اخبار فناوری

پیام رسان سیگنال چیست؟

سیگنال چیست و چرا همه باید از آن استفاده کنند

سیگنال برنامه پیام رسانی است که از لحاظ امنیت حرف زیادی برای گفتن دارد. تصور کنید که یک گزینه پیام رسان دارید که از واتس اپ، فیس بوک، توییتر و حتی اس ام اس امنیت بیشتری دارد. سالهاست پیام رسان ها کار ما را راحت تر کرده اند تا با کمترین دردسر پیام های صوتی، تصویری و ویدئویی در کوتاه ترین زمان ممکن برقرار کنیم. سالهای اخیر واتس اپ به محبوب ترین پیام رسان جمعی تبدیل شده بود اما کم کم این برنامه در حال کنار رفتن است چرا که سیگنال با ویژگی های خوبی که دارد پا جای پای واتساپ خواهد گذاشت. در این مقاله قصد داریم به ذکر چند نکته بپردازیم که چرا این برنامه طرفداران زیادی دارد و ما باید از آن استفاده کنیم.

چرا سیگنال یک پیام رسان خاص است؟

سیگنال اپلیکیشنی است که برای اندروید، آیفون و آیپد در دسترس است. همچنین نسخه دسکتاپ این برنامه هم برای ویندوز، مک و لینوکس وجود دارد. برای پیوستن به این برنامه تنها چیزی که نیاز دارید شماره تلفن همراه شماست. ضمن اینکه این برنامه کاملا رایگان است. افرادی که تجربه استفاده از واتس اپ و پیام رسان فیس بوک مسنجر و پیام رسان های مشابه را دارند باید بدانند که محیط و نحوه استفاده از این پیام رسان هم شبیه به آنهاست.

سیگنال هم برنامه ای است که از ویژگی هایی مثل مسیج های فرد به فرد، پیام های گروهی، استیکرها، عکس ها، ویدئو ها، انتقال فایل های صوتی و تصویری و اسناد، تماس صوتی و حتی تماس ویدئویی برخوردار است. شما می توانید گروه های بزرگی در سیگنال بسازید که تا 1000 نفر را شامل می شود و همچنین تماس های گروهی برقرار کنید که تا 8 نفر را می توانید به آن اضافه کنید.

چرا سیگنال یک برنامه خاص و ویژه است

چرا سیگنال یک برنامه ویژه محسوب می شود؟

گفته می شود که سیگنال متعلق به هیچ شرکت بزرگی نیست. حتی این شرکت سود فردی هم برای کسی ندارد و در واقع متعلق به یک بنیاد خیریه مردمی است. برعکسِ فیس بوک، صاحبان سیگنال به فکر درآوردن پول نیستند. سیگنال قرار نیست اطلاعات زیادی از شما بگیرد یا در ازای عضویت در این برنامه مدام تبلیغات نشان دهد.

هرچند که این برنامه در ظاهر خیلی آشنا به نظر می رسد و کار کردن با آن شبیه به پیام رسان های محبوب دیگر است اما از طرفی، تفاوت های عمده ای هم با پیام رسان های دیگر دارد که اغلب آنها به تامین امنیت این برنامه بر می گردد. سیگنال یک پیام رسان دریافت کننده نفر به نفر یا end-to-end است، به این معنا که پیام ها و محتواها در این برنامه توسط هیچ فرد ثالثی دیده نمی شود حتی صاحبان سیگنال. فقط افرادی که پیام را دریافت می کنند (چه در چت های خصوصی و چه در چت های گروهی) می توانند دریافت کننده نهایی باشند.

از طرف دیگر سیگنال، یک برنامه Open Source است. برنامه هایی که به صورت اپن سورس یا منبع باز عرضه می شوند برنامه های بهتری برای استفاده کنندگان و کاربران هستند. کد مرجع اصلی این برنامه ها به راحتی در دسترس یوزر یا کاربر آن برنامه قرار می گیرد. برنامه های  Open Source  معمولا طرفداران بیشتری دارند و برای استفاده آسان کاربر طراحی پیچیده ای ندارند. کاربر سیگنال هم می تواند کد منبع و اطلاعات اپلیکیشن را در سایت گیت هاب ببنید.

چرا و چطور سیگنال مسنجر امنیت بالایی دارد؟

سیگنال برنامه ای است که احترام به فضای فردی یا حریم شخصی افراد را در اولویت قرار داده و میزان امنیت خود را بسیار بالا در نظر گرفته است. تمام ارتباطات در سیگنال اعم از چت های فردی، گروهی، تماس های صوتی و ویدئویی همه به صورت end-to-end encrypted می باشند. این نوع از امنیت به وسیله کدگذاری مخصوصی انجام می شود که گیرنده و فرستنده پیام در واقع اولین و آخرین نفر در ارسال و دریافت پیام ها باشند و هیچ شخص ثالث یا واسطه ای برای دریافت و ارسال پیام وجود نداشته باشد.

