اخبار فناوری

ردیابی گوشی سرقتی در سامانه همیاب 24

ردیابی تلفن سرقتی در سامانه همیاب 24

از قابلیت های مهمی که اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در اختیار کاربران قرار داده است، امکان ردیابی موقعیت گوشی می باشد. هر فردی که گوشی خود را گم می کند یا گوشی او به سرقت رفته است، این قابلیت برای وی بسیار کاربردی است. در این مقاله قرار است به آموزش ردیابی گوشی سرقت شده توسط همراه اول و ایرانسل بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید آمار سرقت گوشی های موبایل طی چند وقت اخیر و به کمک طرح رجیستری به شدت کمتر از قبل شده است، زیرا این طرح  باعث می شود تا گوشی های دزدیده شده و سرقتی توسط افراد دیگر قابل استفاده نباشد. در صورتی که مایلید با طرح رجیستری گوشی های موبایل و جزئیات آن آشنا شوید می توانید به مقاله ی ما با همین عنوان در سایت کوک موبایل مراجعه نمایید. ولی متاسفانه نمی توان گفت آمار سرقت گوشی های موبایل به صفر رسیده است و باز هم این امکان وجود دارد که گوشی شما توسط سارق، دزدیده شود.

حال می خواهیم بدانیم اگر خدای ناکرده گوشی موبایل ما به هر دلیلی دزدیده شد، چگونه می توانیم آن را پیگیری کنیم؟ در کل چند روش مختلف برای پیگیری گوشی های سرقتی وجود دارد که در مقاله ای دیگر به آن پرداخته ایم. در حال حاضر می خواهیم در مورد روشی کارآمد صحبت کنیم تا با استفاده از آن بتوانیم پیگیری قانونی کرده و درخواست ردیابی گوشی خود را ثبت کنیم. در صورتی که این کار را انجام دهید از شما خواسته می ‌شود تا گزارش ردیابی از سوی اپراتور های ایرانسل و همراه را ارائه نمایید.

پروسه انجام این کار بسیار ساده بوده و فقط کار کافیست از سرویس ساده‌ای که ایرانسل و همراه اول برای ردیابی گوشی سرقت شده ارائه کرده ‌اند، استفاده کنید. دو اپراتور ایرانسل و همراه اول شرایطی بسیار ساده را برای فعالسازی این قابلیت در اختیار کاربران قرار داده اند که حتی برای فعالسازی آن نیازی به مراجعه حضوری کاربر نیست. اگر بخواهید از این قابلیت استفاده کنید باید حتماً کد IMEI گوشی سرقت شده خود را داشته باشید که بر روی جعبه آن درج شده است. در این مقاله در پایین تر قرار است به آموزش نحوه ردیابی گوشی سرقت شده توسط همراه اول ،ایرانسل و ردیابی گوشی از طریق سامانه کشوری همیاب24 بپردازیم.

فعال سازی ردیابی گوشی سرقتی در سامانه کشوری همیاب24

در حال حاضر شاید از این موضوع بی اطلاع باشید که سامانه همیاب ۲۴ با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و با همکاری اصناف و کلانتری های سراسر کشور، در خصوص تسهیل و تسریع فرآیند ردیابی، شرایط بسیار خوب و مناسبی را ایجاد کرده است.

در صورتی که گوشی شما گم یا به سرقت رفت ، می توانید جهت فعال شدن فرآیند ردیابی گوشی شماره IMEI  گوشی را در سامانه کشوری همیاب۲۴ ثبت کنید. وقتی شما گوشی خود را جهت ردیابی در این سامانه ثبت می کنید، علاوه بر ردیابی گوشی شما در اپراتورهای مخابراتی، با اطلاع رسانی کشوری از خرید و فروش و خارج شدن گوشی از مرزهای کشور جلوگیری می گردد، بعد در بین تمام اجناس و کالاهای پیدا شده سراسر کشور، کلانتری ها و بازرسی های مرزی جستجو شده و به شما اطلاع داده می شود.

