راهنمای خرید

پیش بینی زلزله

blank

آیا پیش بینی زلزله ممکن است؟ زلزله در اثر حرکت زمین اتفاق می افتد و اگر بتوان شروع حرکت ها را پیش بینی کرد، می توان زلزله را هم پیش بینی کرد.شاید برای شما جالب باشد که بدانید از این پس می توانید با استفاده از یک برنامه ی کاربردی گوشی تلفن همراه،  پیش بینی وقوع زلزله را انجام دهید. دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا و برکلی، برنامه ی کاربردی (اپلیکیشن) اندروید جدیدی را طراحی و پیاده سازی کرده اند که نام آن را MyShake گذاشته اند. این برنامه با استفاده از تحلیل و آنالیز اطلاعات ثبت شده توسط سنسور شتاب سنج گوشی، تشخیص می دهد که آیا این حرکات می تواند نمایانگر وقوع زلزله در ساعات بعدی باشد یا خیر؟!

اگر نتیحه تحلیل اطلاعات ثبت شده توسط شتاب سنج گوشی به نفع وقوع عن قریب زلزله باشد، برنامه ی کاربردی هشداری را برای تمامی کاربران شبکه ارسال می کند و در آن خبر از وقوع زلزله در زمانی کوتاه می دهد. این برنامه می تواند زلزله هایی را که قرار است تا شعاع 10 کیلومتری شما رخ دهد، شناسایی کرده و به شما هشدار دهد.

محققان دانشگاه برکلی و کالیفرنیا در مجله ی علمی ” Science Advances” نوشته اند که با استفاده از از این برنامه می توان وقوع زمین لرزه را در مکان هایی که کاربران تلفن های همراه در آن زیاد هستند،  پیش بینی کند و از همین طریق جان افراد بسیاری را نجات دهد. این برنامه را می توان تلاش مثبت و کارایی در جهت تولید سیستم های پیش هشدار قبل از وقوع زمین لرزه دانست. در بسیاری از کشورهای جهان اول سیستم های تکنولوژیکی پیشرفته می توانند وقوع زمین لرزه را پیش بینی کنند؛ اما به نظر می رسد که استفاده از این برنامه در کشورهایی مانند ایران که از این سیستم های پیشرفته بی بهره هستند، می تواند مفید واقع شود.

 

پیش-بینی-زلزله-1

پیش-بینی-زلزله-1

ریچارد آلن رهبر پروژه طراحی و پیاده سازی این برنامه کاربردی و نیز متصدی آزمایشگاه لرزه شناسی دانشگاه برکلی گفته است:

اپ MyShake می تواند زمین لرزه را زودتر از وقوع آن به صورت دقیق و سریع پیش بینی کرده و با استفاده از هشدار به کاربران، جان آنها را نجات دهد.

هدف از طراحی و توسعه ی برنامه ی پیش بینی زلزله، استفاده از سنسورهای گوشی برای ثبت و ضبط لرزش های زمین است.این برنامه را می توانید با استفاده از کلیک روی لینک دانلود my shake، دانلود کرده و پس از نصب روی گوشی آن را فعال کنید تا در صورت لزوم پیش از وقوع زلزله هشدار دریافت کنید.

برنامه های پیش بینی زود هنگام زلزله دیگری نیز وجود دارد که کاربران از آنها استفاده کرده اند و از کارکرد آن راضی بوده اند.  از این برنامه های می توان به eQuake  اشاره کرد. این برنامه نیز برای سیستم عامل اندروید نوشته شده است و برای هشدار پیش از وقوع زمین لرزه و پیش بینی زلزله به کار می رود. این برنامه را کمپانی Zizmos™ توسعه داده است. در این برنامه از شبکه ی سنسوری استفاده می شود.  استفاده از این برنامه در مناطقی که زلزله خیز است بسیار مفید خواهد بود . شما می توانید مادامی که گوشی در حال شارژ است و یا به شبکه ی وای فای متصل است، از شبکه ی سنسوری Zizmos™ برای پیش بینی زلزله استفاده کنید.

این برنامه با استفاده از فراهم آوردن اطلاعات مفیدی در زمینه های زیر به کاربران برای پیش بینی زلزله کمک می کند:

  • پیش بینی زود هنگام زلزله و هشدار پیش از وقوع زمین لرزه. کاربران با استفاده از این اپ می توانند از وقوع زلزله با خبر شوند و از طرفی اگر قرار است زلزله ای رخ دهد، هشدار را پیش از وقوع زلزله دریافت کنند.
  • این اپ با استفاده از نقشه ای، تمام زلزله هایی را که در زمانی خاص در سرتاسر جهان رخ داده اند دریافت می کند. این اطلاعات از پایگاه داده USGS خوانده می شوند و آخرین و به روز ترین اطلاعات را درباره زلزله های سرتاسر جهان نمایش می دهند.

یکی دیگر از .ویژگی های این برنامه شبیه سازی یک پیش بینی زلزله است. شما می توانید با استفاده از اطلاعات ثبت شده در پایگاه داده Zizmos™ تمام زلزله هایی را که در لوکیشن کنونی شما به وقوع پیوسته است، شبیه سازی کنید تا ببینید در صورت وقوع زمین لرزه شدت خسارات و … چگونه خواهد بود.

مطالب مرتبط