مثلا سیستم ایمیل یا برخی دیگر از پیام رسان ها end-to-end encrypted نیستند زیرا ایمیل ها یا پیام ها از طریق واسطه های بررسی می شوند و بعد توسط گیرنده بازیابی می شوند. برای همین امنیت اینگونه برنامه ها برای چت های خصوصی یا ارسال فایل های محرمانه قابل قبول نیست زیرا امکان هک کردن آنها توسط هکرها وجود دارد. بنابراین پیام ها در سیگنال هم، تنها و تنها توسط گیرنده و فرستنده خوانده می شود و کدها فقط در بین این افراد انتقال پیدا می کند و فرد یا شرکت دیگری به آنها دسترسی ندارد. کمپانی اجرا کننده سیگنال حتی اگر بخواهد هم دسترسی به این کدها و پیام ها نخواهد داشت. درواقع سازندگان سیگنال پروتکل های ویژه ای را به این منظور طراحی کرده اند.

این موضوع تفاوت زیادی دارد با آنچه در پیام رسان های قدیمی وجود داشت. برای مثال فیسبوک در مسنجر فیس بوک به هر پیامی که شما ارسال کنید دسترسی دارد. فیس بوک پیش تر اعلام کرده بود که از این محتواها برای تبلیغات استفاده نمی کند اما پیش بینی هیچ چیز در آینده قطعی نیست و هیچ کس تضمین نمی کند که این اتفاق نیوفتد.

البته در بعضی پیام رسان این موضوع به عنوان یک آپشن اختیاری به کاربر ارائه می شود که می تواند آن رافعال کند. اما در سیگنال این موضوع کاملا بر پایه کدگذاری های دقیق و امن این برنامه و به صورت پیش فرض قرار داده شده است. علاوه بر آن تنظیمات دیگری هم برای امنیت بیشتر پیام ها در نظر گرفته شده است. یکی از این تنظیمات استفاده از پیام های ناپدید شونده است.

چرا و چطور سیگنال امنیت بالایی دارد

چرا و چطور برنامه سیگنال امنیت بالایی دارد؟

با تنظیم کردن این گزینه پیام هایی که ارسال می کنید بعد از یک دوره زمانی مشخصی که برای آن تعریف می کنید خود به خود پاک می شوند. این موضوع برای پیام های محرمانه کاری و در شرکت ها اهمیت خاصی دارد. (البته واتساپ به تازگی و در آپدیت جدید خود پیام های ناپدید شونده در واتساپ را فعال کرده است.)

همچنین مسنجر فیس بوک اطلاعات زیادی را از کاربر دریافت می کند. به جز فیس بوک هم شرکت های دیگر، خیلی از این اطلاعات را از کاربر می گیرند و جمع آوری می کنند اما سیگنال این کار را نمی کند. حتی اگر در مواردی سیگنال تحت فشار قانونی مجبور شود که اطلاعات کاربر را بازگشایی کند، این اطلاعات به طور مستقیم در اختیار مراجع قانونی قرار می گیرد و خود شرکت تقریبا هیچ چیز در مورد کاربر نمی داند. چیزی که سیگنال از کاربر می داند فقط شماره تلفن موبایل، آخرین زمان ارتباط کاربر و زمان اتصال و پشتیبانی برنامه از کاربر می باشد.

در مقایسه فیس بوک می تواند اطلاعات کاملی از شما را در اختیار داشته باشد مانند نام کامل، لوکیشن و محل فعالیت های شما و هر آنچه که در فیس بوک شما قرار داشته و دارد. هر چه که در برنامه سیگنال شما قرار دارد مانند چت ها، عکس ها، فایل ها و اطلاعات اینچنینی، همه فقط در گوشی موبایل شما ذخیره می شوند و نه در جای دیگری. این که شما بخواهید اطلاعات را بین دستگاه ها و گجت های مختلف انتقال دهید به خودتان بستگی دارد.

چرا پیام رسان سیگنال برنامه پرطرفداری شده است؟

در حقیقت ویژگی end-to-end encrypted که قبل تر راجع به آن صحبت شد ویژگی خیلی بزرگ و مهمی است. بخاطر همین هم هست که تعداد افرادی که از این پیام رسان استفاده می کنند روز به روز بیشتر می شود، چرا که افراد به حریم شخصی خود اهمیت زیادی می دهند. در ابتدای سال 2021 این موضوع توسط ایلان ماسک و مدیرعامل توئیتر جک دورسی اعلام شد و این برنامه در راس برنامه های گوگل پلی استور و اپ استور قرار گرفت. اما سیگنال ناگهان به وجود نیامده. این برنامه در سال 2013 طراحی شد.

