اخبار فناوری

فناوری OLED و mini-LED در نمایشگر های نسل جدید آیپد

نمایشگر های نسل جدید آیپد OLED و mini-LED

آیپد و دیگر محصولات اپل در حال گذار از نمایشگرهای LCD به اولد و مینی LED خواهند بود. خبرهای منتشر شده مبنی بر این است که نمایشگر های LCD دیگر برای ساخت آیپد به کار نخواهد رفت و ما در آیپدهای نسل بعد و همچنین مک بوک ها شاهد به روی کار آمدن نمایشگرهایی مدرن تر خواهیم بود.

با تغییر گسترده نسل نمایشگرها دیگر شاهد به روی کار آمدن گجت ها با نمایشگر های OLED و Mini LED هستیم. حتی با وجود گران تر بودن نمایشگر های اولد، تعداد زیادی از گوشی های موبایل و تبلت هایی که در سال 2020 هم به بازار آمدن از نمایشگرهای اولد بهره مند می شدند. ولی این بار خبر در خصوص اپل و محصولات این شرکت است.

به نظر می رسد این بار هم اپل تصمیم گرفته در این خصوص با سامسونگ همکاری کرده و در ساخت آیپدهای خود از نمایشگرهای ساخت این کمپانی بهره ببرد. به نظر می رسد اپل همزمان از سامسونگ و ال جی خواسته تا نمایشگرهای اولد هیبریدی را برای آیپد نسل بعد آماده کنند. این آیپدها از سال 2022 به بازار خواهند آمد.

همکاری اپل و سامسونگ بر روی نمایشگر اولد

قرار است اپل ساخت مانیتورهای اولد را برای محصولاتش به سامسونگ بسپرد.

ویژگی های پنل اولد برای آیپد اپل

به نظر می رسد پنل های اولد هیبریدی کمی باریک تر از پنل های اولد معمولی باشند. یکی از دلایل آن نیز به خاطر ترکیب فناوری پنل های انعطاف پذیر و پنل های سخت اولد می باشد. بر اساس اخباری که یک رسانه کره ای منتشر کرده  است Samsung Display از این نوع نمایشگرها به عنوان بسیار نازک یا Ultra-Thin نام برده است.

به نظر می رسد این شرکت در حال آماده سازی مقدمات ساخت پنل های اولد هیبریدی برای اپل است. هرچند این اولین بار است که این شرکت از نمایشگرهای اولد برای ساخت آیپد اپل خود استفاده می کند اما این نوع نمایشگر را فقط برای محصولات پرچمدار و رده بالای خود استفاده خواهد کرد و برای محصولات میان رده خود از نسل نمایشگرهای مینی ال ای دی بهره خواهد برد.

ویژگی های پنل اولد برای آیپد اپل

هرچند پنل اولد قیمت گران تری دارد اما به دلیل کیفیت بالا اپل تصمیم دارد از این پنل برای محصولات برتر خود استفاده کند.

استفاده از نمایشگر مینی LED برای محصولات جدید اپل

هرچند گذار از نمایشگر LCD به نمایشگر اولد در سال 2022 به تکمیل خواهد رسید اما این شرکت قصد دارد برای تعداد زیادی از محصولات خود در سال 2021 از نمایشگر نسل جدید mini-LED استفاده کند. این طور که در خبرها اعلام شده است دو شرکت Epistar و Sanan Optoelectronics مسئول ساخت این نوع نمایشگرها برای تبلت اپل و تعدادی از مک بوک ها در سال جدید خواهند بود.

هرچند به نظر می رسید قیمت این نوع پنل در نهایت بالا باشد اما ظاهرا هزینه تولید آنها توسط شرکت های تولید کننده رو به کاهش است و این به معنی آنست که به زودی شاهد روی کار آمدن این نوع از پنل ها در تبلت و محصولات بیشتر و متنوع تری از برندهای مختلف باشیم.

استفاده از نمایشگر مینی LED برای محصولات جدید اپل

اپل تصمیم دارد برای برخی از محصولات خود در سال آینده از پنل مینی ال ای دی استفاده کند.

ویژگی های نمایشگر mini-LED

نمایشگر mini-LED در واقع LED های بسیار ریزی هستند که نور نمایشگر را تامین می کنند. در حقیقت می توان گفت mini-LED همان نمایشگر LCD است که نور پس زمینه آن از دیودهای کوچکتری تشکیل شده  است. در این فناوری پنل LCD وظیفه فیلتر کردن نور پس زمینه را انجام می دهد ولی در نهایت نور پس زمینه این نمایشگر کنترل بیشتری نسبت به LCD های معمولی دارد.

با این توضیحات می توان درک کرد که اپل در سری محصولات اقتصادی تر خود اقدام به استفاده از نمایشگر mini-LED کند. چرا که نمایشگر های اولد هرچند با کیفیت هستند اما گران تمام شدن قیمت آنها برای استفاده در تمام محصولات از جمله آیپد و آیفون به صرفه نمی باشد. پس بهترین جایگزین برای آن می تواند نمایشگر با قابلیت و کیفیت mini-LED و البته با قیمتی مناسب تر باشد.

ویژگی های نمایشگر مینی ال ای دی

نمایشگرهای mini-LED در واقع همان نمایشگر LCD هستند که نور پس زمینه آن از دیود های کوچکتری ساخته شده است.

نمایشگر مینی ال ای دی هم کیفیت تصویر و کنتراستی قابل مقایسه با اولد دارد و هم با استفاده از حداکثر روشنایی عملکرد بهتری از خود را می تواند داشته باشد. هر چند هم در ابتدای کار ممکن است این نمایشگر کمی گران باشد اما با استقبال تولید کنندگان دیگر محصولات الکترونیک می توان قیمت تمام شده آن را تا حد قابل قبولی کاهش داد تا این فناوری جایگزین نمایشگر های LCD قدیم شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *