اخبار فناوری

معرفی Asus ZenFone 6 (قسمت اول)

blank

گوشی های 1000 دلاری هیجان انگیز هستند و نمی توان این واقعیت را انکار کرد، اما این طور به نظر می رسد که تعداد مردمی که این مدل از گوشی ها را می خرند کم  و کم تر می شود. در عین حال، تعداد گوشی های خوبی که قیمت آن ها نصف گوشی های گران قیمت است به صورت پیوسته بیشتر می شود و گوشی Asus ZenFone 6 نیز آخرین گوشی است که به این دسته اضافه شده است.

شرکت Asus با عرضه گوشی Asus ZenFone 6، هدف هایی همچون تحویل دادن گوشی هوشمندی سریع و با قیمتی معقول و یک صفحه نمایش زیبا، طول عمر باتری طولانی و دوربینی خوب را در نظر داشته است. و روی کاغذ این طور به نظر می رسد که ایسوس موفق بوده است اما ما به موفقیت هر برند بعد از عرضه محصولش نگاه می کنیم: چیپ داخلی این گوشی، چیپ قدرتمند Snapdragon 855 می باشد. دوربین اصلی آن رزولوشن فوق العاده 48 مگا پیکسلی دارد و صفحه نمایش آن از گوشه تا گوشه بدون داشتن هیچ گونه notch (بریدگی) طراحی شده است. و نکته ای که مهم است بگویم، داخل این گوشی از باتری غول پیکر 5000 میلی آمپر ساعت استفاده شده است.

طراحی زیبای Asus ZenFone 6

طراحی زیبای Asus ZenFone 6

من تا به الان به مدت 24 ساعت از گوشی ZenFone 6 استفاده کرده ام و این چیز هایی است که تا الان باید به درباره آن می گفتم.

داخل جعبه این گوشی:

  • گوشی Asus ZenFone 6
  • شارژر دیواری (18 واتی) -فوق العاده است-
  • کابل USB تایپ C
  • ابزار خارج کردن سیم کارت
  • هدفون با سیم و با جک 3.5 میلی متری
  • سایز های مختلف گوشی های سیلیکونی برای هدفون ها
  • دفترچه راهنما

طراحی

در واقع در طراحی این گوشی از notch استفاده نشده است. همچنین سوراخی برای دوربین نیز تعبیه نشده است. تنها چیزی که شما در جلوی این گوشی می بینید، صفحه فوق العاده با گوشه های گرد و یک چانه (قسمت پایینی گوشی) خیلی کوچک است. این یک صفحه عالی و غیر قابل انکار خوبی است که Asus برای این گوشی طراحی کرده است و باعث می شود تجربه دیدن فیلم و یا بازی بر روی این گوشی فوق العاده باشد.

"دوربین

اما قطعات اصلی صفحه جلو کجا هستند؟ خب، در واقع شما عکس های سلفی را با دوربین اصلی آن می گیرید. آن ها این دوربین را بر روی یک ماژول دارای موتور قرار داده اند که می تواند با کلیک بر روی دکمه 180 درجه بچرخد. این پروسه نزدیک به 1 ثانیه طول می کشد. از طرفی دیگر، این یک مفهوم فوق العاده برای گوشی های پشتی گوشی ZenFone 6 می باشد که پتانسیل بسیار زیادی دارد. و تا به این جا، من مشکلی با استفاده از اپلیکیشن های عکاسی یا تماس تصویری نوشته شده توسط شخص ثالث با این دوربین های چرخنده نداشته ام. اگرچه، من تا نسبت به اطمینان پذیری طولانی مدت ماژول دوربین قانع نشده ام، گرچه این ماژول بر اساس گفته های Asus، می تواند تا 100000 بار دوره های باز و بسته شدن را تحمل کند (28 چرخش در هر روز و برای 5 سال). اگرچه تست کردن کارایی این ماژول در یک آزمایشگاه با یک ربات در مقایسه با شخصی با انگشتان چرب به صورت که روزانه از آن استفاده می کند، متفاوت خواهد بود.

البته این طور هم نیست که Asus کاملا در ورد این قضیه فکر نکرده باشد. در واقع، این گوشی با استفاده از سنسور های می تواند تشخیص دهد که الان داخل جیب یا بر روی یک میز نیست، برای مثال هنگام باز کردن دوربین این گوشی. همچنین دوربین گوشی در صورت افتادن احتمالی، حالا درون هر برنامه ای که باشید، به صورت خودکار بسته خواهد شد.