از قابلیت ها و ویژگی دیگر همیاب۲۴ امکان استعلام همزمان طرح رجیستری و سرقتی گوشی می باشد. در صورتی که بخواهید گوشی را خریداری کنید، فقط با یک استعلام شما می توانید علاوه بر اطلاع از سرقتی نبودن گوشی، از رجیستر بودن آن نیز اطمینان حاصل نمایید و ناخواسته مرتکب جرم خرید گوشی سرقتی نشوید.

فعال سازی ردیابی گوشی سرقتی در ایرانسل

در صورتی که جزء مشترکین اپراتور ایرانسل هستید، برای فعال سازی قابلیت ردیابی گوشی سرقت شده خود باید با در اختیار داشتن کد IMEI گوشی مراحل زیر را انجام دهید:

  • در ابتدای کار از قسمت شماره گیر گوشی کد #6101* را شماره گیری نمایید.
  • در پاپ آپ نمایان شده، با ارسال عدد 1 با قوانین و ضوابط ردیابی گوشی سرقت شده توسط اپراتور ایرانسل را تایید می کنید.
  • در صفحه بعد پیغامی مشاهده کی کنید که با ارسال عدد 1 هزینه 100 تومانی ردیابی گوشی سرقت شده توسط ایرانسل را پرداخته و اجازه می دهید این هزینه از حساب شما کسر گردد.
  • در حالتی که اپراتور فعال در گوشی سرقتی شما سیم کارت ایرانسل تان است، عدد 1 را ارسال کرده و اگر اپراتور فعال در گوشی سرقت شده شما اپراتور دیگری می باشد، عدد 2 را ارسال کنید.
  • در مرحله ی بعد، کد IMEI گوشی را تایپ و ارسال نمایید. این کد شامل 15 رقم می‌شود.

به همین سادگی و با انجام مراحل بالا عملیات ردیابی گوشی سرقت شده در اپراتور ایرانسل فعال می گردد. معموملاً ایرانسل ظرف 48 ساعت بررسی های لازم را انجام می دهد و نتیجه را اعلام می کند. در نهایت نتیجه از طریق پیامک به شماره ‌ای که با آن درخواست ردیابی گوشی سرقت شده را ثبت کرده ‌اید ارائه می‌ شود. در حالتی که طبق گزارش ایرانسل، گوشی شما قابل ردیابی نباشد باید 5 روز صبر کرده و سپس دوباره قادر به ثبت درخواست ردیابی گوشی سرقت شده می ‌شوید. پس می‌توانید درخواست خود را دوباره ثبت کنید.

فعال سازی ردیابی گوشی سرقتی در همراه اول

اپراتور همراه اول نیز مانند ایرانسل سرویس ردیابی گوشی سرقت شده را فراهم کرده است. استفاده از این سرویس نیز مبتنی بر داشتن کد IMEI گوشی سرقتی خود است و بدون آن نمی توان این کار را انجام داد. برای فعالسازی این سرویس در همراه اول، کافیست به صورت زیر عمل کنید:

کد #سریال گوشی سرقت شده*۲۱۴۱*۱۰* را با یکی از خطوط همراه اول شماره گیری نمایید.

اقدامات لازم پس از سرقت گوشی را مطالعه کنید.

شاید باورتان نشود ولی به همین سادگی قابلیت ردیابی گوشی سرقت شده فعال می گردد. معمولاً همراه اول بعد از 10 روز گزارش و نتیجه نهایی خود را ارائه می کند. همچنین نتیجه نهایی از طریق پیامک به شماره‌ ای که با آن درخواست ردیابی ارسال کرده اید و کد بالا را شماره‌گیری کرده بودید ارسال می ‌شود. در شرایطی که به هر دلیل می خواستید، سرویس مورد نظر را غیر فعال کنید، کافیست کد زیر را شماره‌گیری نمایید:

کد غیر فعال سازی سرویس ردیابی گوشی در همراه اول: #2140*10*

اگر بعد از 10 روز پیامی مبنی بر ناموفق بودن ردیابی گوشی توسط اپراتور همراه اول دریافت نمودید، می‌ توانید دوباره درخواست ردیابی را به صورت رایگان ثبت نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *