اخبار فناوری

آمریکا تنها به یک دلیل اجازه ی خرید قطعات آمریکایی را به هوآوی خواهد داد!

huawei-sanctions

هفته ی گذشته، وزارت بازرگانی آمریکا، هوآوی و ۶۸ عدد از وابستگانش را در لیست دفتر نهاد توسعه و امنیت (BIS) قرار داد. این بدان معناست که شرکت های آمریکایی نمی توانند بدون اخذ مجوز از BIS به هواوی تکنولوژی ای بفروشند. اما به گزارش رویترز، وزارت بازرگانی از این قانون سختگیرانه عقب نشینی می کند. به هر حال، دسترسی به اینترنت در برخی مناطق پرجمعیت آمریکا هنوز به تجهیزات شبکه ی هوآوی که در گذشته خریداری شده اند، وابسته است. به گفته ی Ken Wolf مسئول اداره ی بازرگانی سابق، “هدف جلوگیری از آسیب رساندن به اشخاص غیر مرتبط به هوآوی است که از تجهیزات آن ها استفاده می کنند”.

به عنوان مثال، مناطقی از وایومینگ و شرق اورگون توسط ارایه دهندگان خدمات اینترنت و اوپراتور های وایرلس با شبکه هایی که از تجهیزات شبکه ی هوآوی استفاده می کنند، سرویس دهی می شوند. این شرکت در تأمین چنین تجهیزاتی از نظر جهانی پیشگام است و قرار گیری آن در لیست BIS ممکن است مانع از سرویس دهی هوآوی به شبکه هایی که به کمک محصولات آن ایجاد شده است، شود. سخنگوی وزارت بازرگانی گفت در دست بررسی است که یک مجوز عمومی موقت را به منظور جلوگیری از قطع عملیات و تجهیزات شبکه موجود به آن ها اعطا شود. بدون این مجوز، ممکن است برخی فروشگاه های روستایی اینترنت و سرویس وایرلس گوشی را از دست بدهند اگر یک مسأله ی سخت افزاری شبکه وجود داشته باشد که به هوآوی برای تعمیر آن نیاز باشد.

این مجوز ۹۰ روزه به هوآوی اجازه می دهد تا فناوری آمریکایی را فراهم کند تا تجهیزات و شبکه ی موجود در ایالت ها را فعال نگه دارد. با این حال، به این شرکت اجازه نخواهد داد تا قطعات آمریکایی را برای ساخت محصولات جدید خریداری کند. و برای کسانی که تعجب می کنند که هواوی چه قطعاتی را از آمریکا خریداری می کند، در سال گذشته این شرکت ۱۱ میلیارد دلار را برای خرید قطعات آمریکایی از شرکت هایی مثل کوالکوم، اینتل و شرکت مایکرون تکنولوژی صرف کرده است. این بدان معناست که از ۷۰ میلیارد دلاری که هواوی در سال گذشته صرف قطعات کرده بود، ۱۵.۷ درصد صرف قطعات تولیدی آمریکایی شد.

آمریکا، هوآوی را تهدیدی برای امنیت ملی می داند، زیرا دولت کمونیست چین می تواند آن را برای جمع آوری اطلاعات علیه مصرف کنندگان و شرکت ها فرا بخواند. سال هاست که شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه محصولات هواوی حاوی مشخصاتی برای فراهم سازی چنین جاسوسی ای هستند، که این شرکت تکذیب کرده است. درست همان روز بعد، رئیس شرکت Liang Hua گفت که هواوی با هر کشوری سندی “ضد جاسوسی” امضا خواهد کرد.

مطالب مرتبط