اخبار فناوری

گوشی های هوشمند در 2019 چه تغییراتی خواهند کرد؟

blank

نگاهی به نوآوری های تکنولوژیک سال پیش رو

در سال 2018 میلادی شاهد اتفاقات مهمی در عرصه ی تولید و بهینه سازی گوشی های هوشمند بودیم. مهم ترین موارد هم مربوط به عرضه ی Samsung Galaxy S9 و iPhone XS می شد. اما همانطور که می دانید چرخ تکنولوژی از حرکت نمی ایستد و نوآوری ادامه دارد. با این تفاسیر، باید از خود بپرسیم در سال پیش رو چه اتفاقاتی روی خواهد داد و شاهد چه محصول و خدمات جدیدی خواهیم بود. ما در این نوشته به این سوال پاسخ داده ایم. در پایان این مقاله شما متوجه خواهید شد که چه تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری در انتظار بازار گوشی هوشمند خواهد بود. با ما همراه باشید.

باید در انتظار گوشی های 5G باشیم

بسیاری از ما وقتی در مناطق مشخصی قرار می گیریم برای دست یابی به اینترنت 4G و یا LTE هم مشکل داریم. اما فارغ از اینکه ما و بسیاری از قسمت های این جهان خاکی برای کوچ به نسل آینده اینترنت آماده اند یا نه، سال 2019 میلادی با ظهور 5G مصادف خواهد بود. به طور خلاصه می توان روی این امر صحه گذاشت که گوشی های پرچم دار سال نوی میلادی همه قابلیت 5G را ارائه خواهند داد.

گوشی های 5G

گوشی های 5G

در همین راستا، برندهای معروف و معتبر Samsung و Huawei و OnePlus و Sony و Apple و Google همه و همه اعلام کرده اند در سال جدید محصولات خود را برای پشتیبانی از اینترنت 5G تجهیز خواهند کرد.

گوشی های تاشو به بازار می آیند

هر چند این مدل از گوشی های هوشمند فوق العاده گران خواهند بود و به بیان خودمانی لوکس و لاکچری محسوب می شوند، اما به طور حتم در دوازده ماه آتی آن ها را حداقل در ویترین فروشگاه های بزرگ مشاهده خواهیم کرد. در این حوزه، سامسونگ که پیش از این هم در سطح نمایشگاهی از محصولی تاشو رونمایی کرده بود پیش تاز است و به گفته ی مدیرعامل هواوی Richard Yu آن ها هم یک گوشی هوشمند در این رده را آماده ی عرضه به بازار کرده اند.

گوشی های تاشو

گوشی های تاشو

اگر از طرفداران اپل هستید باید بگوییم این کمپانی در این باره چراغ خاموش حرکت می کند و به طور رسمی اعلامی نداشته است. اما خیلی دشوار به نظر می رسد که باور کنیم آن ها برنامه ای برای تولید گوشی های هوشمند تاشو یا همان foldable phone ها ندارند.

از display notch چه می دانید؟

این ویژگی با iPhone X در سال 2017 میلادی به جهان عرضه شد. اما حالا تقریبا همه ی ما کم و بیش آن را در گوشی های هوشمند خود تجربه کرده ایم. در سال پیش روی میلادی، سامسونگ هم محصولات خود را به display notch مجهز کرده است و در کنار هم آیفون، رقابت سختی برای پیشرفت در این تکنولوژی خواهند داشت.

display notch

display notch

لنزهای بیشتر برای گوشی های هوشمند

در ابتدا سعی می شد کیفیت لنز گوشی های هوشمند ارتقا یابد. سپس بحث ایجاد دو لنز، یکی در مقابل و دیگری در پشت گوشی ها مطرح شد و امروزه تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده اند که می توان از بیش از دو لنز بهره گرفت. در نتیجه، اگر امسال برای خرید گوشی هوشمند اقدام می کنید به احتمال زیاد فروشنده از شما درباره ی تعداد مطلوب دوربین خواهد پرسید و گزینه های سه و چهار دوربین در مقابل شما قرار خواهند گرفت.

لنزهای بیشتر

لنزهای بیشتر

استفاده از تعداد زیاد دوربین باعث می شود قابلیت تصویربرداری سه بعدی ایجاد شود و خدا می داند گام بعدی چه خواهد بود. بدین ترتیب اصلا اشتباه نیست اگر با خود اینگونه فکر کنیم که حداقل طیف وسیعی از دوربین های میان رده حاضر در بازار، کار سختی برای رقابت با کیفیت و امکانات دوربین گوشی های هوشمند حاضر در بازار خواهند داشت.

جذاب ترین تغییر، هوش مصنوعی

و حالا به جذاب ترین ویژگی افروده شده می پردازیم. هوش مصنوعی یا آن چه به artificial intelligence معروف است به زودی در نسل جدید گوشی های هوشمند گنجانده خواهد شد. اجازه دهید مساله را بیشتر باز کنیم. همه ی ما مطالب زیادی خوانده ایم پیرامون این که امروزه گوشی بخشی از زندگی انسان مردن را تشکیل می دهد و دیگر نقش سنتی پیشین را ندارد. به بیان دقیق تر، ما قسمتی از زندگی خود را بر مبنای امکانات تلفن همراه خود پیش می بریم. به عنوان مثال زمان ملاقات ها، ارتباط با همکاران و خانواده، کنترل شرایط خواب، اندازه گیری سوخت و ساز به هنگام ورزش و بسیاری دیگر.

حال با هوشندتر شدن گوشی ها، انتظار می رود که تغییرات گسترده ای رخ دهد. اگر بخواهیم این نوشته را کمی تخصصی تر ادامه دهیم باید بگوییم با پیشرفت های رخ داده در machine learning انتظار می رود کارهایی از قبیل شناسایی چهره و تشخیص صدا بسیار پیش پا اتفاده تلقی شوند و به جای آن پلتفرم های Google Assistant و Siri و Bixby به طور عنی نقش دستیار دارنده ی تلفن همراه را بازی کنند.

جمع بندی؛ نوآوری ها در گوشی های هوشمند

در این نوشته با اتکا به کوک موبایل پنج تحول یا نوآوری مشهود در سال 2019 میلادی را بررسی کردیم. به طور خلاصه باید گفت که ما با محصولاتی طرف خواهیم شد که سریع تر با فضای آزاد دیجیتال ارتباط برقرار می کنند و به تبع این، سرعت دانلود و آپلود اطلاعات به طور چشمگیری بالا می رود. پس از این، گوشی های هوشمند به صورت تاشو، بدنه ای سیال مانند خواهند داشت و به لطف این قابلیت شما می توانید در شرایط مخحتلف صفحه گوشی را آن طور که می خواهید تغییر داده و مدیریت سازید. گام بعدی بهره گیری از تعداد بالای دوربین خواهد بود به گونه ای که دور از انتظار نیست که سال آینده افراد بتوانند با یک گوشی هوشمند فیلم های سه بعدی خود را بسازند. در آخر هم به هوش مصنوعی و پیشرفت های قابل توجه این حوزه می رسیم. از این به بعد، باید گوشی هوشمند خود را به چشم یک همراه و دستیار نگاه کنید و در زمان خرید، دقت به خرج دهید که آیا با امکانات و شیوه ی عملکرد آن ارتباط برقرار می کنید یا نه.

مطالب مرتبط