چرا سیگنال برنامه پرطرفداری شده است

سیگنال این روزها به برنامه پرطرفداری تبدیل شده است

مهمترین اصل در طراحی و ساخت این برنامه هم احترام به حریم شخصی افراد بنا شد. برای همین زمان زیادی را به بررسی بالابردن میزان امنیت و حریم شخصی افراد سپری شد تا در نهایت سال 2015 به تایید نهایی ادوارد اسنودن رسید. در ابتدای سال 2021 سیگنال حتی بیشتر از قبل به پذیرش و تایید همگانی رسید. این در حالی بود که در مقابل سیگنال، واتساپ قصد دارد تا اطلاعات شخصی بیشتری را از افراد جمع آوری کند و عده زیادی قصد دارند تا در نهایت اطلاعات خود را به صورت کامل از دید مارک زاکربرگ و حریم خصوصی نامطمئن او بیرون بیاورند.

سیگنال شما را با شماره تلفنتان می شناسد

در حالی که ارتباطات شما در پیام رسان سیگنال به صورت خصوصی در جریان است، شما ناشناس باقی نمی مانید. به این معنی که شماره تلفن شما که در سیگنال ثبت شده است به عنوان شناسه شما برای فردی که با او در ارتباط هستید نشان داده می شود (این در صورتی است که مخاطب نام شما را ذخیره نکرده باشد). اهمیت این موضوع به این خاطر است که هیچ کسی به صورت ناشناس نمی تواند به شما پیام بدهد و شما شماره آن فرد را به عنوان شناسه می بینید.

سیگنال شما را با شماره تلفنتان می شناسد

سیگنال شما را با شماره تلفنتان می شناسد

طراحی سیگنال به این صورت انجام گرفته است که شما می توانید این برنامه را به صورت پیش فرض به عنوان دریافت کننده اس ام اس های خود هم در نظر بگیرید. وقتی شما سیگنال را نصب می کنید و به برنامه وارد می شوید، از شما پرسیده می شود که می خواهید به مخاطبانتان در گوشی تلفن خود دسترسی داشته باشید. سیگنال بررسی می کند که کدام یک از مخاطبان شما از پیش برنامه را نصب کرده بوده اند که در حقیقت شماره موبایل شما را امتحان می کند که بتواند ببیند کدام یک از شماره هایی که در موبایل شما ذخیره بودند سیگنال را نصب کرده اند و کاربر آن هستند.

شما می توانید از طریق سیگنال با مخاطبانی که به صورت پیامکی نیز در ارتباط بوده اید، از طریق این برنامه به ارتباط خود ادامه دهید. فقط لازم است که هر دو طرف شماره موبایل یکدیگر را داشته باشند. سیگنال از این طریق هم امنیت برنامه را تایید می کند تا شما بدانید فردی که با او در ارتباط هستید همان شخصی است که می خواهید. اگر شما نمی خواهید افرادی که شماره تلفن شما را دارند بدانند که شما در سیگنال عضو هستید یا برای شما پیام ارسال کنند می توانید از شماره تلفن دیگری استفاده کنید. در نهایت اگر شما به دنبال برنامه ای هستید که شما را با یک نام کاربری بشناساند و شماره تلفن شما را برای گیرنده نشان ندهد، سیگنال برنامه مورد نظر شما نیست.

نحوه شروع کار با سیگنال

سیگنال برنامه کاربردی و راحتی برای استفاده است. کافیست برنامه رسمی سیگنال را از اپ  استورهای مورد تایید اپل برای آیفون و آیپد خود دانلود کنید یا آن را از گوگل پلی استور برای گوشی موبایل و یا تبلت های اندرویدی بگیرید. پس از نصب وارد برنامه شوید و از طریق تنظیمات ساده سیگنال شماره موبایل خود را وارد کنید تا به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید. دسترسی به مخاطبان به صورت یک گزینه اختیاری در دسترس شما قرار می گیرد اما سیگنال تلاش کرده تا به بهترین نحو بتوانید با آن کار کنید.

سپس می توانید شروع به مکالمه و ارتباط نمایید. اگر مخاطبان شما برنامه را از پیش نصب کرده باشند شما به راحتی می توانید آنها را در لیست مخاطبان خود ببینید. اگر می خواهید در سیگنال با فردی ارتباط برقرار کنید می توانید از آنها بخواهید که سیگنال را دانلود کنند و لینک دانلود برنامه را هم به آنها بدهید. هر زمانی که در سیگنال عضو شوند شما از طریق یک نوتیفیکیشن مطلع خواهید شد.

نحوه شروع کار با سیگنال

نحوه شروع کار با سیگنال با دانلود و نصب آسان آن

شما همچنین می توانید نسخه دسکتاپ پیام رسان سیگنال را هم برای کامپیوترهای خود دانلود کنید. این نسخه دسکتاپی برای ویندوز، مک و لینوکس از طریق سایت سیگنال در دسترس است. به محض ورود به نسخه دسکتاپ اطلاعات سیگنال شما بین کامپیوتر و گوشی موبایل شما سینک می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *