Pixel 3a XL هم شبیه به Pixel 3 و 3 XL باشند، که خبر مهمی برای علاقه مندان به عکاسی به شمار می رود. پیکسل های گوگل به طور سنتی از نظر کیفیت دوربین از جمله بهترین گوشی های هوشمند هستند، بنابراین داشتن همان شرایط در یک گوشی مقرون به صرفه قطعا یک ترکیب جذاب خواهد بود. تا جایی که به قیمت گذاری و در دسترس بودن مربوط می شود، هیچ چیز تا به الان به طور رسمی اعلام نشده است، اما ما شنیده ایم که Pixel 3a ممکن است به قیمت ۳۹۹ دلار به فروش برسد، در حالی که گوشی اندکی بزرگتر 3a XL برچسب قیمتی ۴۷۹ دلاری خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این گوشی ها نگاهی به مقاله Pixel 3a و Pixel 3a XL بیندازید.

معرفی سرویس بازی Google Stadia

بله، Google Stadia از قبل به طور رسمی اعلام شده است، اما این احتمال وجود دارد که شاید ما در این کنفرانس بیشتر درباره ی سرویس بازی تمام عیار و بلند پروازانه ی گوگل بشنویم. ضرری ندارد که در مورد قیمت گذاری و تاریخ عرضه ی Stadia مطلع شویم، چرا که این ها در طول رویداد Stadia بیش از یک ماه پیش، مشخص نشدند.

اساسا، Stadia کل توان پردازش را به دوش سرور های فراوان گوگل می اندازد و به شما اجازه می دهد که آن را تقریبا روی هر دستگاهی در خانه تان که مروگر کروم را اجرا می کند مانند تلویزیون های هوشمند، استریم کنید. علاوه بر این، شما نیازی به دانلود هیچ چیز ندارید، فقط بر روی play بزنید و در عرض چند ثانیه، بازی ای که آرزوی آن را داشته اید را روی پلتفورم مورد انتخاب خود بازی خواهید کرد. از آن جا که بازی بر روی سخت افزارِ مراکز داده ی گوگل اجرا می شود، به دستگاه قدرتمندی برای بازی کردن نیاز ندارید، فقط یک ارتباط اینترنتی پایدار لازم دارید.

هدف از Stadia، فراهم آوردن بازی هایی که در حال حاضر محدود به صاحبان کامپیوتر های شخصی قدرتمند و کنسول ها می شوند برای طیف وسیعی از مخاطبان است، و ما فقط در مورد استفاده کنندگان گوشی صحبت نمی کنیم. گوگل قول می دهد که سرویس اش قادر خواهد بود تا در شروع، بازی ها را با کیفیت 60fps ،4K و رنگ HDR استریم کند، اما وقتی که این تکنولوژی گسترده تر خواهد شد، قادر خواهد بود تا به 8K و 120fps ارتقاء پیدا کند. گوگل همراه با رونمایی بزرگی از Stadia، کنترلرهای خود برای سرویس استریم بازی را نیز معرفی کرد.

مطالب مرتبط