در موضوع دوام، Asus یک قاب پلاستیکی در جعبه به همراه Asus ZenFone 6 قرار داده است،  که یا توجه به این که برای این گوشی تعداد انتخاب زیادی برای قاب های محافظ وجود ندارد، امتیاز خوبی است. این گوشی در برابر آب مقاوم نیست، گرچه با توجه به متد پیاده سازی شده در این گوشی، کاملا قابل توجیه است.

به همراه گوشی Asus ZenFone 6 شما تمام امکانات فوق العاده گوشی های گران قیمت را نخواهید داشت. به جای یک اسکنر اثر انگشت تعبیه شده در صفحه نمایش گوشی، از یک اسکنر اثر انگشت کلاسیک در پشت گوشی استفاده شده است. و ما هم با این قضیه مشکل نداریم، زیرا این اسکنر هم سریع است و هم با دقت.

همان طور که قبلا اشاره کردم گوشی Asus ZenFone 6 به همراه یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی عرضه شده است. وقتی شما این گوشی را در دست می گیرید احساس سنگین بودن می کنید، و دلیل این سنگینی باتری آن است. در واقع وزن این گوشی 190 گرم می باشد. اما در دسته بندی خود سنگین ترین گوشی نمی باشد. برای مثال گوشی iPhone XS Max، 208 گرم وزن دارد.

صفحه نمایش

نیاز به گفتن ندارد، Asus مجبور شده تا کمی از کیفیت آن بکاهد تا به آن نقطه قیمتی که در نظر داشت برسد. در نتیجه آن، گوشی Asus ZenFone 6 از یک صفحه نمایش 6.4 اینچی IPS LCD استفاده می کند، نه از OLED های با کلاس. خبر خوب این که صفحه نمایش برای چشم غیر مسلح خوب به نظر می رسد. رزولوشن 2340 * 1080 آن تصاویر خوبی درست می کند و بیشترین درخشش 573  آن نیز برای استفاده از بیرون خانه کافی خواهد بود.

گرچه، رنگ ها می توانستند بهتر باشند. آن ها به صورت پیش فرض تقریبا دقیق هستند اما تمایل به رنگ آبی در آن آشکار است. شما می توانید این موضوع را با نوار تعادل تعبیه شده در منو تنظیمات متعادل سازید. در تنظیمات شما حالت Wide Color Gamut را نیز پیدا خواهید کرد، که می توانید اشباع بیشتری به آن چه رنگ ها نشان داده می شوند، بیفزایید.

"صفحه

نرم افزار و رابط

باید اذعان دارم که چند سالی از زمانی که آخرین بار از گوشی های Asus به صورت روزمره استفاده کرده ام، می گذرد و دید کمپانی به نرم افزار از آن زمان نیز عوض شده است. تمام بی روحی ها و امکانات جالب اما به درد نخور رفته اند. در عوض بر روی گوشی ZenFone 6 رابط کاربری ZenUI 6 اجرا می شود که زیاد از اندروید خام Pie 9 دور نیست. حتی از امکاناتی مانند Digital Wellbeing، درخشش انطباقی گوگل و فیلتر Night Light blue light استفاده می کند. سازندگان این گوشی گفته اند این گوشی به اندروید R نیز به روز رسانی خواهد شد.

واضح بگویم، Asus رابط کاربری را کمی تغییر داده است، اما این تغییرات قابل درک هستند. بهینه سازی ها بر روی فریم ورک اندروید اعمال شده اند تا اجرای برنامه ها سریع تر باشد و الگوریتم های مدیریت حافظه به شکلی طراحی شده اند تا اپلیکیشن ها بیشتر در حافظه بمانند و در نتیجه آن شما می توانید سریع تر بین اپلیکیشن ها رفت و آمد کنید.

ترتیب چیدن المان های خاصی عوض شده است تا استفاده یک دستی از این گوشی کمتر چالش بر انگیز باشد. برای مثال، Dialog Window ها در پایین صفحه ظاهر می شوند و نه در وسط صفحه. همچنبن یک حالت dark mode نیز وجود دارد اما هدف اصلی آن این است که در شب فشار کمتری به چشم های شما وارد کند. از آن جایی که Asus ZenFone 6 به جای استفاده از OLED از LCD استفاده می کند، عمر باتری تغییری نخواهد کرد. در کنار این ها، تم تاریم آن تنها بر روی اپلیکیشن های اصلی همانند تلفن و المان های رابط کاربری اعمال می گردد و نه اپلیکیشن های شخص ثالث همانند اینستاگرام یا فیسبوک.

اگر ایسوس در این مقاله توجه شما را جلب کرد می توانید فردا ادامه ی آن را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط